Gå til innhold

Arveoppgør og tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid pleier det å ta fra en person dør, og til eventuelt testamente blir "aktivert" og familie / slektninger (samt andre arvinger) skal motta penger og andre verdier? 

Anonymkode: d76f4...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denntiden det tar å gjøre opp boet. Er det privat skifte eller offentlig skifte? Et enkelt bo å gjøre opp eller et bo det tar tid å finne ut av? Hvor langt er et tau, er like umulig,å svare på sommdet du spør om.

Anonymkode: aefbc...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta et års tid og mer før alt endelig er gjort opp. Det tar tid før ting rundt skatteoppgjør, feriepenger osv er oppgjøret og avsluttet.

Anonymkode: baac0...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det gjort på under 3 uker men jeg var enearving og her var det snakk om en del penger men ingen eiendom og slikt.

Venninna mi brukte nesten et år på å krangle med søsken og hele fordelingen. 

Vi hadde begge privat skifte. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, February 21, 2018 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Det kan ta et års tid og mer før alt endelig er gjort opp. Det tar tid før ting rundt skatteoppgjør, feriepenger osv er oppgjøret og avsluttet.

Anonymkode: baac0...2f0

Hva om en person har skrevet testamente da? :P

Dersom slike papirer blir oppbevart i Tingretten der man bodde, så burde vel dette dukke opp temmelig snart etter at dødsfsller blir registrert hos alle offentlige instanser? 

Anonymkode: d76f4...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei, ikke nødvendigvis. Det er mye som må ryddes opp i etter et dødsfall. Da min bestefar døde gikk alt til min mor (enebarn), men det tok fremdeles nesten ett år. Dette innebar salg av hus og så videre også. 

Anonymkode: 50ed9...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som bare skjer av seg selv. 

Spørsmål 6: Hvilke frister må jeg forholde meg til?

Svar: Innen 60 dager etter dødsfallet, bør du ha bestemt deg for om boet skal overtas til privat skifte. Retten kan gi deg lengre frist hvis du behøver det. Hvis vi ikke blir kontaktet innen 60 dager etter dødsfallet, sender vi deg en påminnelse.

Vi anbefaler at du gjør deg i forkant er kjent med informasjon om arv, de ulike skifteformene og aktuelle skjemaer som finnes på våre nettsider.

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Arv-og-skifte/Ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om en person har skrevet testamente da? :P

Dersom slike papirer blir oppbevart i Tingretten der man bodde, så burde vel dette dukke opp temmelig snart etter at dødsfsller blir registrert hos alle offentlige instanser? 

Anonymkode: d76f4...986

Ja. Skiftelova § 77 sier at "Retten skal uoppholdelig varsle testamentsarvinger og legatarer om arvefallet og at de er tilgodesett i avdødes testament. Andre loddeiere skal varsles såfremt det er grunn til å anta at de ikke kjenner til arvefallet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...