Gå til innhold

Hvordan hindre at elever søker meg opp/legger meg til på instagram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt at jeg ikke godkjenner forespørsler, men det hjelper ikke. Barn fra andre klasser og trinn gjør det også. 

Jeg har privat profil. Jeg har sett at andre kaller seg for noe fiktivt, men om søker opp på deres ordentlige navn så kommer profilen likevel opp?

 

Noen som har tips?

Anonymkode: 3d5f6...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngå å være på alt av sosiale medier. Noen jobber krever faktisk at man bruker sunn fornuft og tenker litt. 

 

Anonymkode: d8535...e7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan man gjøre selv om man er på SoMe. Hvordan skal barna ellers lære nettvett fra, om ikke de har gode rollemodeller som viser de hvordan det skal gjøres?

Så lenge du har privat profil, TS, tror jeg ikke det er så mye mer du kan gjøre. De kan søke deg opp og be om å få legge deg til, men du må jo bare avvise. Snakk gjerne med de om hvorfor du ikke vil legge de til. Det kommer kanskje an på hvor gamle elevene er, men de fleste skjønner hvorfor.

Anonymkode: d3c5f...39e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i lignende situasjon selv. Jobber i helsesektor og blitt funnet av de jeg møter i jobben. 

Så jeg laget meg ny konto og brukt vilkårlig navn. Ikke blitt funnet av noen, enda jeg har åpen konto. 

Anonymkode: 83e1c...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unngå å være på alt av sosiale medier. Noen jobber krever faktisk at man bruker sunn fornuft og tenker litt. 

 

Anonymkode: d8535...e7e

Nei takk. Jeg jobber ikke akkurat som spion eller i PST😂 Jeg er et vanlig menneske som jobber med barn..

Anonymkode: 3d5f6...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, penny_ skrev:

Det er jo bare å avslå forespørslene. Kan det være så vanskelig? 

Takk for spydighet, det hjalp meg å løse problemstillingen.

Anonymkode: 3d5f6...2e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i lignende situasjon selv. Jobber i helsesektor og blitt funnet av de jeg møter i jobben. 

Så jeg laget meg ny konto og brukt vilkårlig navn. Ikke blitt funnet av noen, enda jeg har åpen konto. 

Anonymkode: 83e1c...77e

Det var lurt!

Anonymkode: 3d5f6...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for spydighet, det hjalp meg å løse problemstillingen.

Anonymkode: 3d5f6...2e6

Værre er det faktisk ikke. Når de ikke hører på deg når du sier at du ikke godtar forespørsler så kan du ikke gjøre annet en å ikke godkjenne forespørslene 

Anonymkode: 4fb1b...b6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha på privar profil på alt, og ikke godta forespørsler.

Du kan også sette på slik at ingen kan sende deg forespørsler, kun du som kan legge til andre (da slipper du forespørsler).

Men er da normalt at elever er nysgjerrige og legger til lærere - så lenge du har privat profil er det da ikke noe stress å vre på alt av SoMe?

Anonymkode: f1ae9...34b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemet? Jeg blir ganske ofte lagt til på instagram og facebook av pasienter - men avslår bare «søknadene» :P har lukkede profiler, så de får ikke opp noe om meg selv om de finner meg.

Anonymkode: 9c210...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 15 år, og husker veldig godt på barneskolen da vi prøvde å lete etter lærerne våre på sosiale medier. Når en av oss elever fant en lærer, sa vi ifra til alle de andre elevene. haha, jeg har aldri tenkt over hvor irriterendes det må være før jeg leste dette innlegget.

Du kan nokk ikke gjøre annet enn å lage en ny profil med et annet navn, eller at du rett og slett bare må godta at du er lærer og at dette skjer. 

Anonymkode: 94fb5...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnevernet og jeg går alltid inn og blokkerer vedkommende før de i det hele tatt rekker å tenke på å adde meg eller søke meg opp. Har sett at noen lærere har egne kontoer som f. Eks «lærerMia» som elevene kan adde.

Anonymkode: 492f7...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnevernet og jeg går alltid inn og blokkerer vedkommende før de i det hele tatt rekker å tenke på å adde meg eller søke meg opp. Har sett at noen lærere har egne kontoer som f. Eks «lærerMia» som elevene kan adde.

Anonymkode: 492f7...2ad

Gjorde det samme da jeg fremdeles jobbet i felt med rus/psykiatri. Ganske lange blokkeringslister, men da slapp jeg at det ble noe tema.

Anonymkode: 9dfe4...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke problemet. Jeg er lærerstudent selv, har lukket profil på Instagram og ingen informasjon tilgjengelig på Facebook. Om noen søker meg opp er det null problem, og legger de meg til avslår jeg bare. Hvis du heller ikke ønsker det, velger du bare et vilkårlig navn.

Anonymkode: b0e57...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for spydighet, det hjalp meg å løse problemstillingen.

Anonymkode: 3d5f6...2e6

Du sier jo ikke noe om hvor stort problemet er, så da lurer jeg på hvor vanskelig det kan være å trykke på "Avslå" når noen vil følge deg? Det kan da ikke være mange? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser faktisk ikke problemet. Jeg er lærerstudent selv, har lukket profil på Instagram og ingen informasjon tilgjengelig på Facebook. Om noen søker meg opp er det null problem, og legger de meg til avslår jeg bare. Hvis du heller ikke ønsker det, velger du bare et vilkårlig navn.

Anonymkode: b0e57...f91

Nå vet vi ikke hvor stor skole ts jobber da. I mitt tilfelle var det mange (over 100)som fant meg og la meg til. Er det bare snakk om noen få, så er det håndterbart. 

 

Anonymkode: 83e1c...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dere ikke overdriver fullstendig?!

Er 18 år. Og kunne ikke falt meg inn å legge til lærerne jeg har verken på facebook eller instagram selv om jeg vet noen har bruker der. Om man har sett etter om lærern er på face/insta er noe annet (hele klassen har gjor det), men lenger går vi ikke. Jeg vet også at hele klassen og alle elevene på skolen tenker som meg. Ikke engang på ungdomsskolen la vi til lærere vi fant.

Men ja, de aller fleste elever foretar et raskt søk på nettet når de har fått en ny lærer. Flere i klassen har vært nysgjerrige selv nå på vgs- uten at de selvfølgelig legger til lærern.

Du underviser sikkert på barneskolen om en eneste oppegående elev legger deg til.

Anonymkode: c096d...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...