Gå til innhold

Hva på hva i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver og flytter så store deler av garderoben pakket ned. Derfor ble det plutselig litt vanskelig med antrekk til begravelse. 

Mine alternativer er altså:

Mørk blå langermet kjole, a-fasong til litt over knærne + svart eller grå strømpebukse

eller

sorte bukser med en mørk grå kashmirgenser, synes kanskje dette alternativet er litt for casual?

Hvor mye "pynter" dere dere i begravelser?

Anonymkode: 8cf7a...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drakt eller dress + hatt. Noen ganger slør. Kåpe om det er kjøling. Pumps eller pensko. 

Anonymkode: 2a498...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler meg konservativt i begravelser. Svarte kjoler i passende lengde (innprentet fra bestemor), eller dress med hvit bluse.

Hva tenkte du å ha under genseren da? 

Anonymkode: c43fe...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Du.Ta på deg det du vil du. Kanskje ikke prangende rødt kanskje. Jeg gikk i begravelse til et barn på 3 år. I lyse klær.Det var fordi jeg mintes dette barnet som et lite lys. For å hedre.Jeg vil at alle skal være fargeglade og lyse i min begravelse når den tid kommer.For å hedre den jeg er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drakt eller dress + hatt. Noen ganger slør. Kåpe om det er kjøling. Pumps eller pensko. 

Anonymkode: 2a498...605

Det vil vekke oppsikt, på en negativ måte. Det er ikke et show. 

Anonymkode: a6118...fa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vil vekke oppsikt, på en negativ måte. Det er ikke et show. 

Anonymkode: a6118...fa3

Hatt er utelukket ja! Nordmenn mp lære seg bruk av hatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns begge deler høres helt fint ut.

Har selv vært i begravelse hvor avdøde ønsket at folk skulle komme i det de trivdes i til daglig. Om det var klovnedrakt, rosa utvaska joggebukse eller hav det enn var spilte ingen rolle. Var flere der som møtte opp i friske farger og klær som jeg aldri ville forbundet med begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i det jeg har. Har gått i sort sommerkjole til kneet i chiffonlignende stoff og kneling sort sommerkåpe over. Har også gått i smalt sort skjørt i silkelugnende stoff til rett over kneet med sort ullgenser til (hadde ingen andre passende topper). Bukser er helt greit. Marinefarget kjole også. Jeg bruker mest skjørt og kjoler og har mest svarte klær, derfor ble det slik for meg i de to siste jeg var i. Unngå spjåk og pønt og stæsj. Det er mye bedre med sorte bukser og grå genser enn sort partykjole. 

Anonymkode: a6118...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt blå kjole, og sort kåpe/jakke om du har det. Det mørkeste du har. 

Anonymkode: a8a72...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger ofte mørkeblått eller grått. Helsort blir for tungt og feil. Jeg har (dessverre) vært i en del begravelser, og det er sjeldent du ser helsort. 

Jeg trives best i kjole. Men synes også det andre antrekket du beskrives høres helt fint ut for en begravelse, med mindre du er en av de nærmeste. Da bør man kle seg litt stivere, blant annet vil du se at nærmest alle mann i nær familie kommer i mørk dress. 

Anonymkode: 2f2f0...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at helsort blir tungt og feil. Det kommer an på plaggene. 

Anonymkode: a6118...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg kler meg i avhenger av relasjonen til avdøde. Til familie har jeg kledd meg i kjole, da svart eller mørk blå. Ellers kler jeg meg som regel i noe mørkt, men kan fint gå med et par pene jeans om det ikke er så nært. Det viktigste er at klærne er anstendige og ikke vekker for mye oppsikt.

Anonymkode: 3786e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært i to begravelser (heldigvis), begge to var midt på kaldeste vinteren med ca. ett års mellomrom, så det ble samme antrekket i begge to - svart, A-formet kjole med 3/4-ermer, svart strømpebukse (sånn tynn variant, men 80 denier), svarte ankelboots med bitte litt hæl, halvlang mellomgrå kåpe, og svart hårbøyle. I den ene ble det også rød leppestift til, men det var nå mest fordi personen som skulle begraves (bestemoren min) alltid pleide å kommentere hvor utrolig glad hun ble av å se meg med det:rolleyes: Tenker at mørke farger generelt er helt innafor, trenger absolutt ikke å være helt svart, så begge alternativene du nevner vil funke fint. Det viktigste er vel at klærne er rene og ser ordentlige ut. Hadde det vært meg hadde jeg nok gått for alternativ nummer én!

Endret av vscare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt bukse og genser dersom du skal være i bisettelsen og bare innom i et eventuelt gravøl, og marineblå kjole med svarte strømpebukser dersom du skal delta på hele gravøl og er i nær familie med avdøde. 

Er du veldig nær, så ville jeg kjøpt svart kjole eller svart skjørt til genseren du nevnte. Eller en svart topp til buksen du nevnte. 

Anonymkode: 36f54...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en enkel kortermet sort knelang kjole jeg bruker i begravelser, med sorte strømper til.  Pumps med lav hel og en cardigan til i sommerhalvåret.  Evt. ankelboots og en sort trenchcoat som er litt lenger enn kjolen ved dårlig/kaldt/vått vær.  Er det vinter og kaldt bruker jeg knehøye støvletter og den sorte persianerpelsen (rekker meg til ca en håndsbredd under kneet) jeg arvet etter farmor.

Begge antrekkene høres ok ut TS. 

Anonymkode: 2b1bc...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags forhold jeg har til den avdøde og dens familie. Helt sort kjole/skjørt hvis det er nær familie og jeg skal i etterselskap. Er det litt mere perifert går jeg for nøytrale mørke klær. Er det den avdøde en som var fargerik som person kunne jeg valgt litt farger for å gjenspelig dens personlighet.

Anonymkode: 4d521...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i at helsort blir tungt og feil. Det kommer an på plaggene. 

Anonymkode: a6118...fa3

Du viser nok til mitt innlegg. Det skulle stått ...helsort blir tung og feil "på meg"/"for meg". Ikke meningen å kritisere andre - jeg synes man skal gå med det man selv føler er riktig i en begravelse, gitt man viser respekt for familien og den avdøde. 

Anonymkode: 2f2f0...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at de aller fleste som er tilstede i en begravelse har vært på jobb tidligere på dagen og/eller skal på jobb etterpå, og dermed går i hverdagspent tøy. Kjoler og slikt er heller forbeholdt familien. 

Anonymkode: 319cc...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...