Gå til innhold

Rema 1000-medarbeider med hijab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes religion burde vært privat. Arbeidsplassen/skolen burde være et friområde.

Dessuten, om hijab bare er et tørkle rundt hodet, så går det fint å ta dette av mens man er på jobb/skole. :)

Anonymkode: 3f234...eb2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes religion burde vært privat. Arbeidsplassen/skolen burde være et friområde.

Dessuten, om hijab bare er et tørkle rundt hodet, så går det fint å ta dette av mens man er på jobb/skole. :)

Anonymkode: 3f234...eb2

Ja, da er det nonner og mange kristne bruker også bare et tørkle. De kan gjerne like godt ta av den også.

Anonymkode: c0b60...3e3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Ei som jobber i butkken der jeg handler i blandt har hijab og hun er den hyggligste og mest serviceinnstilte av de som jobber der.

Anonymkode: fbc86...fd5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om min mening rundt hijab på generelt plan er at den er kvinneundertrykkende og et plagg jeg ikke ønsker, så har jeg respekt og toleranse for de som velger å bruke det, ville aldri hetset noen som går med hijab og hun i reklamen var søt med eller uten. Hijab er helt ok på jobb i butikk, men ikke i alle jobber som krever uniform og at man bør være nøytral slik som politi.

Anonymkode: 12497...8e4

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å bruke religiøse symboler med mindre man har en autoritetsstilling eller på annen måte representerer staten/fylket/kommunen.

Personlig synes jeg religiøse symboler (og religiøsitet generelt) er en uting, men det synes jeg også om Canada Goose-jakker og folk som har 16 lag med sminke eller peller seg i nesa i offentligheten.

Endret av Nicathv
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicathv skrev:

Null problem å bruke religiøse symboler med mindre man har en autoritetsstilling eller på annen måte representerer staten/fylket/kommunen.

Personlig synes jeg religiøse symboler (og religiøsitet generelt) er en uting, men det synes jeg også om Canada Goose-jakker og folk som ikke har tatt en dusj på noen dager før de går på butikken.

Men de bruker hijab på Ahus da.

Anonymkode: 9e682...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Alle kan da bruke hijab hvis de vil. Hadde ikke stusset om læreren til sønnen min hadde det heller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tøystykket i seg selv som er problemet. Problemet er verdiene dette plagget representerer. Dette er verdier mange ikke ønsker i Norge og som i hvert fall ikke skal normaliseres.

Man skal ikke mange tiårene bak i tid før det bare var visse sekter innen islam som brukte hijab, nå har denne formen spredd seg som ild i tørt gress. Godt hjulpet av Saudiske oljemilliarder. Men poenget er likevel at verdiene dette plagget representerer ikke skal normaliseres.

 

Anonymkode: 97e8c...8b5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tøystykket i seg selv som er problemet. Problemet er verdiene dette plagget representerer. Dette er verdier mange ikke ønsker i Norge og som i hvert fall ikke skal normaliseres.

Man skal ikke mange tiårene bak i tid før det bare var visse sekter innen islam som brukte hijab, nå har denne formen spredd seg som ild i tørt gress. Godt hjulpet av Saudiske oljemilliarder. Men poenget er likevel at verdiene dette plagget representerer ikke skal normaliseres.

 

Anonymkode: 97e8c...8b5

Så nonner er heller ikke verdier du vil ha i Norge og som burde normaliseres? Du vet at det også var helt vanlig at kvinner brukte skaut i Norge for bare noen tiår tilbake? Altså er det egentlig bare i den nyere tid det ikke er vanlig blant nordmenn. 

Anonymkode: d2f5f...bca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på de som blir tvunget til ha på seg hijab, så er det feil. Men de som elsker den og vil ha den på! Må vel få lov!

Anonymkode: d9961...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de bruker hijab på Ahus da.

Anonymkode: 9e682...f8f

Skulle nærmest vært en vanlig del av uniformen. Uff, er så fort gjort å komme borti ting med håret selv om det er satt opp. Om det er en pasient som er smittsom er det svært uheldig å komme borti ting med håret. Man kan liksom ikke sprite håret heller.. En skulle bare hatt på seg briller og sett hvor mye rart som kan havne på glassene på en dag så kan en bare tenke seg hva som havner i håret.. 

Anonymkode: d2f5f...bca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke. I serviceyrker er ikke sånt så nøye. Det er verre med autoritets og myndighetsyrker. De må ha nøytral bekledning uten å vise religiøs eller politisk tilhørighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så klager de samme folka på at altfor mange flyktninger mottar ytelser fra NAV. 

Anonymkode: 7cf45...f1e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nonner er heller ikke verdier du vil ha i Norge og som burde normaliseres? Du vet at det også var helt vanlig at kvinner brukte skaut i Norge for bare noen tiår tilbake? Altså er det egentlig bare i den nyere tid det ikke er vanlig blant nordmenn. 

Anonymkode: d2f5f...bca

"Nonne" er vel ikke akkurat en verdi, men Norge burde ikke ha flere nonner heller. Men det må gå an å skille sak og person. Man kan fint være imot hijab og samtidig behandle de som bruker det som mennesker. Det ironiske er jo at mange som hetser denne damen, og andre hijab-damer, bruker unnskyldningen om at hijab er undertrykkende. Ja så da må vi hetse og "true" de til å slutte da, så er vi kvitt det problemet liksom:ironi:

Anonymkode: aef29...daf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes religion burde vært privat. Arbeidsplassen/skolen burde være et friområde.

Dessuten, om hijab bare er et tørkle rundt hodet, så går det fint å ta dette av mens man er på jobb/skole. :)

Anonymkode: 3f234...eb2

Jeg er enig med deg i at religion burde være privat når det gjelder en del yrker, sånn som dommer, politi og kanskje lærer. Der er det viktig at personene framstår som en representant for sin institusjon, uten private kjennetegn. Likeledes mener jeg personer i slike yrker ikke bør ha masse percinger i ansiktet eller andre personlige uttrykk. Hele formålet med uniformen er at de skal være nøytrale representanter, så de kan uttrykke seg selv på fritiden. 

På Rema 1000 derimot ser jeg overhodet ingen problem med at noen har hijab, eller turban for eksempel som er vanlig i andre religioner. Hodeplagg burde kanskje til og med vært mer brukt i yrker der folk jobber med mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...