Gå til innhold

Gi forlovelsesringen videre til barn. Til sønn eller svigersønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke mer riktig at ens egen datter bærer den enn en svigerdatter? Hvis man får barn av forskjellig kjønn. Eller bør den første som planlegger forlovelse få den?

Anonymkode: 4c275...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 1 carats forlovelsesring, og den skal min datter få. En gave er en gave, så hvis min sønn gir den til sin forlovede så er det jo ikke sikkert hun gir den tilbake hvis forlovelsen skulle bli brutt, selv om det er arvegods, og da er vi like langt. Jeg vil at den skal være i familien. 

Anonymkode: 513ac...b4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du mener den bør brukes som forlovelsesring eller bare som en vanlig (fin)ring. I siste tilfelle er det selvfølgelig mest logisk å gi den til sin egen datter. Hvis den skal brukes som forlovelsesring, så må du jo så klart gi den til din sønn. Sannsynligheten for at din datters kjæreste/samboer vil fri med din ring, tror jeg ikke er så stor. Det er mer vanlig at forlovelsesringer går i arv via sønner.

Anonymkode: 55aa6...a1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mer riktig at ens egen datter bærer den enn en svigerdatter? Hvis man får barn av forskjellig kjønn. Eller bør den første som planlegger forlovelse få den?

Anonymkode: 4c275...935

:klo: 

Hvordan vet du at din datter ikke gir den til sin kvinnelige kjæreste? Eller at din datter i det hele tatt ønsker gjøre noe så antikvarisk som å både gifte seg OG bære ring? 

Du bør gi ringen til den av barna, om noen av dem, som faktisk ytrer et reellt ønske om den. Eller selge den. 

Anonymkode: 23441...307

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville defintivt gitt den til min datter. Den har mye større affeksjonsverdi for henne enn for svigerdatteren din. Dessuten kan du risikere at den forsvinner ut av familien om du gir den til svigerdatteren din

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mer riktig at ens egen datter bærer den enn en svigerdatter? Hvis man får barn av forskjellig kjønn. Eller bør den første som planlegger forlovelse få den?

Anonymkode: 4c275...935

Er begge barn av den som gav deg forlovelsesringen?

Her har vi situasjonen slik at svigermor ønsker å gi den til sin datter, som ikke er datter av ham hun fikk ringen av. Jeg ønsker ikke ringen selv men jeg synes at min datter eller sønn burde få den da det var deres farfar som gav den til henne. 

Denne ringen er såpass bred at det faktisk kan lages to ringer ut av den, en til hver eller et par.

Min mann synes selv at det blir feil av hans mor å gi den til hans søster. Men synes at den bør gå videre til hans barn.

Anonymkode: fa855...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min manns bestemors forlovelsesring, hvis vi hadde skilt oss hadde han selvfølgelig fått den tilbake, den tilhører familien - ikke meg, selv om jeg bærer den (så mange svigerdøtre har jo såpass innsikt at de leverer tilbake arvegods altså). 

Jeg synes forøvrig det var fint å bli fridd til med en ring som symboliserte så mye - de hadde et bunnsolid ekteskap som varte i 55 år (han døde), jeg følte at jeg var godkjent av familien, og det er en flott ring :-) 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er begge barn av den som gav deg forlovelsesringen?

Her har vi situasjonen slik at svigermor ønsker å gi den til sin datter, som ikke er datter av ham hun fikk ringen av. Jeg ønsker ikke ringen selv men jeg synes at min datter eller sønn burde få den da det var deres farfar som gav den til henne. 

Denne ringen er såpass bred at det faktisk kan lages to ringer ut av den, en til hver eller et par.

Min mann synes selv at det blir feil av hans mor å gi den til hans søster. Men synes at den bør gå videre til hans barn.

Anonymkode: fa855...a8a

Nå har jo jeg en ring som er «arvet» gjennom sønner, selv om alle er helsøsken, men jeg synes jo i dette tilfellet at sønns familie er den grenen som bør få Arve ringen, da den kommer fra hans far. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelsesringen min er generasjonsring og betyr veldig mye for meg - så skal gi den til min datter (altså svigersønn) når den tid kommer. Jeg har en sønn og en svigerdatter også, og er veldig glad i svigerdatteren min - men frykten for at ringen ''går tapt'' ved brudd sitter likevel i meg..

Anonymkode: 1da9b...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forlovelsesringen min er generasjonsring og betyr veldig mye for meg - så skal gi den til min datter (altså svigersønn) når den tid kommer. Jeg har en sønn og en svigerdatter også, og er veldig glad i svigerdatteren min - men frykten for at ringen ''går tapt'' ved brudd sitter likevel i meg..

Anonymkode: 1da9b...5cb

Ok. Og om din datter blir som meg, vil ringen aldri komme på noen ny finger. Kunne ikke falt meg inn å gifte meg, og i hvert fall ikke ha forlovelsesring. Og jeg har funnet ut at jeg ikke kan få barn helt naturlig, og hverken tukling med hormoner, operasjoner, IVF eller adopsjon er sktuelle alternativ for oss.

Anonymkode: a6101...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Og om din datter blir som meg, vil ringen aldri komme på noen ny finger. Kunne ikke falt meg inn å gifte meg, og i hvert fall ikke ha forlovelsesring. Og jeg har funnet ut at jeg ikke kan få barn helt naturlig, og hverken tukling med hormoner, operasjoner, IVF eller adopsjon er sktuelle alternativ for oss.

Anonymkode: a6101...208

Og da får min datter en nydelig ring til annet bruk. Det er da ingenting ved en forlovelsesring som tilsier at den MÅ være en forlovelsesring :) Nå er hun alt gravid, men om hun ikke hadde fått barn kunne hun gitt den til noen hun brydde seg mye om. Hadde hun ikke hatt NOEN hun brydde seg om, ville min sønn og hans barn arvet den når hun døde uansett. Du virker veldig bitter.

Anonymkode: 1da9b...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2018 at 9:31 PM, Hu i byen said:

Jeg har min manns bestemors forlovelsesring, hvis vi hadde skilt oss hadde han selvfølgelig fått den tilbake, den tilhører familien - ikke meg, selv om jeg bærer den (så mange svigerdøtre har jo såpass innsikt at de leverer tilbake arvegods altså). 

Jeg synes forøvrig det var fint å bli fridd til med en ring som symboliserte så mye - de hadde et bunnsolid ekteskap som varte i 55 år (han døde), jeg følte at jeg var godkjent av familien, og det er en flott ring :-) 

Vi er i samme båt. 16 år etter kan jeg fortsatt bli rørt av å tenke på at han fikk sine besteforeldres tillatelse til å fri med deres ring. En større kjærlighetserklæring fra hele familien kan jeg ikke se for meg!

Angående hvem som skal få arve, så må det vel gå an å se an hvem som kommer og går i livene til sine barn? Som datter ville det føltes rart å bære forlovelsesringen til min mor med mindre hun var død. Dersom min bror planlegger å fri, og mine foreldre velger å gi forlovelsesringen videre til ham, så er det helt ok. Han har vett nok til å velge en god livsledsager, samboeren hans er en bra dame, og jeg inntrykket mitt er at hun har god nok oppdragelse til at hun ville gitt tilbake ringen ved et eventuelt brudd.

Hvem vil egentlig ha eks-svigermors forlovelsesring uansett?

Anonymkode: a5be3...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klok av andres skade ville jeg gitt den til min datter.

Det sier jeg som fikk diamantringen hans mor fikk av hans far. Den ringen har jeg bygget om sammen med forlovelsesringen da vi brøt opp. Jeg sitter nå med en lekker ring som favorittgullsmeden min laget av disse 2 ringene.

Anonymkode: 9b306...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...