Gå til innhold

Leieboer krever å få nøkler til vår bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg hvor i Husleieloven dette står da. Det er nettopp hvor i loven dette er skrevet jeg har etterlyst gjennom 134 innlegg i denne tråden. 

Når dere ikke kan/vil? så får advokaten ta seg av saken og finne omforente løsninger i tråde med loven. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Dette er jo ditt ansvar! Herlighet. Om det ikke står direkte skrevet i loven, er det jo likefullt sunn fornuft å skjønne at man ønsker tilgang på sikringsskapet til sitt eget hjem. Det burde ikke måtte stå skrevet svart på hvitt i loven.

 Dersom en sikring går mens du er borte, og du ikke har gitt leietaker noen måter å få tilgang til sikringsskapet på, vil leietakeren kunne risikere å være uten strøm over lenger tid. Dette kan anses som en mangel, som du således kan bli erstatningsansvarlig for ved eventuell skade. 

Anonymkode: fda6a...b60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg hvor i Husleieloven dette står da. Det er nettopp hvor i loven dette er skrevet jeg har etterlyst gjennom 134 innlegg i denne tråden. 

Når dere ikke kan/vil? så får advokaten ta seg av saken og finne omforente løsninger i tråde med loven. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Jeg foreslår at du ber leietaker omgående forklare hvilken paragraf i husleieloven de mener du bryter.

Jeg kan jo gi deg et hint: § 2-2 og 2-12

Og nei, det står ikke i klartekst at leietaker skal ha adgang til sikringsskap. Det står at boligen har en mangel dersom boligen ikke passer til formålet det er leid ut til. En bolig uten tilgang til å slå på igjen strømmen ville ikke jeg bodd i, men dette hadde jeg fått frem under visning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er paranoid for at leietakter skal låse seg inn i tide og utide er det enkelt å sikre seg mot det. Hos oss har leieboer tilgang, ikke pga. sikringsskap men pga. mating av katten vår om vi er bortreist. Med en elektronisk dørlås (Yale Doorman med Verisure-modul) kan jeg til en hver tid få opp på mobilen (egen app) en liste over hvem som har låst seg inn og når. I tillegg har vi kamera inne og ute som vi kan gå inn på i etterkant og se hva som har foregått. 

Slikt utstyr koster en slikk og ingenting sammenlignet med f.eks å flytte sikringsskap. 

Anonymkode: 18280...c72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobiltelefonen er oppfunnet, de fleste er også inteligente nok til å kunne bruke en mobiltelefon for å få tak i utleier. 

Vanlige folk er også i arbeid, og lever ikke på feriebluss i lang vekkistan hele året. Særlig folk med små barn. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Hva hjelper det hvis utleier er på ferie og langt vekke, så har du fortsatt ingen nøkkel?

Anonymkode: 0e00d...260

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kontormus skrev:

Tror du har en dårlig sak TS. 

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

§ 2-13. Erstatning

Leieren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes forsinkelsen eller mangelen en tredjeperson som utleieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er utleieren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom utleieren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Reglene i første til tredje ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd.

Leieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom

a)forsinkelsen, mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på utleierens side, eller

b)husrommet alt på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret fra utleieren.

 

Kontakter og brytere er ikke det samme som sikringer.

Anonymkode: a0f1b...bac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare kuppe litt her👍 Skal man ha times forvarsel før huseier går inn i leiligheten? Her får jeg bare en melding om at han går inn. Ekstremt ubehagelig men.

Fikk også beskjed om at han hadde hilst på hunden min her om dagen. Hadde vist gått inn for å fikse en dør... Ble så satt ut så viste ikke hva jeg skulle si.

Er redd for å stille spørsmål ved dette da jeg er redd de går mer inn i leiligheten. Uansett begynner jeg å blin grenseløst irritert! Hver gang de har gått inn i leiligheten har hunden min tisset inne som en reaksjon (4 år og helt renslig!). Er også redd for at de skal gjøre bosituasjonen min sur, er bindt et år...

Hvor er lover og regler for dette?😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt nøkler til huseier sin bolig. Nå har jeg en dør rett inn til huseier sin kjeller (nøkkelen er på min side).
Hva er problemet? Stoler ikke dere på leieboerne? Det er jo en trygghet begge veier i tilfelle det skjer noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silje1 skrev:

Må bare kuppe litt her👍 Skal man ha times forvarsel før huseier går inn i leiligheten? Her får jeg bare en melding om at han går inn. Ekstremt ubehagelig men.

Fikk også beskjed om at han hadde hilst på hunden min her om dagen. Hadde vist gått inn for å fikse en dør... Ble så satt ut så viste ikke hva jeg skulle si.

Er redd for å stille spørsmål ved dette da jeg er redd de går mer inn i leiligheten. Uansett begynner jeg å blin grenseløst irritert! Hver gang de har gått inn i leiligheten har hunden min tisset inne som en reaksjon (4 år og helt renslig!). Er også redd for at de skal gjøre bosituasjonen min sur, er bindt et år...

Hvor er lover og regler for dette?😳

Det er strengt ulovlig, og du kan anmelde utleier for å ta seg ulovlig inn i din bolig. Snakk med utleier om dette så raskt som mulig. Ikke still spørsmål, men SI klart at dette er UAKSEPTABELT og ULOVLIG av utleier. Forlang nøklene til utleier overlevert til deg, og BYTT LÅS hvis du ikke får dem. (Du er i din fulle rett til det. Skriv ut paragrafer fra husleieloven og overlever huseier hvis du vil). Ikke la deg overkjøre. Blir så provosert av frekke utleiere som.

Anonymkode: 020f6...515

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakter og brytere er ikke det samme som sikringer.

Anonymkode: a0f1b...bac

Kunne du tenke deg og skifte deksel uten og skru av strømmen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje1 skrev:

Må bare kuppe litt her👍 Skal man ha times forvarsel før huseier går inn i leiligheten? Her får jeg bare en melding om at han går inn. Ekstremt ubehagelig men.

Fikk også beskjed om at han hadde hilst på hunden min her om dagen. Hadde vist gått inn for å fikse en dør... Ble så satt ut så viste ikke hva jeg skulle si.

Er redd for å stille spørsmål ved dette da jeg er redd de går mer inn i leiligheten. Uansett begynner jeg å blin grenseløst irritert! Hver gang de har gått inn i leiligheten har hunden min tisset inne som en reaksjon (4 år og helt renslig!). Er også redd for at de skal gjøre bosituasjonen min sur, er bindt et år...

Hvor er lover og regler for dette?😳

Du burde lese husleieloven. Det er du som skal gi utleier adgang, han skal ikke bare ta seg inn med mindre det er krise (f.eks brann). Med rimelig tid så vil jeg si at man skal få tid til å lese meldingen, svare på den og gjøre det man må gjøre (kle på seg, kvitte seg med eventuelt besøk, rydde osv.) før huseier banker på. Jeg vil si at et par dager er ok. Da må du ikke stresse med å rydde vekk privatlivet ditt. Man skal tross alt føle seg hjemme i sitt eget hjem (for det er det det er). Det er du som har bruksretten til leiligheten. Adgang for andre må avtales

Sitat

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Det står litt nærmere forklart her: http://www.juss.info/husleieloven-en-gjennomgang/

Endret av penny_
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Du burde lese husleieloven. Det er du som skal gi utleier adgang, han skal ikke bare ta seg inn med mindre det er krise (f.eks brann). Med rimelig tid så vil jeg si at man skal få tid til å lese meldingen, svare på den og gjøre det man må gjøre (kle på seg, kvitte seg med eventuelt besøk, rydde osv.) før huseier banker på. Jeg vil si at et par dager er ok. Da må du ikke stresse med å rydde vekk privatlivet ditt. Man skal tross alt føle seg hjemme i sitt eget hjem (for det er det det er). Det er du som har bruksretten til leiligheten. Adgang for andre må avtales

Det står litt nærmere forklart her: http://www.juss.info/husleieloven-en-gjennomgang/

Tusen hjertelig takk!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2018 at 3:32 PM, AnonymBruker said:

Leieboeren kom i dag og krevde å få nøkler til vår bolig. Hun påstår at strømmen kan gå når vi ikke er hjemme. Derfor trenger hun nøkler og tilgang til vår boenhet og sikringsskapet 24/7 eller at vi ikke låser når vi ikke er hjemme. :raven:

Kan leieboeren krve dette? Noen med link til jussen idenne typen problemstillinger? Skal vi bare få leieboeren kastet ut? 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Kastet ut?! Hva slags mennesker er dere? Og på hvilket grunnlag skulle det i så fall være?? Det er skammelig at dere i 2018 leier ut en leilighet uten eget sikringsskap. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Silje1 skrev:

Tusen hjertelig takk!☺️

Hva tenker du å gjøre?

Huff syntes synd på deg, hadde ikke følt meg hjemme akkurat om noen bare brøyt seg inn i hjemmet mitt uten lov.

Anonymkode: 0d7e0...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du å gjøre?

Huff syntes synd på deg, hadde ikke følt meg hjemme akkurat om noen bare brøyt seg inn i hjemmet mitt uten lov.

Anonymkode: 0d7e0...654

Jeg vet faktisk ikke... Må lese og skjønne reglene selv først og så si i fra neste gang (?). Vil nødig at det skal bli sur stemning. Trodde de hadde vært i leiligheten forrige fredag, var vått i gangen, men de sa de ikke hadde det. Får vel aldri bevist dette, jeg er jo ikke hjemme! Og jeg er jo bindt her uansett hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Silje1 skrev:

Jeg vet faktisk ikke... Må lese og skjønne reglene selv først og så si i fra neste gang (?). Vil nødig at det skal bli sur stemning. Trodde de hadde vært i leiligheten forrige fredag, var vått i gangen, men de sa de ikke hadde det. Får vel aldri bevist dette, jeg er jo ikke hjemme! Og jeg er jo bindt her uansett hva...

Har du mulighet til å sette opp kamera? Koster ikke så mye og sette opp et lite et i gangen.

Hadde sendt melding neste gang de hadde vært innom med noe ala "Hei! Greit du var innom nå, men hadde satt veldig pris på om dere kunne forholdt dere til lovene mtp på å gå inn utleid bolig neste gang. Skal egentlig ha varsel 24 timer før, så blir litt snaut med tid om det ikke opprettholdes osv, hvis du skjønner 😅 Takk, vi sees!"

Anonymkode: 0d7e0...654

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Silje1 skrev:

Jeg vet faktisk ikke... Må lese og skjønne reglene selv først og så si i fra neste gang (?). Vil nødig at det skal bli sur stemning. Trodde de hadde vært i leiligheten forrige fredag, var vått i gangen, men de sa de ikke hadde det. Får vel aldri bevist dette, jeg er jo ikke hjemme! Og jeg er jo bindt her uansett hva...

Fy fader.. enkelte huseiere eier ikke respekt for andres privatliv. Huseieren din har leid ut leiligheten til deg. Han kan ikke bare gå inn.

Det er bare å si rett ut at du skal ha beskjed i god tid! Hvis du er sikker på at noen har vært der uten at du har fått beskjed, så sender du en melding til huseier hvor du skriver at du ser at noen har vært i leiligheten. Hvis huseier ikke vedkjenner seg det, så må du be huseier bytte lås fordi da har uvedkommende nøkkel til din leilighet. Det kan f.eks. hende at tidligere leietaker har nøkkel fra før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakter og brytere er ikke det samme som sikringer.

Anonymkode: a0f1b...bac

Nemlig. Her skuffer Kontormus stort med sin kunnskap. 

 

16 timer siden, Kontormus skrev:

Kunne du tenke deg og skifte deksel uten og skru av strømmen?

Leienoer skal ikke skifte deksel på strømuttaket. De er nemlig nye og noe vi har ansvar for i følge leiekomtrakten. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa advokaten ts? :laugh:

Anonymkode: 0d7e0...654

Hva ler du av? 

-

Tråden har pr. nå 156 innlegg. Størsteparten av innleggene er kritikk til oss som utleiere fra brukere med egen fortolkning av lovverket. Der hovedkritikken ligger på at vi har minusmåler og strømmåleren med automatsikringer i vår del av boligen, selv i 2018 prøver en å argumentere med. Men hus bygges også i 2018 med minusmålere. Det er helt vanlig der hele huset kan tenkes brukt av eier i fremtiden. Ellers vil eier få to strømregninger på samme bolg. For leieboer er dette mer gunstig fordi nettleien dels på to. Skal utleie delen ha egen måler må leieboeren betale egen nettleie. Å sette opp en egen strømmåler på grunn av en leieboer som i kontrakten for leieforholdet har godtatt at det er minusmåler og/eller etter krav fra "hylekoret" på forumet er uaktuelt. 

Hva sa advokaten? 

Jo, at utleier kan ha minusmåler. At leienoeren har akseptert kontrakten da hun flyttet inn. Følgelig kan hun ikke flere år etterpå komme og forlange nøkler i tilfelelrs tilfelle. Særlig ikke når vi har avtale med alarmselskap og vi er stort sett hjemme 24/7. (En av oss jobber hjemmefra.)

Så advokaten sendte en epost til leieboeren med informasjon om at hun ikke fikk nøkler og at dette er helt i tråd med det hun har akseptert i kontrakten. Oppsigelsen hennes er godkjent, men hun må betale for de tre månedene hun har oppsigelsestid, enten hun bpr her eller ikke. (Kontrakten og oppsigelsen hennes var scannet inn og vedlagt.)

Så gikk det noen timer og leieboeren kom på døren og ville ha oppsigelsen sin i retur! Min mann avviste dette og informerte henne om at hun kan bo her de neste tre månedene. Hun må uansett betale oppsigelsestiden. Hun ble temmelig høyrøstet og ble bedt om å gå i tillegg til at hun fikk forholde seg til advokaten om det ble noe mer rundt oppsigelsen. 

Så tråden her viser til fulle, stol okke på de enkelte mener er pålitielig med hensyn til juridiske råd. At den store massen i en tråd mener å ha rett betyr ikke at de faktisk har rett. Og se hva dere setter navnet deres på før dere skriver under. 

Neste gang vi tar inn en leieboer så blir det et yngre menneske i full jobb. Nøkler blir det informert om i vedlegg til kontrakten at leieboeren ikke får til vår boenhet. Da har vi nemlig orden og mer enn orden i sakene. Der er nemlig ingeting i Husleieloven som hjemler at leieboer skal ha tilgang til sikringsskapet når det er minusmåler og dette er inntatt i leiekontrakten, nemlig. 

TS

 

Anonymkode: 2a64e...2ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang vi tar inn en leieboer så blir det et yngre menneske i full jobb. Nøkler blir det informert om i vedlegg til kontrakten at leieboeren ikke får til vår boenhet. Da har vi nemlig orden og mer enn orden i sakene. Der er nemlig ingeting i Husleieloven som hjemler at leieboer skal ha tilgang til sikringsskapet når det er minusmåler og dette er inntatt i leiekontrakten, nemlig.

Da regner jeg med at dere også har med en detaljert beskrivelse på hvordan leieboer skal forholde seg i tilfelle strømbrudd eller lignende, slik at hen får utbedret den alvorlige mangelen på din utleieenhet uten ugrunnet opphold?

Anonymkode: 47bdf...ce0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da regner jeg med at dere også har med en detaljert beskrivelse på hvordan leieboer skal forholde seg i tilfelle strømbrudd eller lignende, slik at hen får utbedret den alvorlige mangelen på din utleieenhet uten ugrunnet opphold?

Anonymkode: 47bdf...ce0

Der er ingen mangel. Vi driver utleie helt i tråd med loven. Du kommer med usaklige påstander tatt ut av løse luften og uten å kunne vise til en eneste lovparagraf for at vi driver ulovlig på noe som helst måte. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...