Gå til innhold

Uplight-lamper


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som har (og jeg har hatt mange) sånne lamper som starter veldig bra, men som jobber seg mer og mer over til det skjeve tårnet av Piza, etter hvert som bruk og tid går? Det er litt tragikomiske greier det hele, men jeg velger å le.  :laugh: Flere som har erfart dette? 
malena-uplight-in-antique-brass-with-rea

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt en slik. Den ble skeiv og stygg. Det værste var at den var jo åpen på toppen, og pga sterk pære som ble varm, ble jo dette favoritt plassen for flagrende insekter å ta kollektivt selvmord! Måtte tømme den ofte på sommeren for avdøde flagredyr. Når det ble luktende brent hjemme så viste vi at det var skjedd en liten tragedie. Den endre opp på gjennvinninga til slutt. Skruknottene satt og ikke spesielt godt, ved skruing falt de ofte av og forsvant under sofaen. Ny lampe er ikke innkjøpt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha....så er det ikke bare min aktive bruk av lamper som har deformert dem. Godt å vite. :) 
De er så absolutt en gravplass for flygende ting og må støvsuges og tørkes av regelmessig for å sende mest
mulig lys ut i omgivelsene, men jeg bare liker den typen lamper SÅ godt. Hvitt tak sender kaskader av lys 
(ja de reneste lysfontener faktisk) ned og gjør min bolig om til dag, selv midt på natten.
HURRA for den som fant dem opp. :klappe: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ny pære i min idag, og den er dobbelt så sterk som den forrige. Den var for svak, så nå har jeg kaskader med lys, o lykke!

Anonymkode: d0a62...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min ene er i disse dager som det skjeve tårnet i pizza og jeg forstår ikke hva som bidrar til at den blir så ødelagt. 
Den står på et rett gulv, foten er i orden, den lyser flott, men allikevel blir hele konstruksjonen SKJEIV!  :raven:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2018 den 14.42, Hoppetaujenta skrev:

Er det bare meg som har (og jeg har hatt mange) sånne lamper som starter veldig bra, men som jobber seg mer og mer over til det skjeve tårnet av Piza, etter hvert som bruk og tid går? Det er litt tragikomiske greier det hele, men jeg velger å le.  :laugh: Flere som har erfart dette? 
malena-uplight-in-antique-brass-with-rea

Den du har bilde av der er billigvarianten. Vi har hatt en som var betydelig dyrere den holdt seg til hele huset røk til. (Galgenhumor er mulig nå flere år senere.)

Så fikk vi bare tak i en utstillingsmodell av bedre kvalitet. Den stod og var skjev allerede i butikken. Den overlevde noen år, før den ble byttet ut med en skikkelig dyr sak av samme sorten. Den er blitt skikkelig skrudd sammen. Sjefen i huset har gitt beskjed om at lampen skal stå i fred uten de store flytte eller lene seg mot belastningene. Det ser ut til å være en klok beskjed. 

I tillegg vil jeg tro det hjelper at glassskjermen på toppen ikke er rund men avlang, slik at belastningen og tyngden går sidelengs og ikke så mye bak og fremover. 

Men i dag er alt bruk og kast. Også lamper. 

 

Anonymkode: 7f791...f78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min i 7 år uten at den er skjev, så der har vi nok ulik erfaring. 

Anonymkode: 13ff4...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel i kjellerstua, den har vart i ..tja..30 år?  Den er ikke skjev, men blir aldri flyttet rundt på heller. 

Har også en på stua, den er byttet ut 3-4 ganger, antakelig billigsorten, elendig kvalitet. Så kjøpte vi en på finn.no. og den fungerer perfekt. 

 

Anonymkode: d0a62...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...ja, mine blir flyttet på stadig vekk, men jeg holder den i firkanten hvor av/på hjulet er, så det skulle ikke belaste andre deler av konstruksjonen. De fleste kostet ca. 800,- og er kjøpt i lampebutikk. En er kjøpt brukt...uvisst fra hvor. Jeg skal sjekke det med dyrere variant neste gang jeg bytter ut. Kanskje til og med spørre i butikken om de har fått tilbakemeldinger på dette fra andre kunder.
Jeg forstår bare ikke hvor den blir skjev. Alle delene er fremdeles tett skrudd sammen slik som de skal og det er ingen slingring noe sted. Dette er og blir mystisk, men jeg er superfornøyd med lyset de gir. Bruker de egentlig sjelden med svakt  koselys, for de gir fra seg en irriterende zumming da. Lykken er skikkelig dagslys i hele rommet og lampene på fullt. :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Hmm...ja, mine blir flyttet på stadig vekk, men jeg holder den i firkanten hvor av/på hjulet er, så det skulle ikke belaste andre deler av konstruksjonen. De fleste kostet ca. 800,- og er kjøpt i lampebutikk. En er kjøpt brukt...uvisst fra hvor. Jeg skal sjekke det med dyrere variant neste gang jeg bytter ut. Kanskje til og med spørre i butikken om de har fått tilbakemeldinger på dette fra andre kunder.
Jeg forstår bare ikke hvor den blir skjev. Alle delene er fremdeles tett skrudd sammen slik som de skal og det er ingen slingring noe sted. Dette er og blir mystisk, men jeg er superfornøyd med lyset de gir. Bruker de egentlig sjelden med svakt  koselys, for de gir fra seg en irriterende zumming da. Lykken er skikkelig dagslys i hele rommet og lampene på fullt. :biggrin: 

Helt enig, må ha skikkelig lys i stua! Vi kjøpte på Skeidar, de hadde to typer, begge sluttet å lyse etter kort tid. Vi byttet og samme skjedde igjen, og de hadde fått endel klager. Så ga opp og fant en annen type på Finn. Den har nå virket i 2 år, og jeg krysser fingrene for at det fortsetter :) 

Anonymkode: d0a62...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Min ene er i disse dager som det skjeve tårnet i pizza og jeg forstår ikke hva som bidrar til at den blir så ødelagt. 
Den står på et rett gulv, foten er i orden, den lyser flott, men allikevel blir hele konstruksjonen SKJEIV!  :raven:

Jeg har denne  (fra Ikea)  og er svært godt fornøyd. Skjermene er av plast, men det gjør ikke meg noe. Stødig  og god er den og lyser godt opp https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60324676/

OBS mange av Ikeas andre stålamper er vinglete og står ikke stødig på gulvet. Men denne er altså stødig :) 

not-uplight-leselampe-gulv-svart__044239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Min ene er i disse dager som det skjeve tårnet i pizza og jeg forstår ikke hva som bidrar til at den blir så ødelagt. 
Den står på et rett gulv, foten er i orden, den lyser flott, men allikevel blir hele konstruksjonen SKJEIV!  :raven:

Kan det  være at det er noen skruer  under lampefoten som må strammes i ny og ne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Jeg har denne  (fra Ikea)  og er svært godt fornøyd. Skjermene er av plast, men det gjør ikke meg noe. Stødig  og god er den og lyser godt opp https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60324676/

OBS mange av Ikeas andre stålamper er vinglete og står ikke stødig på gulvet. Men denne er altså stødig :) 

not-uplight-leselampe-gulv-svart__044239

De der gir elendig dårlig lys, og er lite vakker å se på. 

Mor barn lamper av skikkelig kvalitet @Hoppetaujenta de "summer" ikke i bruk heller, uansett hvilken innstillinger de har. Jeg har to ulike ledlyslamper i tillegg, en stålampe og en bordlampe. 

19465-01_Moto_7392986781282_l.jpg

Den kameraten over her er min beste venn. Den summer ikke på lav styrke og er veldig snill med strømregningen og blir ikke varm. Den blir også flyttet rundt på, og tåler det. De med halogenpærer på av samme størrelse og fasong har vi slitt ut noen eksemplarer av. 

Anonymkode: 7f791...f78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bilder og opplysende tale. Jeg skjønner at jeg må oppgradere meg på akkurat denne fronten og spytte i noen lapper ekstra neste gang for å få det som jeg vil. Jeg skal endevende lampene på en pen måte og sjekke alt skrubart under, så får vi se om ting har noen effekt. Takk for gode innspill. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...