Gå til innhold

Rosewoods lille bolle


Rosewood

Anbefalte innlegg

Da var jeg kommet i gang med ny dagbok 😁 Her kommer jeg til å lufte alle slags tanker, som skifter mellom kjempeglad 😁🙌🏼 og vettskremt 😱😳. Hele berg og dal banen som er et svangerskap :laugh: 

Alle råd og lure tips tas i mot med stor takk! Gøy å høre andres erfaringer, enten det er noen som har gått gjennom det før, eller er i samme båt som meg akkurat nå 😁 

Etter omtrent 4 prøveperioder fikk vi det endelig til; positiv test sist fredag! Jeg hadde gått en stund og hatt mens-lignende symptomer, som begynte litt vel lenge før mens, så jeg tror nok jeg skjønte da at nå har det skjedd noe. Men tør jo ikke helt å tro på det og håpe så altfor mye, men så kom nå aldri mensen og vips - positiv test 🤯. 

Jeg er nå ca 5+5 på vei, snart halvveis til den magiske 12. uke! Måtte alt bare gå fint ❤️

Jeg har ringt legen og har fått time om en to ukers tid. Så foreløpig er det kun meg, samboer og legen min som vet dette. Jeg iler i kroppen til å fortelle det til folk, men jeg vil drøye det liiiitt lenger, litt nærmere 12. uker, føler det er litt tryggere, kjipt hvis jeg mister og så skal alle vite om det også..

Luktesansen min har forøvrig tatt HELT av. Jeg lukter ting overalt og så intenst. Her om dagen da vi kjørte ut en tur fikk jeg nesten helt klaus, nesten litt kvalt, pga lukten av eksos. Som ikke kjæresten min la noe merke til. Jeg følte liksom som om jeg hadde trynet mitt rett opp i en eksospotte, var så intenst! Haha, middag på restaurant i dag kan bli interessant...

Humørsvinginger og kvalme er også til stede. Er helst kvalm på formiddagen, ingen oppkast, bare skikkelig kvalm og litt halsbrann. Skifter fort mellom helt vanlig og fornøyd - til irritert - til å ville krølle meg i fosterstilling og grine - til å nesten le meg ihjel. Kjæresten blir helt stressa stakkar :fnise:

Ellers er alt fint! Tror fremdeles ikke det har gått opp for meg at om et år så sitter jeg med en 4 måneder gammel gutt/jente her 😳👶🏼

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for ny dagbok.:nordvesta:Kjenner meg veldig godt igjen i det å ville rope til alt og alle at man er gravid. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fortalt det til mine nærmeste :laugh:

Mamma har allerede funnet frem strikkebøkene sine, haha. "Ååå nå kan jeg begynne å strikke igjen! :alice::nordvesta:"

Haha, det er kjempegøy da, så deilig at de blir skikkelig glade! Så nå føles dette veldig ekte, skummelt og gøy på samme tid.

Har egentlig ikke noe særlig til symptomer nå, annet enn litt kort lunte og litt prikking i mage/hofte/rygg regionen. Utenom det er det kjennes det ganske normalt, så det er enda litt vanskelig å heeelt tro på at dette skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosewood skrev:

Nå har jeg fortalt det til mine nærmeste :laugh:

Mamma har allerede funnet frem strikkebøkene sine, haha. "Ååå nå kan jeg begynne å strikke igjen! :alice::nordvesta:"

Haha, det er kjempegøy da, så deilig at de blir skikkelig glade! Så nå føles dette veldig ekte, skummelt og gøy på samme tid.

Har egentlig ikke noe særlig til symptomer nå, annet enn litt kort lunte og litt prikking i mage/hofte/rygg regionen. Utenom det er det kjennes det ganske normalt, så det er enda litt vanskelig å heeelt tro på at dette skjer..

Deilig å fortelle de nærmeste det! Er jo trossalt en veldig stor hemmelighet å bære på. Kjenner til det med å ikke ha særlig symptomer. Føler meg liksom ikke gravid, bortsett fra når jeg har heftig stikking i magen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, plastfolien skrev:

Deilig å fortelle de nærmeste det! Er jo trossalt en veldig stor hemmelighet å bære på. Kjenner til det med å ikke ha særlig symptomer. Føler meg liksom ikke gravid, bortsett fra når jeg har heftig stikking i magen :P 

Ja sant, det er jo det! Deilig å slippe det ut, endelig. :) 

Var på kjøpesenteret i dag, stoppet jo selvfølgelig ved babyklærne for å se litt. ååååh det er så søtt :rodmer: Så smått, og så mye fint! Gleder meg ihjel til å begynne og kjøpe klær, kommer sikkert til å ta helt av. Alt av bittesmå sokker, votter, luer og bodyer smelter meg helt. Også sånne gode, varme onepieces med små ører på hetta :grine:

Så når jeg endelig finner ut kjønnet, DA skal det shoppes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Rosewood skrev:

Ja sant, det er jo det! Deilig å slippe det ut, endelig. :) 

Var på kjøpesenteret i dag, stoppet jo selvfølgelig ved babyklærne for å se litt. ååååh det er så søtt :rodmer: Så smått, og så mye fint! Gleder meg ihjel til å begynne og kjøpe klær, kommer sikkert til å ta helt av. Alt av bittesmå sokker, votter, luer og bodyer smelter meg helt. Også sånne gode, varme onepieces med små ører på hetta :grine:

Så når jeg endelig finner ut kjønnet, DA skal det shoppes!

Var også på storsenteret i dag, fikk rasket med meg 3-4 bodyer. Klarte ikke la vær :ninuskapus: gleder meg til vi får vite kjønnet ja, da går jeg nok bananas :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, plastfolien skrev:

Var også på storsenteret i dag, fikk rasket med meg 3-4 bodyer. Klarte ikke la vær :ninuskapus: gleder meg til vi får vite kjønnet ja, da går jeg nok bananas :fnise:

Ser den, slet litt med å holde meg i skinnet :fnise: Hvor langt er du på vei? Har du flere fra før? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosewood skrev:

Ser den, slet litt med å holde meg i skinnet :fnise: Hvor langt er du på vei? Har du flere fra før? :)

Er 8+6, første barnet. Håper alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt foran meg da ja, så koselig! Det håper jeg også, de er nervepirrende disse ukene her :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rosewood skrev:

Litt foran meg da ja, så koselig! Det håper jeg også, de er nervepirrende disse ukene her :/ 

Ja, det er nervepirrende. Og jeg syns det går sååå sakte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Litt stille fra meg nå, men det er ikke så mye som skjer for øyeblikket 😅 Går liksom bare rundt i min lille boble og skjønner ikke helt hva som er opp eller ned..

Har ikke så mye stikking i magen lengre, litt av og til kanskje. Kjenner jeg reagerer på masse småtteri, teite ting. Blir for irritert, spesielt på buss. Av irriterende stemmer, folk som SER irriterende ut (no offence til dem), folk som beveger seg på irriterende måter, og generelt ganske elendig tålmodighet 😂 Blir liksom litt overveldet av omgivelsene mine. Ble så irritert på bussen i dag at jeg kjente tårene i øynene mine. Herregud! :klaske:

Kvalmen har gitt seg for øyeblikket, så det er jo digg.

Hater lukten av banan. Hater den! Lukter grufult 😷

Tilbringer massevis av tid på å google. Googler alt. Matvarer jeg kan spise, ikke spise, spise litt av, drikke. Er det bra å gjøre ditt og datt, kan man gjøre det og det. Blitt litt hønsemor allerede, vil ikke gjøre noe feil!

Ang. kalorier - jeg har før graviditeten (føles enda rart å skrive det!) holdt meg i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Rundt 1500 kcal. Det vil si; prøvd, har ikke vært så flink men har prøvd å ta meg i sammen nå etter jul. Men nå når jeg er gravid, er det lurt å holde seg på det nivået, eller burde jeg spise for å holde vekta, sånn 1800-2000? Jeg er jo ikke så langt på vei heller da, men jeg aner ikke jeg. Dette er en av de tinga jeg googler på, men jeg blir ikke helt klok da. Jeg sulter meg ikke da, bare så det er sagt. Spiser når jeg er sulten, spiser til jeg er mett. Prøver å spise noenlunde sunt :) 

Ellers er jeg skikkelig trøtt :sove:Føles som om jeg kunne ha sovet en uke i strekk hvis ikke jeg hadde hatt noen forpliktelser overhodet. 

Gleder meg til første legetime! Har sååå mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med å google og google, man blir nesten sprø. Anbefaler å ikke google manglende symptomer:fnise:

Når det gjelder kaloriinntak. Jeg er ingen ekspert på det selv, men jeg kan komme med min erfaring. For 3 år siden omtrent veide jeg ganske mye, så jeg begynte å trene og jeg gikk fra 75 kilo til 58, er 160 cm høy. Vekten gikk litt opp igjen, og jeg følte meg komfortabel på en vekt mellom 60-62 kg. Så ble jeg ferdig utdannet og begynte i full jobb denne høsten, og det ble ikke like mye tid å trene som det var når jeg var student. Har derfor ikke fått trent så mye som jeg pleier, og dermed gått opp i vekt. Ikke veid meg, men jeg vil tippe jeg ligger på 65-66. Begynte å trene igjen og få en god rutine etter jul, men så fant jeg ut at jeg var gravid og kvalmen stoppet den gode rutinen min. 
Jeg føler meg ikke komfortabel, men jeg tenker at slanking og kaloritelling er noe jeg ikke skal gjøre før baby er ute. Nå fokuserer jeg heller på å spise når jeg er sulten, og spise relativt sunt og variert. Opp i vekt kommer vi til å gå uansett ila. svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg sååå igjen, @Rosewood :fnise:

Jeg er såååå irritabel, og det er så plagsomt. Blir flau og lei meg etterpå, så her går det virkelig i berg-og dalbane 🙄

Angående vekt.. Jeg er 158 cm høy, og har alltid ligget rundt 56-57 kg. Nå skulle jeg gå på vekta, og da var jeg 59 kg, noe jeg aldri før har veid. Først ble jeg lei meg, og tenkte at jeg må prøve å unngå å spise så mye mat fremover. Men etter å ha tenkt, så kommer jeg ikke til å endre på noe annet enn sukkerinntaket. Har alltid hatt en svakhet for sukker, sjokolade og kake. Det skal jeg holde meg unna 😇 Men ellers kommer jeg til å spise når kroppen signaliserer sult, også for å forebygge kvalme 🤮 Vektnedgang får man heller tenke på når baby er ute. Nå kan man heller fokusere på å få i seg nok næring, spise sunt og ofte. Så går det seg nok til 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 den 7.55, plastfolien skrev:

Kjenner til det med å google og google, man blir nesten sprø. Anbefaler å ikke google manglende symptomer:fnise:

Når det gjelder kaloriinntak. Jeg er ingen ekspert på det selv, men jeg kan komme med min erfaring. For 3 år siden omtrent veide jeg ganske mye, så jeg begynte å trene og jeg gikk fra 75 kilo til 58, er 160 cm høy. Vekten gikk litt opp igjen, og jeg følte meg komfortabel på en vekt mellom 60-62 kg. Så ble jeg ferdig utdannet og begynte i full jobb denne høsten, og det ble ikke like mye tid å trene som det var når jeg var student. Har derfor ikke fått trent så mye som jeg pleier, og dermed gått opp i vekt. Ikke veid meg, men jeg vil tippe jeg ligger på 65-66. Begynte å trene igjen og få en god rutine etter jul, men så fant jeg ut at jeg var gravid og kvalmen stoppet den gode rutinen min. 
Jeg føler meg ikke komfortabel, men jeg tenker at slanking og kaloritelling er noe jeg ikke skal gjøre før baby er ute. Nå fokuserer jeg heller på å spise når jeg er sulten, og spise relativt sunt og variert. Opp i vekt kommer vi til å gå uansett ila. svangerskapet :)

Ja det er sant. Vil jo baby sitt beste, og det trenger jo nok næring for å vokse normalt. Er bare så vanskelig når jeg nå har prøvd å holde meg til sånn 1400-1600 kcal for å prøve og gå ned i vekt, og nå bør jeg vel spise for å holde vekten stabil, som vil si omlag 2000 kcal? Må nok legge til et par mellommåltid da, for å få det til :P 

På 22.2.2018 den 8.34, lille_myyy skrev:

Kjenner meg sååå igjen, @Rosewood :fnise:

Jeg er såååå irritabel, og det er så plagsomt. Blir flau og lei meg etterpå, så her går det virkelig i berg-og dalbane 🙄

Angående vekt.. Jeg er 158 cm høy, og har alltid ligget rundt 56-57 kg. Nå skulle jeg gå på vekta, og da var jeg 59 kg, noe jeg aldri før har veid. Først ble jeg lei meg, og tenkte at jeg må prøve å unngå å spise så mye mat fremover. Men etter å ha tenkt, så kommer jeg ikke til å endre på noe annet enn sukkerinntaket. Har alltid hatt en svakhet for sukker, sjokolade og kake. Det skal jeg holde meg unna 😇 Men ellers kommer jeg til å spise når kroppen signaliserer sult, også for å forebygge kvalme 🤮 Vektnedgang får man heller tenke på når baby er ute. Nå kan man heller fokusere på å få i seg nok næring, spise sunt og ofte. Så går det seg nok til 🤗

Jaaa, ikke minst. Blir dødsflau av meg selv etterpå 🤦🏼‍♀️ Samboer er enda ikke helt vandt til den nye... oppførselen min, så han er såpass lite taktisk at han bjeffer tilbake :rolleyes: Som bare gjør meg enda vanskeligere. Ikke lurt. Prøver å forklare han når jeg er meg selv igjen, at han ikke må fore trollet (som jeg kaller meg :fnise:), bare la meg bjeffe litt og så går det over fort. Jaja, han trenger jo litt tid han også til å vende seg til dette her, stakkar... 😂 Haha det er så lite mannfolka kan gjøre på dette stadiet egentlig, annet enn å bare se oss blir mer og mer skrullete. 

Er så sykt oppblåst nå, bare tanken på jeans gir meg mageknip 😖 Skal jobbe i helga, så jeg håper kroppen min samarbeider med meg. Ikke gi meg kvalme nå! Er en ganske fysisk jobb, med en del gåing og tunge løft, så jeg bør helst være i god form. Skal ta det litt med ro da, og tenke ekstra mye på ergonomi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stille her om dagen, hehe det er bare ikke så masse som skjer!

I dag er jeg 7+4 på vei, altså i uke 8 hvis jeg har forstått det riktig? :vetikke:

Kvalmen har gitt seg for nå i hvertfall, men jeg har lettere for å bli bilsyk. På bussen her om dagen satt jeg og leste på telefonen min, men etter et par minutt måtte jeg bare legge den i fra meg da jeg ble så kvalm 🤢 Men ikke noe utenom det.

Ømme bryst derimot! Det har ikke gitt seg, tvert i mot. Kan nesten ikke gå opp og ned trapper uten å få følelsen av at puppene smeller rundt noe helt vanvittig. Må liksom holde de helt fast på plass, og jeg kan bare glemme å småløpe til bussen uten å holde meg der. AU 😨

Stikkee og prikker her og der som vanlig.

Ellers synes jeg det er skikkelig gøy å lese om utviklingen til den lille bolla uke for uke. Har to apper; Preglife og Gravid & barn. Også googler litt og da. Skikkelig gøy å følge med, lese hvor stor den er, hvilke kroppsdeler og organer som dukker opp. Så nå er den altså på størrelse med en bønne. Haha herregud, så bitteliten! 😭

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler også at jeg gjør dette med mat og drikke veldig komplisert for meg selv... 🙄🙄

Overtenker alt! Skal jeg tine opp kjøttdeigen på kjøkkenbenken eller i kjøleskap?

Kan jeg varme opp en suppe som har vært i kjøleskapet i 3 dager?

Skal maten være brennheit når jeg spiser den, må jeg varme den opp hvis den har vært ute litt? Hva er grensen?

Altsåååå...Jeg orker ikke å være såå fanatisk gjennom hele svangerskapet 😓😂

Er så forvirrende, det står så mye forskjellig på nett at jeg klarer nesten ikke skille mellom hva som er kjempefarlig og hva som bare kan, muuuligens være ikke så bra. 

Dumme google 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått dato til første UL, da er jeg 13 uker på vei, og så har jeg tatt kontakt med helsestasjonen her i nærheten ang. jordmor, så nååå er det virkelig i gang 😁😀 fått skrevet helsekort, veid meg, tatt blodtrykk og sånne ting hos legen. 

Jeg gleder meg sååå til å komme over de 12 ukene, få vite kjønnet, og endelig kunne kjøpe klær 😍 går stadig gjennom barneavdeligen og titter på babyklær. Bittesmå søte klær, det er jo så mye fint! 😱🤩 Jeg kommer til å gå helt berserk! Samboer synes også det er litt gøy å titte gjennom babyklær og «tnååå»er med meg av alt det søte som er. Det er gøy 😁❤️

Ellers er jeg skikkelig, skikkelig trøtt. Kan sverge på at jeg aldri har vært så trøtt før. Tok meg en lur i går som varte godt over en og en halv time, sovnet på sofaen i en time igjen før vi gikk og la oss, før midnatt, våknet i dag kl 10. Og nå er jeg dødstrøtt igjen 😴😴

Jeg synes alt dette her er så gøy, virkelig! Trøtt, sliten, kvalm, bekymret, samme det; det har endelig skjedd! Det vi har snakket om planlagt i et halvt år skjedde endelig. Det er faktisk enda helt utrolig rart å tenke på 😍 Dette er så gøy og jeg gleder meg sånn til tiden fremover 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, så koselig å lese! Nyt nyt nyyt ❤️ Og ta masse bilder! Jeg angrer på at jeg ikke tok flere fine magebilder altså 👎🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt bekymret.. :( 

Jeg var på do nå nettopp. Så i trusen min at det var størknet blod, vanskelig å tyde farge da jeg har sånn mørkrosa truse på, men så det var merke fra blod. Ikke noe klumper eller noe. Kom heller ikke noe i do. Men det kon litt gjennomsiktig brun farge på papiret, også litt sånn lyserød farge. Ikke  masse, det drypper eller renner ikke, jeg må lete frem med papiret liksom.

Stikker i magen og ryggen; ikke direkte kjempevondt, men det stikker litt. Men det har det egentlig gjort hele veien. Tenker det er normalt, liksom at det tøyes og strekkes der inne.

Trenger jeg å være redd?? Eller er det vanlig å blø noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...