Gå til innhold

Forskning: jo større frihet kvinner får, jo mindre bidrar de


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

The More Gender Equality, the Fewer Women in STEM
A new study explores a strange paradox: In countries that empower women, they are less likely to choose math and science professions.

https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/02/the-more-gender-equality-the-fewer-women-in-stem/553592/

Er ikke det rart? Jo mer frihet kvinner får, jo mindre interessert blir de i den friheten. Man skulle nesten tro at kvinner trivdes bedre før, når de var kvinnen i huset, styrte og stelte og bestemte i hjemmet, i mens mannen måtte jobbe hardt på jobb for å tilfredsstille kvinnen.

Lurer på om ikke også kvinner hadde det bedre på 50-tallet?

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at frihet = studere matte og vitenskap?

Jeg trodde de fleste nordmenn assosierte absolutt frihet med å sole seg på en strand i syden 365 dager i året uten jobb og forpliktelser :P 

Anonymkode: 504c6...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at frihet = studere matte og vitenskap?

Jeg trodde de fleste nordmenn assosierte absolutt frihet med å sole seg på en strand i syden 365 dager i året uten jobb og forpliktelser :P 

Anonymkode: 504c6...0c5

Tja, hvis jeg måtte livnære meg med å tørke eldre i rævva hele dagen ville ikke jeg ha følt meg særlig fri.

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Faerunpedia skrev:

Hva har dette med å bidra å gjøre? Bidrar ikke andre yrkesgrupper i samfunnet?

Å velge bekvemmelighetsvalg heller enn å velge fornuftig er å velge bort yrker der man kan bidra til fordel for yrker der man slipper unna med å gjøre så lite som mulig.

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da flest kvinner som studerer her til lands. Alle må vel ikke studere matte og lignende. Det er da økning av kvinner innen lege studiet, og ingeniør studiet og. Selv fra min klasse på 80 tallet, så var det to jenter i klassen som ble leger. Ingen av guttene utdannet seg i noen sånne type yrker.

Selv er jeg vernepleier, og har tørket noen rumper i løpet av livet. Men det er en så utrolig liten del, av jobben. Er så utrolig mye annet givende jeg gjør. Dessverre sliter jeg med matte, er flinkere i språk, samfunn og idrett.

Anonymkode: d19d6...e2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var så krampaktig og ubehjelpelig vinklet at det eneste jeg gidder å kommentere er hvor krampaktig og ubehjelpelig vinklet dette var.

Anonymkode: a05c3...52b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å velge bekvemmelighetsvalg heller enn å velge fornuftig er å velge bort yrker der man kan bidra til fordel for yrker der man slipper unna med å gjøre så lite som mulig.

Anonymkode: 5876c...b4d

Så en hjelpepleier gjør svært lite på jobb. En revisor som jobber på kontor har en svært krevende jobb? Lurer på hva du jobber med?

Anonymkode: d19d6...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å velge bekvemmelighetsvalg heller enn å velge fornuftig er å velge bort yrker der man kan bidra til fordel for yrker der man slipper unna med å gjøre så lite som mulig.

Anonymkode: 5876c...b4d

Setningen din er litt merkelig, men du mener at når man velger bort realfag er man lat og ender opp i et yrke hvor man slipper unna med å gjøre minst mulig? Ok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Faerunpedia skrev:

Setningen din er litt merkelig, men du mener at når man velger bort realfag er man lat og ender opp i et yrke hvor man slipper unna med å gjøre minst mulig? Ok....

Jeg mener forskningen taler sin klare tale. Jo mer frihet kvinner får, jo mindre interessert blir de i friheten. Da er kanskje ikke frihet virkelig frihet i den forstand for kvinner? Jeg lurer på om ikke det var bedre før, for kvinner, når de ikke måtte ut i jobb? Det er i alle fall det forskningen sier. At jo mer frihet kvinner har, jo mindre ønsker de å bidra med.

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en hjelpepleier gjør svært lite på jobb. En revisor som jobber på kontor har en svært krevende jobb? Lurer på hva du jobber med?

Anonymkode: d19d6...e2e

En husmor bidrar som mest, selv om hun ikke er i noen jobb. Hun sikrer en trygghet for fremtidens generasjoner. Kanskje husmødrenes bidrag burde fokuseres mer på?

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, hvis jeg måtte livnære meg med å tørke eldre i rævva hele dagen ville ikke jeg ha følt meg særlig fri.

Anonymkode: 5876c...b4d

Sikter du til mennesker som velger å bli sykepleiere? Jeg forstår at det kan virke rart for noen, men noen mennesker føler at det er veldig givende og interessant å jobbe med mennesker. De merker at hvordan de behandler andre mennesker i vanskelige situasjoner gjør at de føler seg bedre. De merker at mennesker setter pris på hvem de er

I teorien høres det selvsagt ganske forferdelig å "tørke noen i ræva hele dagen", men en ting er jo at jobben er mye mer enn det, en annen er at man faktisk er der for et annet menneske og hjelper dem. For mange virker det kanskje trivielt og dumt å være et medmenneske og en som hjelper, når man kan flytte inn i egen egoistiske boble og tråkke på andre mennesker, oppnå status og tjene masse penger så man kan få respekt av andre mennesker som også liker å drite i andre mennesker. 

Selvsagt er ikke disse to alltid motsetninger, men jeg synes det er betenkelig at mennesker som velger å prioritere yrker der de er og må være medmennesker skal ha så liten status. Jeg synes ihvertfall det vitner om karakter og positive egenskaper at noen ønsker og liker å være en viktig og støttende person for mennesker som har det vanskelig. Om det er fordi de er eldre eller syke

Egentlig synes jeg sykepleiere burde få betydelig høyere lønn og status, det burde være et yrke som de mest sosialt kompetente og intelligente menneskene ønsket å søke seg mot, da det krever høy intelligens å forstå og tilpasse seg alle typer mennesker i vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: 504c6...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er flere menn enn kvinner som studerer matematikk handler ikke om at kvinner ikke bidrar ellers. Det betyr bare at kvinner ikke nødvendigvis deler samme interesser som menn. Det ser vi jo på omtrent alle arenaer i livet. 

En studie jeg har lest viser til at jenter foretrekker sosiale yrker og av den grunn ser vi stadig flere damer som begynner studere kommunikasjon og psykologi og medisin f.eks. Yrker som ikke bare er utrolig viktig for samfunnet men som også innebærer mye sosialisering. 

Høgskolene har nok en jobb foran seg om de ønsker friste flere kvinner med informatikk (programmering). De burde prøve nå ut med denne informasjonen for kvinnelige programmerere er sikret en godt betalt og fin jobb før de engang har fullført studiet ;

http://studenttorget.no/index.php?show=3931&artikkelid=11887

- Søkeresultatet var mer enn godt nok, med masse treff som sa hvor attraktive jenter var i arbeidslivet og hvordan de fleste jentene hadde jobb før de ble ferdig med bacheloren sin. Jeg var helt solgt ved ideen, jeg var klar for et eventyr, jeg var klar for noe helt nytt. 
 
Høsten 2010 startet hun på en bachelor i informatikk. Dette er et av studiene med mest programmering, og det tok litt tid før hun begynte å forstå hvordan programmering fungerte.
Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle menn bruker som kjent heller ikke valgfriheten sin til å studere matematikk og vitenskap.

Anonymkode: 06de1...08d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle menn bruker som kjent heller ikke valgfriheten sin til å studere matematikk og vitenskap.

Anonymkode: 06de1...08d

Det er vi menn som har skapt den, utviklet den, og opprettholder den. Så ditt argument faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 5876c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vi menn som har skapt den, utviklet den, og opprettholder den. Så ditt argument faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 5876c...b4d

"Vi menn" du liksom. Det er en del veldig smarte menn, samtidig som det finnes mange menn i Norge som bidrar lite siden de ikke har studert realfag(?), dvs alle ufaglærte menn, menn som jobber innen økonomi og finans, menn som er håndverkere osv. 

Ganske pinlig egentlig at du påtar deg deler av æren for det særdeles intelligente og hardtarbeidene mennesker har fått til bare fordi du er mann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vi menn som har skapt den, utviklet den, og opprettholder den. Så ditt argument faller på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 5876c...b4d

Og hva jobber du med, da? Utdanning? Yrke?

Anonymkode: ca1cf...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av artikkelen du selv la ut er de norske tallene noe ganske annet. Og vi bor i et av verdens mest likestilte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvis jeg måtte livnære meg med å tørke eldre i rævva hele dagen ville ikke jeg ha følt meg særlig fri.

Anonymkode: 5876c...b4d

Men så er ikke du fasiten på frihetsdefinisjonen heller

Anonymkode: 6c74d...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde de fleste nordmenn assosierte absolutt frihet med å sole seg på en strand i syden 365 dager i året

Hørtes ekstremt kjedelig ut.

Anonymkode: 55c79...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...