Gå til innhold

50% sykemeldt - hvem bestemmer arbeidstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg (32 år) er 50% sykemeldt etter lengere tid med 100%. Jeg ble operert (i hodet) i oktober og kommer meg sakte, men sikkert tilbake. Jeg gradvis jobbet meg oppover, og ligger nå på 50%.

Leder og jeg ble enige om en arbeidstid på 08-12. Noe som passer meg veldig bra. Jo lenger utover dagen det går, jo mer smerter får jeg. Derfor er tidlig på dagen det beste. I det siste har leder spurt om jeg kan komme litt senere og jobbe tilsvarende lenger, og det har jeg sagt ja til. Her om dagen måtte jeg si nei til to dager (én dags varsel) der leder ønsket meg senere på jobb. På den tredje dagen ble jeg kalt inn på kontoret og måtte forklare hvorfor jeg ikke kunne komme tidligere. Arbeidsplassen eidet meg mellom 8-16. Så jeg hadde bare med å stille opp når jobben trengte meg.

Jeg påpekte at jeg i fire tilfeller ikke hadde noen problemer med å stille opp på andre tidspunkt da jeg ble spurt om det, men når jeg først sa nei, så ble det bråk. Leder sa klart i fra at jeg ikke kunne legge andre planer innenfor 08-16 i tilfelle arbeidsgiver hadde behov for meg til andre tidspunkt enn 08-12. Jeg skulle få minst én dags varsel.

Det må foreligge medisinske grunner til at jeg ikke kan jobbe til gitte tidspunkt, og den eneste medisinke grunnen jeg har til å ikke jobbe sent, er at jeg av erfaring har blitt liggende utover ettermiddagen når jeg har jobbet senere. Det går naturligvis av og til, og jeg skal ikke være vanskelig. Men jeg ønsker å få vite det mer enn én dag i forveien. Det mener leder at jeg ikke kan kreve.

Jeg vet at arbeidsgiver har plikt til å legge til rette, men jeg vet også at arbeidsgiver kan plassere meg der bedriften har behov. Så er spørsmålet. Hvilke behov kommer først? Tilrettelegging for meg eller tilrettelegging for arbeidsplassen?

Kan jeg altså ikke legge planer innenfor 12-16 mer enn én dag i forveien i tilfellet arbeidsplassen trenger meg?

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Springfjær

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette for at du skal kunne jobbe når helsen sier det. Så han kan faktisk ikke kreve at du jobber til en tid hvor du får problemer, da ender du snart opp som 100% sykemeldt igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Springfjær skrev:

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette for at du skal kunne jobbe når helsen sier det. Så han kan faktisk ikke kreve at du jobber til en tid hvor du får problemer, da ender du snart opp som 100% sykemeldt igjen 

Det er i grunnen det jeg har antydet. Nå er det ikke slik at jeg aldri kan jobbe senere, men av og til passer det ikke. Og vi har blitt enige om tidlig på dagen fordi det passer meg og arbeidsplassen best. Men nå har altså det endret seg.

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 50% sykemeldt i forholdt til arbeidskapasitet. I prinsippet kan arbeidsgiver si du skal være der hele dagen men går for halv maskin.

Anonymkode: 6426a...69f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men tilretteleggingen skal ikke være til vesentlig ulempe for bedriften. Da kan de kreve at du blir 100% sykemeldt i stedet. Du har ikke krav på å bestemme når de 50%'ene du skal jobbe er. Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. 

Anonymkode: f65da...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er 50% sykemeldt i forholdt til arbeidskapasitet. I prinsippet kan arbeidsgiver si du skal være der hele dagen men går for halv maskin.

Anonymkode: 6426a...69f

Så lenge han tilrettelegger så. Dersom Ts ikke kan gå hele dagen for halv maskin så kan ikke arbeidsgiver kreve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er 50% sykemeldt i forholdt til arbeidskapasitet. I prinsippet kan arbeidsgiver si du skal være der hele dagen men går for halv maskin.

Anonymkode: 6426a...69f

Stemmer, det gjorde jeg sist jeg var sykemeldt. 

Anonymkode: b42a8...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at arbeidsgiver kan kreve at jeg skal være 100% til stede, men yte kun 50%. Det er ikke realistisk i min situasjon. Da får jeg heller sykemelde meg 100%. Men det ønsker jeg ikke.
Jeg har også forståelse for at tilrettelegging ikke skal skape vesentlige ulemper for bedriften, og jeg er ikke ute etter å skape trøbbel for noen. Jeg ønsker å jobbe, og jeg ønsker å være fleksibel.

Spørsmålet er derfor om jeg ikke kan legge planer utenfor 08-12 i tilfellet arbeidsgiver behøver meg utenfor 08-12? Kan jeg kun legge planer én dag i forveien, etter jeg har forlatt arbeidsplassen?

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Springfjær skrev:

Så lenge han tilrettelegger så. Dersom Ts ikke kan gå hele dagen for halv maskin så kan ikke arbeidsgiver kreve det. 

Jo, det kan arbeidsgiver faktisk. De kan si at om ts ikke klarer jobbe når de sier hun skal jobbe, så må hun heller sykemeldes 100%. 

Anonymkode: f65da...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan arbeidsgiver faktisk. De kan si at om ts ikke klarer jobbe når de sier hun skal jobbe, så må hun heller sykemeldes 100%. 

Anonymkode: f65da...f76

Og nettopp det har jeg nevnt for leder. Det fungerer ikke for meg å være på jobb 08-16 og kun yte 50%. For det første klarer jeg ikke det, og for det andre skjønner jeg ikke hvordan bedriften skal tjene på det. Men arbeidsgiver krever uansett ikke dette. Og det er ikke det jeg lurer på.
Jeg lurer på om jeg ikke kan gjøre avtaler mellom 12-16 i tilfellet arbeidsgiver behøver meg i dette tidspunktet.

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er 50% sykemeldt i forholdt til arbeidskapasitet. I prinsippet kan arbeidsgiver si du skal være der hele dagen men går for halv maskin.

Anonymkode: 6426a...69f

Nope. Dette gjelder kun dersom arbeidstaker jobber i redusert tempo den tiden h*n er på jobb. Dersom arbeidstaker kan yte 100% den tiden h*n er på jobb kan ikke arbeidsgiver kreve at vedkommende skal være på jobb 100%. Da hadde jo den sykmeldte arbeidstakeren jobbet 100%, og behovet for sykmelding hadde ikke vært til stede. Men det stemmer at det er arbeidsoppgavene man er sykmeldt fra, ikke arbeidstiden, dvs. at ved 50% sykmelding skal man utføre 50% av oppgavene uansett hvor lang tid dette tar. 

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, så dersom TS får en erklæring fra legen sin om at h*n har behov for å jobbe på et visst tidspunkt på dagen (innenfor ordinær arbeidstid) av helsemessige årsaker så vil arbeidsgiver slite med å overprøve dette. Vi har hatt en lignende sak på min arbeidsplass hvor fagforeningen ble involvert og arbeidsgiver tapte. 

Anonymkode: 27096...fea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp det har jeg nevnt for leder. Det fungerer ikke for meg å være på jobb 08-16 og kun yte 50%. For det første klarer jeg ikke det, og for det andre skjønner jeg ikke hvordan bedriften skal tjene på det. Men arbeidsgiver krever uansett ikke dette. Og det er ikke det jeg lurer på.
Jeg lurer på om jeg ikke kan gjøre avtaler mellom 12-16 i tilfellet arbeidsgiver behøver meg i dette tidspunktet.

Anonymkode: eee5b...b14

Du har krav på å få vite arbeidstidene dine minimum 14 dager i forveien, så jeg ser ikke hvorfor dette skulle være annerledes kun fordi du er sykmeldt. Delvis sykmelding betyr jo ikke at du skal måtte stille opp på kort varsel ved behov. 

Anonymkode: 27096...fea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nav eller fagforenignen din kan svare deg på dette? Siden du får mange varierende svar her inne, er det nok greiest å spørre noen som faktisk vet, og som DU vet at faktisk vet (man vet jo aldri hva slags kvalifikasjoner synsere på Verdensveven har). 

Nav har en bra chat: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt+oss/Kontakt+NAV+på+chat+Facebook+og+Twitter

Og jeg har gode erfaringer med å be juristene i min fagforening om hjelp.

Anonymkode: f65da...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt en sak på jobb der vi skal vite endringer i vaktsystemet minst én dag i forveien. Men ved endringer har jo arbeidstakere sagt nei fordi det rett og slett ikke passer. Arbeidsgiver har aldri beordret noen av oss på jobb da vi har funnet andre løsninger. Jeg sa nei én gang, og får kjeft fordi jeg må være disponibel...

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan arbeidsgiver faktisk. De kan si at om ts ikke klarer jobbe når de sier hun skal jobbe, så må hun heller sykemeldes 100%. 

Anonymkode: f65da...f76

Ja om det virkelig ikke går at Ts jobber til en viss tid så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet nav-kontakten min om jeg var deg, TS. For å finne ut hva som er riktig. Arbeidsgiver skal tilrettelegge slik at du klarer å jobbe dine 50%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig jeg misforstår her, men slik jeg leser det så spør du om du ikke kan legge andre avtaler til de tidspunktene du egentlig skulle jobbet, men pga sykmelding nå har "fri"?
Dersom du er sykmeldt fordi du ikke har kapasitet til å jobbe 100% så regner jeg med at du skal slappe av eller motta behandling i den andre 50%? Du er jo ikke sykmeldt fordi du skal ha tid til å gå på kafe med venninner eller andre type avtaler.
Dersom helsen din tilsier at du kun bør jobbe på morgenen fordi du blir dårligere utover dagen så er det en helt annen sak enn at du kun ønsker å jobb på morgenen fordi du vil ha tid til andre avtaler senere på dagen.

Mye mulig det ikke er dette du mener, men det er slik det du skriver kan tolkes når du spør om det med å gjøre avtaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver bestemmer i utgangspunktet arbeidstiden, men gitt at h*n har sagt det er greit at du som utgangspunkt jobber tidligere på dagen og kun kan kalle deg inn til senere vakter på enkeltbasis, så bør det være unødvendig å være sur og sinna. Hvis du får problemer, så bør du få legeerklæring på at du blir dårligere av å jobbe senvakter. Alternativet til manglende tilrettelegging kan jo være at du må sykmeldes 100%, noe som blir ennå verre for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 97912...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet handler generelt om å gjøre avtaler eller ikke innenfor den normale arbeidstiden jeg ikke jobber nå som jeg er sykemeldt. Og nei, det handler ikke om å gjøre avtaler for å ha fri. Det handler om å gjøre det jeg trenger for å bli frisk, samt opprettholde min livskvalitet. Og det kan være å gå turer i frisk luft.

Jeg sa nei den ene gangen. Jeg har ellers sagt ja til å endre vakt 4 ganger!

Og jeg er da vel ikke sur eller sint. Jeg spør hva som er greit og ikke greit.

Er det slik at jeg må ha legeerklæring hver gang jeg sier nei til endring av vakt? Kan jeg aldri si nei fordi jeg har en tannlegetime som er vond å endre, fysio-time, kiropraktor-time etc?

Anonymkode: eee5b...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet handler generelt om å gjøre avtaler eller ikke innenfor den normale arbeidstiden jeg ikke jobber nå som jeg er sykemeldt. Og nei, det handler ikke om å gjøre avtaler for å ha fri. Det handler om å gjøre det jeg trenger for å bli frisk, samt opprettholde min livskvalitet. Og det kan være å gå turer i frisk luft.

Jeg sa nei den ene gangen. Jeg har ellers sagt ja til å endre vakt 4 ganger!

Og jeg er da vel ikke sur eller sint. Jeg spør hva som er greit og ikke greit.

Er det slik at jeg må ha legeerklæring hver gang jeg sier nei til endring av vakt? Kan jeg aldri si nei fordi jeg har en tannlegetime som er vond å endre, fysio-time, kiropraktor-time etc?

Anonymkode: eee5b...b14

Du bør få deg en legeerklæring om når på dagen det er mest gunstig for deg  å  være på jobb grunnet din fysiske helsetilstand. Målet er at du skal komme tilbake i arbeidslivet, ikke få tilbakefall og bli 100% sykemeldt grunnet arbeidsgiver. 

Endret av Bakepulver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...