Gå til innhold

Oppskrift på te?


GauteS

Anbefalte innlegg

Har noen ei grei oppskrift på te? De fleste jeg finner, oppgir antall gram pr. kopp, men hvor mange desiliter er en kopp, da? Og gram er fryktelig tungvint å måle opp, jeg foretrekker spiseskjeer (=15 ml) eller lignende.
Jeg drikker svart te, hovedsakelig fra Kina (Keemun)  og Ceylon. Ordentlig te, ikke oppsop i poser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist
41 minutter siden, GauteS skrev:

Har noen ei grei oppskrift på te? De fleste jeg finner, oppgir antall gram pr. kopp, men hvor mange desiliter er en kopp, da? Og gram er fryktelig tungvint å måle opp, jeg foretrekker spiseskjeer (=15 ml) eller lignende.
Jeg drikker svart te, hovedsakelig fra Kina (Keemun)  og Ceylon. Ordentlig te, ikke oppsop i poser!

Kanskje denne artikkelen vil hjelpe deg? 

Hva mengdeforholdene angår, så skal det være minst to gram te for hver desiliter med vann. 

Siden det blir noe styr å finne frem kjøkkenvekta hver gang du skal lage deg en "cuppa", så foreslår jeg at du veier hvor mye te det går i en spiseskje, samt finner ut hvor mye vann du bruker i tekoppen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men den artikkelen har jeg vondt for å ta alvorlig. 2 gram te til 1 dl vann, og trekketid 6 minutter!
Det vil si, for de som bruker teposer (1½ g), at en skal bruke 5 poser til en stor tekopp på 3¾ dl (375 ml).
Sammen med en trekketid på 6 minutter (mot andre kilder som ofte angir 3-4 min), må da dette bli en kjempesterk te?

Hva er andres erfaring med en slik dosering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare putter oppi sila til jeg synes det er nok  

Anonymkode: 3cf12...b66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ts pr kopp, det kan da ikke være så vanskelig.

Anonymkode: 3362c...3a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

1 ts pr kopp, det kan da ikke være så vanskelig.

Det er akkurat like vanskelig som før, i og med at du ikke umaker deg til å opplyse om hvor stor koppen er. 
Med 1 ts regner jeg med du mener 5 ml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, GauteS skrev:

Det er akkurat like vanskelig som før, i og med at du ikke umaker deg til å opplyse om hvor stor koppen er. 
Med 1 ts regner jeg med du mener 5 ml?

Har du angst av noe slag sidrn du ikke greier å prøve deg frem?

Anonymkode: 3cf12...b66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GauteS said:

Det er akkurat like vanskelig som før, i og med at du ikke umaker deg til å opplyse om hvor stor koppen er. 
Med 1 ts regner jeg med du mener 5 ml?

Jeg mener en liten ts til en liten kopp, en vanlig ts til en middels kopp og opptil to ts til en veldig stor kopp. Jeg opererer ikke i ml og dl med mindre det står i en helt ny oppskrift jeg skal lage. Det blir ikke særlig forskjell på teen om man har 1 ml mindre eller mere, og man lærer også av erfaring.

Anonymkode: 3362c...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du angst av noe slag sidrn du ikke greier å prøve deg frem?

Anonymkode: 3cf12...b66

Jeg håpet å slippe å finne opp kruttet på nytt, og spurte derfor vennlige og kunnskapsrike lesere av dette forumet. Men andre svarer visst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

man lærer også av erfaring.

Anonymkode: 3362c...3a8

Nettopp, og jeg håpet å dra nytte av andres. Men om en ikke måler ingrediensene i en oppskrift, er dessverre kunnskapen vanskelig overførbar. Takk for forsøket, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
54 minutter siden, GauteS skrev:

Takk, men den artikkelen har jeg vondt for å ta alvorlig. 2 gram te til 1 dl vann, og trekketid 6 minutter!
Det vil si, for de som bruker teposer (1½ g), at en skal bruke 5 poser til en stor tekopp på 3¾ dl (375 ml).
Sammen med en trekketid på 6 minutter (mot andre kilder som ofte angir 3-4 min), må da dette bli en kjempesterk te?

Hva er andres erfaring med en slik dosering?

Vel, det avhenger av hvor grov- hhv. finbladet teen er, hvilken type te det er (selv svarte teer varierer i styrke alt ettersom hvor de kommer fra, hvilken høsting det er, om det er tilsatt stoffer/oljer, om det er en blend osv. I tillegg kommer faktorer som vanntemperatur, vannkvalitet, utfoldingsvolumet til tebladene osv. 

Og selv om man gjør det aldri så vitenskapelig, så bunner det til slutt ut i smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lafemmemauvaise said:

Vel, det avhenger av hvor grov- hhv. finbladet teen er

Det er et godt poeng! Jeg har liten erfaring med posete, men kanskje den er mer finknust og dermed drøyere? Men selv om en reduserer fra 5 poser til 4, er det da fremdeles en voldsom mengde for én tekopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
Akkurat nå, GauteS skrev:

Det er et godt poeng! Jeg har liten erfaring med posete, men kanskje den er mer finknust og dermed drøyere? Men selv om en reduserer fra 5 poser til 4, er det da fremdeles en voldsom mengde for én tekopp?

Personlig synes jeg også at det blir vel voldsomt. Jo mer finmalt teen er, desto større overflate har den til å avgi stoffer på kortere tid. Og pose-te inneholder omtrent bare småbiter og "te-støv" - følgelig blir den raskt altfor bitter og besk hvis den skal trekke i seks minutter, uavhengig om du har to eller fem poser i koppen. Jeg måtte sjekke litt rundt på nettet (temaet er interessant), og det sies at te skal trekke så lenge at bladene har est opp tre til fem ganger av sin utgangstørrelse. 

Av personlig erfaring vet jeg at tyrkisk svart te (ofte en Ceylon) er grovkuttet, og fint takler seks minutter. Men prøver jeg det samme med "English Breakfast" fra Twinings/Lipton, så er det ikke drikkende. Teen blir altfor besk. Ostfriesland-te derimot, som har omtrent samme malingsgrad, klarer fint fem minutters trekking - men skal drikkes med fløte og store kandis-biter i. 

Te er like komplisert, om ikke mer, enn kaffe. Det er rett og slett en vitenskap i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kopp" er faktisk en måleenhet, og ikke bare "ta hvilken som helst kjøkkenkopp". En kopp tilsvarer ca 2,4 dl. 

Anonymkode: abc26...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

"Kopp" er faktisk en måleenhet, og ikke bare "ta hvilken som helst kjøkkenkopp". En kopp tilsvarer ca 2,4 dl. 

Anonymkode: abc26...3aa

Du tenker vel da på den amerikanske "cup". Amerikanerne elsker slike sære måleenheter, mens resten av verden stort sett holder seg til SI-enhetene.
Kopp, derimot, er det aktuelle begrepet her. Det er iblant brukt i oppskrifter, og er iflg. Wikipedia da lik 2½ dl.
Men begrepet kopp i forbindelse med te, det blir mer uvisst. En tekopp varierer i størrelse (igjen iflg. Wikipedia) fra 2 til 5 dl; den største er m.a.o. 2½ ganger større enn den minste. Da blir det vanskelig; nærmest et lotteri, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Overrasket said:

Når vi snakker om Ceylon, er det da te fra høytliggende eller lavtliggende teplantasjer du bruker?

Jeg er ingen ekspert, men de teene jeg har er i hvert fall fra Uva, og er vel da fra høyt- til middelsliggende plantasjer, etter det jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Dersom du har høytliggende Ceylon ville jeg startet med én teskje til to desiliter kokende vann, i 4,5 minutter. Forutsatt at du drikker slik nydelig te uten melk og sukker.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Overrasket said:

Dersom du har høytliggende Ceylon ville jeg startet med én teskje til to desiliter kokende vann, i 4,5 minutter. Forutsatt at du drikker slik nydelig te uten melk og sukker.

Jeg har nettopp prøvd din oppskrift på en av Ceylon-teene, 10 ml te til 4 dl nesten kokende vann, og må bare takke og bukke. Etter at halvparten var fortært, prøvde jeg med søtstoff og melk, og det ble også svært så bra, bare et lite knepp under Keemun-teen servert på samme vis.
Igjen: Takk, denne oppskrifta vil jeg få mye glede av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...