Gå til innhold

Støpe stearinlys - billigere å smelte om enn å kjøpe stearinmasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et par DIY-ideer som jeg prøver å sette ut i livet, og har da sett etter stearinmasse som man kan bruke for å støpe lys. Men alt jeg har funnet av stearin i Norge er ganske så dyrt! 1kg stearin hos Panduro er 139,-. Samtidig ser jeg at man kan få kjøpt nesten 2,5 kg med stearinlys hos ClasOhlson til 99,-. Da blir det jo faktisk billigere å kjøpe ferdige lys for så å smelte dem om, enn det er å kjøpe massen? Eller er det noe jeg ikke helt ser her?

Anonymkode: 2495c...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart, Panduro er overpriset. Man kan spare mye penger om man faktisk er kreativ i forhold til hvor man kjøper råmaterialet.

Anonymkode: d6996...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda billigere å smelte lysestumper som ellers blir kastet. Men det tar tid å samle opp nok lysestumper da.

Anonymkode: 385a4...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det billigere å kjøpe billige kubbelys? Jeg vet ikke hva kilosprisen blir, men på Nille har jeg nylig sett kubbelys til kr 10,-. På loppemarkeder får du stearinlys svært billig, og er du der på slutten av dagen har de ofte en ordning med "fyll en bærepose for kr 50,-" og har de mye stearinlys, kan du gjøre et varp.

Anonymkode: 385a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et par DIY-ideer som jeg prøver å sette ut i livet, og har da sett etter stearinmasse som man kan bruke for å støpe lys. Men alt jeg har funnet av stearin i Norge er ganske så dyrt! 1kg stearin hos Panduro er 139,-. Samtidig ser jeg at man kan få kjøpt nesten 2,5 kg med stearinlys hos ClasOhlson til 99,-. Da blir det jo faktisk billigere å kjøpe ferdige lys for så å smelte dem om, enn det er å kjøpe massen? Eller er det noe jeg ikke helt ser her?

Anonymkode: 2495c...d66

Her får du 3,55 kg for kr 98,- http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/27150010/?query=JUBLA+Kronelys

Anonymkode: 385a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du lys utenfor sesong, kan det være muligheter for kupp. (Kjøp røde og lilla lys etter jul. Gule lys etter påske).

Anonymkode: 385a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda billigere å smelte lysestumper som ellers blir kastet. Men det tar tid å samle opp nok lysestumper da.

Anonymkode: 385a4...ea8

Slik gjør jeg det! Samler inn stumper av venner og kjente. Blir julegaver alt sammen, og er nærmest gratis å lage de. Kjøper kun veke tråd til 10-15 kr. Holder til minst 100 lys. Jeg støper i melkekartong, men har invitert i jo n former i tillegg. 

Anonymkode: 19aa5...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et par DIY-ideer som jeg prøver å sette ut i livet, og har da sett etter stearinmasse som man kan bruke for å støpe lys. Men alt jeg har funnet av stearin i Norge er ganske så dyrt! 1kg stearin hos Panduro er 139,-. Samtidig ser jeg at man kan få kjøpt nesten 2,5 kg med stearinlys hos ClasOhlson til 99,-. Da blir det jo faktisk billigere å kjøpe ferdige lys for så å smelte dem om, enn det er å kjøpe massen? Eller er det noe jeg ikke helt ser her?

Anonymkode: 2495c...d66

Staples er litt billigere på stearinmasse.

Anonymkode: 385a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips om billige lys! Ser ut som om IKEA kan være tingen her, og praktisk nok har jeg en IKEA 3 minutter unna.

Anonymkode: 2495c...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips om billige lys! Ser ut som om IKEA kan være tingen her, og praktisk nok har jeg en IKEA 3 minutter unna.

Anonymkode: 2495c...d66

Takk for hyggelig tilbakemelding :blomst: Lykke til med lysstøpingen :blomst:

Anonymkode: 385a4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...