Gå til innhold

Et interessant tilskudd til dagens kjønnsdebatt


Katten.2.0

Anbefalte innlegg

 

Etter min mening er det alt for stort fokus på kjønn. Kan vi ikke heller kjøre kampanjer mot uhøflighet, urettferdighet, overgrep osv rettet mot alle mennesker?

Så klart har feminisme gjort utrolig mye bra for menn i Norge, men jeg mener at kjønnsfokuset er utdatert i dagens samfunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Så klart har feminisme gjort utrolig mye bra for menn i Norge

Som hva da?

Anonymkode: b8b93...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som hva da?

Anonymkode: b8b93...3a2

On the top of my head: Pappapermisjon, jobbes mot en jevnere fordeling angående omsorg for barn, jobbe med å fjerne tabuer rundt mens psykiske helse osv.

Har du noe å bidra med til trådens tema?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

On the top of my head: Pappapermisjon, jobbes mot en jevnere fordeling angående omsorg for barn, jobbe med å fjerne tabuer rundt mens psykiske helse osv.

Har du noe å bidra med til trådens tema?

Hvis du leser dokumentene bak pappapermen så vil du se at argumentet var å bedre kvinners stilling i arbeidslivet, ikke å gjøre noe bedre for menn. Og resten er bare spekulasjoner og synsing fra deg.

Anonymkode: b8b93...3a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til dels være enig; det brukes mye tid på å skape fronter mellom motsetninger. Kanskje fordi vi sluker mer nyheter enn før, og når det ikke er noe nytt, må nyheter produseres. Så mindre ting slås opp, og alle raser mot alle om bagateller. Men samtidig blir det litt som om jeg skal si; "slutt å mase om rasisme" som hvit kvinne. Det er ikke jeg som kjenner den type diskriminering på kroppen. 

Men det er en hårfin balanse. Ingen vinner noen kamp ved å innta en offerrolle. Man må vise styrke for å vinne frem. 

Forøvrig synes jeg tradisjonelle kjønnsroller er slitsomme. Jeg var verken guttejente (forferdelig uttrykk!) eller jentejente, jeg var midt i mellom, jeg er midt i mellom, har valgt interesser ut fra hva som fenger meg, og ikke ut fra hva som burde fenge meg. Skulle ønske det var reell frihet og færre forventninger. Jeg grøsser når jeg ser at skoler kjøper inn leker og utstyr ut fra sterotypier om hva som interesserer jenter og hva som interesserer gutter. Jeg tror ikke at reell frihet til å være den man vil, kommer uten refleksjon om kultur og ukultur, fordommer og stereotypier. Vi har makt og mulighet til å endre mønstre, og gjøre det enklere for barn og voksne å være mennesker, ikke bare kjønn.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke så mye å bidra med i debatten da jeg er helt enig med deg TS. 

Det viktige er å fokusere på mennesket og ikke gjøre et stort poeng av kjønn og de ulike kjønns behov. Vi har så mye mer til felles enn enn vi har ulikheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff

Men kulturmarxister er jo populære. Det er de som står bak, og ønsker å sette kjønnene opp mot hverandre.

Det beste er kanskje bare å le av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Neinøff skrev:

Men kulturmarxister er jo populære. Det er de som står bak, og ønsker å sette kjønnene opp mot hverandre.

Det beste er kanskje bare å le av det?

Godt å se at nazistpropaganda/konspirasjonsteorier er i live og at noen folk i 2018 fremdeles tror 'kulturmarxisme' er en virkelig ting.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cultural_Bolshevism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_School

Anonymkode: 69480...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hva da?

Anonymkode: b8b93...3a2

Oopsiedoopsie, her er det en som åpenbart ikke kan noe om feminismen! Hvorfor er du i mot noe du ikke kan noe om? Hvorfor tviler du på noe som du ikke har kunnskap og innsikt i? Skaff deg litt innsikt du! Feminismen har gjort mange gode ting for menn, blandt annet å opprette krisesentere for voldutsatte menn, opprette organisasjoner og støttegrupper for menn som har blitt utsatt for overgrep , og jobber for å fjerne stigmaet mot at menn utsatt for overgrep eller har psykiske problemer "bare må manne seg opp",  og det å fjerne de patriarkatiske holdningene i samfunnet har allerede og vil fortsette å redde hundretusener av menn fra selvmord.

Gjør leksa di og sett deg inn i feminismen du før du uttaler deg og mener noe som helst om det :)

Anonymkode: 15b3f...f7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oopsiedoopsie, her er det en som åpenbart ikke kan noe om feminismen! Hvorfor er du i mot noe du ikke kan noe om? Hvorfor tviler du på noe som du ikke har kunnskap og innsikt i? Skaff deg litt innsikt du! Feminismen har gjort mange gode ting for menn, blandt annet å opprette krisesentere for voldutsatte menn, opprette organisasjoner og støttegrupper for menn som har blitt utsatt for overgrep , og jobber for å fjerne stigmaet mot at menn utsatt for overgrep eller har psykiske problemer "bare må manne seg opp",  og det å fjerne de patriarkatiske holdningene i samfunnet har allerede og vil fortsette å redde hundretusener av menn fra selvmord.

Gjør leksa di og sett deg inn i feminismen du før du uttaler deg og mener noe som helst om det :)

Anonymkode: 15b3f...f7c

Nei de har gjort det stikk motsatte av dette. Krisesenter for menn har feminister vært krakilske motstandere av med mindre DE kan være i kontrollen og forme narrativet om den slemme mannen. Feminister har fått krisesentere for menn til å måtte stenge ned, selv om de har finansiert seg selv med donasjoner, og de har lobbyert for å sørge for at ingen krisesenter for menn på mannlige premisser skal få noe som helst støtte.

Og Duluth modellen som alle feministiske krisesentere opererer etter definerer mannen som per definisjon en overgriper og kvinnen som offer ALLTID.

Anonymkode: b8b93...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oopsiedoopsie, her er det en som åpenbart ikke kan noe om feminismen! Hvorfor er du i mot noe du ikke kan noe om? Hvorfor tviler du på noe som du ikke har kunnskap og innsikt i? Skaff deg litt innsikt du! Feminismen har gjort mange gode ting for menn, blandt annet å opprette krisesentere for voldutsatte menn, opprette organisasjoner og støttegrupper for menn som har blitt utsatt for overgrep , og jobber for å fjerne stigmaet mot at menn utsatt for overgrep eller har psykiske problemer "bare må manne seg opp",  og det å fjerne de patriarkatiske holdningene i samfunnet har allerede og vil fortsette å redde hundretusener av menn fra selvmord.

Gjør leksa di og sett deg inn i feminismen du før du uttaler deg og mener noe som helst om det :)

Anonymkode: 15b3f...f7c

Om noe har vell feminismen bidratt til å gjøre det motsatte av det du hevder ved å konstant fokusere på vold og overgrep mot kvinner,  heller enn vold og overgrep mot mennesker

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å se at nazistpropaganda/konspirasjonsteorier er i live og at noen folk i 2018 fremdeles tror 'kulturmarxisme' er en virkelig ting.

er det ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, MonsIvar said:

er det ikke det da?

Nei, det er et retorisk konstrukt fra ekstremister med lav detaljforståelse av samfunn og politikk.

Anonymkode: d8588...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er et retorisk konstrukt fra ekstremister med lav detaljforståelse av samfunn og politikk.

Anonymkode: d8588...a7b

Så fint at det bare kan avvises uten noe om og men da :) "vi liker det ikke derfor er det ikke sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MonsIvar said:

Så fint at det bare kan avvises uten noe om og men da :) "vi liker det ikke derfor er det ikke sånn".

Jeg har aldri sett noen definisjon på dette ordet. Det er et propagandakonstrukt uten innhold. Det handler ikke om hvorvidt man liker det eller ikke, men at det savner definisjon, og at det ikke pekes mot hvilket fenomen det er ment å dekke. Bruken av dette ordet spriker i alle mulige retninger, og det finnes ingen underbygning for det i litteraturen.

Du er velkommen til å vise til at dette er et eksisterende ord med en enhetlig, substansiell betydning.

Anonymkode: d8588...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du er velkommen til å vise til at dette er et eksisterende ord med en enhetlig, substansiell betydning.

Anonymkode: d8588...a7b

Du får heller vise til at dette er nazistpropaganda/konspirasjonsteorier først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, MonsIvar said:

Du får heller vise til at dette er nazistpropaganda/konspirasjonsteorier først da.

Bevisbyrden ligger hos deg. Dette er ikke et eksisterende begrep.

Anonymkode: d8588...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bevisbyrden ligger hos deg. Dette er ikke et eksisterende begrep.

Anonymkode: d8588...a7b

Bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden. Deg, i dette tilfellet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Oopsiedoopsie, her er det en som åpenbart ikke kan noe om feminismen! Hvorfor er du i mot noe du ikke kan noe om? Hvorfor tviler du på noe som du ikke har kunnskap og innsikt i? Skaff deg litt innsikt du! Feminismen har gjort mange gode ting for menn, blandt annet å opprette krisesentere for voldutsatte menn, opprette organisasjoner og støttegrupper for menn som har blitt utsatt for overgrep , og jobber for å fjerne stigmaet mot at menn utsatt for overgrep eller har psykiske problemer "bare må manne seg opp",  og det å fjerne de patriarkatiske holdningene i samfunnet har allerede og vil fortsette å redde hundretusener av menn fra selvmord.

Gjør leksa di og sett deg inn i feminismen du før du uttaler deg og mener noe som helst om det :)

Anonymkode: 15b3f...f7c

Kan du nevne ett eneste krisesenter for menn feminister har åpnet? På hvilken måte har feminister jobbet for å fjerne stigmaet mot at menn utsettes for overgrep? Prøv å åpne den røde feministiske avisen Klassekampen en dag og se hvor mange artikler du finner hvor menn presenteres som noe annet enn overgripere. Når ulike aviser løfter frem tema som trakkassering og vold er mannen alltid krenkeren.

Anonymkode: 2bed4...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...