Gå til innhold

"Kjekt å ha"-tingene - hvordan kvitte seg med de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg fanget av alle tingene mine. Konmari-et hele klesskapet, det gikk bra. Har vært flink til å kaste/gi vekk ting jeg VET jeg ikke får brukt. Men hva med alle "kjekt å ha"-tingene? Jeg føler jeg har så mye av det...

Det kan være klistermerker til scrapbooking som ble brukt til å lage bursdagskort, kattekostyme til halloween som jeg ikke har brukt siden 2011, støvletter som kostet en formue som ikke kan brukes til noe annet enn "pimp'n'hoe"-party. Kjekke kjøkkenting som var kjekt der og da. Dette sliter jeg med. Og bøker! Masse bøker, hvordan klarer man å gi vekk bøker?

Tenk om jeg får bruk for det? Tenk så kjipt å kjøpe inn nytt!

Hva gjør dere med dette?

Anonymkode: ba83c...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg fanget av alle tingene mine. Konmari-et hele klesskapet, det gikk bra. Har vært flink til å kaste/gi vekk ting jeg VET jeg ikke får brukt. Men hva med alle "kjekt å ha"-tingene? Jeg føler jeg har så mye av det...

Det kan være klistermerker til scrapbooking som ble brukt til å lage bursdagskort, kattekostyme til halloween som jeg ikke har brukt siden 2011, støvletter som kostet en formue som ikke kan brukes til noe annet enn "pimp'n'hoe"-party. Kjekke kjøkkenting som var kjekt der og da. Dette sliter jeg med. Og bøker! Masse bøker, hvordan klarer man å gi vekk bøker?

Tenk om jeg får bruk for det? Tenk så kjipt å kjøpe inn nytt!

Hva gjør dere med dette?

Anonymkode: ba83c...00a

Er det noe problem å spare på disse tingene da? Jeg ville spart de.

Anonymkode: ad4f6...a5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast/gi bort/selg.

Ting man ikke har brukt på et år har man ikke bruk for.

Anonymkode: 7ff7b...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir vekk til loppemarkeder/ gjenvinning. Tar vare på miljøet. Om jeg en dag skulle få bruk for det igjen, tenker jeg bare at det i alle fall var noen andre som fikk nytte av det, i stedet for at det skulle ligge i en bod :)

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kast/gi bort/selg.

Ting man ikke har brukt på et år har man ikke bruk for.

Anonymkode: 7ff7b...c84

Jo, jeg har faktisk bruk for noe som jeg ga bort for 2 år siden, og nå må jeg kjøpe nytt...

Anonymkode: ad4f6...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare være hard og så kaste/gi bort.  Det har hendt at jeg i ettertid har trengt noe av det jeg har gitt bort, men som regel har jeg aldri savnet tingene.

Det er godt å få gitt bort litt, det blir litt mer ryddig i leiligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bruktbutikker/loppemarked. Jeg syns i alle fall det er lettere å kvitte meg med ting om jeg tror noen andre kan få bruk for det.

Anonymkode: e97c0...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har faktisk bruk for noe som jeg ga bort for 2 år siden, og nå må jeg kjøpe nytt...

Anonymkode: ad4f6...a5c

Men er det så farlig da?

Anonymkode: 4facb...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne teknikken hovedsakelig med klær, men har også gjort det med diverse annet kjekt-å-ha saker siden vi flyttet. Jeg har noen esker der jeg pakker ned slike ting. Om jeg ikke har savnet det og tatt det frem på 6 mnd går det til Fretex/dynga/loppemarkedet. Det er vanskelig når man skal gå igjennom det igjen for at da blir man obs på at man har det, men om man ikke har savnet det engang vil man ikke bruke det igjen, I promise :)

Anonymkode: 533dd...0a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har huseierforeningen en fb side hvor vi har gitt bort alle «kjekt å ha»-tingene (altså ikke sexy støvletter og scrapbooking-materialer, men brødbakemaskinen vi fikk av tante Gudrun som baker deigete brød osv) 

Anonymkode: 48a18...506

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit åssen du føler det! Men jeg har heldigvis klart å kvitte meg med hvertfall 2/3 av de kjekt å ha tingene!
Jeg gikk gjennom alt å tenkte Hva har jeg hatt bruk for de fem siste årene ? Og kastet alt jeg ikke hadde hatt bruk for !
Klistremerker og sånt kan man kjøpe til anledningen på nytt om det plutselig trengs om 14 år !

Lagre minst mulig! Tenk også på om det skulle begynt å brenne, hvilke ting du ville prioritert å redde. Med så masse dritt man egentlig ikke bruker så ville man brukt mye lenger tid på å bære ut det man faktisk bruker og man har mye mer orden i eiendelene sine om man vet at man kun har ting man faktisk trenger.

Anonymkode: e2ac6...ace

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg fanget av alle tingene mine. Konmari-et hele klesskapet, det gikk bra. Har vært flink til å kaste/gi vekk ting jeg VET jeg ikke får brukt. Men hva med alle "kjekt å ha"-tingene? Jeg føler jeg har så mye av det...

Det kan være klistermerker til scrapbooking som ble brukt til å lage bursdagskort, kattekostyme til halloween som jeg ikke har brukt siden 2011, støvletter som kostet en formue som ikke kan brukes til noe annet enn "pimp'n'hoe"-party. Kjekke kjøkkenting som var kjekt der og da. Dette sliter jeg med. Og bøker! Masse bøker, hvordan klarer man å gi vekk bøker?

Tenk om jeg får bruk for det? Tenk så kjipt å kjøpe inn nytt!

Hva gjør dere med dette?

Anonymkode: ba83c...00a

Bare HA det da, vel? Kjøp deg en skjenk og fyll den opp med all verdens dritt og samlerier. Er ikke noe i veien med det. Jeg har sånt, jeg og (bortsett fra horesko, eller hva du kalte det ;) ), og de gangene jeg trenger sånt er jeg glad for at jeg har det liggende. Javel, så kan det gå 2 år til neste gang du trenger det, men om det er noe som er ufyselig så er det bruk og kast! 

Det er ikke noe galt i det å ta vare på ting istedet for å kjøpe nytt hver gang du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min løsning har vært å gå igjennom det gang på gang. Regelmessig forsvinner det ut en bærepose eller to med ting, og i løpet av noen måneder så blir det en hel del greier.

Mange gjenstander klarte seg igjennom utallige utvelgelsesrunder før det til slutt gikk i donasjonsboksen.

For min del så var det nok en kombinasjon av flere ting:

1) Jo flere eiendeler jeg hadde, jo større eierskap trodde jeg jeg hadde til dem.

2) hvis jeg gikk igjennom 200 ting, og kvittet meg med 60, så kjentes det ut som jeg hadde kvittet meg med «såååå mye» - og da var det også lett å beholde resten. 

3) jo flere runder jeg måtte «forsvare» å beholde en eiendel, jo vanskeligere ble det. Og jo flere ganger jeg måtte vurdere en gjenstand, jo mindre verdi fikk den.

i løpet av de siste par årene har jeg rensket opp kraftig, og det kjennes fortsatt ut som jeg har mye ting. I tillegg: jo mer bevisst jeg er på tingene mine, jo mer ting kjennes det ut som jeg har. I tillegg: jo mer bevisst jeg er på hvilke ting jeg faktisk bruker, jo mer bevisst blir jeg på alle tingene som jeg bare har stuet bort i skuffer og skap.

Bøker har jeg akkurat begynt å rydde i selv. Syntes det er vanskelig å gjøre seg av med bøker. Men: jeg har klart å få valgt ut en liten stabel, og jo mer jeg ser på bokhylla jo mer ser jeg hvem jeg kan kvitte meg med. Eksempel er bøker jeg ikke likte, eller har forsøkt å lese men faktisk aldri kommer til å lese, kokebøker med mat jeg ikke syntes noe om etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare sortere med en hard hånd, kjøkkenutstyr som "var kjekt en gang" går rett til gjennbruksbutikk, bøker kan du vel sortere ut de du absolutt vil beholde, mens resten går ut. Fine klistemerker kan du vel bruke, har du en kommode, boks av en eller annen sort, oppbevaringsboks etc, klistre dem på! 

Ved sist flytting, kvittet jeg meg med det meste uten det jeg absolutt må ha, og har nå en leilighet som har alt, men ikke overflod av noe, bare det man trenger i løpet av 1 år. Fritt og godt føles det :) 

Anonymkode: 45065...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det så farlig da?

Anonymkode: 4facb...f3f

Ja, det betyr tapte penger for meg.

Anonymkode: ad4f6...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det betyr tapte penger for meg.

Anonymkode: ad4f6...a5c

Veldig veldig mange som tenker på samme måte. Kanskje du skal lese litt om "sunk cost fallacy" :) Om at man ikke skal la penger brukt avgjøre fremtidige avgjørelser. F.eks her http://www.smh.com.au/comment/the-economics-of-decluttering-how-i-learned-to-ignore-sunk-costs-20160204-gmlnv1.html Eller https://www.everydayminimalist.com/?p=6417 

Hadde det hjulpet å istedet for å se på hver enkelt ting, tenkt på hvor mye plass du er villig til å bruke på å oppbevare dem? F.eks "i denne kommoden skal jeg oppbevare garn, det garnet som ikke får plass må jeg bruke opp snarest eller kvitte meg med".

Anonymkode: 4af7b...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til senere: ikke kjøp mer enn at du vet du bruker det opp. Det gjelder f.eks scrap-greier. Dvs horestøvletter til én fest, og kattekostyme dropper du å kjøpe. Lei eller lån. Eller kjøp billig på finn, hvor du selger det like fort etterpå. Bøker er vanskelig. Jeg har meldt meg inn i bookcrossing, hvor hele poenget er å sende bøker videre. Det betyr også at jeg plukker opp eller får tilsendt bøker, noe som gjør at hyllene tømmes etter hvert som bøkene sendes til nestemann. Trikset her er egentlig å bruke biblioteket. Tenk alternative løsninger til å kjøpe. Jo mindre du drar inn i huset, jo mindre må du kaste, og flere penger spart.

Anonymkode: c824b...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn til senere: ikke kjøp mer enn at du vet du bruker det opp. Det gjelder f.eks scrap-greier. Dvs horestøvletter til én fest, og kattekostyme dropper du å kjøpe. Lei eller lån. Eller kjøp billig på finn, hvor du selger det like fort etterpå. Bøker er vanskelig. Jeg har meldt meg inn i bookcrossing, hvor hele poenget er å sende bøker videre. Det betyr også at jeg plukker opp eller får tilsendt bøker, noe som gjør at hyllene tømmes etter hvert som bøkene sendes til nestemann. Trikset her er egentlig å bruke biblioteket. Tenk alternative løsninger til å kjøpe. Jo mindre du drar inn i huset, jo mindre må du kaste, og flere penger spart.

Anonymkode: c824b...099

Så lurt med bookcrossing! Hvordan gjør man dette? Kan jo google, men...:ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...