Gå til innhold

Roomie med besøk av familie i hybelen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en roomie som egentlig er veldig koselig og grei, men hun har av og til overnattingsbesøk av familien i hybelen vår.. 

Hybelen vår er ganske liten og har hverken egen gang eller stue, kun et lite kjøkken og bad. I tillegg så er det veldig lytt mellom dørene og veggene. Nå har roomie besøk av familien på fem i vinterferien (til familien hennes, vi har ikke vinterferie pga vi er studenter) og de bråker noe enormt, ikke lukker de døren til rommet hennes heller siden de vil ha større plass :( Familien inkluderer også en baby som enten gråter konstant eller lager typiske "babylyder" som skjærer i ørene mellom veggene. 

Kjøkkenet er helt fullt og umulig å lage mat på slik at jeg må ty til nudler med vannkokeren min, familien bruker mine ting, tar mat fra min del av kjøleskapet, bruker mine vaskekluter til å fjerne sminke og bruker teppet på badet for å skifte bleie på.. Ikke vasker de opp tingene de bruker som er mine heller. Samt at alle dusjer opp til to ganger daglig slik at badet nærmest konstant er opptatt.

Jeg har fått en infeksjon og har vært sengeliggende en god stund og ligger derfor litt etter med studiene, men jeg forsøker å sitte og lese litt på dagtid når jeg har nok energi, men det går ikke pga jeg hører absolutt alt denne familien sier samt babygråt. Familien går nesten aldri ut heller :roll:

Mulig at jeg klager litt, men det er skjedd rundt 5 ganger på et år hvor de blir boende i dagevis :( Er dette innenfor? Jeg har forsøkt å hinte til henne før når familien har dratt hjem, men virker ikke som om hun tar det eller ønsker å gjøre noe med det. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: cf59a...812

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du å si det rett ut? Hvis ikke må du nesten gi beskjed til utleier og så får han ta praten med jenta, for det er absolutt ikke greit på noen måte å ha fem ekstra personer i en hybel som er tilrettelagt for to. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke ok! En-to personer en natt eller to er vel kanskje ok, om leiligheten er sånn at det ikke går stort utover deg, og de tar hensyn med lydnivå. Men dette høres jo bare grusomt ut! Gi klar beskjed til roomien først, og om det ikke fungerer si ifra til utleier. (Spørs veldig om utleier bryr seg da, men min hadde gjort det da jeg bodde i kollektiv, så er verdt å prøve)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ulven skrev:

Klarer du å si det rett ut? Hvis ikke må du nesten gi beskjed til utleier og så får han ta praten med jenta, for det er absolutt ikke greit på noen måte å ha fem ekstra personer i en hybel som er tilrettelagt for to. 

Jeg har sagt type "oi sann familien din har brukt en del av maten min.." "det er koselig med besøk, men jeg hørte dere litt vel mye spesielt babyen" "dere har ikke vurdert å lukke igjen døren til rommet? Jeg hører alt"  

Vi bor i en studentby så dersom jeg sender mail til administrasjonen (som sjeldent gjør noe, men det er en annen sak) så vil hun uansett vite at jeg var jeg som klaget på henne. Hun er koselig og er veldig grei å dele hybel med foruten familiebesøkene, ønsker virkelig ikke å skape noen splid mellom oss.

Men jeg får nok heller ta en skikkelig alvorsprat med henne etter besøket er ferdig

TS 

Anonymkode: cf59a...812

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Joppeline skrev:

Absolutt ikke ok! En-to personer en natt eller to er vel kanskje ok, om leiligheten er sånn at det ikke går stort utover deg, og de tar hensyn med lydnivå. Men dette høres jo bare grusomt ut! Gi klar beskjed til roomien først, og om det ikke fungerer si ifra til utleier. (Spørs veldig om utleier bryr seg da, men min hadde gjort det da jeg bodde i kollektiv, så er verdt å prøve)

Har ikke noe problem med at hun har besøk av kjæresten noen timer på dagtid eller at han sover over. Bare koselig det for de er jo hovedsakelig stille og lukker døren til rommet slik at jeg nærmest ikke hører noen ting. 5 stk i hybelen vår som absolutt ikke er laget for så mange er bare et mareritt! 

Jeg skal ta en prat med henne når besøket drar (på lørdag/søndag...) og dersom hun er uenig får jeg heller sende mail til administrasjonen og håpe at hun gjør noe med det, eventuelt tilkalle vekter neste gang hun har besøk (:dry:). Ellers så kan jeg jo håpe på at h*n som bor under henne får nok og klager! 

TS 

Anonymkode: cf59a...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virker veldig fornuftig ang dette. Husk når/hvis det blir dårlig stemning når du tar det opp at du overhodet ikke er sur og urimelig for å ta dette opp! Lykke til! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, jeg blir helt matt over at folk kan være så frekke, og skjønner godt at det er vanskelig for deg å si fra, spesielt når de er så mange. Men hvis du ikke gjør det, vil du alltid oppleve sånne situasjoner i livet ditt, for hensynsløse mennesker er det mange av. Jeg er enig i at dette bør tas med utleier hvis det ikke nytter å snakke med romkameraten - for det er ikke lov å ha så overfylte boliger, blant annet på grunn av en liten ting som kalles "brannsikkerhet".

Ikke sitt med hendene i fanget og vent - gjør noe!

Endret av Ichiko
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt vanvittig ut! 6 mennesker som bor på ett soverom? Jeg lurer på om denne familien egentlig er hjemløs... Jeg kan ikke tenke meg at det er noen som gjør det frivillig? 

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke ok, og du må si ifra! Hvis roomien din ikke hører kan du vise til regelverket, og dette er garantert ikke lovlig heller

Anonymkode: fe5d6...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, gi klar beskjed I DAG om at dette ikke er OK. Si at du har en infeksjon, at du er syk. Si at du tidligere har prøvd å hintet men at det ikke har hjulpet. Si at du synes det er ubehagelig å ta opp dette her med henne fordi du synes hun er kjempehyggelig og ønsker ikke at det skal være dårlig stemning. Si at det er greit at de er her til de drar, men at de skal ta hensyn og bråke minimalt. De skal heller ikke stjele mat fra deg. Klarer de ikke dette så får de ta inn på et hotell. Du må med andre ord være veldig direkte her. Og du må gjøre det i dag.

Anonymkode: 993a2...899

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt type "oi sann familien din har brukt en del av maten min.." "det er koselig med besøk, men jeg hørte dere litt vel mye spesielt babyen" "dere har ikke vurdert å lukke igjen døren til rommet? Jeg hører alt"  

Vi bor i en studentby så dersom jeg sender mail til administrasjonen (som sjeldent gjør noe, men det er en annen sak) så vil hun uansett vite at jeg var jeg som klaget på henne. Hun er koselig og er veldig grei å dele hybel med foruten familiebesøkene, ønsker virkelig ikke å skape noen splid mellom oss.

Men jeg får nok heller ta en skikkelig alvorsprat med henne etter besøket er ferdig

TS 

Anonymkode: cf59a...812

Jeg synes disse hintene var i overkant forsiktige. Du må kommunisere tydeligere

Anonymkode: 39952...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ganske frekt å flytte inn så mange for en uke, uten å spørre deg først. Synes familien virker ganske hensynsløse generelt, så det er ikke sikkert hun tenker over det uansett hvor mye du hinter. Hun hører deg klage på bråk fra baby og tenker for seg selv hvor teit du er som tror man kan styre hvor mye og når en baby bråker, uten å forstå det egentlige problemet. Du må si direkte til henne at dette ikke er greit. Dine ting er dine ting, og det skal ingen bruke uten å spørre først. Om besøket hennes bruker dine forbruksvarer og spiser maten din uten å spørre, så skal hun erstatte det. Hun må ta hensyn til at hun bor sammen med et annet menneske. Det burde egentlig si seg selv at hun må spørre deg før hun får en hel familie på overnattingsbesøk, men ettersom hun ikke tenker slik så må du si det direkte til henne. 

Anonymkode: db37f...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man deler en liten hybel tar man seg ikke til rette på den måten. Man spør først. Og som mamma kan jeg ikke skjønne at man vil bo så mange dager på et lite rom med en baby. Med så mange mennesker. Jeg hadde blitt gæærn. 

Det er helt innafor å si fra om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...