Gå til innhold

Er det alvorlig at en bedrift jukser med skadestatistikken på de ansatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Javisst, det skal alltid skrives en skademelding når det skjer ting på jobb.

Hos oss skrives det til og med melding om noen skulle for eksempel skjære seg og blø litt mer enn vanlig, selv om legetillsyn er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Javisst, det skal alltid skrives en skademelding når det skjer ting på jobb.

Hos oss skrives det til og med melding om noen skulle for eksempel skjære seg og blø litt mer enn vanlig, selv om legetillsyn er nødvendig.

Er usikker på hvordan det er med skademeldinger, om det er de det gjelder. Vet bare at det er noen papirer som leveres til ledelsen ved skader, som blir ignorert fordi skadestatistikken skal ned.

Anonymkode: 4ed8f...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turin skrev:

Ja, det synes jeg. Ikke bra i det hele tatt at ting feies under teppet på den måten. 

Enig, synes det er helt bak mål og helt feil måte å takle problemet på. Det jeg lurer på er om det kan få konsekvenser for bedriften om dette oppdages av de rette instansene. 

Anonymkode: 4ed8f...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, synes det er helt bak mål og helt feil måte å takle problemet på. Det jeg lurer på er om det kan få konsekvenser for bedriften om dette oppdages av de rette instansene. 

Anonymkode: 4ed8f...090

Har dere et arbeidsmiljøutvalg? Jeg ville nok ha tatt dette opp med dem. Om det ikke skjer noen endring etter en stund, kan du jo kontakte Arbeidstilsynet. https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsmiljoutvalg-amu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som forsikringssvindel, eller opplegg til forsikringssvindel, og det er veldig alvorlig. Økonomisk kriminalitet. 

Anonymkode: 0b417...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig merkelig måte å få ned antall skader.

Jobber selv i en stor bedrift innenfor bygg- og anleggsbransjen. Vi har de siste årene hatt veldig høyt fokus på HMS, med hovedmål å unngå skader. En del av arbeidet med dette er hyppig RUH-rapportering (rapport om uønskede hendelser). Her føres både hendelser som har ført til skade, men minst like viktig hendelser som kunne ført til skade. Videre brukes statistikken aktivt i alle prosjekter for å avdekke hvilke områder som trenger større fokus.

Anonymkode: 9a907...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...