Gå til innhold

Drittlei av å høre om de slitsomme "tantene".Skjerpings!


Gjest NotNaomi

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Har bekjente og også venner som sliter med visse greier Dette er intelligente og oppegående folk.Nå har jeg for meg at mennesker med bla rusproblemer og ulike dianoser er noe mer intelligente og empatiske enn andre.Det er min etfaring da,og ingen sannhet sånn sett :-)

Det de ofte formidler til meg er at folk som skal hjelpe dem ofte skryter av helt normale ting.Og som om de ikke forventer normal oppførsel er en selvfølge.Og så videre.

At de er renslige,så sier en av "tantene": åh,så flink du er! (?)

Når de liker å gå lange turer: åh,så flink du er! 

Når de har studert ved universitetet :åh,så flink du er!

Hva er dette? Er det noen som kjenner seg igjen her?

Jeg blir både målløs og forbannet jeg.Disse menneskene har et problem ja.De er så langt fra evneveike som det er mulig å bli.

Siste nå var en som var innlagt på Dps.H*n er en veldig god kokk  ( har jobbet som det!!), og "tanta" forklarte hvordan ting skulle gjøres.Min venn var tålmodig,og bet i seg. H*n lagde tidenes lunsj,og "tanta": åh,så flink du er.

Jeg lurer på om dette er oppbyggende? Det er som om de ikke har forventninger om noe?

Min tvillingbror var i et belastet miljø.Jeg ble kjent med hans flotte vennet derfra jeg,og takk for det! For noen folk :-)

De har hodet på plass.De har da for pokker både innsikt og utsikt! Hvorfor blir de behandlet sånn? Det koker litt i toppen her når de formidler! Mine "straighte" venner er superfine,men ikke så smarte og dyktige som mine brors alltid altså.

Så jeg blir mektig provosert. Noen meninger og erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, slik er det gjerne på slike institusjoner. Jeg har vært innlagt på tre ulike og opplevde brorparten av personalet slik du beskriver, fulle av fordommer og egentlig lite egnet til å jobbe med rusavhengige.

Anonymkode: b3368...d96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slik er det gjerne på slike institusjoner. Jeg har vært innlagt på tre ulike og opplevde brorparten av personalet slik du beskriver, fulle av fordommer og egentlig lite egnet til å jobbe med rusavhengige.

Anonymkode: b3368...d96

Takk!! For at du delte dette og fordi jeg syns det må bli en stopp på dette! Det er jo å virkelig degradere mennesker.Sa du fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, NotNaomi said:

Takk!! For at du delte dette og fordi jeg syns det må bli en stopp på dette! Det er jo å virkelig degradere mennesker.Sa du fra? 

Nytter ikke å si ifra, vi er jo bare rusavhengige vet du. Det er vi som tolker ting feil.

Anonymkode: b3368...d96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble for eksempel lettere sjokkerte over at jeg løste kryssord kjappere enn dem ...

Anonymkode: b3368...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse tantene?? Noen trenger den type oppmuntring og prat, andre ikke. Og disse "tantene" er bare mennesker de også og prøver bare å være hyggelige og motiverende. Hva ellers skal de gjøre liksom? Det går også an å åpne munnen sin. Om man er utdannet kokk og bare "biter i seg" for så å gjøre noe annet, så bør man ikke klage etterpå. Mange som ikke vet hva de skal gjøre, mange spør heller ikke om de lurer på noe. Da er det lettere å bare forklare med en gang, for å unngå misforståelser. Og den kommunikasjonen der burde gå begge veier. Jeg har vært i en situasjon hvor jeg følte meg helt hjelpesløs og følte jeg ble behandlet som et barn, og det var selvsagt veldig ubehagelig. Ler av det etterpå. Men når du er såpass at du kan ta vare på deg selv, så burde man klare å åpne munnen også. Ikke bare sutre etterpå 

Anonymkode: f6cf3...63c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, femme_folle said:

De mener vel "Å så flink du er som gjør / gjorde X i stedet for å ruse deg".

Nei, det er ikke det de mener. Tro meg.

Anonymkode: b3368...d96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke å si ifra, vi er jo bare rusavhengige vet du. Det er vi som tolker ting feil.

Anonymkode: b3368...d96

Blir så jævlig matt jeg! Er det ikke utdannede og oppegående folk som jobber der? Teit spørsmål.Det virker virkelig som om det er de som trenger hjelp. Dette bør faktisk blitt tatt opp på alvor.Blir forbannet kjenner jeg.De kan jo ikke hjelpe eller en gang være til støtte! Er det dere som hjelper dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, NotNaomi said:

Blir så jævlig matt jeg! Er det ikke utdannede og oppegående folk som jobber der? Teit spørsmål.Det virker virkelig som om det er de som trenger hjelp. Dette bør faktisk blitt tatt opp på alvor.Blir forbannet kjenner jeg.De kan jo ikke hjelpe eller en gang være til støtte! Er det dere som hjelper dem??

De fleste er sykepleiere, vernepleiere eller sosionomer, så de er ikke så veldig oppegående akkurat.

Anonymkode: b3368...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, femme_folle skrev:

De mener vel "Å så flink du er som gjør / gjorde X i stedet for å ruse deg".

Hallo.Du skriver mye rart,men tenkte at du hadde en smule intelligens faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har verden blitt, skal ha en real life like for alt man gjør. Jeg er student, og om noen spør "har du lest den boka?" "åååh så flink du er!" skrevet rapporten, tatt notater i forelesning, løst eksamensoppgaver, vært på skogstur med familien.. hva som helst, leder til masse skryt. (Jeg har ingen diagnoser eller hatt problemer med misbruk e.l, bare merker meg at alle må ha skryt for alt de gjør nå).

Anonymkode: 408e3...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid overraska over at rusavhengige, særlig narkomane, har ork, drive og ståpåvilje til å skaffe seg de enorme summene som stoff koster, selv om det er gjennom kriminell virksomhet. Så at de klarer å gå en tur og lage litt mat er ikke overraskende for meg, selv om disse batikkheksene synes / hykler det.

Endret av femme_folle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er sykepleiere, vernepleiere eller sosionomer, så de er ikke så veldig oppegående akkurat.

Anonymkode: b3368...d96

Nå vil jeg virkelig ikke henge ut yrkesgruppene du nevner da jeg vet at mange av de er utrolig dyktige i jobben sin. Men du vet bedre enn meg så: er de virkelig utdannet i det hele tatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har verden blitt, skal ha en real life like for alt man gjør. Jeg er student, og om noen spør "har du lest den boka?" "åååh så flink du er!" skrevet rapporten, tatt notater i forelesning, løst eksamensoppgaver, vært på skogstur med familien.. hva som helst, leder til masse skryt. (Jeg har ingen diagnoser eller hatt problemer med misbruk e.l, bare merker meg at alle må ha skryt for alt de gjør nå).

Anonymkode: 408e3...f23

Det er uansett veldig veldig feil! Som om en har null forventninger til noen.Makan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
3 minutter siden, femme_folle skrev:

Jeg blir alltid overraska over at rusavhengige, særlig narkomane, har ork, drive og ståpåvilje til å skaffe seg de enorme summene som stoff koster, selv om det er gjennom kriminell virksomhet. Så at de klarer å gå en tur og lage litt mat er ikke overraskende for meg, selv om disse batikkheksene synes / hykler det.

Ok.Du er lite kunnskapsrik med andre ord? Jeg kjenner de du omtaler så mye bedre enn deg da. De mest intelligente og evnerike kan være misbrukere eller lide av en psykisk greie. Men deg om din uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, NotNaomi said:

Det er uansett veldig veldig feil! Som om en har null forventninger til noen.Makan!!

Ja helt enig med deg i det, tenkte bare få frem at det gjelder normalt oppegående og rusfrie folk også. Da jeg var ung... :fnise: da var det annerledes!

Anonymkode: 408e3...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja helt enig med deg i det, tenkte bare få frem at det gjelder normalt oppegående og rusfrie folk også. Da jeg var ung... :fnise: da var det annerledes!

Anonymkode: 408e3...f23

Godt du ser du også :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NotNaomi said:

Nå vil jeg virkelig ikke henge ut yrkesgruppene du nevner da jeg vet at mange av de er utrolig dyktige i jobben sin. Men du vet bedre enn meg så: er de virkelig utdannet i det hele tatt??

De fleste jeg har møtt, ja. Noen av dem er såkalte rusterapeuter med utdannelse fra Sverige.

Anonymkode: b3368...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Ok.Du er lite kunnskapsrik med andre ord? Jeg kjenner de du omtaler så mye bedre enn deg da. De mest intelligente og evnerike kan være misbrukere eller lide av en psykisk greie. Men deg om din uvitenhet.

Ja, jeg er så lite kunnskapsrik at jeg tror at det er folk med traumer fra barndommen, misforståtte psykiske lidelser og generelt veldig sensitive personer uten filter som blir misbrukere. Har du ikke fått med deg at det har vært en kontinuerlig mediaopplysningskampanje om dette siden 1990-tallet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...