Gå til innhold

50% sykemeldt - hvem bestemmer arbeidstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, det gjorde jeg sist jeg var sykemeldt. 

Anonymkode: b42a8...b1f

Hvordan i alle dager klarer du å jobbe "i halv fart"? Og hva slags jobb har du? I de jobbene jeg har hatt så jobber jeg normalt den tiden jeg er på jobb, enten det er 50 eller 100%. Den gangen jeg jobbet på kontor så funka det liksom dårlig å skrive saktere enn vanlig, for å bare gjøre halvparten så mye i løpet av dagen... Var vel heller sånn at jeg jobba som faen, så jeg fikk gjort 70-80% av oppgavene på 50% av tiden... Muligens derfor jeg gikk på en skikkelig smell...

Anonymkode: ae5bb...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet handler generelt om å gjøre avtaler eller ikke innenfor den normale arbeidstiden jeg ikke jobber nå som jeg er sykemeldt. Og nei, det handler ikke om å gjøre avtaler for å ha fri. Det handler om å gjøre det jeg trenger for å bli frisk, samt opprettholde min livskvalitet. Og det kan være å gå turer i frisk luft.

Jeg sa nei den ene gangen. Jeg har ellers sagt ja til å endre vakt 4 ganger!

Og jeg er da vel ikke sur eller sint. Jeg spør hva som er greit og ikke greit.

Er det slik at jeg må ha legeerklæring hver gang jeg sier nei til endring av vakt? Kan jeg aldri si nei fordi jeg har en tannlegetime som er vond å endre, fysio-time, kiropraktor-time etc?

Anonymkode: eee5b...b14

Skaff en legeerklæring på at du har best av å jobbe tidlig på dagen. Hvis arbeidsgiver er vanskelig, så må man ofte gå hardt til verks. 

Jeg ville også vurdert om dette er en arbeidsgiver jeg ville jobbet for. Å si nei til 1 - en vakt, er ikke grunnlag for at arbeidsgiver skal fly i flint. Så, skaff legeerklæring, bli frisk, jobb litt til, og få på sikt ny jobb. 

Anonymkode: 97912...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik de nye reglene er nå så stemmer det at arbeidsgiver "eier" deg i normal arbeidstid. Det gjelder også at du bør være tilgjengelig på tlf, også ved 100% SM. Selvfølgelig vil dette ikke gjelde om man er så syk om man ikke klarer å ha kontakt/trenger å sove noen timer ++

Om du jobber tidlig på dagen fordi det er det du klarer med skaden du har skal det selvfølgelig tas hensyn til. Om du vil jobbe tidlig for å legge sosiale avtaler resten av arbeidsdagen er dette ikke god nok grunn. Du kan be legen skrive merknad om at du fungerer best første halvdel av vakten om arbeidsgiver er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har styringsrett, også når du er sykemeldt. Det er imidlertid normalt å ha en plan på når man skal jobbe, så å ringe fra dag til dag for å endre er ikke greit. Og det stemmer som andre skriver, 50% sykemeldt kan bety at du er på jobb hele arbeidsdagen, men kun gjør halvparten av normalt arbeid.

Anonymkode: 5696f...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan jeg altså ikke legge planer innenfor 12-16 mer enn én dag i forveien i tilfellet arbeidsplassen trenger meg?

Anonymkode: eee5b...b14

Så lenge det ikke er behandling eller restitusjon mener jeg at du ikke burde legge aktiviteter i dette tidsrommet.

Anonymkode: 18c64...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Dette gjelder kun dersom arbeidstaker jobber i redusert tempo den tiden h*n er på jobb. Dersom arbeidstaker kan yte 100% den tiden h*n er på jobb kan ikke arbeidsgiver kreve at vedkommende skal være på jobb 100%.

Hvis arbeidstaker kan yte 100% i løpet av hele arbeidstiden skal vedkommende ikke være sykemeldt. 

Anonymkode: 0e488...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet handler generelt om å gjøre avtaler eller ikke innenfor den normale arbeidstiden jeg ikke jobber nå som jeg er sykemeldt. Og nei, det handler ikke om å gjøre avtaler for å ha fri. Det handler om å gjøre det jeg trenger for å bli frisk, samt opprettholde min livskvalitet. Og det kan være å gå turer i frisk luft.

Jeg sa nei den ene gangen. Jeg har ellers sagt ja til å endre vakt 4 ganger!

Og jeg er da vel ikke sur eller sint. Jeg spør hva som er greit og ikke greit.

Er det slik at jeg må ha legeerklæring hver gang jeg sier nei til endring av vakt? Kan jeg aldri si nei fordi jeg har en tannlegetime som er vond å endre, fysio-time, kiropraktor-time etc?

Anonymkode: eee5b...b14

Hvis det handler om ting som å gå tur i frisk luft er vel ikke dette tidsbestemt til at det må skje mellom 12-16? Det kan hende arbeidsgiver opplever deg som vanskelig, spesielt hvis grunnen du oppgir er at du har "andre avtaler".

Anonymkode: 513f3...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Nav ga meg ikke noe svar. Jeg tror egentlig ikke de var helt sikre. Tar kontakt med fagforeninga.

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har styringsrett, også når du er sykemeldt. Det er imidlertid normalt å ha en plan på når man skal jobbe, så å ringe fra dag til dag for å endre er ikke greit. Og det stemmer som andre skriver, 50% sykemeldt kan bety at du er på jobb hele arbeidsdagen, men kun gjør halvparten av normalt arbeid.

Anonymkode: 5696f...3de

I hva slags yrker kan man klare å jobbe for halv fart hele dagen? 

Anonymkode: ae5bb...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, så dersom TS får en erklæring fra legen sin om at h*n har behov for å jobbe på et visst tidspunkt på dagen (innenfor ordinær arbeidstid) av helsemessige årsaker så vil arbeidsgiver slite med å overprøve dette.

Dette!

Anonymkode: 3eee8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...