Gå til innhold

Er dette gull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har et par øredobber som jeg tror er gull men vet ikke sikker. Det er en lenke med gullhjerte. Øverst på hjertene er det noe som tyder på 9 tall men det er så vanskelig å se om det står noe mer. Det er samme greia på samme plass på begge hjertene. Øredobbene er laget som en fiskekrok aktig som man bare trer på øren og låser igjen med en bitteliten plassylinder.

20180218_113200.jpg

Anonymkode: 360ad...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gull er merket med 585 dersom det er 14karat gull som er mest vanlig i Norge. 18 karat merkes 730 og mindre enn 14 karat selges vel ikke som gull i Norge, selv om våre naboland selger 9 karat (375 stempel, tror jeg) i butikker. 

975 er vanligste stempel for sølv. Og brukes også på sølv som er gullforgylt. 

Anonymkode: 41c0f...899

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gull er merket med 585 dersom det er 14karat gull som er mest vanlig i Norge. 18 karat merkes 730 og mindre enn 14 karat selges vel ikke som gull i Norge, selv om våre naboland selger 9 karat (375 stempel, tror jeg) i butikker. 

975 er vanligste stempel for sølv. Og brukes også på sølv som er gullforgylt. 

Anonymkode: 41c0f...899

925 er sølv..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Forundret.. skrev:

925 er sølv..

Helt riktig, det var en skrivefeil. Takk! 

Anonymkode: 41c0f...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men mener det er noen regel om hva de kan kalle gull. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Karat_(gull)

Står litt om det her :)

Anonymkode: 41c0f...899

De kaller det gull de fleste stede.

Har solgt dette for gullfunn i flere år og vi har ikke fått beskjed om å kalle det noe annet.

Anonymkode: 15a31...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg prøvde magnet testen. Det gikk ut på å føre en sterk magnet mot smykket. Er det falsk så vil den bli sugd mot magneten. Noen av smykkene ble sugd opp med engang og noen vil ikke. Dette var på sølv/ikke sølv. 

Men da jeg skulle prøve på gull/ikke gull så ville ingen av delene bli sugd mot magneten. Den ene smykket var hjerteøredobben som jeg arvet fra bestemor som er avbildet øverst. Og den andre som jeg vet er ikke gull ble kjøpt for 50kr på hm. Den ble heller ikke sugd opp. Derdor ble jeg nå usikker. Det ser ut som at det bare virker på sølv/ikke sølv.

Noen formeninger?

Anonymkode: 360ad...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg prøvde magnet testen. Det gikk ut på å føre en sterk magnet mot smykket. Er det falsk så vil den bli sugd mot magneten. Noen av smykkene ble sugd opp med engang og noen vil ikke. Dette var på sølv/ikke sølv. 

Men da jeg skulle prøve på gull/ikke gull så ville ingen av delene bli sugd mot magneten. Den ene smykket var hjerteøredobben som jeg arvet fra bestemor som er avbildet øverst. Og den andre som jeg vet er ikke gull ble kjøpt for 50kr på hm. Den ble heller ikke sugd opp. Derdor ble jeg nå usikker. Det ser ut som at det bare virker på sølv/ikke sølv.

Noen formeninger?

Anonymkode: 360ad...dbb

Dra til en gullsmed og spør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, funginger skrev:

Dra til en gullsmed og spør?

Hvem vet vel ikke det??

Men vil ikke dumme meg ut om det er falskt. Vil bare se om noen her klarer å tyde åg se om det er noe tall.hvis ikke det er noe antydning til tall så er der vel ingen vits.men om noen ser så mye om en 5 el 9 eller hva som helst,så har man en "clue"

Anonymkode: 360ad...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg prøvde magnet testen. Det gikk ut på å føre en sterk magnet mot smykket. Er det falsk så vil den bli sugd mot magneten. Noen av smykkene ble sugd opp med engang og noen vil ikke. Dette var på sølv/ikke sølv. 

Men da jeg skulle prøve på gull/ikke gull så ville ingen av delene bli sugd mot magneten. Den ene smykket var hjerteøredobben som jeg arvet fra bestemor som er avbildet øverst. Og den andre som jeg vet er ikke gull ble kjøpt for 50kr på hm. Den ble heller ikke sugd opp. Derdor ble jeg nå usikker. Det ser ut som at det bare virker på sølv/ikke sølv.

Noen formeninger?

Anonymkode: 360ad...dbb

Det er ikke alle metaller som magneten reagerer på. Det trenger ikke være edle metaller for at det ikke skal reagere mot magneten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullsmeden vil ikke synes du er teit. 

Bare ta med deg og vis frem og si at du har smykker du er svært glad i men vet ikke hva slags metall og ønsker hjelp for å finne ut hvordan du best skal ta vare på dem. 

Da får du trolig god hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

På 21.2.2018 den 21.25, Forundret.. skrev:

Det selges 375 gull i Norge hos de fleste kjeder.

Gjør det? Det er vel ikke lov å selge det som gull her i landet, jf. linken som ble lagt ut tidligere i tråden? Skulle i så fall gjerne sett link til noe i 375 gull som selges i norske butikker, for jeg vil ikke bli lurt. 

Anonymkode: 47f67...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Gjør det? Det er vel ikke lov å selge det som gull her i landet, jf. linken som ble lagt ut tidligere i tråden? Skulle i så fall gjerne sett link til noe i 375 gull som selges i norske butikker, for jeg vil ikke bli lurt. 

Anonymkode: 47f67...5bf

Disse har Nine carat collection, på nett ståt det 375 gull men det gjør det ikke i butikken.

http://www.gullfunn.no/smykke-i-375-gull-21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Gull er merket med 585 dersom det er 14karat gull som er mest vanlig i Norge. 18 karat merkes 730 og mindre enn 14 karat selges vel ikke som gull i Norge, selv om våre naboland selger 9 karat (375 stempel, tror jeg) i butikker. 

975 er vanligste stempel for sølv. Og brukes også på sølv som er gullforgylt. 

Anonymkode: 41c0f...899

9 karat er vanlig hos alle gullsmeder, bare til å ta seg en tur innom og se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

betyr ingenting og det et gull sølv eller juggel, det er ikke noe vekt på disse små øredobbene så verdien er nesten lik null likevell.

Anonymkode: d71ce...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et sterkt lys og en lupe, og se om du finner noe stempel (husk at det kan være slitt). Hvis det er tall eller bokstaver kan du google det, hvis ikke må du enten lete i kataloger eller spørre en gullsmed.

Det er ikke sikkert øredobbene er kjøpt i Norge, og andre land kan ha andre standarder for merking. Selv har jeg et arvet smykke som sannsynligvis er fra Amerika, og følger datidens amerikanske standard for merking.

Anonymkode: 114e7...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 22.04, Forundret.. skrev:

Disse har Nine carat collection, på nett ståt det 375 gull men det gjør det ikke i butikken.

http://www.gullfunn.no/smykke-i-375-gull-21

Jeg ser de skriver på siden sin at reglene ble endret fra 2011. Det hadde jeg ikke fått med meg. Kjekt å vite! :) 

Anonymkode: 47f67...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...