Gå til innhold

Hvordan tror dere jobbsøking hadde fungert om alle søkere var anonymisert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Scenario: 

Alle, eller nesten alle, ledd av søknadsprosessen er anonymisert. Ingen navn, bilde, og eventuelle lyd/bildeopptak blir gjort gjennom f.eks en nøytral stemme. Litt sånn som datingshow brukte å være før i tiden, der kvinnen satt på andre side av en skillevegg, og spurte spørsmål til deltakerne. Bare i dette scenarioet, vil det f.eks ikke være mulig å vite om søker er kvinne, mann, hvilken dialekt eller aksent de har. 

Blir jo litt tungt å skjule f.eks alder, ved at man lett kan koble sammen utdanning samt erfaring, med hvor gammel en er. 

Hadde dette fungert? Hvis ikke, hvorfor? 

Anonymkode: 383ab...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Det ville nok definitvt jobbet flere gutter på Big Bite.

I dag er jo Mcdonalds og BK nesten sånn at det bare står blondiner i kasse, og svarte menn på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest mange jobbsøknader? De fleste diskvalifiserer seg selv med elendige søknader. 

Anonymkode: 5e888...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil frata arbeidsgiver muligheten til å se an personligheten til folk, og det kan føre til ganske så stygge feilansettelser. 

Anonymkode: 442a2...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de som ansetter gradvis, bevisst elelr ubevisst, hadde begynt å lete etter pointere i søknadene som kunne si noe om hvordan personen var. Skrivestil, hvordan man setter opp søkndaden og hvilke ord man bruker kan avsløre noe av personligheten til en person. Så jeg tenker man hadde begynt å set etter det etter å ha ansatt diverse mennesker som ikke gikk overens og som hadde diverse særegenheter

Anonymkode: c8796...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som jobber i yrker som er dominert av motsatt kjønn ville det kanskje blitt enklere å få jobb.

Anonymkode: 5fa09...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt det. Har utenlandsk navn, men er født og oppvokst i Norge. Siden jeg var 26 år gammel så har også alle spurt om jeg ville ha barn på intevjuer, så det at jeg er kvinne i den typiske aldersgruppen for å få barn har sikkert også trukket meg ned for flere.

Så kunne de funnet ut hvem du er på intervjuet, og heller vraket deg der om du ikke klarte å overbevise dem at du er rett for jobben.

Anonymkode: 70ac7...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...