Gå til innhold

Hvis såkalte fornufige valg gjør deg deprimert....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er viktigst? Å gjøre det som gjør at du føler at du lever, eller gjøre dønn kjedelige ting hvor du føler deg tom innvendig? Hvordan vet man hva man skal velge i livet egentlig? Jeg er for eksempel ikke lyst på unger. Men jeg KAN jo få det ila livet. Mens hva om jeg f.eks havner på nav og ikke har jobb? Da er jo ikke det noe særlig lønnsomt...

Anonymkode: a43d7...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.2.2018 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Hva er viktigst? Å gjøre det som gjør at du føler at du lever, eller gjøre dønn kjedelige ting hvor du føler deg tom innvendig? Hvordan vet man hva man skal velge i livet egentlig? Jeg er for eksempel ikke lyst på unger. Men jeg KAN jo få det ila livet. Mens hva om jeg f.eks havner på nav og ikke har jobb? Da er jo ikke det noe særlig lønnsomt...

Anonymkode: a43d7...abb

Hvis du allrede har en utdannelse og jobb er det nok andre råd du trenger enn det jeg skriver om nedenfor.

Hvis du lurer på valg av utdannelse og yrke tenker jeg at når du velger bør du som utgangspunkt ikke velge fordi du forventer at jobben skal bli gøy. Det er ikke mye som er gøy hele tiden, sånn er det bare. Spesielt er den første tiden i jobb for det meste veldig slitsom og ikke gøy i det hele tatt. Selv kreative yrker kan oppleves som helt forferdelige for den som ikke har spesielle talenter og presterer på topp. Kreativitet er faktisk noe av det mest krevende som er. Å være kreativ på kommando og med en tidsfrist og med andre som skal si om de liker eller ikke liker det du gjør, er noe helt annet enn å bestemme alt selv og være kreativ i fritiden sin. Blir du kunstner styrer du din egen dag, men kanskje du ikke klarer å leve av det og må jobbe med noe helt annet.

Det handler litt om innstilling også, at du klarer å gjøre det beste ut av situasjonen samt å skjønne at noen ganger må man gjennomleve dønn kjedelige ting på veien mot noe som er morsommere. Kanskje den som orker dønn kjedelig får det desto mer morsomt etterpå. Dessuten kan jo fritiden kan jo være morsom selv om jobben går på det jevne. Noen velger en jobb som krever lite (og gir lavere inntekt) fordi de driver med morsomme ting utenom jobb og vil ha mest mulig fritid. Andre satser mer på jobben trives med det de oppnår der. Prøv å tenk etter hva som er viktig for deg her i livet. Hvis du er vedig utålmodig og avhengig av at det skjer noe hele tiden, må du ikke bli forsker for å sette det på spissen. Hvis du er tålmodig, smart og liker intellektuelle utfordringer og er god (kreativ) på å tenke problemløsning kan forsker være kjempespennende. Er du veldig sosial kan det bli stusslig om du velger en jobb der du er mye alene. Osv. Å lykkes bra med jobben og få bekreftelse på at man gjør en god jobb, kan i seg selv være veldig tilfredsstillende selv om jobbaktiviteten ikke er gøy hele tiden 

Hvis det kan være en trøst er de færreste er skråsikre på at valgene de tar alltid er riktige og det kan dukke opp tvil selv for den som har vært skråsikker. Noen ganger erfarer man at valget var veldig feil, og da må man forandre retning såfremt det er mulig. Noen ganger blir man også tvunget til å endre retning selv om det i utgangspunktet ikke var ønsket. 

Hvis du er redd for hva som skjer med økonomien hvis du mister jobben, kan du tegne forsikring som i alle fall dekker et visst inntektstap hvis du skulle bli kronisk syk. At du ikke har lyst på barn er helt greit. Det er dumt å få et barn hvis du ikke føler at det er riktig for deg. Ta ett steg av gangen. Det gjelder å tenke grundig over pluss og minus ved ting. Hvis du vil "føle at du lever" og mener du har funnet ut hvordan du skal få til det, må du rett og slett vurdere konsekvensene det vil ha å velge bort det du opplever som kjedelig, og eventuelt hva du vil ofre for å slippe kjedsomhet.

Anonymkode: ad0ec...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Er de som mener at de blir ulykkelig når de ikke får shoppe, men man kan ikke shoppe om man mangler penger uansett hvor ulykkelig man blir

Jeg tror trikset er å finne en måte å trives med det man har, ikke tro at livet magisk skal bli fint og flott dersom du bare finner den riktige jobben, kjæresten, genseren eller hva det skulle være. Hovedtrikset er å lære seg være glad slik man er, ikke prøve å bli glad ved å oppnå noe. Så når man føler seg tilfreds med livet, så kanman lete etter utfordringer eller nye opplevelser der man kan lære noe og vokse. Ender man opp med en kjedelig jobb vil man fortsatt ha godt humør fordi man har det bra med seg selv, og man kan alltids fortsette søken etter en annen jobb. 

Anonymkode: 196bc...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...