Gå til innhold

Dagens unge kan ingenting om politikk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var et fjernsynsinnslag om et arrangement på en videregående skole i Rogaland, der holdt de på med et politisk prosjekt. Virka ikke som om elevene var noe særlig engasjerte. Hva tenker dere om dagens unge og politikk?

Anonymkode: 41eec...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skogrose

Så du antar at et tv-innslag fra en random vgs kan fange opp variasjonen i ungdommens politikkinteresse? Et skoleprosjekt kan være lagt opp dørgende kjedelig selv om interessen for temaet er til stede. :)

Min erfaring er at mange er veldig engasjerte og kunnskapsrike og at mange ikke er det. Akkurat som blant voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være stortings representantene som ikke inkluderer den norske befolkningen mer som kan være årsaken til at elever og andre ikke vet så veldig om politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt typisk såpass unge ungdommer? Var sikkert sånn om du intervjua en skoleklasse i 1985 også.. Noen vage meninger om nei til atomkrig og sånt, men ikke dyptgående kunnskap. Tenåringer er selvsentrerte, modning kommer med alderen - er en grunn til at aldersgrensa for å stemme til valg er 18 år. Da jeg var 16 kunne jeg knapt nevne fem av de sittende statsrådene, mens idag som 27-åring er jeg blitt veldig politisk bevisst, leser om samfunn/politikk på en eller annen måte hver dag og har klare meninger om alt fra klima til velferdsordninger til barnefattigdom og kommunesammenslåing.. 

Anonymkode: 31656...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg tenker at alt for mange tror at fordi man har en annen politisk oppfatning så tror man at man ikke kan noe om politikk.

 

1 time siden, WoopieH skrev:

Kan være stortings representantene som ikke inkluderer den norske befolkningen mer som kan være årsaken til at elever og andre ikke vet så veldig om politikk.

Det har du rett i. Det er også derfor mange ikke har noen interesse i politikk eller engasjerer seg mer,

 

 

Dette er alt jeg har å si om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Clickbait, TS. Trådens tittel passer ikke HI.

Anonymkode: 848b5...500

?

Anonymkode: 41eec...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig. Jeg er 24, og jeg stemmer et helt annet parti ved Stortingsvalg enn mine foreldre. Vennene mine ringer foreldrene for å spørre om hva de skal stemme. Skummel trend.

Anonymkode: 8f752...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang møtte jeg en mann som kunne mye om data, men ingenting om biler. Derfor kan menn ingenting om biler. Hvorfor kan menn ingenting om biler, TS?

Anonymkode: a125d...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er igrunn enig. Jeg er 24, og jeg stemmer et helt annet parti ved Stortingsvalg enn mine foreldre. Vennene mine ringer foreldrene for å spørre om hva de skal stemme. Skummel trend.

Anonymkode: 8f752...fe4

Det er helt sant . De kan ingenting. "Idiotifiseringen" av landet begynte på midten av 80-tallet, og har siden ekskalert.

Vi holder på å bli ganske enkle opp i hodet. Mer og mer "Amerikaniserte"

Anonymkode: 39597...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden ønsker å sende ungdommer på skolen som er engasjerte? Trolig svært få. Det fenger ikke. Til tross for at de fleste ungdommer er engasjerte. Ikke alltid i alt, det kommer som oftest litt etter litt.

Jeg forstår ikke hvordan noen voksne ender opp med logikken "de vet ikke bedre", "de kan ikke noe om det" etc. etc. etc. <Er det slik at ungdommnen ikke kan noe, eller er det slik at de ikke er enig med deg? Er det slik at de i Rogaland i dag ikke har tenkt over en siutajon eller er det slik at de ikke bryr seg i det hele tatt?

 

Anonymkode: 95755...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at politikk og verden stadig er i endring og med tempoet vi har i dag, er dagens politikere fullstendig akterutseilt. En ny tid begynner. Stadig oftere.

Anonymkode: 13b09...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå vel slik som det har vært. Ungdommer er interessert i ting som angår dem direkte, jnge voksne er unyanserte idealister, mens en etterhvert som åra går blir mer og mer konservativ og egoistisk.

I min tid var unge voksne var opptatt av velferdsordninger, nedrustning og antifacisme, er de idag opptatt av dyrevelferd og kjønnsidentitet, noe som egentlig sier mye om hvor godt vi har det.

Anonymkode: a6613...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ett stortingsvalg for en del år siden, så gikk ein journalist fra TV 2 (tror jeg?) for å spørre tilfeldige folk på gaten hva de skulle stemme på ved det stortingsvalget. 

Da var det en kvinne i femti-årene som sa at hun skulle stemme på Jonas Gahr Støre. Men når TV-reporteren spurte hvorfor hun skulle stemme på ham, så svarte hun at ""vel, han er jo ganskje KJEKK da!!""

Så det er visst ikke bare små drittunger som overhodet ikke har noen peiling på politikk. Godt voksne suppegjøker har heller ingenting i noe valg-lokale å gjøre med slike tåpelige "argumenter" for hvem som burde fått stemmer...

Anonymkode: 11914...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dagens unge er opptatte av politikk, de bare vet ikke det. Spør du om konkrete saker (Er du opptatt av at vi fortsatt skal ha lokalsykehuset? Vil du ha bedre vei mellom A og B? ++) så har de ofte en mening om det likevel.

 

 

Anonymkode: 13d53...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lærer i samfunnsfag på VGS og erfaringen min er at noen fremdeles ikke har registrert at det finnes en verden utenfor dem selv. Det er ganske naturlig med tanke på alderen. De har selvfølgelig meninger om rett og galt, men har ikke begynt å knytte det opp mot noe større og vet kanskje ikke hvilket parti som egentlig representerer meningene deres. Andre er brennende engasjerte og opptatt av rettferdighet. Men jeg oppfatter det som litt enten/eller, noe som gjør faget veldig spennende å undervise i. Noen får en del aha-opplevelser underveis, og det er kjempegøy å få være med på! 

Anonymkode: 506c8...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er skoleopplegget som svikter. Man lærer ikke om hvor viktig og sentralt politikk er for alle sine liv. Unge tenker på politikk som noen politikere som snakker på TV iblant. De tenker ikke at det har relevans til egne liv, og at det handler om mange saker som de selv bryr seg om. Hadde læreren fått lov til å ta opp ulike samfunnsdebatter som ville engasjert de unge og knyttet det sammen med partier og politikk, så hadde det vært mye enklere å lære elever om hvorfor politikk er interessant og relevant. Men et slikt opplegg står ikke ekkurat på skoleplanen, men jeg har møtt lærere som tok opp samfunnstemaer i ulike timer, og der klassen var over gjennomsnittlig opptatt av rettferdighet, verden, samfunn og den slags. 

Da jeg gikk på ungdomsskolen var alt knyttet til politikk historie som skulle pugges eller navn som skulle huskes. Kan ikke huske at jeg noengang var klar over at politikk var så knyttet sammen til hvordan hele samfunnet fungerte. Det var noe jeg lærte meg selv da jeg var rundt 20 og leste diverse fagbøker.

Anonymkode: 54921...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke interessert i politikk på VGs, ble det først når jeg kom litt ut i 20-åra, tror det er ganske vanlig, man har ikke så mye kunskap om politiske temaer på den tiden og det kan derfor være vanskelig å ha en mening om saken. I tillegg har man så mye teori i skolen at man gjerne bruker fritiden på noe mindre teoretisk eller en enkelt ting man er engasjert i. 

Anonymkode: 6a213...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...