Gå til innhold

"Motgang gjør deg sterkere". Jeg har aldri skjønt det, er det bare jeg som er svak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

JO, det kan være en enorm styrke i et menneske, det heter recelisens.

Hvis du sjekker ut Eva kor historie på youtube, så forstår du hvorfor jeg sier dette, hun bestemte seg for og overleve, og det var FØR traumene oppsto.

Anonymkode: 72a80...d57

"recelisens" er det ingenting som heter da det ikke er et ord hverken på engelsk eller norsk. 

forøvrig er ikke dissosiasjon en styrke, det er en nødløsning for å bringe en avstand mellom kilden og overgrepet/traumen som har forekommet. om traumen er stor nok kan dette lede til en dissosiative forstyrrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, WubWub skrev:

"recelisens" er det ingenting som heter da det ikke er et ord hverken på engelsk eller norsk. 

forøvrig er ikke dissosiasjon en styrke, det er en nødløsning for å bringe en avstand mellom kilden og overgrepet/traumen som har forekommet. om traumen er stor nok kan dette lede til en dissosiative forstyrrelse.

Resilisens er motstandskraft og beskyttelsefaktorer for b,la påførte traumer.

Bruker det utrykket mye i bv.

Anonymkode: 72a80...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resilisens er motstandskraft og beskyttelsefaktorer for b,la påførte traumer.

Bruker det utrykket mye i bv.

Anonymkode: 72a80...d57

Mennesker og barn er mer robuste og motstandsdyktige enn man tror - men allikevel så kommer man ikke styrket ut av omsorgssvikt eller overgrep. 

Om det hadde vært slik at barn styrkes av motgang, hvorfor er det da ikke slik at vi gir barna en jævligst mulig oppvekst så de skal bli så sterke som mulig? Det er fordi de ikke blir sterkere av det. 

Det er felles enighet hos hele psykologstanden at kjærlighet, trygge omgivelser og en bekymringsløs hverdag skaper de sterkeste og mest robuste og empatiske menneskene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Mennesker og barn er mer robuste og motstandsdyktige enn man tror - men allikevel så kommer man ikke styrket ut av omsorgssvikt eller overgrep. 

Om det hadde vært slik at barn styrkes av motgang, hvorfor er det da ikke slik at vi gir barna en jævligst mulig oppvekst så de skal bli så sterke som mulig? Det er fordi de ikke blir sterkere av det. 

Det er felles enighet hos hele psykologstanden at kjærlighet, trygge omgivelser og en bekymringsløs hverdag skaper de sterkeste og mest robuste og empatiske menneskene. 

Joda,men det finnes untak. Les om Jimi Hendrix.

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda,men det finnes untak. Les om Jimi Hendrix.

Anonymkode: 72a80...d57

Ifølge biografi om Jimi Hendrix så gikk han på lsd, hasj og han drakk mye alkohol. Det er ikke akkurat bra å ty til rusmidler for og takle motgang. Det er det motsatte av å styrkes

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WubWub skrev:

Ifølge biografi om Jimi Hendrix så gikk han på lsd, hasj og han drakk mye alkohol. Det er ikke akkurat bra å ty til rusmidler for og takle motgang. Det er det motsatte av å styrkes

Men se hva han klarte å få til tross elendige kår og dels omsorgssvikt som barn.

Anonymkode: 72a80...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men se hva han klarte å få til tross elendige kår og dels omsorgssvikt som barn.

Anonymkode: 72a80...d57

Og tenk hva han kunne fått til og hvor mye bedre han hadde hatt det dersom han hadde hatt en bra oppvekst. 

Anonymkode: 73f02...44f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og tenk hva han kunne fått til og hvor mye bedre han hadde hatt det dersom han hadde hatt en bra oppvekst. 

Anonymkode: 73f02...44f

Han var fantastisk dyktig på gitar, all respekt til den mannen der.

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing. Tilbake til tema. 

Jeg går på dagsenter en dag hver uke. Vi er en god gjeng som møtes og vi har alt og ingenting felles. Alle har møtt motgang som har påført livet såpass med smerte at de har valgt å dele en dag hver uke sammen med andre i trygge omgivelser (det er ansatte tilstede). Vi har diskutert den smil og vær glad så gå alt over, motgang gjør deg sterk osv. Ingen synes det er gode utsagn som er til hjelp, tvert imot. En klapp på skuldra med beskjed om å smile til verden så smiler verden til deg flåser føles som i beste fall hersketeknikk, i verre tilfeller viser det total mangel på forståelser og ydmykhet.

Anonymkode: e4602...385

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men se hva han klarte å få til tross elendige kår og dels omsorgssvikt som barn.

Anonymkode: 72a80...d57

michael jackson fikk til mye han også til tross for omsorgssvikt i barndommen. det samme kan sies om Mike Tyson.

men om de ble noe sterkere er jeg uenig i. begge to hadde omfattende psykiske problemer. michael jackson greide aldri komme seg ut av det, og for Mike Tyson sin del har han hatt det vondt og vanskelig helt opp til nå - ikke før han ble rundt 50 år greide han legge de psykiske lidelsene bak seg. 

begge disse var også rusmisbrukere for å takle motgangen de opplevde, ergo styrket ikke motgangen de. de ble så svekket at de måtte ty til virkelighetsflukt med rusmidler

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Men se hva han klarte å få til tross elendige kår og dels omsorgssvikt som barn.

Anonymkode: 72a80...d57

Men se på hva Gunhild Larsen fikk til med sin dårlige barkgrunn og omsorgssvikt som barn. Nei, vent, hun tok selvmord da hun var 22 og ingen har noengang hørt om henne

Ser du problemstillingen?

(oppdiktet navn)

Anonymkode: dbf79...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en vond barndom. Jeg er sta og har en sterk stå-på-vilje som nok har fått meg opp på beina i voksen alder. 

Men aldri i verden om jeg tåler motgang noe godt med den bakgrunnen jeg har. Jeg blir personlig ikke sterkere av å møte motgang. Det skal lite til for å knekke meg dessverre. Tror ting hadde vært enklere med en tryggere oppvekst. Da hadde jeg sikkert tålt mer. Kanskje jeg også hadde lært å håndtere følelsene mine bedre. 

Anonymkode: 4571a...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig, du er på ingen måte svak. Jeg har vært igjennom mobbing, vold (fysisk og psykisk), overgrep, svik, utstøtt fra familien ++. Poenget er, at jeg har følt, og kan delvis føle meg svak, motløs, negativ og motløs. Likevel finner man alltid en måte å komme seg igjennom det på. Det er ikke alltid like lett å holde motet oppe og være positiv, men det er ekstremt fascinerende å se hvor sterke vi mennesker er i vonde tider. Det krever ekstremt mye å stå i harde tider/kamper, og jeg synes du skal være stolt av deg som fortsatt står med hodet opp og beina ned. De som virker ekstremt sterke er bare ekstremt gode til å skjule smerten, men tar det ofte ut når de er alene. Jeg er en av de alle mener er så forbanna sterk som står i alt jeg gjør, men sannheten er at ingen ser meg hulkende på baderomsgulvet. Jeg forteller deg det her fordi vi mennesker reagerer forskjellig på smerte, og alt er like menneskelig. You do you, og du takler ting på din måte. En dag vil du komme sterk og god ut av det du enn sliter med. Jeg heier på deg! 

Anonymkode: bad91...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyr av dette "ordtaket" nei motgang gjør det ikke sterkere. Du blir bare enda mer sliten.

Jeg har slitt med helsa hele livet. Gått ned for telling flere ganger. Nå orker jeg ikke mer.

De som mener dette vet virkelig ikke hva det vil si å ha motgang.

Anonymkode: ddfe5...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spyr av dette "ordtaket" nei motgang gjør det ikke sterkere. Du blir bare enda mer sliten.

Jeg har slitt med helsa hele livet. Gått ned for telling flere ganger. Nå orker jeg ikke mer.

De som mener dette vet virkelig ikke hva det vil si å ha motgang.

Anonymkode: ddfe5...428

Så dette er et nytt ordtak altså? De som mener at motgang ikke har gjort en sterkere på noen som helst måte har aldri opplevd motgang? Ok. For en tråd.

Anonymkode: 1d7d8...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ingen her som har lest Kübler-Ross' bok? Den er også noe å ha med i diskusjonen.

Anonymkode: 1d7d8...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette er et nytt ordtak altså? De som mener at motgang ikke har gjort en sterkere på noen som helst måte har aldri opplevd motgang? Ok. For en tråd.

Anonymkode: 1d7d8...266

Nytt ordtak? For et svar....

Anonymkode: ddfe5...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nok motgang. Etter å ha vært så langt nede at jeg bare ville ligge i senga til å stå oppreist  og å velge mitt liv framover. Jeg tok tøffe valg. Mitt siste slag kom jeg meg aldri over. Kronisk sykdom. Kjempet meg tilbake til full jobb, men resten av livet er det ingen energi til å leve. Jeg har ikkebork til å være bitter en gang. 20 år med ulike kamper som jeg vant betydde ikke at jeg sto støtt. Nå er jeg likegyldig til livet.

Anonymkode: ce7c7...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 16.2.2018 den 8.20, WubWub skrev:

michael jackson fikk til mye han også til tross for omsorgssvikt i barndommen. det samme kan sies om Mike Tyson.

men om de ble noe sterkere er jeg uenig i. begge to hadde omfattende psykiske problemer. michael jackson greide aldri komme seg ut av det, og for Mike Tyson sin del har han hatt det vondt og vanskelig helt opp til nå - ikke før han ble rundt 50 år greide han legge de psykiske lidelsene bak seg. 

begge disse var også rusmisbrukere for å takle motgangen de opplevde, ergo styrket ikke motgangen de. de ble så svekket at de måtte ty til virkelighetsflukt med rusmidler

Man er ikke svak om man utvikler psykiske lidelser etter traumer. Jeg mener at man tvert imot er svært sterk som må tåle år ut og år inn med psykiske vansker. Man må være svært sterk for å fortsette og stå på beina, for å ikke gi opp.

Anonymkode: d401d...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...