Gå til innhold

Bilstol som kan brukes fra 2-4 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å lese tester men skjønner lite. Fra før har vi Cybex Sirona, men syntes det blir litt lite plass til å sitte bakovervendt ettersom poden vokser, og lurer på å heller kjøpe en annen stol til besteforeldrenes bil. Da helst en stol som kan brukes litt lenger siden den nok ikke blir brukt så ofte, og som selvsagt er bakovervendt. Og da må vi vel over på beltestol ? 

Har noen noen tips/forslag? Vi har sett litt på Axkid Minikid, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan denne klarer seg i bilstoltester (ja, jeg har sjekket Forbrukerrådet sine tester, men kjenner meg like lite klok :klo:)

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et fra Maxi-Cosi 9-25 kg. Funker helt fint, men jeg vet ikke hvordan det kommer ut i tester. Så vidt jeg vet er det et bra sete. Det anbefales at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig, men det er mange som vokser ut av setet før de blir 4 år. 

Fant dette vendbare setet (og vet det finnes flere), men de er ofte dyrere. Aner ikke hvordan kvaliteten er på dette, men det ser jo ikke fantastisk ut: https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstolpakker/britax-two-way-cosmos-black-tilbehorspakke?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Britax+Two-Way+Cosmos+Black+%2B+Tilbehørsp

Anonymkode: 3e438...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste stoler på  det norske markedet er gode nok, særlig bakovervendte. Og Axkid er mer enn god nok. Er blitt en veldig populær stol så jeg hadde ikke nølt med å kjøpe den. Alternativt ville jeg vurdert Britax Maxway. Begge er forøvrig kommet i nye versjoner nå

Anonymkode: 9949b...391

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minikid er bra. Den er plustestet og det er det du trenger å vite egentlig. 

Men det viktige er hvilken bil du har. Helning på setet har mye å si.

Anonymkode: d291d...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste stoler på  det norske markedet er gode nok, særlig bakovervendte. Og Axkid er mer enn god nok. Er blitt en veldig populær stol så jeg hadde ikke nølt med å kjøpe den. Alternativt ville jeg vurdert Britax Maxway. Begge er forøvrig kommet i nye versjoner nå

Anonymkode: 9949b...391

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minikid er bra. Den er plustestet og det er det du trenger å vite egentlig. 

Men det viktige er hvilken bil du har. Helning på setet har mye å si.

Anonymkode: d291d...551

Takk for svar. Da tror jeg det blir Axkid Minikid :) 

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minikid er bra. Den er plustestet og det er det du trenger å vite egentlig. 

Men det viktige er hvilken bil du har. Helning på setet har mye å si.

Anonymkode: d291d...551

Både ja og nei. På en beltefestet stol har det egentlig lite å si, fordi de er såpass fleksible + man kan ha kile somregel :) Verre med isofix-stol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besafe Izi plus og Axkid Minikid og foretrekker Minikid! Eldste her vokste ut av besafe ved 4 års alder. Byttet til Minikid og der satt han til han var 6,5 år!

Er bare tull at de skal plasseres i beltestol når de er 4 år! Det er absolutt ikke trygt. Bakovervendt til den største stolen (som i dag er Axkid Minikid) er utvokst!

Anonymkode: 6dffc...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Vi har et fra Maxi-Cosi 9-25 kg. Funker helt fint, men jeg vet ikke hvordan det kommer ut i tester. Så vidt jeg vet er det et bra sete. Det anbefales at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig, men det er mange som vokser ut av setet før de blir 4 år. 

Fant dette vendbare setet (og vet det finnes flere), men de er ofte dyrere. Aner ikke hvordan kvaliteten er på dette, men det ser jo ikke fantastisk ut: https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstolpakker/britax-two-way-cosmos-black-tilbehorspakke?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Britax+Two-Way+Cosmos+Black+%2B+Tilbehørsp

Anonymkode: 3e438...610

Hvis man kjøper riktig sete vokser de ikke ut. Vendbare stoler og isofix stoler varer ikke ut bakovervendtperioden. Britax MaxWay og Axkid Minikid varer til 5-7 års alder.

Anonymkode: 6dffc...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med å kjøpe BeSafe Izi Plus, siden verken Babyshop eller Barnas Hus hadde Axkid Minikid (og BeSafe visstnok vant best i test i 2017) men sliter med monteringen. 😬 Vi kjøpte større bil for å få plass til bilsetet, men slik som det er nå må man jo være temmelig kortvokst for å få plass i setet foran barnesetet (og å kjøpe ny bil igjen 1 måned etter forrige bilkjøp er ikke aktuelt! 😂) Mannen er nå på vei til butikken for å høre om det er montert riktig, så får vi se 😬

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi endte opp med å kjøpe BeSafe Izi Plus, siden verken Babyshop eller Barnas Hus hadde Axkid Minikid (og BeSafe visstnok vant best i test i 2017) men sliter med monteringen. 😬 Vi kjøpte større bil for å få plass til bilsetet, men slik som det er nå må man jo være temmelig kortvokst for å få plass i setet foran barnesetet (og å kjøpe ny bil igjen 1 måned etter forrige bilkjøp er ikke aktuelt! 😂) Mannen er nå på vei til butikken for å høre om det er montert riktig, så får vi se 😬

Anonymkode: 6950d...198

Izi plus kan monteres helt intill setet forran. Så sett setet med ingen benplass til barnet, og setet forran helt intill ryggen på barnesetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Izi plus kan monteres helt intill setet forran. Så sett setet med ingen benplass til barnet, og setet forran helt intill ryggen på barnesetet

Dette fikk vi ikke til, pga. den støttepute-greia som er foran. Og jeg tror den er skrudd så langt inntil selve barnesetet som det gikk an ? 

Mannen fikk i alle fall beskjed i butikken om at setet var montert riktig. Vet ikke om han tok opp den manglende plassen i setet foran siden jeg ikke var med 😬

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Izi plus kan monteres helt intill setet forran. Så sett setet med ingen benplass til barnet, og setet forran helt intill ryggen på barnesetet

Åja; Og kan BeSafe Izi Plus stå helt inntil forsetet med ryggen altså? For jeg mener å huske at det sto i bruksanvisningen at setet vi hadde før (Cybex Sirona) ikke skal stå helt inntil forsetet. Jeg regner med at det er fordi forsetet blir dyttet bakover ved kollisjon? 

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er Axkid Minikid super😁🙌🏼 Den passer i de aller fleste biler, så den kan kjøpes på nett.

Anonymkode: 6dffc...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi endte opp med å kjøpe BeSafe Izi Plus, siden verken Babyshop eller Barnas Hus hadde Axkid Minikid (og BeSafe visstnok vant best i test i 2017) men sliter med monteringen. 😬 Vi kjøpte større bil for å få plass til bilsetet, men slik som det er nå må man jo være temmelig kortvokst for å få plass i setet foran barnesetet (og å kjøpe ny bil igjen 1 måned etter forrige bilkjøp er ikke aktuelt! 😂) Mannen er nå på vei til butikken for å høre om det er montert riktig, så får vi se 😬

Anonymkode: 6950d...198

Izi plus er en plasskrevende stol(det burde dere da sett hvis dere prøvde setet før kjøp?). Men det kan monteres helt inntil forsetet. Evt skal det være 25 cm mellom bilstol og forsete. Dette står i bruksanvisning!

Babyshop har Axkid i nettbutikken, rart de ikke har det i fysisk butikk? I Osloområdet får du forøvrig Axkid hos Babybanden og Rudos.

Anonymkode: 9949b...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Izi plus er en plasskrevende stol(det burde dere da sett hvis dere prøvde setet før kjøp?). Men det kan monteres helt inntil forsetet. Evt skal det være 25 cm mellom bilstol og forsete. Dette står i bruksanvisning!

Babyshop har Axkid i nettbutikken, rart de ikke har det i fysisk butikk? I Osloområdet får du forøvrig Axkid hos Babybanden og Rudos.

Anonymkode: 9949b...391

Vi prøvde ikke setet før kjøp siden vi hadde en annen bil til butikken enn den setet skulle stå i.😬 I tillegg har vi alt kjøpt ny bil med tanke på best mulig bakseteplass (byttet bil kun pga. for liten plass i forsetene til 2 barnestoler) og tenkte det måtte da gå greit siden andre folk med mindre biler klarer seg med disse setene.😬

Anonymkode: 6950d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få anbefalt en helt utmerket stol i tråden din her, men den stolen trenger ikke passe i din bil, ts. Eller den kan være direkte helseskadelig å nruke i den bilmodellen du skal ha stolen i. 

Hvilke stoler som er bra i mettopp din bilmodell, vet bilforhandleren din. Å spørre her på generelt grunnlag uten å oppgi bilmodell blir som å spørre om hvor langt et tau egentlig er. 

Anonymkode: 6c062...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få anbefalt en helt utmerket stol i tråden din her, men den stolen trenger ikke passe i din bil, ts. Eller den kan være direkte helseskadelig å nruke i den bilmodellen du skal ha stolen i. 

Hvilke stoler som er bra i mettopp din bilmodell, vet bilforhandleren din. Å spørre her på generelt grunnlag uten å oppgi bilmodell blir som å spørre om hvor langt et tau egentlig er. 

Anonymkode: 6c062...dcc

Nei, det vet ikke bilforhandlere, nå må du slutte å gi råd om det!

De vet kanskje noe om de stolene de er forhandlere av, men det er er helt like stoler som man får i hvilken som helst barneutstyrsbutikk. Og gjerne må man betale unødvendig høyere pris hos bilforhandler enn hos barneutstyrsbutikk.

Anonymkode: 9949b...391

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...