Gå til innhold

Noen som har lyst å dele bryllupstalen sin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å få litt inspirasjon til bryllupstalen (fra brud til brudgom). Noen som ønsker å dele sine taler, tanker eller tips? :-) 

Er det forresten normalt å si noen ord til sin egen familie og/eller svigerfamilie før man taler til brudgom? Foreløpig bruker jeg nesten 7 minutter på min tale (er det mye?), og da får jeg sagt noen ord til begge familier før jeg begynner på talen til brudgom.. 

 

 

Anonymkode: cc40d...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I "skikk og bruk" står det følgende:

Etter klassisk heter det at brudgommen skal "takke for bruden", men dette skriver seg fra de arrangerte ekteskapenes tid. Brudgommen skal ikke bare tale til bruden, men også til hennes foreldre. Om han ikke nødvendigvis takker dem for sin elskede, kan han takke dem for å ha gjort henne til den hun er. Er vigselsmannen tilstede, takkes også han. Talen avsluttes med en skål for brudens foreldre. Vil bruden tale, er det naturlig at hun taler etter brudgommen.

Altså står det ingenting om hva som kreves av bruden, men regner med at i disse likestilte dager kan kreve det samme av bruden som av brudgommen. Så dette er nok det som er "normen", men hvordan du ønsker å gjøre det er helt opp til deg. Jeg har opplevd begge deler i forskjellige bryllup. En takket brudgommens foreldre, en nevnte ikke foreldrene i det hele tatt.

Tenker jo at om du har et hyggelig forhold til svigers så er det også hyggelig å nevne dem i talen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...