Gå til innhold

Lokalpolitiker mener yoga truer kristendommen


exictence

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yoga er faktisk religiøst så om man skal le av noen er det dere og deres uvitenhet :P

Anonymkode: 3ea05...948

Det er religiøst i den forstand at yoga er knyttet opp mot flere religioner, særlig hellige skrifter som tar for seg hinduismen og buddhismen. Men Yoga ER ikke en religion i det hele tatt.

Men man skal jo ikke le av noen, det er sant :)

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yoga stammer fra hinduismen, og oppfatningen om at vi ved hjelp av visse fysiske øvelser kan forene vårt selv med altet. At flere nordmenn ikke kan så mye om det er jo èn ting, de har fått servert yoga som en "trendy treningsform".

Det interessante med denne saken er hvorfor folk så åpent håner og mobber "de dumme kristne i Agder" som tenker sånn. Hadde det f.eks vært muslimske foreldre/politikere som reagerte på yoga i norsk skoleundervisning, ville de bli møtt med 100% forståelse. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 06c81...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående, i forrige årtusen, var det faktisk ei i klassen som krevde alternativt opplegg i gymtimen av livssynsmessige grunner den uka vi hadde om yoga. Hun var ikke i noen sekt, eller noe. Medlem i det som da het statskirken, men aktiv i ungdomsgrupper og KFUK/KFUM. Hun var innmari prinsippfast, det skal hun i alle fall ha! Ingen andre på kullet vårt gjorde det, og hun var jo ikke akkurat den eneste med et kristent livssyn siden vi var over 250 som gikk på samme trinn. Vet ikke om man har samme mulighet i dag, og ærlig talt tror jeg ikke det var noen andre enn henne som hadde finlest reglementet den gangen, heller. 

Anonymkode: be4e4...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjer når man lar seg styre av sin religiøs overbevisning. Men jeg skulle forvente noe sånt fra Krf blant partiene siden de pleier å være ekstreme i sin religiøs tilnærming av realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at de heller kaller det  «mindfullness»  hvis folk tror at det ligger noe religiøst bak det. Har prøvd det selv men ble ikke hindu eller buddist av å sitte i lotusstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.2.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Yoga stammer fra hinduismen, og oppfatningen om at vi ved hjelp av visse fysiske øvelser kan forene vårt selv med altet. At flere nordmenn ikke kan så mye om det er jo èn ting, de har fått servert yoga som en "trendy treningsform".

Det interessante med denne saken er hvorfor folk så åpent håner og mobber "de dumme kristne i Agder" som tenker sånn. Hadde det f.eks vært muslimske foreldre/politikere som reagerte på yoga i norsk skoleundervisning, ville de bli møtt med 100% forståelse. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 06c81...9e6

Yoga stammer ikke fra hinduismen. Yoga er en metode (en form) for oppnå å komme til en sinnsro, oppleve harmoni i tilværelsen. Akkurat som meditasjon også er en metode med samme formål. Meditasjon er også en form for Yoga.

Det er riktig at mange nordmenn ikke kan så mye om det, og at de har fått det servert som en treningsform. Det er det opprinnelig heller ikke, selv om mye av det i seg selv er god trening fysisk også.

Det er ikke riktig å mobbe "de dumme kristne i Agder" som tenker sånn. Jeg kan forstå at det oppfattes at vi gjør det ved å le av det han sa i artikkelen. Beklager. Det var ikke ham jeg lo av personlig. Jeg synes bare det er morsomt fordi det ikke stemmer. Man kan si sin mening om ting uten at andre har rett på å latterliggjør det fordi de er uenig. Men når noen sier noe som er så direkte galt, så blir det de sier litt for dumt.

Nei, jeg tror ikke muslimske foreldre/politikere vile bli møtt med 100% forståelse hvis det var de som uttalte seg. Men noen gir muslimer mer forståelse kanskje fordi noen har mer medlidenhet med dem, jeg vet ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2018 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på videregående, i forrige årtusen, var det faktisk ei i klassen som krevde alternativt opplegg i gymtimen av livssynsmessige grunner den uka vi hadde om yoga. Hun var ikke i noen sekt, eller noe. Medlem i det som da het statskirken, men aktiv i ungdomsgrupper og KFUK/KFUM. Hun var innmari prinsippfast, det skal hun i alle fall ha! Ingen andre på kullet vårt gjorde det, og hun var jo ikke akkurat den eneste med et kristent livssyn siden vi var over 250 som gikk på samme trinn. Vet ikke om man har samme mulighet i dag, og ærlig talt tror jeg ikke det var noen andre enn henne som hadde finlest reglementet den gangen, heller. 

Anonymkode: be4e4...5b0

Hun hadde nok ikke finlest reglementet. Da hadde hun (og foreldrene) forstått at det bare var fint å delta i gymtimen med Yoga ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 19.04, Pipaluk skrev:

Jeg foreslår at de heller kaller det  «mindfullness»  hvis folk tror at det ligger noe religiøst bak det. Har prøvd det selv men ble ikke hindu eller buddist av å sitte i lotusstilling. 

Fint forslag. Det kan heller sammenlignes med det, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 19.04, Pipaluk skrev:

 Har prøvd det selv men ble ikke hindu eller buddist av å sitte i lotusstilling. 

Be du ikke, altså? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, exictence skrev:

Fint forslag. Det kan heller sammenlignes med det, ja.

Det aller meste lar seg ordne  bare en finner riktig navn.  Samme prinsipp, ulikt navn. Juleball blir vinterball.  Eller tullball. For muslimer som ikke tolererer renter så kalles renter gebyr. 

Barn som hater fisk lærer at laks er rosa prinsessefisk! 

Og slik kan en holde på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det aller meste lar seg ordne  bare en finner riktig navn.  Samme prinsipp, ulikt navn. Juleball blir vinterball.  Eller tullball. For muslimer som ikke tolererer renter så kalles renter gebyr. 

Barn som hater fisk lærer at laks er rosa prinsessefisk! 

Og slik kan en holde på. 

Ha, ha, ja, det er så sant.  Er det cowboy middagskaker er det godt, men kalles det grønnsakskaker er det usmakelig :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten personlig, definitivt ikke vitenskapelig konspirasjon fra meg. Jeg opplever at yoga fører til at jeg kommer mer i kontakt med meg selv, hvem jeg er og hva jeg står for og liker. Mer Kjærlighet og alt av det autentiske.  Jeg klarer ikke humbug (reklame, overfladiske reality show, ensidige nyhetsbilder) og ellers annen tildels fryktbasert informasjon lenger. Jeg undrer om en slik utvikling i samfunnet der den enkelte søker innover og finne sin sannhet, og vet hva som føles godt for seg,  kanskje virke som en trussel for de som ønsker å bestemme og herske over andres vilje, politisk, i media såvel som religiøst? Jeg vet jeg kan være på dyp grunn og virker litt halvgæren når jeg skriver dette, men la gå... ;) Intensjonen hos de som ikke liker/fordømmer yogaen og dens populuritet kan være god for alt jeg vet. De vet og kan noe jeg ikke vet, trossalt og har sine grunner til det. Deres persepsjon, ikke min! 

Anonymkode: 7023e...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes presten her jeg bor var fin jeg! Han svarte på denne saken med at «jeg som prest tror IKKE man blir buddhist av å strekke litt på kroppen. Styrketrening er positivt». 

Anonymkode: c8d0c...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten personlig, definitivt ikke vitenskapelig konspirasjon fra meg. Jeg opplever at yoga fører til at jeg kommer mer i kontakt med meg selv, hvem jeg er og hva jeg står for og liker. Mer Kjærlighet og alt av det autentiske.  Jeg klarer ikke humbug (reklame, overfladiske reality show, ensidige nyhetsbilder) og ellers annen tildels fryktbasert informasjon lenger. Jeg undrer om en slik utvikling i samfunnet der den enkelte søker innover og finne sin sannhet, og vet hva som føles godt for seg,  kanskje virke som en trussel for de som ønsker å bestemme og herske over andres vilje, politisk, i media såvel som religiøst? Jeg vet jeg kan være på dyp grunn og virker litt halvgæren når jeg skriver dette, men la gå... ;) Intensjonen hos de som ikke liker/fordømmer yogaen og dens populuritet kan være god for alt jeg vet. De vet og kan noe jeg ikke vet, trossalt og har sine grunner til det. Deres persepsjon, ikke min! 

Anonymkode: 7023e...7aa

Jeg føler du har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...