Gå til innhold

Kjøkken og stue i ett eller hver for seg?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det litt tragiske er at selv om undersøkelser viser at folk flest ikke vil ha åpen løsning, så bilr tilnærmet lik alle nye boliger bygget med åpen løsning... Her skal det spares peng, ja..

Anonymkode: 8c687...451

Ja, det er faktisk HELT fryktelig!! Vi har vært på utkikk etter (nybygget) hus i området der vi bor i et par år nå. Omtrent alt vi ser på har vesentlig dårligere planløsning (bl.a stue og kjøkken i samme rom) enn leiligheten vi bor i nå, og det orker jeg bare ikke. Så det spørs om vi noensinne får flyttet..! (Vi bor riktignok i en leilighet på over 150 kvm, så vi MÅ ikke flytte. Men planen var i utgp ny enebolig på sikt. Men det ser ut til å bli umulig..! 

Det er veldig tydelig at det bare er kostnadene som rår på boligbyggefronten nå. Bokvalitet er tydeligvis fullstendig underordnet :rolleyes: 

Anonymkode: 820e0...669

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er faktisk HELT fryktelig!! Vi har vært på utkikk etter (nybygget) hus i området der vi bor i et par år nå. Omtrent alt vi ser på har vesentlig dårligere planløsning (bl.a stue og kjøkken i samme rom) enn leiligheten vi bor i nå, og det orker jeg bare ikke. Så det spørs om vi noensinne får flyttet..! (Vi bor riktignok i en leilighet på over 150 kvm, så vi MÅ ikke flytte. Men planen var i utgp ny enebolig på sikt. Men det ser ut til å bli umulig..! 

Det er veldig tydelig at det bare er kostnadene som rår på boligbyggefronten nå. Bokvalitet er tydeligvis fullstendig underordnet :rolleyes: 

Anonymkode: 820e0...669

Alternativet er at man må gå for hus hvor det er lett å bygge om så man får separate rom (sette opp en lettvegg e.l.), men i mange tilfeller er det rett og slett så dårlig planløsning at det må gjøres storombygging for å få separert stue og kjøkken. Og det blir jo masse ekstra penger når man kjøper et helt nytt hus... 

Vi fant oss til slutt et hus fra 70-tallet med helt glimrende planløsning i stedet... Foreldrene mine ønsket å bytte ut huset sitt med leilighet, men ville da kun ha nye leiligheter. De ga opp, det var så idiotiske løsninger på alt nytt at de ikke orket. 

Anonymkode: 8c687...451

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpen løsning. Ser både fordeler og ulemper med det, og har egentlig ingen spesielle preferanser. I et mindre hus/leilighet virker alt mer innestengt når det er separat, så derfor er det greit med åpen løsning for å skape mer romfølelse. I større hus syns jeg det er like greit å ha det separat, spesielt hvis stua er stor. 

Anonymkode: 9e66f...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater åpen løsning, dyp og intenst. Da vi skulle kjøpe hus var det et absolutt krav at det skulle være separat stue og kjøkken, eller i det minste lett å gjøre om til separat om det var åpen løsning. 

Jeg vil ikke ha matos i hele stuen. Jeg vil ikke sitte i sofaen og høre på oppvaskmaskin, kjøleskap, kjøkkenvifte, miksmaster, mikro, eller andre kjøkkenapparater som bråker. 

Jeg vil ikke at gjestene skal måtte sitte og se på kjøkkenrot når jeg har invitert til besøk, ei heller vil jeg bruke tiden på å rydde på kjøkkenet mens jeg har gjester. 

Jeg vil at de andre i familien skal kunne bruke kjøkkenet uten å måtte være en del av selskapet om jeg har besøk. 

Og ikke minst vil jeg kunne si at "nå må jeg bare sjekke på maten", gå inn på kjøkkenet, lukke døren, og telle til ti i fred og ro når jeg har besøk av slitsom familie/svigerfamilie og holder på å tørne fullstendig. 

Anonymkode: 8c687...451

Må jo bare si at du kommer med meget gode poenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde åpen løsning i min forrige leilighet. Der fungerte det jo. Kanskje fordi øya som delte av kjøkken og stue var lang, og ventilatoren hang ned fra taket over øya med koketopp, stekovn og underskap.

Selv om det fungerte så foretrekker jeg å ha kjøkken i et eget rom. Det var en av de mange faktorene som gjorde at jeg kjøpte akkurat den leiligheten jeg har nå. Jeg kan sette på vetilatoren, lukke døra og lange mørkebrun saus til oksesteik uten at noen av røykvarslerene får hikke eller hele leiligheten lukter bruning.  Oppvasken kan parkeres i kjøkkenet mens vi spiser i stua.

 

 

Anonymkode: 34033...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater åpen løsning, dyp og intenst. Da vi skulle kjøpe hus var det et absolutt krav at det skulle være separat stue og kjøkken, eller i det minste lett å gjøre om til separat om det var åpen løsning. 

Jeg vil ikke ha matos i hele stuen. Jeg vil ikke sitte i sofaen og høre på oppvaskmaskin, kjøleskap, kjøkkenvifte, miksmaster, mikro, eller andre kjøkkenapparater som bråker. 

Jeg vil ikke at gjestene skal måtte sitte og se på kjøkkenrot når jeg har invitert til besøk, ei heller vil jeg bruke tiden på å rydde på kjøkkenet mens jeg har gjester. 

Jeg vil at de andre i familien skal kunne bruke kjøkkenet uten å måtte være en del av selskapet om jeg har besøk. 

Og ikke minst vil jeg kunne si at "nå må jeg bare sjekke på maten", gå inn på kjøkkenet, lukke døren, og telle til ti i fred og ro når jeg har besøk av slitsom familie/svigerfamilie og holder på å tørne fullstendig. 

Anonymkode: 8c687...451

Amen!

Irriterer meg grønn over at kjøkkenet, som jeg forøvrig anser som ett av det viktigste rommet et hus eller en leilighet kan ha, har blitt redusert til en kjøkkenbenk på 3 meter i hjørnet av stuen. 

Anonymkode: fa4fe...6d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd med åpen løsning i 5 år og fikk helt faens nok til slutt. Er ikke kjøkkenet pent og pyntelig til enhver tid så ser du det alltid, flyttet nylig til leilighet med kjøkken og stue hver for seg. Da jeg var her på visning så sa huseier at de kunne slå ut veggen til kjøkken for  mer åpen løsning. Jeg skrek nesten NEI, det er så mye bedre med et rom som ikke oser av mat og oppvask en dag man bare vil la det ligge litt. 

Anonymkode: ee05c...8b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stue og kjøkken i samme rom, men er en skillevegg mellom stue og kjøkken. Så vi ser ikke kjøkkenet fra stua. Skulle ønske de var i to separerte rom, men glad det ikke er en helt åpen løsning, som det ofte er i nye boliger. 🙄 Gruer meg til den dagen vi skal kjøpe 

Der jeg bodde før hadde jeg åpen løsning og liker dårlig at andre kan se på når jeg lager mat. Liker å styre på kjøkkenet i fred og ro. Klarte ikke å slappe av i stua da jeg ble både stresset og irritert av å se på oppvask og rot på kjøkkenet. Pluss det kom mye matos ut i stua når jeg laget mat

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe tilhenger av åpen løsning. Det fungerer fint om man bor alene, men om man bor sammen med noen blir for Netflix-seansen i stuen forstyrret av blendere som uler og kjøkkenvifter som står på. For meg er det viktig å kunne ha en dør mellom kjøkken/stue som kan lukkes.

Anonymkode: bbdb2...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater åpen løsning, dyp og intenst. Da vi skulle kjøpe hus var det et absolutt krav at det skulle være separat stue og kjøkken, eller i det minste lett å gjøre om til separat om det var åpen løsning. 

Jeg vil ikke ha matos i hele stuen. Jeg vil ikke sitte i sofaen og høre på oppvaskmaskin, kjøleskap, kjøkkenvifte, miksmaster, mikro, eller andre kjøkkenapparater som bråker. 

Jeg vil ikke at gjestene skal måtte sitte og se på kjøkkenrot når jeg har invitert til besøk, ei heller vil jeg bruke tiden på å rydde på kjøkkenet mens jeg har gjester. 

Jeg vil at de andre i familien skal kunne bruke kjøkkenet uten å måtte være en del av selskapet om jeg har besøk. 

Og ikke minst vil jeg kunne si at "nå må jeg bare sjekke på maten", gå inn på kjøkkenet, lukke døren, og telle til ti i fred og ro når jeg har besøk av slitsom familie/svigerfamilie og holder på å tørne fullstendig. 

Anonymkode: 8c687...451

Amen! 

Akkurat sånn føler jeg det også!

Nå har vi sånn halvveis åpen løsning, da den korteste veggen ikke har dør. Den går ut til spisestuen, så det er ikke så ille. Men jeg savner dør, for å stenge ute lyd bla. 

Anonymkode: f4242...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har åpen løsning, men foretrekker adskilt. Selv om jeg har kjøkkenvifte, så blir det lett matlukt i stuedelen, særlig hvis jeg steiker fisk. Det er også greit å kunne lukke døra til kjøkkenet hvis man har gjester, og slippe å se eventuelt rot fra matlagingen.

Dessverre er har jeg ikke råd til leilighet med separat kjøkken, i alle fall ikke så lenge jeg bor sentralt på Østlandet. Hvis jeg flytter til et billigere sted så kanskje jeg får råd til kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, kjøkkenet er en vegg i stua, hurra! :sarkasme:

Anonymkode: 85aae...984

Jeg foretrekker adskilt kjøkken, det tror jeg alle gjør. Nå har jeg en vinkel i L-form i leiligheten, så kjøkkenet vises ikke fra stua, men fra spisebordet i stua ser man. Selve oppvaskbenken vises ikke. Der jeg bodde før har jeg hatt kjøkken separat, men når jeg kjøpte to-roms var også kjøkkenet plassert i en vinkel, da valgte jeg å sette hyller så jeg fikk lage mat i fred og ro. Har hatt enebolig, men man måtte gå gjennom kjøkkenet for å komme inn i stua. De gangene jeg har leid, har det vært med kjøkken uten tilknytning til stua. Det er praktisk, da kan man sitte ved kjøkkenbordet og ha venninner på besøk, det samme kan barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2018 den 21.10, Balian de Ibelin skrev:

Har du kjøkken og stue i ett eller hver for seg ?

Hva foretrekker du ?

 

 

Jeg har kjøkken og stue hver for seg, og synes egentlig det er greit.

Det er jo en prioritering, er kjøkken i stue kan man fort få et ekstra soverom i en liten leilighet. Er plassen litt syntes jeget er riktig prioritering. Er det snakk om et stort hus, med nok av soverom, ville jeg foretrukket separat kjøkken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkken adskilt. Syntes det er best. Man kan ikke til hvertfall ha ryddig kjøkken, å kunne slippe å sitte å se inn på det når jeg sitter i stua er deilig.

Anonymkode: 994db...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få her som foretrekker åpent jeg da :)

Størrelse er jo en faktor selvsagt, åpen kjøkkenløsning er populært i mindre leiligheter fordi mange foretrekker å ha et eller flere separate soverom over separat kjøkken.

Men utover det faktum at jeg har en liten leilighet og heller vil ha kjøkken i stua enn senga i stua, så er jeg veldig glad i løsningen. Jeg bor alene, så mange av de gode argumentene dere andre har om barn og svigers og at en vil se på TV og en annen høre radio utgår jo litt for meg da. For meg er det bare et pluss at jeg kan se TV imens jeg lager mat.

Ikke har jeg mange middagsselskap heller akkurat, oftest er det bare ei venninne som stikker innom eller mer fester/vorspiel, da liker jeg også å kunne stå og snakke med gjesten(e) imens jeg fikser noe mat eller kaffe eller drinker. Har ikke noe problem med rot på benken, det blir jo mindre av det også når man bare er en person, og jeg har alltid hatt vane med at jeg rydder imens jeg lager mat. 

Foretrekker når det er noe skjult eller semi-separat da, og ikke de løsningene hvor kjøkkenet f eks er en hel langvegg i en stue sånn at man alltid sitter på kjøkkenet omtrent. Mitt kjøkken er atskilt med bardisk og halvvegg, og i tillegg ikke veldig "kjøkkenaktig" med masse overskap og greier. Det flyter mer inn i stua med noen få åpne hyller, kunst, bøker og planter og alle hvitevarer er innebygd. Har mer følelse av en bar enn et kjøkken kanskje. Passer perfekt for meg, min leilighet og min livsstil.

Anonymkode: f7290...181

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bodd med begge deler. Og foretrekker åpen løsning. 

Vi har stor stue, så det er kjøkken, spisestue, og to sittegrupper i samme rom. En løsning jeg trives veldig godt med. Vi er ganske sosiale, og det er ofte besøk, så elsker å ha et stort, sosialt rom, der vi kan fortsette å prate med gjestene når vi er på kjøkkenet. 

Støy er ikke noe problem - oppvaskmaskin er helt stillegående. Heller ikke lukt, la 30 000 i den mest effektive og stillegående vifta. Kjøkkenet er nyoppusset, så er moderne løsninger og rene linjer, slik at det ikke gir rotete inntrykk i stua. Det er nok også avgjørende at vi begge er veldig ryddige - det er ingen mellomlagring på kjøkkenbenken, selv kaffekopper settes rett inn i maskinen, og stekeolje og salt rett ned i skuffa under platetoppen, det er ikke en gang innom benken. 

Anonymkode: 429f4...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver for seg! Har åpen løsning nå og det irriterer vettet av meg. Matlukt i stuen er ikke hyggelig. Lager også en del mat, så har en del kjøkkenmaskiner. Da ser det liksom alltid «cluttered» ut uansett hvor ryddig det er.

Går jevnlig på visning, og tilnærmet samtlige meglere kommer med forslag om å slå ned en vegg og lage åpen løsning. Jeg protesterer og sier jeg foretrekker delt løsning hver gang, og de ser på meg som jeg er fra en annen planet. 

Blir kjøkken på et soverom eller oppsetting av vegg om det vi ender opp med å kjøpe har åpen løsning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg har åpen løsning, men foretrekker adskilt. Selv om jeg har kjøkkenvifte, så blir det lett matlukt i stuedelen, særlig hvis jeg steiker fisk. Det er også greit å kunne lukke døra til kjøkkenet hvis man har gjester, og slippe å se eventuelt rot fra matlagingen.

Dessverre er har jeg ikke råd til leilighet med separat kjøkken, i alle fall ikke så lenge jeg bor sentralt på Østlandet. Hvis jeg flytter til et billigere sted så kanskje jeg får råd til kjøkken.

Helt enig med deg.

Dessuten så virker det som om de ikke bygger leiligheter med separat kjøkken lengre. Selv store dyre leiligheter har kjøkken på stua... 🤔

Anonymkode: 62211...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg.

Dessuten så virker det som om de ikke bygger leiligheter med separat kjøkken lengre. Selv store dyre leiligheter har kjøkken på stua... 🤔

Anonymkode: 62211...21c

Utbyggere sparer kvadratmeter og tjener mer penger siden de får dyttet flere leiligheter inn i komplekset. Men snart er vel alle hjernevasket til å tro at separat kjøkken er så gammeldags som man får det, og dessverre er det mange som må bo slik før de forstår hvor upraktisk det faktisk er. 

I nærheten her ble forresten et digert leilighetskompleks ikke noe av, alle leilighetene var med kjøkkenvegg i stua og de klarte ikke å få solgt mange nok leiligheter til å starte bygging. Rart at de ikke skjønte at en 4-roms leilighet burde ha litt mer kjøkken enn bare en vegg i stua og stua var ikke særlig stor heller. Så med 2 voksne og to barn hadde man kun en stue med kjøkkenvegg å oppholde seg i. Hadde aldri orket det! 

Anonymkode: 85aae...984

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...