Gå til innhold

Innstramming av AAP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette en positivt endring? Ser at mange mener noe økning i uføretall er grunnet endringen, samt at vi kommer til å se mer økning fremover. Nå kan det jo selvsagt være at dette bare betyr at de som ikke kan jobbe sin sak blir hastet frem og at det er positivt at syke mennesker slipper gå på en uforutsigbar og lite økonomisk ordning som AAP som sannsynligvis er med på å gi økt stress og angst i hverdagen. Man ser jo for eks at kosthold har korrelasjon med depresjon og angst, om man da lever på minstesum på AAP og ikke får i seg et godt kosthold.. Samtidig som man ikke kan bruke noen kroner på å drive med en hobby (oppleve mestring og å gjøre noe meningsfult i en syk hverdag, kanskje treffe andre mennesker via hobbyen og bli bygd opp igjen. Mennesker sliter gjerne med å akseptere eller forstå at de ble syke, for noen tærer det på selvbilde, noen føler seg dømt osv), besøke venner ofte (isolasjon fører som regel til depresjon). Osv. Nå ble det visst litt mye tangent her

Men kan det være at noen som ønsker jobbe og som kanskje kan, vil bli dyttet over på ufør fordi man ikke vil eller kan bruke mer ressurser på dem?

Kanskje AAP og uføresystemet er for dårlige til å gi den type fleksibilitet og handlingsrom som sykdom gjerne krever? 

Anonymkode: 69b29...846

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en interessant artikkel om at en av grunnene til at det blir flere uføre nå enn før, er pga medisinske fremskritt. Før levde ikke barn med ulike funksjonshemminger lenge nok til at å få ufør ble aktuelt. Nå blir de voksne, og kommer inn under uføretrygd.

 

Jeg tenker at ved å stramme inn så vil de som ikke blir friske etter årene med AAP og ennå ikke er avklart,  havne på sosialkontoret. Det blir det nye nav. De har også aktivitetskrav så en slipper ikke unna "maset" ved å ende der. Der kan man ikke eie noe, så hvis en eier hus eller bil er man ille ute. Så utgiftene blir det samme for staten, det heter bare sosialstønad.

 

Dette med å stramme inn er også en varsko til ulike attføringsbedrifter om at de må skjerpe seg og gjøre bedre vurderinger. Var på et slikt sted i over to år, med dårlig oppfølging. Fikk ingen relevante arbeidsoppgaver utenom å være med å plukke frukt. Det blir vanskelig å finne restarbeidsevne da jeg er utdannet pedagog. Fikk høre at min arbeidsevne kunne være over 50 prosent, og da er det ikke grunnlag for mer AAP.

 

Har selv vært i systemet i over ti år pga kronisk sykdom De har blitt kjempestrenge med alt mulig. Vanskelig å få forlenget AAP. Full ufør er i mitt tilfelle utelukket ( noe jeg selvfølgelig også er glad for, vil jo gjerne jobbe).  Skal søke gradert ufør, men hørt at det ikke går hvis jeg ikke har fast jobb ved siden av.  Hvis jeg ikke nå får en avklaring og gode medisinske papirer så får jeg ikke forlenget AAP og havner på sosialkontoret ( noe jeg ikke gleder meg til).

 

En har jo selvfølgelig de som ikke ønsker å jobbe, men har inntrykk av at mange ønsker det, men at det ikke er nok jobber som tar høyde for mye sykefravær og dårlig fungering. Det er også vanskelig å bli ansatt i fast stilling hvis det er under 50 prosent.

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 50f36...8ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at når de er ferdig med AAP, så er de fleste ikke helt avklart ennå. Og da havner de på sosialhjelp. Nå går jeg selv på AAP, og bruker rundt 1000 kr i måneden på apotekvarer jeg er 100% avhengig av. Skulle jeg leve på sosialstønad, hadde ikke jeg klart meg.

For det å bli ufør har og blitt mye vanskeligere. Jeg har 7 diagnoser, flest på fysisk sykdom, og har flere spesialister som mener jeg burde være 100% ufør. Nav legen som aldri har møtt meg, eller pratet med meg. Mener jeg kan jobbe. Har og vært i 3 tiltak, hvor alle kom fram til at jeg kan ikke jobbe.

Anonymkode: 80460...eb2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som får AAP fra 2018 kommer til å ha mye vanskeligere for å få innvilget ufør. De skal avklares mot jobb og havner på sosialen om de ikke tar en jobb.

Dett er en styrt utvikling av Stortinget, de trekker nå i nødbremsen da det sist mnd kom tall på at det er 325000 uføretrygdede i Norge. Det vil bli en gradvis minskning av disse etter 2018.

Heldigvis.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som får AAP fra 2018 kommer til å ha mye vanskeligere for å få innvilget ufør. De skal avklares mot jobb og havner på sosialen om de ikke tar en jobb.

Dett er en styrt utvikling av Stortinget, de trekker nå i nødbremsen da det sist mnd kom tall på at det er 325000 uføretrygdede i Norge. Det vil bli en gradvis minskning av disse etter 2018.

Heldigvis.

Anonymkode: 9d30a...98c

Du synes det er bra at de som er syke havner på sosialen i flere år? For du vet at ikke alle som har rett på ufør, faktisk får det innvilget? Man forflytter som sagt bare problemet fra aap, til sosialen. Man er fortsatt inne i nav-systemet, bare at man blir behandlet enda dårligere på sosialen som syk. Same shit different wrapping.

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er bra at de som er syke havner på sosialen i flere år? For du vet at ikke alle som har rett på ufør, faktisk får det innvilget? Man forflytter som sagt bare problemet fra aap, til sosialen. Man er fortsatt inne i nav-systemet, bare at man blir behandlet enda dårligere på sosialen som syk. Same shit different wrapping.

Anonymkode: 99244...05b

Neida. Folk har fått ufør for lett (325000, hinsides). Nå må det strammes inn og de må jobbe for pengene.

Selvfølgelig får de som har rett på ufør fortsatt uføretrygd innvilget. Problemet er bare at altfor mange tror de har rett på det.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig egentlig med ts. På en måte er det jo bra, fordi man kan risikere å på på aap i 10 år fordi nav har nektet å uføretrygde en. Altså nav utnytter aap grovt. Men samtidig er dette veldig kort tid på aap, og ikke alle klarer å bli ferdig avklart innen så kort tid, spesielt med tanke på helsekøene. Da blir det jo gjerne slik at enten får man mange flere på uføretrygd, eller mange flere over på sosialen. Få ned helsekøene betraktelig samtidig så går dette kanskje.

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Folk har fått ufør for lett (325000, hinsides). Nå må det strammes inn og de må jobbe for pengene.

Selvfølgelig får de som har rett på ufør fortsatt uføretrygd innvilget. Problemet er bare at altfor mange tror de har rett på det.

Anonymkode: 9d30a...98c

Nei, folk får ikke det. Det tallet sier bare hvor mange langtidssyke landet vårt har, ikke om at det er for lett å få ufør...

Naivt.

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, folk får ikke det. Det tallet sier bare hvor mange langtidssyke landet vårt har, ikke om at det er for lett å få ufør...

Naivt.

Anonymkode: 99244...05b

Ikke naivt i det hele tatt. Om en kunne forklare hvorfor andre land ikke er i nærheten av vårt uføretall, selv om vi er verdens beste land å bo i, kunne man skjønt noe.

Det kan man altså ikke, (logisk nok) og nå strammes det inn. Dette er utelukkende positivt.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke naivt i det hele tatt. Om en kunne forklare hvorfor andre land ikke er i nærheten av vårt uføretall, selv om vi er verdens beste land å bo i, kunne man skjønt noe.

Det kan man altså ikke, (logisk nok) og nå strammes det inn. Dette er utelukkende positivt.

Anonymkode: 9d30a...98c

En nav hater ja. Bye Felicia.

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En nav hater ja. Bye Felicia.

Anonymkode: 99244...05b

Langt i fra. Jeg er meget glad i NAV pga min livssituasjon.

Anonymkode: 9d30a...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat søkt på uføretrygd, etter 4 år i systemet. (Flere fysiske diagnoser og utfordringer). Har så klart vært frustrerende, men har også fulgt systemet og ikke møtt noen vegger hos NAV. Men så leser jeg uttalelsen fra NAV-legen angående min situasjon, hvor de har vurdert at det er mine helseutfordringer som hindrer meg fra å ta arbeid... Jrg trodde faktsik tidligere at det var krav for uføretrygd, men det finnes også sosiale utfordringer som gir samme trygden. Jeg mener det er der det må jobbes med, og skille på situasjonene, slik at vi som faktsik er syke slipper å bli uglesett som late :/

Anonymkode: 57bc0...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat søkt på uføretrygd, etter 4 år i systemet. (Flere fysiske diagnoser og utfordringer). Har så klart vært frustrerende, men har også fulgt systemet og ikke møtt noen vegger hos NAV. Men så leser jeg uttalelsen fra NAV-legen angående min situasjon, hvor de har vurdert at det er mine helseutfordringer som hindrer meg fra å ta arbeid... Jrg trodde faktsik tidligere at det var krav for uføretrygd, men det finnes også sosiale utfordringer som gir samme trygden. Jeg mener det er der det må jobbes med, og skille på situasjonene, slik at vi som faktsik er syke slipper å bli uglesett som late :/

Anonymkode: 57bc0...a4b

Så sant. Det skal være meget determinert.

Anonymkode: 9d30a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Folk har fått ufør for lett (325000, hinsides). Nå må det strammes inn og de må jobbe for pengene.

Selvfølgelig får de som har rett på ufør fortsatt uføretrygd innvilget. Problemet er bare at altfor mange tror de har rett på det.

Anonymkode: 9d30a...98c

Tror du virkelig at de som har rett på ufør får det? Jeg er hun med 7 diagnoser. Den ene diagnosen min er på fysisk sykdom, den kan måles gjennom blodprøver, da også graden av den. Spesialistene forstår nesten ikke at jeg er i live, så syk er jeg. Mens Nav legen mener jeg kan jobbe. Og jeg blir bare sykere og sykere grunnet stresset. Har 2 andre diagnoser og, som folk blir ufør av. Men jeg blir ikke. Hva som skjer meg videre nå, vet jeg ikke. For enten blir det ufør, eller sosialen. Blir det sosialen så tror jeg at jeg kommer til å ta livet av meg. Er flere andre som har gjort det. For er man alvorlig syk, orker man ikke å må krangle med nav om penger hver eneste måned.

Men det er vel det de ønsker. Da slipper de jo noen utbetalinger til oss.

Anonymkode: 80460...eb2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at de som har rett på ufør får det? Jeg er hun med 7 diagnoser. Den ene diagnosen min er på fysisk sykdom, den kan måles gjennom blodprøver, da også graden av den. Spesialistene forstår nesten ikke at jeg er i live, så syk er jeg. Mens Nav legen mener jeg kan jobbe. Og jeg blir bare sykere og sykere grunnet stresset. Har 2 andre diagnoser og, som folk blir ufør av. Men jeg blir ikke. Hva som skjer meg videre nå, vet jeg ikke. For enten blir det ufør, eller sosialen. Blir det sosialen så tror jeg at jeg kommer til å ta livet av meg. Er flere andre som har gjort det. For er man alvorlig syk, orker man ikke å må krangle med nav om penger hver eneste måned.

Men det er vel det de ønsker. Da slipper de jo noen utbetalinger til oss.

Anonymkode: 80460...eb2

:hug::hjerte:

Anonymkode: 99244...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat søkt på uføretrygd, etter 4 år i systemet. (Flere fysiske diagnoser og utfordringer). Har så klart vært frustrerende, men har også fulgt systemet og ikke møtt noen vegger hos NAV. Men så leser jeg uttalelsen fra NAV-legen angående min situasjon, hvor de har vurdert at det er mine helseutfordringer som hindrer meg fra å ta arbeid... Jrg trodde faktsik tidligere at det var krav for uføretrygd, men det finnes også sosiale utfordringer som gir samme trygden. Jeg mener det er der det må jobbes med, og skille på situasjonene, slik at vi som faktsik er syke slipper å bli uglesett som late :/

Anonymkode: 57bc0...a4b

Virker ikke armene dine så du kan jobbe på PC f.eks ? Ingen jobb i hele landet du kan utføre, du er 100% syk og 0% lat ?

Tror ikke det "bare" er psykisk syke folk som er "late" og psykotiske eller autistiske eller PU eller andre "sosiale" problemer kan medføre like store eller større problemer i arbeidslivet.....

Men gratulerer, du er nok bedre enn "naverne" med "psykiske problemer aka latsabber og slasker", du har ihvertfall overbevist meg

Anonymkode: b1577...ce4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja mente ikke komme med brukerdebatt men bruker brukte seg selv som eksempel i en debatt da blir det jo litt slik da, men det er jo imot forumreglene så beklager det, men det måtte sies....

Får omforumulere og klargjøre en del ting her

Mange i rullestol får seg ikke jobb, noen få av dem 20-30% gjør det, 70-80% ender på trygd. Det er ingenting som tilsier at folk i rullestol ikke "kan" jobbe, det er sterkt redusert utvalg av jobber og det krever som regel litt data-kunnskap etc. De fleste i rullestol "kan" jobbe men får seg ikke jobb. 

En del psykiske problemer medfører også sosiale problemer, du får ikke trygd kun pga sosiale problemer, det er derfor folk på som er langtids sosial klienter er sykere enn trygdede folk, fordi de får ikke trygd, de er sykere enn de trygdede, men de oppfyller ikke kriteriene bla.a rusmisbrukere og folk med psykose som hevder de er friske selv får ikke trygd selv om de ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Jeg aner ikke hva du sikter til med "sosiale" problemer ja autister schizofrene paranoide utviklingshemmede etc har også sosiale utfordringer i tillegg til mange andre utfordringer, og i en totalpakke kan sikkert det bidra, er du pga psykisk utviklingshemmelse voldelig mot medmennesker, vil det bla.a også medføre "sosoiale" "problemer" på en arbeidsplass, det betyr ikke at psyksk utviklingshemmede er "late navere slasker som utnytter systemet", jeg gjentar, en får ikke trygd pga sosiale problemer alene det finnes ikke det er ikke i lovverket, jeg vet ikke hvor du har fått disse tankene fra med det stemmer ikke

Så oppsummert, folk med fysisk problemer er ofte like mye "navere" i den forstand at dersom de virkelig hadde motivasjon vilje driv etc langt over snittet kunne en del av dem jobbet, folk i rullestol er som folk flest, alle er ikke data-eksperter, alle kan ikke klare alt, det er ingen skille her som sier at folk med fysiske problemer er "verdige" trygdede, en i rullestol er ikke mer "verdig" trygden enn en autistisk person som fungerer dårlig sosialt bla.a.

Så ikke kom med slik hets. takk

Anonymkode: b1577...ce4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke armene dine så du kan jobbe på PC f.eks ? Ingen jobb i hele landet du kan utføre, du er 100% syk og 0% lat ?

Tror ikke det "bare" er psykisk syke folk som er "late" og psykotiske eller autistiske eller PU eller andre "sosiale" problemer kan medføre like store eller større problemer i arbeidslivet.....

Men gratulerer, du er nok bedre enn "naverne" med "psykiske problemer aka latsabber og slasker", du har ihvertfall overbevist meg

Anonymkode: b1577...ce4

Nå nevnte jeg heller ikke de psykisk syke som late heller, de regnes jo også som syke.. Men andre sosiale utfordringer som gjør at folk bare ikke får seg jobb, selv om de er i stand til å jobbe. 

Jeg hadde faktsik et avsnitt i første kommentaren min om hvorfor jeg hadde kommentert her men ikke kan være i jobb, men tok det bort. Burde jo ha skjønt at det første jeg skulle gjort på Kvinneguiden var å forsvare meg selv! Men nei, jeg kan ikke jobbe på PC feks. Jeg kunne nok ha jobbet en liten prosent, men da hadde jeg ikke kunnet tatt vare på personlig hygiene, ordnet meg mat eller vasket mine egne klær. Jeg mener altså _kanskje_ 20% jobb men til gjengjeld 100% avhengig av hjelp til alt annet vis hjemmesykepleie. Ville du vært villig til å dekke det via skatten din? 

Anonymkode: 57bc0...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå nevnte jeg heller ikke de psykisk syke som late heller, de regnes jo også som syke.. Men andre sosiale utfordringer som gjør at folk bare ikke får seg jobb, selv om de er i stand til å jobbe. 

Jeg hadde faktsik et avsnitt i første kommentaren min om hvorfor jeg hadde kommentert her men ikke kan være i jobb, men tok det bort. Burde jo ha skjønt at det første jeg skulle gjort på Kvinneguiden var å forsvare meg selv! Men nei, jeg kan ikke jobbe på PC feks. Jeg kunne nok ha jobbet en liten prosent, men da hadde jeg ikke kunnet tatt vare på personlig hygiene, ordnet meg mat eller vasket mine egne klær. Jeg mener altså _kanskje_ 20% jobb men til gjengjeld 100% avhengig av hjelp til alt annet vis hjemmesykepleie. Ville du vært villig til å dekke det via skatten din? 

Anonymkode: 57bc0...a4b

Jeg beklager at jeg ble litt provosert av hvordan jeg tolket innlegget ditt, håper du kan tilgi det, ble bare frustrert over hvordan du på en måte kunne tolkes å dra andre ned for å heve seg selv, jeg tror du fortjener trygda di som de fleste andre jeg , beklager igjenn og lykke til

Anonymkode: b1577...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...