Gå til innhold

Utelandsbryllup, bare styr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i god gang med planlegging, vi gifter oss i utlandet og har full forståelse for at det ikke alltid er en slager hos gjestene.

Vi bestemte oss derfor å gjøre det litt billigere for gjestene så vi spanderer hotelloppholdet for alle gjestene fra torsdag til torsdag ( bryllupet er på Lørdagen ) 

Det er her alt styret egentlig er, vi kontaktet flere av hotellene i byen for å sjekke om det var mulig for grupperabatt, noe som såklart ikke var noe problem. Vi sendte ut invitasjonene og regnet med at gjestene ville sette pris på at vi spandere hotell. Neida, noen ville komme noen dager før, andre dager etter og noen ønsket å være der lengre, på vår regning såklart. 

Det hele toppet seg i dag da jeg fikk en forespørsel på Vipps da en venninne som er invitert ba om at jeg sendte henne rett over 12 000(!!!!!) fordi hun og mannen ønsket å være på et annet hotell, og siden vi skulle spandere hotell regnet de med at de bare kunne sende regningen til oss. ALTSÅ HVA FAEN???? Det står klart og tydelig i invitasjonen at vi ordner hotell for alle osv. Denne venninnen er nå skikkelig forbanna over at vi ikke kunne være litt fleksible og bare betale.. De har allerede bestilt 

Hva gjør man? Er dette virkelig normalt??

Anonymkode: 71b98...cd4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du svarer tilbake at dere spanderer opphold på hotell xxx fra torsdag til torsdag, og opphold utover dette må de ut med selv. 

Skjønner jo at det er mye penger og styr for folk når bryllupet skal holdes i utlandet, men det er nok dere klar over også at terskelen er lavere for å avslå invitasjonen. Synes det var frekt av venninnen din, men bare svar kort og direkte tilbake, det er ikke verdt dramaet. Fortsetter hun så kan du minne henne på at dere arrangerer et bryllup med fest, samt hotelopphold til x-antall personer og at det er helt frivillig å delta. 

Anonymkode: 18b7f...a76

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke normalt å sende regning på et annet hotell når dere sier dere har avtale med et spesifikt hotell. 

Men jeg skjønner jo godt at mange av gjestene ønsker å bruke andre hoteller, være der et annet antall dager, osv enn dere har lagt opp til. 

Så jeg synes jo dere har lagt opp til dette selv. Selvfølgelig blir det ekstra mye styr når dere gjør det på den måten. Alternativet hadde jo vært å si at dere sponset hotellovernatting for gjestene med kr x, så kunne de selv finne hotell fra eget fritt valg, og i valgt antall netter. 

Anonymkode: 7ef7a...b0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner jo godt at mange av gjestene ønsker å bruke andre hoteller, være der et annet antall dager, osv enn dere har lagt opp til. 

Når gjestene får spandert hotell i en uke, så synes jeg faktisk at det er svært generøst og at de kan holde kjeft og være takknemlige. Det er ingen som hindrer gjestene til TS i å bo på andre hoteller eller være et annet antall dager om de ønsker det, men da får de dekke det selv. Problemet her er ikke "opplegget" til TS, men uvanlig storforlangende bryllupsgjester.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Roci skrev:

Når gjestene får spandert hotell i en uke, så synes jeg faktisk at det er svært generøst og at de kan holde kjeft og være takknemlige. Det er ingen som hindrer gjestene til TS i å bo på andre hoteller eller være et annet antall dager om de ønsker det, men da får de dekke det selv. Problemet her er ikke "opplegget" til TS, men uvanlig storforlangende bryllupsgjester.

Ja, jeg skrev da ikke at de ikke skulle dekke det selv? 

Jeg skrev bare at jeg skjønner godt at ikke alle vil bo på akkurat det hotellet.... Kanskje de ikke liker beliggenheten, er redd for støy, ønsker å bo mer/mindre sentralt, ikke ønsker å treffe på de andre bryllupsgjestene ved frokosten hver bidige dag, osv, og det er da helt legitimt. 

Jeg foreslo bare at om ts hadde gått for å sponse med kr x, hadde hun sluppet en del av maset fra disse storforlangende gjestene. 

Anonymkode: 7ef7a...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skrev da ikke at de ikke skulle dekke det selv? 

Jeg skrev bare at jeg skjønner godt at ikke alle vil bo på akkurat det hotellet.... Kanskje de ikke liker beliggenheten, er redd for støy, ønsker å bo mer/mindre sentralt, ikke ønsker å treffe på de andre bryllupsgjestene ved frokosten hver bidige dag, osv, og det er da helt legitimt. 

Jeg foreslo bare at om ts hadde gått for å sponse med kr x, hadde hun sluppet en del av maset fra disse storforlangende gjestene. 

Anonymkode: 7ef7a...b0c

Ser at jeg var litt kjapp der ja - beklager :) Men altså - hadde det vært meg, så hadde jeg takket og tatt i mot med åpne armer uansett! Og så er det jo faktisk ikke sikkert at TS hadde hatt råd til å spandere hotell på alle gjestene om hun ikke hadde fått grupperabatt. Selvsagt kunne hun fordelt tilgjengelig sum på de gjestene som kommer slik at de hadde fått dekket i alle fall en del av oppholdet, men det kunne nå ha blitt "styrete" det også. 

I tillegg er det den sosiale biten. Jeg giftet meg i utlandet selv, og alle gjestene bodde på samme hotell. Poolbaren ble et naturlig samlingspunkt både morgen og kveld, og jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde hatt det på langt nær like moro dersom vi skulle ha bodd mer spredt. Jeg synes TS har valgt en god løsning og at gjestene er storforlangende og utakknemlige.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Roci skrev:

Ser at jeg var litt kjapp der ja - beklager :) Men altså - hadde det vært meg, så hadde jeg takket og tatt i mot med åpne armer uansett! Og så er det jo faktisk ikke sikkert at TS hadde hatt råd til å spandere hotell på alle gjestene om hun ikke hadde fått grupperabatt. Selvsagt kunne hun fordelt tilgjengelig sum på de gjestene som kommer slik at de hadde fått dekket i alle fall en del av oppholdet, men det kunne nå ha blitt "styrete" det også. 

I tillegg er det den sosiale biten. Jeg giftet meg i utlandet selv, og alle gjestene bodde på samme hotell. Poolbaren ble et naturlig samlingspunkt både morgen og kveld, og jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde hatt det på langt nær like moro dersom vi skulle ha bodd mer spredt. Jeg synes TS har valgt en god løsning og at gjestene er storforlangende og utakknemlige.

Det blir jo likegyldig økonomisk for ts om hun velger å sponse alle med beløp x, eller betale kr x for alle gjestene på et hotell hun har valgt. 

For meg ville den sosiale biten vært hovedgrunnen til IKKE å bo på samme hotell som resten av gjestene.... Jeg liker ikke "tvangssosialisering", som blir resultatet når man må bo på samme hotell som mange andre. Bare i forrige uke opplevde jeg det da jeg var på konferanse, og ikke fikk spise frokost i fred og ro, men ble påtvunget selskap av kolleger og andre konferansedeltakere. De utadvendte, ekstroverte, og sosiale liker sikkert sånt, men for de av oss som liker fred og ro, er sånt et mareritt. 

Anonymkode: 7ef7a...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at ikke alle vil være der fra torsdag til torsdag. Å bruke en hel ferieuke på dere bryllup syns jeg er i meste laget, og det må dere da forstå. Men det venninnen din gjorde er helt på trynet, for å si det mildt. Det er deres bryllup, ikke hennes mulighet for en fin ferie. Dere burde gjort det klart at alle som ikke følger det opplegget dere har lagt opp må betale selv! Dette er ikke en spesialsydd ferie, det er bryllupet deres. 

Anonymkode: 16228...1b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Dere betaler en hel ukes hotellopphold for alle gjestene, for et bryllup på en av dagene? Hallo, hvor er min invitasjon? 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:

Når gjestene får spandert hotell i en uke, så synes jeg faktisk at det er svært generøst og at de kan holde kjeft og være takknemlige. Det er ingen som hindrer gjestene til TS i å bo på andre hoteller eller være et annet antall dager om de ønsker det, men da får de dekke det selv. Problemet her er ikke "opplegget" til TS, men uvanlig storforlangende bryllupsgjester.

Enig med innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna er jo åpenbart ikke helt god... 

Men dere legger jo virkelig opp til et opplegg som er garantert å gi dere mye styr og ekstraarbeid også, uansett hvor generøst det er, ved å ha som utgangspunkt at alle ønsker å bruke en hel uke på et éndagsbryllup,  med alle de andre gjestene på et hotell dere har valgt, og fra torsdag til torsdag? :klo: Et det et veldig typisk chartersted med flyavgang bare en dag i uka? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøff Eløff
10 timer siden, Overrasket skrev:

Dere betaler en hel ukes hotellopphold for alle gjestene, for et bryllup på en av dagene? Hallo, hvor er min invitasjon? 

Kan jeg være din +1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
15 minutter siden, Bøff Eløff said:

Kan jeg være din +1?

JA, flott forslag! TS, hvorfor forsvant du? Vi trenger deg!

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo likegyldig økonomisk for ts om hun velger å sponse alle med beløp x, eller betale kr x for alle gjestene på et hotell hun har valgt. 

For meg ville den sosiale biten vært hovedgrunnen til IKKE å bo på samme hotell som resten av gjestene.... Jeg liker ikke "tvangssosialisering", som blir resultatet når man må bo på samme hotell som mange andre. Bare i forrige uke opplevde jeg det da jeg var på konferanse, og ikke fikk spise frokost i fred og ro, men ble påtvunget selskap av kolleger og andre konferansedeltakere. De utadvendte, ekstroverte, og sosiale liker sikkert sånt, men for de av oss som liker fred og ro, er sånt et mareritt. 

Anonymkode: 7ef7a...b0c

Hvis dette er det du anser som et "mareritt", å måtte bo på samme hotell som andre bryllupsgjester i noen få dager, attpåtil påspandert, så tenker jeg at det sier mest om deg og din negative innstilling. Jeg er også veldig introvert, men hadde aldri funnet på å lage styr ut av noe sånt eller forventet et annet hotell, når noen var usedvanlig spandabel og hadde planlagt et visst samlet opplegg for praktiske hensyns skyld. Man har da hvert sitt hotellrom, det er fullt mulig å trekke seg tilbake på rommet innimellom med en bok eller traske en tur i byen/langs stranden alene. Jeg kan se for meg ganske mange ting som er mer marerittaktig enn et sånt bryllup. Snakk om i-landsproblem..

Anonymkode: 8c453...55e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, venninnen din er jo helt på bærtur :fnise: Håper du har svart henne med at: «Da må du dessverre ha misforstått. Vi spanderer opphold fra torsdag xx.xx til torsdag xx.xx på hotell XX, ikke opphold på annet hotell. På hotell XX har vi forhandlet fram grupperabatt, noe som gjør oppholdet gunstig prismessig. Dersom dere ønsker å bo på et annet hotell må dere gjerne det, men da må dere dekke kostnaden ved dette selv.» 

Anonymkode: 32655...464

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Vi er i god gang med planlegging, vi gifter oss i utlandet og har full forståelse for at det ikke alltid er en slager hos gjestene.

Vi bestemte oss derfor å gjøre det litt billigere for gjestene så vi spanderer hotelloppholdet for alle gjestene fra torsdag til torsdag ( bryllupet er på Lørdagen ) 

Det er her alt styret egentlig er, vi kontaktet flere av hotellene i byen for å sjekke om det var mulig for grupperabatt, noe som såklart ikke var noe problem. Vi sendte ut invitasjonene og regnet med at gjestene ville sette pris på at vi spandere hotell. Neida, noen ville komme noen dager før, andre dager etter og noen ønsket å være der lengre, på vår regning såklart. 

Det hele toppet seg i dag da jeg fikk en forespørsel på Vipps da en venninne som er invitert ba om at jeg sendte henne rett over 12 000(!!!!!) fordi hun og mannen ønsket å være på et annet hotell, og siden vi skulle spandere hotell regnet de med at de bare kunne sende regningen til oss. ALTSÅ HVA FAEN???? Det står klart og tydelig i invitasjonen at vi ordner hotell for alle osv. Denne venninnen er nå skikkelig forbanna over at vi ikke kunne være litt fleksible og bare betale.. De har allerede bestilt 

Hva gjør man? Er dette virkelig normalt??

Anonymkode: 71b98...cd4

Dette håper jeg virkelig ikke er normalt. Har ikke giftet med i utlandet, har dermed ikke hatt muligheten i å stå i samme problemstilling. Men håper og tror dette ikke er normalt.

Dette er rett og slett uforskammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, venninnen din er jo helt på bærtur :fnise: Håper du har svart henne med at: «Da må du dessverre ha misforstått. Vi spanderer opphold fra torsdag xx.xx til torsdag xx.xx på hotell XX, ikke opphold på annet hotell. På hotell XX har vi forhandlet fram grupperabatt, noe som gjør oppholdet gunstig prismessig. Dersom dere ønsker å bo på et annet hotell må dere gjerne det, men da må dere dekke kostnaden ved dette selv.» 

Anonymkode: 32655...464

Dette.

Helt vilt at venninnen din forlanger at du skal dekke det andre hotellet! Håper virkelig ikke du gir etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig generøst av TS og forloveden å betale en hel ukes hotellopphold for bryllupsgjestene og venninnen som ba om 12.000 kr via Vipps høres ekstremt frekk og uforskammet ut.  

Men, jeg har forståelse for at enkelte spør om kortere opphold.  Det er ikke sikkert alle har mulighet til (eller ønsker) å bruke en uke med ferie på bryllupet, som tross alt bare er en dag, så at noen f.eks. ønsker å være torsdag til søndag synes jeg ikke er urimelig eller frekt.  

Anonymkode: 0c1ab...e8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...