Gå til innhold

Vurderer å få barn nummer 5


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er eldst av fem, og det var mye krangling og leven da jeg var liten. Familien var kronisk for sene og vi hadde 12 par ski og 6 sykler som ingen passet helt. 

Vi gikk alle i barnehage og foreldrene våre jobbet. Nå har jeg selv barn, og vi gir oss på tre. (Er gravid med tredje nå) selv om det var fint å være en flokk, er jeg fornøyd med tre barn selv. I dagens standard er jo det mange barn... jeg gleder meg til søsknene mine får barn da. Det blir mange søskenbarn etterhvert 😅

Anonymkode: a0f1e...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, her var det mange kjipe folk! Bare å overse dem. Kos deg med dine, ts! :)

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør tenke på en evt skilsmisse også, det er aldri noen garanti for at forholdet varer. Da må mor enten ut i jobb selv eller ruinere barnefar. Det skal mye til for å få kabalen til å gå opp når barna begynner med aktiviteter, kanskje delt omsorg og kanskje helsemssige utfordringer hos noen av barna eller at de selv blir syke.

Barna blir store, det koster med kinobilletter, klær, mobiltlf etc etc. Så kommer barnebarn og barnepass.

Jeg må helt ærlig si lykke til, jeg hadde nok med 2.

Tenker du i det hele tatt på din egen pensjon, ts? Blir du skilt så får du minstelønn.

 

Anonymkode: ab9e9...2ce

Jeg må bare kommentere det uthevede. Foreldre har ingen rett til å forvente eller kreve barnepass av besteforeldre. Det må skje på frivillig basis. Jeg vil tro de fleste liker å være sammen med barnebarn, og ellers stiller opp hvis de har anledning, for eksempel ved sykdom. I våre dager er besteforeldre selv i fullt arbeid og har kanskje ikke så stor kapasitet.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det var mange dømmende svar her inne. Fordi noen syns det er et strev å følge opp ett barn, betyr ikke det at andre ikke evner å følge opp en flokk. Men det viktige er jo å vurdere sine egne ressurser, både hva man orker og har råd til. De fleste har vel hørt historier om familier som får barn over evne, og hvor de eldste alt for tidlig må klare seg selv eller de yngste får alt for lite fordi foreldrene da er lei eller utslitt. Men det betyr jo ikke at alle med mange barn har det sånn. Vi aner jo ikke noe om hva ts og mannen får til. Og om hun ønsker å være hjemmeværende og har tatt et aktivt valg om det mens barna er små, hvem er vi til å dømme over et det?

Nå spurte ts om erfaringer med nr fem, og det får hun kanskje ikke veldig mange svar på. Men jeg vil jo gjette at dersom man mestrer fire fint, føyer vel nr fem seg greit inn i flokken?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med å ha fem barn, men har erfaring med å være i midten av en flokk på fem barn. Mye var flott, alltid noen å leke med! Ble veldig selvstending, og lærte meg å bidra fra tidlig alder. Men vi ble egentlig lite fulgt opp, hadde nok litt for mye frihet, og forelderene våre hadde ikke oversikt over hvordan vi hadde det på skolen, eller hvem vi var venner med. Savnet en-til-en kontakt med voksne.

Kan jo legge til at ingen av oss fem barna så langt har fått mer enn to barn, så det kan jo antyde at vi ønsker noe annet for våre egne barn, selv om det var mye fint. Eldste ga seg på en, og der er barnet i tyveårene nå. Hun hadde fått mer enn nok av å passe småbarn. minste har så langt ingen barn, men hun er ennå såpass ung, at det kan jo endre seg. Men hun sier selv at hun har nok med hunden.

Anonymkode: 87671...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvert barn øker sannsynligheten for at det er "noe" med barnet. Count your blessings og ha fokus på å bidra til samfunnet. Jobb. Skatt. Andre utenforden lille boblen. 

Anonymkode: 2a4aa...edd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stor barneflokk er sikkert koselig, men det er jo noe med det å «alltid ha et ledig fang» også. 

Jeg ville tenkt godt over det å få så mange barn. Jeg kjenner ei som har 5 barn og gikk hjemme. Så ble hun skilt, far var ikke særlig interessert i å ha barna og hun jobber nå ca. 150% stilling for å få ting til å gå rundt. Pensjonsopptjening har hun jo nesten ikke, og ikke får hun tilbragt særlig mye tid sammen med barna heller siden hun må jobbe såpass mye for å ha råd til bolig med plass til alle barna. De eldste barna må passe de yngre mens mor jobber, så det er sikkert ikke så greit for de heller. 

 

Anonymkode: 3394b...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ukjentjente skrev:

Lurer på hvordan kloden hadde sett ut om alle trøkka ut 5 unger hver 

Den trøkkinga er det dessverre alt for mange som gjør allerede.

Anonymkode: 4ee5d...eee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hvert barn øker sannsynligheten for at det er "noe" med barnet. Count your blessings og ha fokus på å bidra til samfunnet. Jobb. Skatt. Andre utenforden lille boblen. 

Anonymkode: 2a4aa...edd

Hvor har du denne kunnskapen fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som får en haug med unger tenker ikke så veldig langt. De tenker her og nå, evner ikke tenke litt inne i fremtiden og evt ting som kan oppstå. Hva med når barna er store og får barn selv? Det er da mange problemer starter og det ofte blir krangel/uenighet mellom de voksne barna. For det sier seg selv at ikke alle kan få like stor oppmerksomhet og at mange såre følelser oppstår. Har sett på nært hold hvordan en slik barneflokk på seks stk splittes pga konflikter når voksenlivet starter og det er en enorm sorg for de gamle foreldrene. Tenk dere litt om før dere lager en haug med barn!

Anonymkode: cd930...6fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare spørre. Hvilken sekt er dette? 

Anonymkode: 66be4...280

Ateismen.

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når mannen din nister jobben eller går konk, eller går fra deg? :D

Anonymkode: 4ec27...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når mannen din nister jobben eller går konk, eller går fra deg? :D

Anonymkode: 4ec27...893

Hva tror du skjer med andre familier når mannen din mister jobben eller går konk, eller går fra deg? :D

Anonymkode: 4c95b...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til deg og mannen, men når du må spørre på kg om det femte barnet er du gjerne ikke klar for dette, Ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, mimoe skrev:

Her kom nr 5 11 mnd etter nr 4.

De andre var da 7, 5 og 3.

Gikk kjempegreit, ikke mye merkbart når vi først hadde 4 🙂

Har hatt alle hjemme til de ble over 2 år, og så gått 4 dager i bhg, med fri onsdag.

Blir mye kjøring og styr med aktiviteter med så mange, men det går greit.

Nei, du sier noe der! 4 til 5 er kanskje ikke en så stor overgang når man har 4 fra før av ;) Godt du lar dem holde på med aktiviteter. Det høres fint ut. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde omstendighetene vært anderledes, så hadde jeg også ønsket meg en liten flokk! Dumt med folk som snakker om sekt etc. Koselig med mange barn. Lykke til :)

Anonymkode: 921a0...319

Ja, nettopp :) I gamledager var det ganske vanlig å ha mange barn. Idag har vi enda flere ressurser for hånden.

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, bortebra skrev:

Skjønner jo at du har lyst på mer utfordringer når det er dagsjobben din å passe unger. :fnise:

Kan du utdype hva du mener med det? 

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser du på fremtiden til nordmenn? God

Tror du alle mennesker, syke og friske, vil bli tatt vare på i fremtiden? Ja, omtrent som idag - kan vel ikke bli stort verre enn hva norsk helsevesen presterer pr idag :P 

Kommer det til å bli mindre krig? Ja

Kommer vi til å klare fikse forsøplingen av hav og natur? Ja

Kommer vi til å utrydde flere tusen dyre- og plantearter? Vi, som i naturen? Umulig å si, irrelevant. 

Vil kriminalitet gå ned eller opp? Kommer vel helt an på hvordan jeg oppdrar ungene mine, det ;) og hvordan naboen oppdrar ungene sine. Fri oppdragelse er kanskje på vei ut? 

Om du tror dine barn vil få det bra i fremtiden, så kjør på. Takk :)

Anonymkode: ac209...b79

 

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har lyst på, det passer dere, du vil ha en flokk... hva med den første, den andre og den tredje, fortjener ikke de noen år uten en baby i hus? En mor og en far som kan være tilstede for dem? Har de bedt om å bare bli starten på en flokk? De jeg kjenner med fem barn eller flere sliter mye som familie, særlig de tre eldste. 

Anonymkode: e8186...e75

Den første, den andre, og den tredje får akkurat like mye oppmerksomhet som alltid. Vi er da to foreldre :) De liker babyer, og interesserer seg for babyer. De jeg kjenner med mange barn, sliter ikke. 

13 timer siden, addict skrev:

Jeg tenker det er dårlig gjort ovenfor barna og ganske egoistisk.

En dag har alle barna fritidsaktiviteter, kamper, bursdager ect og det blir fysisk umulig å følge det opp.

Jeg har en på snart 8 og bare det er et kjør.

Neida, det blir ikke fysisk umulig å følge det opp. At du ikke takler ett barn, sier vel mer om hva du setter deg som mål. 

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sjokoladeknask skrev:

Tenker du på barna eller kun deg selv? For hvis du kun tenker på deg selv og dine ønsker om å få en haug med unger så er det rimelig ego. 

Både og, meg selv, barna og mannen. En haug med unger? Mener du mange barn? Høres nesten ut som du forsøker å få det til å låte nedlatende. Barn er individer med like høy verdi, uavhengig av hvor mange søsken de har. Hver og én av dem skal følges opp. 

13 timer siden, Sjokoladeknask skrev:

Når man som liten får se og høre eldre damer gråte fordi ens egen mor har deg på fanget og de aldri opplevde sånt fordi mødrene deres, som var hjemmeværende, hadde ørten unger - så gir sånt et jævlig dårlig inntrykk. 

Det høres ut som de hadde en dårlig barndom. Vi var tre stykker, jeg kan ikke huske å noensinne ha sittet på fanget til mamma ;) Kommer nok veldig mye an på foreldrene, ikke antall barn. Man har to fang også, vet du, så to foreldre har plass til fire barn av gangen. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unger i dag får altfor mye oppmerksomhet, ikke for lite. Er det et slit å følge opp ett barn på 8 år, bør man spørre seg selv hvorvidt man tilrettelegger for mye.

Kommentarer om "stakkars barn" og egoisme fordi man har 4-5 unger viser bare hvor "curlingforeldre" folk flest er blitt. Her er jo TS i tillegg hjemmeværende, og har dermed massevis av tid til barna. 

Anonymkode: 3f624...cbd

Ja, nettopp.

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...