Gå til innhold

Hvorfor ligger Norge så langt bak andre nordiske nasjoner når et gjelder idrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns langrenn er kjedelig. Kunstløp derimot er en fantastisk idrett, men det vises knapt på norske kanaler, til tross for at det er en voksende interesse og oppadgående antall utøver her i landet. Det er en verdensidrett, ikke bare noe vi skandinaver og ett fåtall andre driver med. At det ikke er nordmenn i toppklassen her skyldes tre ting; det er ikke trenere/trenigsfasiliteter i Norge, det er ikke akseptert å la barn trene mye og presse seg selv fra tidlig alder, og det er vanskelig å få sponsorer til en idrett som aldri får oppmerksomhet, og kunstløp er dyrt. I andre land (Russland, USA, Canada, Japan osv) flytter man dit det er treningsmuligheter, blir sponset, får tilpasset skolehverdagen og har foreldre som sier "hør på treneren og kom deg på trening", fremfor "ikke hør på treneren som er så streng, kom i sofakroken og se film med mor stakkars gullsnupp". Så med mindre du satser på de gode norske satsningsområdene langrenn, hopp, lengdeskøyter, herrefotball eller håndball skal det godt gjøres å få noe særlig støtte. 

Anonymkode: 44533...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, Også er idretter som sykling en ganske så "ny" idrett i Norge.

Også satser staten mest penger på utvikling av talenter innenfor vinteridrett.

Anonymkode: 66c7a...ac9

Ja, andre talenter må vike og da er det ikke rart at idrett som sykling er relativt ny i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS glemmer friidrett som Karsten Warholm og Ingebrigtsen. Vi har hatt gode maratonløpere også. Innen sykkel er det en del gode syklister som har hevdet seg internasjonalt. Golf med Pettersen. Seiling har også vært god representert av nordmenn. 

Anonymkode: 89952...f9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er gode i idretter man kan bedrive alene på et gudsforlatt fiskevær. 

Grunnen er enkel. Bosettingsmøsnteret i Norge er ganske ulikt de andre nordiske landene. Det er ikke mulig for barn i Norge å drive med idrett som krever motstandere. 

Anonymkode: 88893...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS glemmer friidrett som Karsten Warholm og Ingebrigtsen. Vi har hatt gode maratonløpere også. Innen sykkel er det en del gode syklister som har hevdet seg internasjonalt. Golf med Pettersen. Seiling har også vært god representert av nordmenn. 

Anonymkode: 89952...f9c

Neida, Jeg har ikke glemt Warholm eller Ingebrigtsen brødrene. Men alle andre nordiske land ligger fortsatt langt foran Norge når det kommer til friidrett. 

Anonymkode: 66c7a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns langrenn er kjedelig. Kunstløp derimot er en fantastisk idrett, men det vises knapt på norske kanaler, til tross for at det er en voksende interesse og oppadgående antall utøver her i landet. Det er en verdensidrett, ikke bare noe vi skandinaver og ett fåtall andre driver med. At det ikke er nordmenn i toppklassen her skyldes tre ting; det er ikke trenere/trenigsfasiliteter i Norge, det er ikke akseptert å la barn trene mye og presse seg selv fra tidlig alder, og det er vanskelig å få sponsorer til en idrett som aldri får oppmerksomhet, og kunstløp er dyrt. I andre land (Russland, USA, Canada, Japan osv) flytter man dit det er treningsmuligheter, blir sponset, får tilpasset skolehverdagen og har foreldre som sier "hør på treneren og kom deg på trening", fremfor "ikke hør på treneren som er så streng, kom i sofakroken og se film med mor stakkars gullsnupp". Så med mindre du satser på de gode norske satsningsområdene langrenn, hopp, lengdeskøyter, herrefotball eller håndball skal det godt gjøres å få noe særlig støtte. 

Anonymkode: 44533...a65

      Herregud !

            Tåpeligste jeg har hørt på lenge.                                                                                                                                                  Få hue ditt ut av den Oslo/Sentraløstlandske bobla di å se deg rundt menneske.

Anonymkode: c70a4...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, Jeg har ikke glemt Warholm eller Ingebrigtsen brødrene. Men alle andre nordiske land ligger fortsatt langt foran Norge når det kommer til friidrett. 

Anonymkode: 66c7a...ac9

Ingrid er også en lovende løper, ikke bare brødrene som er gode der.

Vi har jo også han Sondre Nordstad Moe, han tok jo for få måneder siden ny europeisk rekord i maraton. Jonathan Quarcoo er også en lovende 200 m løper.

Karoline Grøvdal, Amalie Luel og Isabelle Pedersen er også navn som er verdt å nevne. 

Å påstå at Norge ligger 30 år etter de andre nordiske landene er det ikke belegg for. Det blomstrer og gror i friidretten her.

Anonymkode: 7c2d5...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke store stjerner er det Danmark og Finland har egentlig? Har Sverige noen store etter bjørn borg? 

Anonymkode: 2c9b4...fcb

Zlatan

Anonymkode: bcf30...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sverige har visst passert 10 millioner, så 9,9 er ikke lenger korrekt, men økningen skyldes innvandring da, så det har vel uansett ikke noe å si for det sportslige. 

Anonymkode: 19db9...9a6

Tja, det er vel noen innvandrere som konkurrerer for Sverige, så litt har det vel å si. 

Anonymkode: 61823...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Perle skrev:

Det kan jo ha noe med å kjøre at det er færre innbyggere i hele norge enn det er en vanlig europeisk storby.... :vetikke:

 

Dette gjelder alle de nordiske landene. Bortsett fra Sverige.

 

Anonymkode: 35a4b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Ingrid er også en lovende løper, ikke bare brødrene som er gode der.

Vi har jo også han Sondre Nordstad Moe, han tok jo for få måneder siden ny europeisk rekord i maraton. Jonathan Quarcoo er også en lovende 200 m løper.

Karoline Grøvdal, Amalie Luel og Isabelle Pedersen er også navn som er verdt å nevne. 

Å påstå at Norge ligger 30 år etter de andre nordiske landene er det ikke belegg for. Det blomstrer og gror i friidretten her.

Anonymkode: 7c2d5...7f6

Nei, Jeg glømte ikke de andre friidrettsutøverne våres. Men norsk friidrett ligger fortsatt hestlengder bak Sverige, Danmark og Finland. 

Feilen i Norge er den at Olympiatoppen satser 90% av ytelsene sine på vinteridrettene og især langrenn, Og at store sponsorer satser også kun på vinteridretten. Og således så ligger vi milevis foran andre nasjoner i en mikroidrett, Som vi allerede har naturlige fordeler på.

Og en annen ting som mange nordmenn ofte glemmer er det at Ishockey er den mest sette/populære vinteridretten i Sverige, Finland og i Danmark. Og Ishockey er også især den mest sette idretten på verdensbasis under vinter-OL.

Jeg mente ikke bare friidrett, Men toppidrett generelt foruten vinteridretten så ligger Norge langt bak våres nordiske naboer.

Anonymkode: 66c7a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vel ikke det, vi har jo tross alt 13 gull og ligger på førsteplass forran andre store land i ol.

Vi klarer oss med det vi har til tross det lille landet vi er.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye handler om barneidrettsbestemmelsene våre. Jeg sier ikke at de ikke er viktige og riktige, men i ganske mange idretter må man spesialiseres fra veldig ung alder for å kunne komme i verdenstoppen. Norge kommer feks aldri til å hevde seg i turn grunnet dette. Man ser at de som til slutt blir fotballproffe (eksempel) har hatt denne driven fra svært ung alder og har trent timesvis både før og etter både skole og trening. I mange vinteridretter er alder en fordel. Spesielt på kvinnesiden i feks langrenn syns jeg det virker som en klar fordel å være nærmere 30 enn 20 (men dette kan igjen ha noe med at man ikke får konkurrert før man er 13). Bare en tanke som har slått meg. Har selv et barn som har ønsket å satse fra ung alder, men som blir «holdt igjen» pga barneidrettsbestemmelsene.

Anonymkode: 97609...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, WoopieH skrev:

Trenger vel ikke det, vi har jo tross alt 13 gull og ligger på førsteplass forran andre store land i ol.

Vi klarer oss med det vi har til tross det lille landet vi er.

Ja, Norge har flest medaljer i dette vinter-OL. Men sier ikke det heller litt om hvor lite vinter-OL er på verdensbasis når Norge med under 5 mill innbyggere tar flest medaljer gang etter gang i vinter-OL ?

Anonymkode: 66c7a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mye handler om barneidrettsbestemmelsene våre. Jeg sier ikke at de ikke er viktige og riktige, men i ganske mange idretter må man spesialiseres fra veldig ung alder for å kunne komme i verdenstoppen. Norge kommer feks aldri til å hevde seg i turn grunnet dette. Man ser at de som til slutt blir fotballproffe (eksempel) har hatt denne driven fra svært ung alder og har trent timesvis både før og etter både skole og trening. I mange vinteridretter er alder en fordel. Spesielt på kvinnesiden i feks langrenn syns jeg det virker som en klar fordel å være nærmere 30 enn 20 (men dette kan igjen ha noe med at man ikke får konkurrert før man er 13). Bare en tanke som har slått meg. Har selv et barn som har ønsket å satse fra ung alder, men som blir «holdt igjen» pga barneidrettsbestemmelsene.

Anonymkode: 97609...745

Jeg kjenner ikke til bestemmelsene for barneidrett i Norge, Men jeg vet at staten og Olympiatoppen gir mest penger til langrenn og skiskyting. Og at Norge legger ned så mye penger i mikroidretter som er seriøse idretter i en 2-3 andre nasjoner enn Norge er helt uforståelig, Også at nordmenn har et så snevrent syn i henhold til interessen for vinteridrett på verdensbasis er nesten komisk. Norge vil hevde seg i Turn e.l idretter fordi det ikke finnes nok utstyr og bredde for det i Norge, Dagens toppfotballspillere har trent flere timer daglig fra de var 6-7 år gamle og siden havnet på juniorlagene til diverse klubber, Men norsk fotball ligger langt bak f.eks Sverige når det kommer til videreutvikling av unge fotballtalenter. Norge legger ned alle idrettspenger på  langrenn og annen vinteridrett.

Anonymkode: 66c7a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Norge har flest medaljer i dette vinter-OL. Men sier ikke det heller litt om hvor lite vinter-OL er på verdensbasis når Norge med under 5 mill innbyggere tar flest medaljer gang etter gang i vinter-OL ?

Anonymkode: 66c7a...ac9

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WoopieH skrev:

Nei

Jeg er halvt-Tysker og interessen for vinteridrett i Tyskland er minimal, Og hvis du spurte 1000 tyskere om de vet hvem Northug eller Klæbo er så hadde 999 svart at de aldri har hørt om noen av dem. Jeg har merket at nordmenn flest tror at vinteridrett er stort i Tyskland og at Northug er en kjendis Tyskland, Men det er så langt ifra virkeligheten som det kan få blitt.

Anonymkode: 66c7a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...