Gå til innhold

I norskleksen fremstilles svensker som kognitivt tilbakestående. Er det «innenfor-morsomt»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun har et poengom at ikke alle ser humoren i å gjøre seg morsom på andres bekostning, og at svenskevitser ikke har en naturlig plass i undervisningssammenheng.

Men utover dette blir det kastet stein i glasshus.

Som norsk i Sverige måtte jeg høre en uendelig mengde norskevitser om dumme nordmenn og smarte svensker.  For en som aldri har likt den typen humor var det ikke morsomt, men heller ikke noe å bli krenket over.

Og barna, de kan bli fortalt at venner av og til erter hverandre uten at det nødvendigvis er vondt ment.

Anonymkode: 4ab65...be9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan trøste oss med at svenskene er enda drøyere i sin norskehumor og at det hos dem også ligger en del alvor bak. De ser virkelig på oss som den tilbakestående fetteren fra landet som bare har kommet oss opp i verden på grunn av ufortjent flaks.

Jeg tror mennesker har et iboende behov for å ha noen å rakke ned på for å føle oss bedre og fremheve oss selv. Nå i korrekthetens tidsalder er det nesten en dødssynd å erte noen med annet etnisk opphav eller livssyn, så da synes jeg vi skal tillate oss litt norsk/svensk-humor og noenlunde vennskapelig mobbing. Særlig svenskene har vel behov for å tømme seg for litt gørr, de som må være så ekstremt prektige og tolerante? Tror det de siste tiårene har bygget seg opp mye aggresjon i enhver middels prektig svenske :P

Anonymkode: e2899...9fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke krenket, men burde jeg bli krenket pa vegne av svenskene?

Jeg kunne godt tenkte meg at dette handlingsrommet for hva som er tillatt burde bli enda mindre.

Svenskevitser er svake menneskelige holdninger og burde bli ikke godtaes....svensker er og mennesker!!!

 

Herregud... (haper ingen ble krenket av av det uttrykket da)

Anonymkode: a7487...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tidligere barn ærer at svensker er ubrukelige, jo bedre. De burde ha sanger om svenskene allerede i barnehagen.

Anonymkode: ac80a...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskevitser og den "broderlige" humor krigen mellom Norge og Sverige hører absolutt innfor skolen og norsk undervisningen. 

Det er en del av kulturen i begge land. Den mest alvorlige feilen en kan gjøre er å tro at det har det minste av sannhet over seg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leter etter ting så vi kan føle oss krenket. 

Vi tåler ikke den minste lille motstand. 

Anonymkode: 0f382...0c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at barn med svenske eller til dels svenske foreldre blir mobbet for nasjonaliteten og kulturbakgrunnen sin. Det er bare broderlig det! Jeg blir så glad når jeg hører unger si, "svenskejævel", "jævla svenskefaen", til andre barn. Det er sann broderskjærlighet det! :hjerte:  

Anonymkode: 10028...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vondt av å lese sånne ting som dette. Ordet "kognitivt" måtte inn i tittelen for å få henne til å virke smart. 

Krenkelsesamfunnet vil ingen ende ta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes... Det er vel ingen noensinne som har tillagt svensken-dansken-og-nordmannen-vitser et snev av sannhet, realisme eller alvor? Alle de skandinaviske landene har sine varianter, jeg vil gå så langt som til å hevde at det er en del av det skandinaviske fellesskapet og kulturarv. Det er selvfølgelig fullt tillatt å ikke synes de er særlig morsomme, men at et voksent menneske blir så fornærmet tyder ikke bare på at hun er i overkant hårsår, men også mangelfull kjennskap til sitt eget lands humortradisjoner. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å vokse opp i Skandinavia uten å kjenne til denne "omgangsformen"...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt. Norsken, svensken og danske- vitser er jo egentlig som når søsken erter hverandre. Svært lite skiller mellom disse skandinaviske landene, det er også derfor denne «naboertinga» er lov. Hadde det vært et samfunn eller en kultur som var langt unna (helst under) - oss, så skulle jeg se poenget. 

Menmen, nå med disse «svenske tilstandene» er det vel kanskje dit vi beveger oss?? 

Anonymkode: e957c...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å vitse om svensker er vel en del av den norske kulturarv. Samtidig syns jeg det er greit at barna lærer svenske-vitsene sine gjennom Donald, og ikke gjennom norsk-leksene. Staten bør vel ikke ha ansvar for å videreføre denne delen, det får eventuelt andre ta seg av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike vitser har ingen plass i skolen. Men, om vi skal snakke om nedsettende betegnelser og vitser generelt, er vel svenskene i en egen liga? De har tross alt et eget økenavn på nordmenn, "norrbaggar". Blir som om vi skal omtale pakistanere som pakki*** osv. Det ironiske er jo at det blir full oppstandelse og lynsjestemning i Sverige om man bruker tilsvarende økenavn på andre nasjoner, nordmenn er unntaket, vi er fritt vilt 😆 Enda mer komisk blir situasjonen av at Sverige aldri har hatt en imperialistisk historie som har involvert f.eks pakistanere. De har derimot innvandert Norge en rekke ganger, til og med presset oss inn i en union. 

Ikke at jeg tar dette seriøst, eller at andre nordmenn gjør det, men litt paradoksalt og pussig er det jo.

Endret av HalldirV2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med @Daria, og hver gang jeg møter svensker så er det faktisk alltid de som begynner å fortelle norskevitser. Jeg har alltid hørt disse før som svenskevitser. Mange av de samme vitsene finnes i både Norge og Sverige, og har vandret fram og tilbake over grensen så lenge noen kan huske.

Jeg greier ikke å dy meg!! Har aldri møtt en svenske som har hørt disse før, og de er gamle:

Hvorfor svenske skolebarn har gjennomsiktig matboks

Hvorfor svensker graver hull i bakken når de skal vaske kjellervinduene

Hvorfor svensker må bruke begge hendene når de spiser suppe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Slike vitser har ingen plass i skolen. Men, om vi skal snakke om nedsettende betegnelser og vitser generelt, er vel svenskene i en egen liga? De har tross alt et eget økenavn på nordmenn, "norrbaggar". Blir som om vi skal omtale pakistanere som pakkiser osv. Det ironiske er jo at det blir full oppstandelse og lynsjestemning i Sverige om man bruker tilsvarende økenavn på andre nasjoner, nordmenn er unntaket, vi er fritt vilt 😆 Enda mer komisk blir situasjonen av at Sverige aldri har hatt en imperialistisk historie som har involvert f.eks pakistanere. De har derimot innvandert Norge en rekke ganger, til og med presset oss inn i en union. 

Ikke at jeg tar dette seriøst, eller at andre nordmenn gjør det, men litt paradoksalt og pussig er det jo.

Det er forskjell på å sparke oppover og å sparke nedover. De fleste som ikke er «kognitivt tilbakestående» vet vel det ;) 

Anonymkode: e957c...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å sparke oppover og å sparke nedover. De fleste som ikke er «kognitivt tilbakestående» vet vel det ;) 

Anonymkode: e957c...a05

Uansett hva jeg svarer her blir det galt 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å sparke oppover og å sparke nedover. De fleste som ikke er «kognitivt tilbakestående» vet vel det ;) 

Anonymkode: e957c...a05

Tja, dersom en klasse består av bare pakistanske og irakiske elever, og en svensk elev, er det da greit å ha svenskevitser i undervisningen? Er det å "sparke oppover"?

Anonymkode: d7bd9...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svensk kjæreste, og vi forteller hverandre svenskevitser og norskevitser mange ganger. I Sverige har de like teite vitser om oss nordmenn.

Det er bare vennlig humor. Det er ingen gnisninger mellom landene, vi er gode venner. Det hadde vært verre å vitse om Sverige hvis det hadde eksistert store politiske uenigheter og fiendtlighet mellom landene. Humor er ikke svart/hvitt. 

Jeg har hørt mange svenskevitser opp igjennom oppveksten, men jeg syns likevel svensker er normale, oppegående mennesker. Med en god dose Astrid Lindgren på TV og i bøker ble vi jo presentert for landet, og jeg syns alltid svensker virket så blide og koselige. 

Kanskje denne damen skal ta med barna sine til Sverige, så de får se hvordan det er der. Tydeligvis så tar ikke ungene hennes en vits?

Anonymkode: d729a...f0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...