Gå til innhold

Drittlei av å høre om de slitsomme "tantene".Skjerpings!


Gjest NotNaomi

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner deg godt. Å svare "åh så flink du er" til voksne normalt intelligente mennesker, er i beste fall nedlatende. Enhver med sosiale antenner forstår dette. Men det er mye rart blant de ansatte innen rus og psykisk helse. Og de eldre der, er et kapittel for seg. Det har jeg fra flere kilder uten at jeg skal gå nærmere inn på dette.

De har sannsynligvis misforstått konseptet i metoder de har lært om og evner ikke å vite hvor grensa går. Det vitner om ukloke mennesker. Ukloke mennesker finnes i alle aldersgrupper og de gjør ikke noe godt for pasienter og klienter. Snarere tvert imot. Når det ansettes kreti og pleti uten tanke på kvalitet, bare de har tatt de riktige kursene eller ser positive ut, så blir det ikke bedring i denne sektoren. Jeg har noe inside info som går ut på at de ansetter folk som er bra for arbeidsmiljøet, men ikke nødvendigvis bra for pasientene. Da er det folk av samme ulla som går igjen. Og pasientene har ingenting de skulle ha sagt, det finnes ingen evaluering eller ekstern granskning.

Nå har det heldigvis gått opp for flere utenfor at det trengs en endring. Men mange av de som er etablerte her, vil ikke ha forandring.

Anonymkode: 22bef...882

Ette er spekulasjoner som ikke har rot i virkeligheten. Rusomsorg er fordelt både mellom spesialisthelsetjeneste (staten og sykehusene), kommunehelsetjenesten og private institusjoner. Det er ikke noen overodnet ansettelsespolitikk mellom disse utover å tilfredsstille faglige krav. Jeg har jobbet på mange avdelinger med råttent arbeidsmiljø, så hva du mener, er ikke godt å si.

Det er en mengde evalueringer hele tiden. Alle journalnotat blir kontrollert en gang i året, og det blir gitt påpakning om de ikke føres forskriftsmessig. Det føres tilsyn med samtlige institusjoner hvert eneste år, og det gjennomføres årlige brukerundersøkelser. Alle institusjoner har plikt til å levere årsmelding. Alt blir kontrollert på ale bauger og kanter, og alle utskrivningssaker må godkjennes sentralt. Klager blir vurdert av fylkesmannen, og der kontrolleres og der godkjennes også institusjonsregler (disse må godkjennes hos fylkesmannen før de er gydlige). Alle tvangsprotokoller blir gjennomgått og kontrollert.

Jeg tror du bør se litt kritisk på kikden din. Det er mye som ikke fungerer, og som må endres. Det hadde vært fint om du satte fingeren på noe reelt, og ikke brukte tid på grunnløse spekulasjoner.

Anonymkode: 57d1c...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg roser mine fullstendig nyktre medarbeidere, der flere har vært husmødre i over 30 år og noen har høgskoleutdannelse, for at de er flinke/ at jeg synes det er fantastisk når de lager kakao, tar ut av oppvaskmaskinen før de går av vakt, selv om det ikke var den vaktens oppgave, henger opp gardiner, finner på noe spontant med barna, har en fin musikkstund osv... - Ingen av dem tar seg nær av det, fordi de vet at jeg ikke tror at de er inkompetente og de roser meg for småting, som vi alle vet at jeg kan.

Denne formen for ros, får såvidt jeg vet ikke noen av oss til å strebe etter at folk skal se hvor " flinke" vi er, men vi føler oss sett, omtrent på samme måte om når noen smiler og sier hei, når du kommer på jobb. 

Nå kjenner jeg flere som har vært innlagt institusjon, eller har ungdommer som har det, elv om det riktignok er innen psykiatrien, - de fleste av dem har uttrykt at de synes de som jobber der har et fantastisk flott menneskesyn og at resten av samfunnet har noe å lære.

De fleste av disse har vært på den samme institusjonen, så det kan tenkes at det har med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre slikt rett som det er, sist gang var det en lege som sa "flink jente" til meg da jeg sa at jeg allerede tok det kosttilskuddet han anbefalte meg å ta.

Jeg bruker å le, og svare "jeg har mine lyse øyeblikk" eller lignende, når jeg får slike kommentarer.  Jeg forstår jo at de ikke gjør det for å være nedlatende og slemme, men at de har en annen kommunikasjonsform enn jeg selv har.

Personlig foretrekker jeg å takke ("takk for at du laget en god lunsj"), og å rose innsats fremfor resultat, men det er en personlig preferanse, og ikke noe jeg forventer at alle andre skal gjøre.

Når det er sagt, det hender at jeg også sier "så flink du er!".
Trådstarter kommer med eksempelet å gå lange turer.  Da kunne jeg vært den som spontant sa "åh, så flink du er".  Ikke fordi det er så stort at noen har gått tur, men fordi det er noe som krever stor innsats for mange, inkludert meg selv, og jeg beundrer alle andre som ubesværet gjør noe jeg selv ser på som utfordrende.
Tegning er et annet eksempel på noe der jeg kan si "så flink du er", fordi jeg selv ikke klarer å tegne en rett strek med en linjal.


Når vi ikke engang spontant kan rose mennesker uten å vurdere om det vi sier kan bli sett på som nedlatende, synes jeg det er trist.  Mye av det umiddelbare forsvinner alle må veie hvert ord de sier på gullvekt for at det de sier ikke skal bli tatt i verste mening.
Umiddelbar og oppriktig ros er motiverende for meg, og når det blir borte forsvinner hensikten med rosen for min del.

Anonymkode: b6324...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT ENIG med Ts. Det ser dessverre ikke ut til st dette har bedret seg på 20 år. 😡

Anonymkode: 52058...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden lukter rusmisbruker som ikke greide å manipulere "tante" til å få viljen sin i dagens "livsviktige" innfall lang vei. 

Anonymkode: ac92d...0ff

Nei, akkurat denne problemstillingen har ingenting med det å gjøre. Dette er et gjennomgående problem i psykisk helsevern også der rusproblemer ikke finnes. 

Anonymkode: 52058...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, NotNaomi said:

Ok? Nå snakket jeg med en av de ansatte og hun sa det selv: det blir mange "tanter"her! Du jobber i sektoren.Du forsvarer og unnskylder.Hva med å ta ting til lity etteretning? Hadde en telefonsamtale på en halvtime faktisk,og hun jeg snakket med forsto godt hva jeg mente du.

Jeg må innrømme at jeg synes moraltanter er vel så slitsomme. Ta det til seg de som måtte føle seg truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
20 timer siden, WubWub skrev:

Godt innlegg. 

Det er viktig å ha utfordringene til psykiatrisk personell i bakhodet også - de er bare mennesker og det er menneskelig å gjøre noen feilvurderinger fra tid til annen.

Som du sier så tar det tid å bli kjent med et menneske så det er ikke alltid behandligsløpet som blir lagt opp er optimalt for den innlagte. Det finnes sjeldent en fasit som kan fortelle en hva som er riktig eller hva som er galt da mennesker er så utrolig forskjellige til tross for at man kanskje deler samme diagnose. En borderline kan f.eks være ei dyktig mor med 2 barn, hun kan stå i fast jobb og ha et rikt nettverk av venner, mens en annen borderline kanskje aldri har vært i jobb, aldri hatt en venn og bør holde seg unna barn - utfordringene til disse 2 individene vil være av forskjellige art men det er kanskje ikke så åpenbart i starten av relasjonen.

Ellers så tenker jeg også at det er rart å kalle psykiatrisk personell for tanter, som om de er barnehagetanter mens pasientene er barn? Det er på en måte å umyndiggjøre psykisk syke.

Det heter ikke barnehagetanter.De er førskolelærere.Om de ikke er utdannet som det,men likevel er de ikke "tanter".Og som nevnt var det den ansatte der jeg snakket med som kalte de "tantete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
6 minutter siden, hind skrev:

Jeg må innrømme at jeg synes moraltanter er vel så slitsomme. Ta det til seg de som måtte føle seg truffet.

Hva tenker du på med "moraltanter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, NotNaomi said:

Hva tenker du på med "moraltanter"?

De som moraliserer over alt andre gjør og ikke gjør og alltid mener de selv sitter med fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
12 minutter siden, hind skrev:

De som moraliserer over alt andre gjør og ikke gjør og alltid mener de selv sitter med fasiten.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 3.06, femme_folle skrev:

De mener vel "Å så flink du er som gjør / gjorde X i stedet for å ruse deg".

 

På 21.2.2018 den 3.12, NotNaomi skrev:

Hallo.Du skriver mye rart,men tenkte at du hadde en smule intelligens faktisk.

 

På 21.2.2018 den 3.15, femme_folle skrev:

Jeg blir alltid overraska over at rusavhengige, særlig narkomane, har ork, drive og ståpåvilje til å skaffe seg de enorme summene som stoff koster, selv om det er gjennom kriminell virksomhet. Så at de klarer å gå en tur og lage litt mat er ikke overraskende for meg, selv om disse batikkheksene synes / hykler det.

 

På 21.2.2018 den 3.20, NotNaomi skrev:

Ok.Du er lite kunnskapsrik med andre ord? Jeg kjenner de du omtaler så mye bedre enn deg da. De mest intelligente og evnerike kan være misbrukere eller lide av en psykisk greie. Men deg om din uvitenhet.

Tror du er rimelig på jordet med hvordan du tolker femme_folle her. Så vidt jeg kan se er første innlegg en ironisk karikering av hva disse "tantene" tenker når de lirer av seg slikt nonsens du beskriver i hovedinnlegget ditt. M.a.o støtter det opp om det bildet du tegner av dem.

I innlegg nummer to gir hun i litt kreative ordelag kred til de rusavhengige over deres ressurser når det kommer til å skaffe seg dop. Beklagelig nok ikke gunstig ressursbruk, men like fullt en indikasjon på at de med letthet kan mestre andre enkle og hverdagslige oppgaver uten at det bør komme som en stor overraskelse.

Man skjønner at du har et viktig poeng du vil formidle, men du er litt vel kjapp i svingene her ser det ut til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, ElectricScum skrev:

 

 

 

Tror du er rimelig på jordet med hvordan du tolker femme_folle her. Så vidt jeg kan se er første innlegg en ironisk karikering av hva disse "tantene" tenker når de lirer av seg slikt nonsens du beskriver i hovedinnlegget ditt. M.a.o støtter det opp om det bildet du tegner av dem.

I innlegg nummer to gir hun i litt kreative ordelag kred til de rusavhengige over deres ressurser når det kommer til å skaffe seg dop. Beklagelig nok ikke gunstig ressursbruk, men like fullt en indikasjon på at de med letthet kan mestre andre enkle og hverdagslige oppgaver uten at det bør komme som en stor overraskelse.

Man skjønner at du har et viktig poeng du vil formidle, men du er litt vel kjapp i svingene her ser det ut til.

Hm.Jeg kan nok misforstå enkelte ganger ja.Har ikke mot denne brukeren da.Men ja,jeg har mottatt samme beskjed her før.Tar selvkritikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NotNaomi skrev:

Hm.Jeg kan nok misforstå enkelte ganger ja.Har ikke mot denne brukeren da.Men ja,jeg har mottatt samme beskjed her før.Tar selvkritikk på det.

men om du tar selvkritikk på dette hvorfor fortsetter personangrepene mot mennesker som er uenig ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, WubWub skrev:

men om du tar selvkritikk på dette hvorfor fortsetter personangrepene mot mennesker som er uenig ? 

Jeg blir vel litt revet med da når ting engasjerer meg.Men ikke du engang kan si at det er typisk meg.Driter meg ut nå og da.Jeg beklager ihvertfall.For hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Jeg blir vel litt revet med da når ting engasjerer meg.Men ikke du engang kan si at det er typisk meg.Driter meg ut nå og da.Jeg beklager ihvertfall.For hva det er verdt.

det rettferdiggjør uansett ikke personangrep. man kan bli engasjert uten å være angripende eller ufin

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, WubWub skrev:

det rettferdiggjør uansett ikke personangrep. man kan bli engasjert uten å være angripende eller ufin

 

 

Ja,jeg er enig! Men det koker litt over her iblant.Sa ikke at det rettferdigjør.Men jeg er ikke akkurat perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ja,jeg er enig! Men det koker litt over her iblant.Sa ikke at det rettferdigjør.Men jeg er ikke akkurat perfekt.

om det koker over så er det best å ta en pause fra forumet. ingenting rettferdiggjør mobbing og personangrep. du kalte psykisk syke for skadedyr og virus som bør utryddes heromdagen, hva tenker du om dette? var det greit? det kokte litt over så da var det greit?

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, absinthia said:

Nå kjenner jeg flere som har vært innlagt institusjon, eller har ungdommer som har det, elv om det riktignok er innen psykiatrien, - de fleste av dem har uttrykt at de synes de som jobber der har et fantastisk flott menneskesyn og at resten av samfunnet har noe å lære.

Flott menneskesyn i psyikatrien...den var ny. Det finnes knapt noen institusjon i Norge som bedriver mer maktovergrep og gjør mennesker sykere enn psykiatrien.

Anonymkode: 1177b...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
3 minutter siden, WubWub skrev:

om det koker over så er det best å ta en pause fra forumet. ingenting rettferdiggjør mobbing og personangrep. du kalte psykisk syke for skadedyr og virus som bør utryddes heromdagen, hva tenker du om dette? var det greit? det kokte litt over så da var det greit?

Hva er det du snakker om nå da? Det har jeg aldri skrevet. Herregud.

Men nå kupper du tråden med tull igjen.Svarer deg ikke mer nå. Makan til sprøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...