Gå til innhold

Hvor mye øl er det "greit" å drikke i uken?


Elsamor

Anbefalte innlegg

Hei! Min samboer er 27 år og jobber som tømmer, hver fredag eller lørdag kjøper han seg en sekser med store øl. Jeg klarer meg fint uten alkohol i helgene, og jeg er ikke så fan heller av at han drikker så mye øl, alt med måte sant? Hver gang jeg prøver å prate med han om det argumenterer han hvorfor han drikker, han sier hver gang at han har hadd en tung uke og han drikker før å slappe av. Men han sitter jo helt alene å drikker, noe som bekymrer meg. Så jeg lurer på om hva dere tolererer at partneren drikker?, altså mengder.  Jeg vil ikke kontrollere han heller. Men hva skal man gjøre hær? Han "vinner" alltid diskusjoner

takk for svar på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Etter min mening burde all form for alkohol forbys.

 

Men siden det aldri kommer til å skje så sier jeg mellom 1 og 7 glass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er en sixpack på en helg innafor, men nå vet jo ikke jeg hva han tåler, hvordan han evt. blir osv., det er jo veldig individuelt. :) Men noen oppsiksvekkende mengde er det ikke, hadde det vært snakk om en kasse i helgen hadde det vært noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tillion skrev:

En 6-pakk butikkøl i uka er ikke mye. Med mindre han drikker alt på én gang.

Ja han drikker alt på en gång

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvordan han håndterer å drikke det han gjør? 

Hvis han drikker ølet og slapper av. Og er like fin neste morgen, så er det vel ikke noe problem? 

Så lenge han ikke er ufin eller vanskelig når han drikker, er det vel ikke noe problem? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som drar ut én til to ganger per uke og drikker like mye, eller enda mer enn han gjør som utblåsning. Han tar heller en rolig utblåsning hjemme. Tenker det er ok.

Anonymkode: b2349...019

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekspakning en kveld eller to i uka er akkurat passe.

Anonymkode: eefe0...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. skjønner at det er jeg som tenker litt unormalt her!

Nå drikker både jeg og mannen veldig sjeldent og vi pleier ikke å drikke noe hjemme, men jeg ville tippet at kanskje 1-3 enheter i uka var normalt for folk flest? (Voksene, ikke studenter selvsagt) Da i snitt - noen uker null, og noen uker en del mer på byen/arrangement. 

For min del hadde jeg ikke likt om mannen drakk 6 halvlitere alene hjemme hver helg, eller at han hadde et behov for å drikke for å kunne slappe av. Men man er jo forskjellig..

Anonymkode: 67fff...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitter han alene? Sitter dere ikke sammen? En sixpack i uka for en ung mann synes jeg er helt uproblematisk, også om han drikker alt på en gang. Det er ikke noe å henge seg opp i. Sett på en kul film eller serie, lag en god pizza, tapas eller noe annet og kos dere. 

Anonymkode: 8a2d5...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Elsamor skrev:

Ja han drikker alt på en gång

Ila en ettermiddag-kveld, eller på styrten? Sistnevnte er jo litt ufint hvis han er sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregus, helt normalt. Jeg drikker litt vin flere kvelder i uka. Kan lett bli en flaske en kveld på helg også. Er da høyst produktivt og velfungerende. Blir ikke ufin eller endrer adferd, men slapper av og koser meg :) 

Anonymkode: 6f3ed...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensen for organtoksisk forbruk er 21 enheter/uke for menn, og 15 enheter/uke for kvinner. Lavere forbruk KAN være skadelig, men ikke i såstor grad fysisk.

Seks øl pr uke er ikke et høyt forbruk fra et medisinsk standpunkt, men det er mye som enkeltinntak. Dette er ikke nødvendigvis et problematisk forbruk, men det kan være det. Vi kjenner hverken deg eller denne mannen, og kan derfor ikke gi annet enn generelle svar.

Anonymkode: 6ec1d...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mannfolk er grensen rundt 6-8 halvlitere pr. uke, og de skal helst ikke drikkes på samme dag. Du burde ha to hviledager mellom hver gang du drikker alkohol. 

For kvinner er denne grensen lavere. 

 

Anonymkode: 77c8a...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For mannfolk er grensen rundt 6-8 halvlitere pr. uke, og de skal helst ikke drikkes på samme dag. Du burde ha to hviledager mellom hver gang du drikker alkohol. 

For kvinner er denne grensen lavere. 

 

Anonymkode: 77c8a...113

Dette er ikke grensene folkehelseinstituttet opererer med.

Anonymkode: 6ec1d...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På presisere at 1 enhet = 33 cl (4.5%) øl = 15 cl (12%) vin 

En 6'er med øl (0.5L) Tilsvarer følgelig 9 enheter med alkohol. To flasker vin tilsvarer ca. 9 enheter alkohol. 

Anonymkode: 77c8a...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elsamor skrev:

Hei! Min samboer er 27 år og jobber som tømmer, hver fredag eller lørdag kjøper han seg en sekser med store øl. Jeg klarer meg fint uten alkohol i helgene, og jeg er ikke så fan heller av at han drikker så mye øl, alt med måte sant? Hver gang jeg prøver å prate med han om det argumenterer han hvorfor han drikker, han sier hver gang at han har hadd en tung uke og han drikker før å slappe av. Men han sitter jo helt alene å drikker, noe som bekymrer meg. Så jeg lurer på om hva dere tolererer at partneren drikker?, altså mengder.  Jeg vil ikke kontrollere han heller. Men hva skal man gjøre hær? Han "vinner" alltid diskusjoner

takk for svar på forhånd 

Syns det er ok jeg altså.

Anonymkode: 0ef1a...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/

Risikosoner for alkoholrelaterte plager

Menn

  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
 

Kvinner

  • Høy risiko for kvinner: Mer enn 14 AE per uke
  • Lav risiko for kvinner: Mindre enn 10 AE per uke
  • Grensesone for skade: 10 - 14 AE per uke

 

Anonymkode: 77c8a...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lettere sagt, for mannfolk: 

Høy risiko for alkoholrelaterte skader: Mer enn 14 halvlitere i uka 

Grenseområde: 9 til 14 halvlitere i uka

Lav risiko: Mindre enn 9 halvlitere i uka. 

 

Anonymkode: 77c8a...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...