Gå til innhold

Innstramming av AAP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at de som har rett på ufør får det? Jeg er hun med 7 diagnoser. Den ene diagnosen min er på fysisk sykdom, den kan måles gjennom blodprøver, da også graden av den. Spesialistene forstår nesten ikke at jeg er i live, så syk er jeg. Mens Nav legen mener jeg kan jobbe. Og jeg blir bare sykere og sykere grunnet stresset. Har 2 andre diagnoser og, som folk blir ufør av. Men jeg blir ikke. Hva som skjer meg videre nå, vet jeg ikke. For enten blir det ufør, eller sosialen. Blir det sosialen så tror jeg at jeg kommer til å ta livet av meg. Er flere andre som har gjort det. For er man alvorlig syk, orker man ikke å må krangle med nav om penger hver eneste måned.

Men det er vel det de ønsker. Da slipper de jo noen utbetalinger til oss.

Anonymkode: 80460...eb2

Jada, her inne dukker det opp mange med superdiagnoser og mange diagnoser. Rekorden hittil er en med 13 diagnoser, både psykiske og fysiske. Felles for alle er at de mener at de har rett på ufør. Det mener nok de 325000 som har fått det også. Det er sikkert 325000 andre som også mener de har rett på det. Minst.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja mente ikke komme med brukerdebatt men bruker brukte seg selv som eksempel i en debatt da blir det jo litt slik da, men det er jo imot forumreglene så beklager det, men det måtte sies....

Får omforumulere og klargjøre en del ting her

Mange i rullestol får seg ikke jobb, noen få av dem 20-30% gjør det, 70-80% ender på trygd. Det er ingenting som tilsier at folk i rullestol ikke "kan" jobbe, det er sterkt redusert utvalg av jobber og det krever som regel litt data-kunnskap etc. De fleste i rullestol "kan" jobbe men får seg ikke jobb. 

En del psykiske problemer medfører også sosiale problemer, du får ikke trygd kun pga sosiale problemer, det er derfor folk på som er langtids sosial klienter er sykere enn trygdede folk, fordi de får ikke trygd, de er sykere enn de trygdede, men de oppfyller ikke kriteriene bla.a rusmisbrukere og folk med psykose som hevder de er friske selv får ikke trygd selv om de ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Jeg aner ikke hva du sikter til med "sosiale" problemer ja autister schizofrene paranoide utviklingshemmede etc har også sosiale utfordringer i tillegg til mange andre utfordringer, og i en totalpakke kan sikkert det bidra, er du pga psykisk utviklingshemmelse voldelig mot medmennesker, vil det bla.a også medføre "sosoiale" "problemer" på en arbeidsplass, det betyr ikke at psyksk utviklingshemmede er "late navere slasker som utnytter systemet", jeg gjentar, en får ikke trygd pga sosiale problemer alene det finnes ikke det er ikke i lovverket, jeg vet ikke hvor du har fått disse tankene fra med det stemmer ikke

Så oppsummert, folk med fysisk problemer er ofte like mye "navere" i den forstand at dersom de virkelig hadde motivasjon vilje driv etc langt over snittet kunne en del av dem jobbet, folk i rullestol er som folk flest, alle er ikke data-eksperter, alle kan ikke klare alt, det er ingen skille her som sier at folk med fysiske problemer er "verdige" trygdede, en i rullestol er ikke mer "verdig" trygden enn en autistisk person som fungerer dårlig sosialt bla.a.

Så ikke kom med slik hets. takk

Anonymkode: b1577...ce4

Traff visst en nerve med det jeg skrev. Men det var lagt i fra hets...

Anonymkode: 57bc0...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å stem på høyre og FrP osv. De vil bare innskrenke rettighetene når det kommer til helse og mye annet. De vil jo privatisere Norge mer.

Meld dere inn i norgespartiet så det vokser og man kan stemme på de ved valg. Da er det folket og flertallet som bestemmer og endrer lover og regler. Så slipper vi stortinget og de dumme partiene som bare gjør vondt verre. Koster kun 150 kr i året.

Det handler om å engasjere seg mer politisk istedet for å sitte her inne å klage på hvor fæl velferdsstaten er osv.

Hvorfor stemmer dere høyre og sånt da ? Skjønner meg ikke alltid på mennesker, vi ELSKER å lage problemer ut av enkle løsninger som innkrenker et godt liv...

Har selv meldt meg inn i norgespartiet...

Anonymkode: be8f8...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir et eksempel. Helt uten linker til noen spesiell person eller forsøk på hets eller personangrep: 

En ung mann har hele livet vært en "bølle". Ble tidlig kriminell og vært inn og ut av institusjoner og fengsel. Han har sikkert hatt en vanskelig barndom og burde fått hjelp mye tidligere, men sitter nå uten interesse eller evne til å skaffe seg ærlig arbeid. I Norge lar vi ikke folk sulter i hjel, så han får innvilget uføretrygd for å sikre økonomisk trygghet. Helt uten sykdom eller påviste helseproblemer. 

Jeg mener ikke at han, eller andre, skal sulte eller leve på gaten. Men at de burde fanges opp av et annet system enn å sidestilles med sykdom.

(Siste ordet fra meg i dag da helsa ikke holder til mer. Hater at jeg føler behov for å forsvare meg selv, men bør vel bare bli vant med det. )

Anonymkode: 57bc0...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at ved å stramme inn så vil de som ikke blir friske etter årene med AAP og ennå ikke er avklart,  havne på sosialkontoret. Det blir det nye nav. De har også aktivitetskrav så en slipper ikke unna "maset" ved å ende der. Der kan man ikke eie noe, så hvis en eier hus eller bil er man ille ute. Så utgiftene blir det samme for staten, det heter bare sosialstønad.

Anonymkode: 50f36...8ec

Sosialstønad vil i mange tilfeller bli dyrere. Mange som i utgangspunktet var lavtlønnete vil oppleve at de får mer i sosialstønad enn på aap. Det kan også bli dyrere for staten å betale en høy husleie, enn at personen betaler lavere boutgifter på uførepenger. I tillegg kommer det at vi må lønne de personene som hver eneste måned må saksbehandle disse søknadene, i stedet for den automatiske utbetalingen som skjer på ufør/aap. 

Anonymkode: 8c9f9...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja mente ikke komme med brukerdebatt men bruker brukte seg selv som eksempel i en debatt da blir det jo litt slik da, men det er jo imot forumreglene så beklager det, men det måtte sies....

Får omforumulere og klargjøre en del ting her

Mange i rullestol får seg ikke jobb, noen få av dem 20-30% gjør det, 70-80% ender på trygd. Det er ingenting som tilsier at folk i rullestol ikke "kan" jobbe, det er sterkt redusert utvalg av jobber og det krever som regel litt data-kunnskap etc. De fleste i rullestol "kan" jobbe men får seg ikke jobb. 

En del psykiske problemer medfører også sosiale problemer, du får ikke trygd kun pga sosiale problemer, det er derfor folk på som er langtids sosial klienter er sykere enn trygdede folk, fordi de får ikke trygd, de er sykere enn de trygdede, men de oppfyller ikke kriteriene bla.a rusmisbrukere og folk med psykose som hevder de er friske selv får ikke trygd selv om de ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Jeg aner ikke hva du sikter til med "sosiale" problemer ja autister schizofrene paranoide utviklingshemmede etc har også sosiale utfordringer i tillegg til mange andre utfordringer, og i en totalpakke kan sikkert det bidra, er du pga psykisk utviklingshemmelse voldelig mot medmennesker, vil det bla.a også medføre "sosoiale" "problemer" på en arbeidsplass, det betyr ikke at psyksk utviklingshemmede er "late navere slasker som utnytter systemet", jeg gjentar, en får ikke trygd pga sosiale problemer alene det finnes ikke det er ikke i lovverket, jeg vet ikke hvor du har fått disse tankene fra med det stemmer ikke

Så oppsummert, folk med fysisk problemer er ofte like mye "navere" i den forstand at dersom de virkelig hadde motivasjon vilje driv etc langt over snittet kunne en del av dem jobbet, folk i rullestol er som folk flest, alle er ikke data-eksperter, alle kan ikke klare alt, det er ingen skille her som sier at folk med fysiske problemer er "verdige" trygdede, en i rullestol er ikke mer "verdig" trygden enn en autistisk person som fungerer dårlig sosialt bla.a.

Så ikke kom med slik hets. takk

Anonymkode: b1577...ce4

Er enig med den setningen du reagerte på. Den var litt drøy. Kunne kanskje ha vært skrevet på en annen måte en hva det ble skrevet som. Ser i ettertid ikke ut som om at personen mente noe vondt med det. MEN her tar du grundig feil! Alle fysiske sykdommer vises ikke på utsiden! Og fysiske sykdommer kan være vel så stigmatisert som psykisk! Så her synes jeg du er ganske ufin.

Anonymkode: 99244...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir et eksempel. Helt uten linker til noen spesiell person eller forsøk på hets eller personangrep: 

En ung mann har hele livet vært en "bølle". Ble tidlig kriminell og vært inn og ut av institusjoner og fengsel. Han har sikkert hatt en vanskelig barndom og burde fått hjelp mye tidligere, men sitter nå uten interesse eller evne til å skaffe seg ærlig arbeid. I Norge lar vi ikke folk sulter i hjel, så han får innvilget uføretrygd for å sikre økonomisk trygghet. Helt uten sykdom eller påviste helseproblemer. 

Jeg mener ikke at han, eller andre, skal sulte eller leve på gaten. Men at de burde fanges opp av et annet system enn å sidestilles med sykdom.

(Siste ordet fra meg i dag da helsa ikke holder til mer. Hater at jeg føler behov for å forsvare meg selv, men bør vel bare bli vant med det. )

Anonymkode: 57bc0...a4b

Per lovverket er ikke det mulig, altså er det 2 muligheter her, enten har han sykdommer du ikke vet om, eller han løy om det til NAV/lege for å få innvilget trygd. Han fikk ikke innvilget tryg pda sosiale problemer. Da ville han vært på sosialen som er ordningen folk med sosiale problemer må bruke om de ikke har nok til livets opphold og ikke klarer få seg jobb

Kanskje er vi to mer enige enn du tror, om du ikke sa det jeg tolket det du sa som, og kun har en vrangforestilling ang "sosiale problemer" er vi sikkert på samme lag vi, har ikke noe imot deg, men du får samle krefter og ha en fortsatt fin dag :) 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å stem på høyre og FrP osv. De vil bare innskrenke rettighetene når det kommer til helse og mye annet. De vil jo privatisere Norge mer.

Anonymkode: be8f8...409

Ja det er et problem men grunnen til at jeg er "tvunget" til å stemme FRP er at AP og "sosiale" partier er for fri innvandring, du kan ikke ha sosiale sikkerhetsnett OG fri innvandring, det fungerer ikke, på kort sikt flott men på lang sikt er det  slutten på sikkerhetsnettet. En må tenke litt langsiktig og da er det pdd FRP eneste valg selv omde er fullstendig tosker og troll på stort sett alt annet. AP vingler hit og dit de bryr seg ikke om nordmenn. Om norgespartiet er imot fri innvandring OG kommer over vippegrensen skal jeg vurdere dem, men inntil videre er det FRP.... desverre :/  

Anonymkode: b1577...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med den setningen du reagerte på. Den var litt drøy. Kunne kanskje ha vært skrevet på en annen måte en hva det ble skrevet som. Ser i ettertid ikke ut som om at personen mente noe vondt med det. MEN her tar du grundig feil! Alle fysiske sykdommer vises ikke på utsiden! Og fysiske sykdommer kan være vel så stigmatisert som psykisk! Så her synes jeg du er ganske ufin.

Anonymkode: 99244...05b

ok, jeg gir opp. 

Mitt poeng, det er mange som ikke får seg jobb, uten at det betyr at de er "late" /"navere" / etc uansett hva folk på utsiden kan tro. "fysisk" sykdom er ingen "bedre" "unnskyldning" enn mange andre slik jeg tolket personen til å mene, men som den tydeligvis ikke mente likevel (LOL)

Nå tar jeg kvelden dere får fortsette debatten ønsker dere lykke til

Anonymkode: b1577...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, jeg gir opp. 

Mitt poeng, det er mange som ikke får seg jobb, uten at det betyr at de er "late" /"navere" / etc uansett hva folk på utsiden kan tro. "fysisk" sykdom er ingen "bedre" "unnskyldning" enn mange andre slik jeg tolket personen til å mene, men som den tydeligvis ikke mente likevel (LOL)

Nå tar jeg kvelden dere får fortsette debatten ønsker dere lykke til

Anonymkode: b1577...ce4

Det er mulig å få frem ditt poeng uten å tråkke på dem med fysisk sykdom, slik jeg oppfattet innlegget ditt. Og som sagt er det ikke all fysisk sykdom som medfører rullestolbruk.

Anonymkode: 99244...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som mener at det er så bra at det snevres inn her og der på diverse stønader fra NAV, er dere klare over at hvis de stønadene blir tøffere og få/ikke lengre finnes så blir folk nødt til å prostituere seg, blir kriminell eller må bli forsørget av familien istedet?

Hvorfor er det bra for samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette landet trenger en bølge med ordentlig fattigdom og litt mer norsk etnisitet i sosialkøene, det er ingen tvil om at lite ville bidratt mer for generell ydmykhet, men jeg synes vi for eksempel kunne startet med å fjerne familiearv, altså la avdødes formue gå direkte til statskassa. Et halvt år på gata burde for øvrig vært like obligatorisk lærdom som ungdomsskolen for mennesker fra familier med en bruttoinntekt overstigende en million. 

Anonymkode: 9058a...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gir et eksempel. Helt uten linker til noen spesiell person eller forsøk på hets eller personangrep: 

En ung mann har hele livet vært en "bølle". Ble tidlig kriminell og vært inn og ut av institusjoner og fengsel. Han har sikkert hatt en vanskelig barndom og burde fått hjelp mye tidligere, men sitter nå uten interesse eller evne til å skaffe seg ærlig arbeid. I Norge lar vi ikke folk sulter i hjel, så han får innvilget uføretrygd for å sikre økonomisk trygghet. Helt uten sykdom eller påviste helseproblemer. 

Anonymkode: 57bc0...a4b

Hvorfor tror du at eks kriminelle får ufør?

Tror du virkelig det finnes ufør søknader ala "ha er er eks kriminell og får ikke jobb, han burde få innvilget ufør. Hilsen lege"

Anonymkode: 69b29...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette landet trenger en bølge med ordentlig fattigdom og litt mer norsk etnisitet i sosialkøene, det er ingen tvil om at lite ville bidratt mer for generell ydmykhet, men jeg synes vi for eksempel kunne startet med å fjerne familiearv, altså la avdødes formue gå direkte til statskassa. Et halvt år på gata burde for øvrig vært like obligatorisk lærdom som ungdomsskolen for mennesker fra familier med en bruttoinntekt overstigende en million. 

Anonymkode: 9058a...135

Ja, slik at du selv risikerer å bli skutt og drept av en gjeng kriminelle som er desperate etter mat, hjem, medisin og legebesøk? Eller at dattera de valgte å prostituere seg for å leve? Eller at broren din valgte å ta sitt eget liv? Jeg håper ikke oppriktig at du mener det du sier nå.

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Snart kommer det vel i nyhetene at «hurra,færre uføre i år» målet nådd. Dagen etter så blir det «å,nei det er så mange på sosialen. Hva skal vi gjøre med dette??»

Å flytte folk fra en ordning til en annen hjelper nok ikke. 

Deretter kommer « å, nei stadig flere lever under fattigdomsgrensen. Hvordan kan dette ha skjedd?»   

Idioter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er: hvor mange av de som ikke får asp/ufør havner på sosialen, og hvor mange gjør ikke det? Er det en mulighet for at noen av snylterne faktisk jobber i stedet? At det finnes snyltere er nemlig ikke tvil om, SELV OM DE ALLERALLERFLESTE IKKE ER DET

 

(måtte bare presisere i caps lock) 😂

Anonymkode: 43efb...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som får AAP fra 2018 kommer til å ha mye vanskeligere for å få innvilget ufør. De skal avklares mot jobb og havner på sosialen om de ikke tar en jobb.

Dett er en styrt utvikling av Stortinget, de trekker nå i nødbremsen da det sist mnd kom tall på at det er 325000 uføretrygdede i Norge. Det vil bli en gradvis minskning av disse etter 2018.

Heldigvis.

Anonymkode: 9d30a...98c

Ikke tar en jobb? Mange får ikke jobb fordi bedriftene er interessert i arbeidskraften deres, men de vil ikke betale for den. Popuært kalt praksis og arbeidstrening.

Anonymkode: 51e67...80d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

En ung mann har hele livet vært en "bølle". Ble tidlig kriminell og vært inn og ut av institusjoner og fengsel. Han har sikkert hatt en vanskelig barndom og burde fått hjelp mye tidligere, men sitter nå uten interesse eller evne til å skaffe seg ærlig arbeid. I Norge lar vi ikke folk sulter i hjel, så han får innvilget uføretrygd for å sikre økonomisk trygghet. Helt uten sykdom eller påviste helseproblemer. 

Jeg mener ikke at han, eller andre, skal sulte eller leve på gaten. Men at de burde fanges opp av et annet system enn å sidestilles med sykdom.

(

Hvis bølla får uføretrygd så må det påvises psykisk eller fysisk sykdom.  Mange kriminelle kan ha store lærevansker sant nevrologiske avvik som ADHD og Asperger syndrom. Hvis det er såpass fremtredende trekk at vedkommende ikke kan fungere sosialt og ingen tiltak nytter så er det klart at veien er kortere til ufør. Det blir ansett som helseplager. 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en interessant artikkel om at en av grunnene til at det blir flere uføre nå enn før, er pga medisinske fremskritt. Før levde ikke barn med ulike funksjonshemminger lenge nok til at å få ufør ble aktuelt. Nå blir de voksne, og kommer inn under uføretrygd.

 

 

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

Den nye generasjonen som mottar Spinraza er en gruppe som forhåpentligvis lever lenge nok til å vurderes i forhold til ufør.   

Anonymkode: 50f36...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at når de er ferdig med AAP, så er de fleste ikke helt avklart ennå. Og da havner de på sosialhjelp. Nå går jeg selv på AAP, og bruker rundt 1000 kr i måneden på apotekvarer jeg er 100% avhengig av. Skulle jeg leve på sosialstønad, hadde ikke jeg klart meg.

For det å bli ufør har og blitt mye vanskeligere. Jeg har 7 diagnoser, flest på fysisk sykdom, og har flere spesialister som mener jeg burde være 100% ufør. Nav legen som aldri har møtt meg, eller pratet med meg. Mener jeg kan jobbe. Har og vært i 3 tiltak, hvor alle kom fram til at jeg kan ikke jobbe.

Anonymkode: 80460...eb2

Jeg har selv blitt hundre prosent friskmeldt av en nav-lege som jeg aldri har møtt.  Jeg har blitt fortalt at de bare kan titte inn i papirene i 5-10 minutter og danne seg en mening.  Så der er jeg. Utrolig kjip situasjon å komme i. AAP går ut i juni og jeg forsøker å psyke meg opp til en hverdag på sosialkontoret ( hvis jeg ikke får forlenget AAP ytterligere, eller ikke har bra nok papirer til gradert ufør).

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er enig egentlig med ts. På en måte er det jo bra, fordi man kan risikere å på på aap i 10 år fordi nav har nektet å uføretrygde en. Altså nav utnytter aap grovt. Men samtidig er dette veldig kort tid på aap, og ikke alle klarer å bli ferdig avklart innen så kort tid, spesielt med tanke på helsekøene. Da blir det jo gjerne slik at enten får man mange flere på uføretrygd, eller mange flere over på sosialen. Få ned helsekøene betraktelig samtidig så går dette kanskje.

Anonymkode: 99244...05b

En alternativ løsning for de som går på overtid med AAP er å søke på nytt, etter ett års karantene. Da blir det ett år med sosialtrygd før de igjen kan starte på en ny runde.   Mistet AAP etter ti år i 2016. Hadde ett års karantene før jeg fikk innvilget det på nytt i 2017.

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...