Gå til innhold

Dyrt å være gjest i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.2.2018 den 21.21, Skråblikk skrev:

De skal vel for faen ha gave også tipper jeg?

Hvorfor bruker du bannskap i en sånn setting? Totalt upassende av deg! Er du en sånn jegertviling eller?

 

Anonymkode: 9085a...3cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bror giftet seg i utlandet, men nå er han bosatt i det landet han giftet seg i. Fra hans side var det kun meg og mine foreldre som var i bryllupet, og hun hadde sin mor, søster og bestevenninne der. 

Andre utenlandsbryllup hadde jeg dratt i hvis jeg hadde hatt lyst til å besøke landet og hadde råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger utenlandskbryllup fordi det blir mer økonomisk for gjestene. Sender man invitasjonen tidlig nok har gjestene mulighet til å bestille flytur når det er tilbud, det er sjeldent tilbud innad i Norge. Vi har valgt å ha det i et av de skandinaviske landene.

Vi spanderer all mat fra fredag til søndag, og kommer til å ordne rabatter på/betale deler av rommene slik at det ikke blir så dyrt. Vi har største delen av familien inkl enkelte av de nærmeste i de 3 nordligste fylkene. I tillegg har vi noen av de nærmeste og resterenfr familiemedlemmer på vestlandet og østlandet. Jeg er ikke fra nordnorge, bor ikke der, og ingen av oss ønsker å feire der. Derfor velger vi utlandet slik at det blir likt for alle. I tillegg koster det som oftest mindre fra Tromsø til byen vi feirer i enn Tromsø - Oslo, vi har sjekket prisen. 

Vi ordner selfølgelig transport tur/retur. 

Anonymkode: 33402...fe7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 19.33, Puny skrev:

poenget mitt er at folk snakker så sykt mye dritt (her på KG) om folk som skal ha bryllupet sitt i utlandet,fordi det er så dyrt, men det er søren  meg ikke alltid det blir så billig å være gjest her i Norge heller...

Dette!

Vi betalte faktisk ganske mye mindre for enn langweekend i Paris for å delta i bryllupet til et vennepar enn vi betalte for å delta i bryllupet til et annet vennepar på brudens hjemsted i "gokk" her i Norge.  

Det som i hovedsak fordyret sistnevnte var:

  • nærmest ikke-eksisterende kollektivtilbud, som betydde at vi måtte koste på oss leiebil.
  • dyre fergebilletter mellom flyplass og "gokk".
  • kun ett overnattingstilbud innen rimelig avstand. De visste å ta seg betalt pga "monopolet".
  • dyre flybilletter pga monopol på strekningen.

Anonymkode: 201a5...1e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Vi betalte faktisk ganske mye mindre for enn langweekend i Paris for å delta i bryllupet til et vennepar enn vi betalte for å delta i bryllupet til et annet vennepar på brudens hjemsted i "gokk" her i Norge.  

Det som i hovedsak fordyret sistnevnte var:

  • nærmest ikke-eksisterende kollektivtilbud, som betydde at vi måtte koste på oss leiebil.
  • dyre fergebilletter mellom flyplass og "gokk".
  • kun ett overnattingstilbud innen rimelig avstand. De visste å ta seg betalt pga "monopolet".
  • dyre flybilletter pga monopol på strekningen.

Anonymkode: 201a5...1e8

Enig. Man bør slutte å snakke om utenlandsbryllup som dyrt hvis det ikke er det. Bryllup kan være dyrt/billig uavhengig av hvor det er.Det er ingen automatikk over at å gifte seg i utlandet alltid betyr at det er dyrt for gjestene.

Anonymkode: 5dccf...b7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Hei alle bryllupsdebattanter.

Min kjære niese skal gifte seg i Sør-Frankrike i august og de har invitert familie og venner.

Nå har "prislisten" kommet og jeg ser at dette blir svært dyrt for oss som skal nedover. Man må betale alt selv, og jeg kvier meg litt for å si i fra om at jeg ikke kan ta meg råd.

Er dette vanlig kutyme? Jeg har vært i svært få bryllup så jeg vet rett og slett ikke hva som er greit og ikke? Er jeg gnien, og burde "ta meg råd"?

Anonymkode: bdf24...c2a

Folk må få gifte seg akkurat der de vil, de inviterte bestemmer selv om de vil takke ja eller nei. Verre er det ikke...

Problemstillingen gjelder jo ikke bare utenlandsbryllup, flyreise + overnatting kan bli like dyrt hvis du inviteres i bryllup innenfor landets grenser også.  Slekten min er ikke så stor, men vi er spredd rundt i landet fra Finnmark til Stavanger. Siden vi ikke er så mange blir så godt som alle invitert til alle store lag, men det er ingen som forventer eller tror at alle skal takke ja :) 

Anonymkode: 89f10...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker du bannskap i en sånn setting? Totalt upassende av deg! Er du en sånn jegertviling eller?

 

Anonymkode: 9085a...3cf

Ler og ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som gifter seg i utlandet regner kanskje nettopp med at ikke alle kan komme?
mange som gifter seg inviterer jo folk kun fordi mange blir sure om de ikke får invitasjoner. ved å legge bryllupet til slik får de jo en naturlig sil av de nærmeste familie/venner uten at noen trenger å bli sure eller føle seg utelatt av manglende invitasjon.

 

Anonymkode: a0b83...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at mange har alle piggene ute angående bryllup i utlandet.  Det er visst synonymt med skyhøye utgifter for gjestene, mye dyrere enn om brudeparet gifter seg her i Norge.  Det er ikke alltid tilfelle.

Det er ikke nødvendigvis dyrere å delta i et bryllup i utlandet enn å delta i et bryllup i Norge.  En flybillett og/eller annen transport innenlands i Norge er ikke nødvendigvis billigere enn en billett til en destinasjon i utlandet.  Overnatting i Norge er ikke nødvendigvis billigere enn overnatting på en destinasjon i utlandet.  Mange ganger er det faktisk billigere for gjestene at brudeparet legger bryllupet utenlands enn på et sted i distrikts-Norge med begrenset med både transport- og overnattingsmuligheter.

Om flesteparten av gjestene bor i samme område som brudeparet er det i mine øyne mest naturlig å legge bryllupet der, så færrest mulig får utgifter til reise og overnatting, men om de fleste gjestene uansett må betale for reise og overnatting for å delta er det ikke ikke sikkert det dyreste alternativet er innenfor Norges grenser.  

Anonymkode: 74a44...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it

Jeg har vært i mange bryllup utenfor Norges grenser. Det dyreste bryllupet jeg har vært i, var likevel i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Si rommet er kr 1000 og jeg blir to netter. Da er prisen oppe i 4 800. I tillegg transport tur/retur flyplass her hjemme kr 300, en kaffe og bagett på flyplassen og/eller noe ombord t/r kr 400 til sammen (koster gjerne mer, men...), da er vi oppe i 5 700.... Antar at jeg må dekke mat og drikke selv utenom selve feiringen, så da er jeg sikkert oppe i 7 000 kr +...

Hjemme ville jeg trolig gitt en gave til ca kr 1 000 om du var en god venninne!

Anonymkode: 2992b...9af

I tillegg er skolen stengt 4 uker i juli, alenemor og barnet må være med meg de ukene. Jeg kan ikke ta ferie fra juni, da har jeg ikke flere feridedager til resten av året 🙈

Anonymkode: f2c20...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta gaven med på turen så må det jo bli penger, så man må regne en 1000-lapp på det også. (Hvis parene ønsker seg gaver i tillegg da).

Anonymkode: bdf24...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at mange har alle piggene ute angående bryllup i utlandet.  Det er visst synonymt med skyhøye utgifter for gjestene, mye dyrere enn om brudeparet gifter seg her i Norge.  Det er ikke alltid tilfelle.

Det er ikke nødvendigvis dyrere å delta i et bryllup i utlandet enn å delta i et bryllup i Norge.  En flybillett og/eller annen transport innenlands i Norge er ikke nødvendigvis billigere enn en billett til en destinasjon i utlandet.  Overnatting i Norge er ikke nødvendigvis billigere enn overnatting på en destinasjon i utlandet.  Mange ganger er det faktisk billigere for gjestene at brudeparet legger bryllupet utenlands enn på et sted i distrikts-Norge med begrenset med både transport- og overnattingsmuligheter.

Om flesteparten av gjestene bor i samme område som brudeparet er det i mine øyne mest naturlig å legge bryllupet der, så færrest mulig får utgifter til reise og overnatting, men om de fleste gjestene uansett må betale for reise og overnatting for å delta er det ikke ikke sikkert det dyreste alternativet er innenfor Norges grenser.  

Anonymkode: 74a44...68d

Whoops! Ser det har lurt seg inn en feil i siste avsnitt, samt at siste setning har falt ut, hodet var visst ikke helt med tidlig på morgenen i dag.  Rett er:

Om flesteparten av gjestene bor i samme område som brudeparet er det i mine øyne mest naturlig å legge bryllupet der, så færrest mulig får utgifter til reise og overnatting, men om de fleste gjestene uansett må betale for reise og overnatting for å delta er det ikke ikke sikkert det billigste alternativet er innenfor Norges grenser.  Det kan hende at det faktisk blir billigere for gjestene at bryllupet legges utenlands enn i Norge.

Anonymkode: 74a44...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2018 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Man risikerer å stenge ute enkelte man gjerne ville hatt der også. Jeg måtte takke nei til min brors bryllup fordi det ble lagt til utlandet. Med AAP-minstesats var det ikke mulig å få til.

Anonymkode: 426d9...801

Hvis han gjerne ville hatt deg der burde han sponset deg med turen, synes jeg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde si ja hvis du har lyst til å bruke så mye penger på å reise dit. Og du burde si nei hvis du ikke har lyst til det. Grei skuring. De kan ikke forvente at folk kommer.

Anonymkode: d7770...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det må da være lov å gifte seg i utlandet hvis en ønsker det. Brudeparet forventer nok ikke at alle har mulighet eller råd til å reise, men det er deres dag og hvis de ønsker å gifte seg i utlandet så burde de ikke bli kritisert for det.

Slapp av og bli hjemme og bruk pengene dine på andre ting du prioriterer høyere ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Energi-jenta skrev:

 

Slapp av og bli hjemme og bruk pengene dine på andre ting du prioriterer høyere ;)

Hvorfor sarkastisk? Ja det er HELT greit å bli hjemme hvis man må ut med mange tusen kroner for et bryllup i utlandet. Du har kanskje arrangert utenlandsbryllup selv det mange meldte avbud, eller? ;)

Anonymkode: bdf24...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2018 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor sarkastisk? Ja det er HELT greit å bli hjemme hvis man må ut med mange tusen kroner for et bryllup i utlandet. Du har kanskje arrangert utenlandsbryllup selv det mange meldte avbud, eller? ;)

Anonymkode: bdf24...c2a

 

Det var da voldsomt da. Det var heller ikke ment sarkastisk? Mye i livet og økonomien handler jo nettopp om prioriteringer, og det var ikke noe dømmende ment fra min side at dere ikke ønsker å bruke flere tusen på å reise i bryllupet deres.

Hvis du ikke ønsker å bruke en del penger på å reise i bryllupet deres så bli hjemme. Det forstår nok brudeparet også veldig godt ;)

 

Det er fullstendig unødvendig å være så frekk! Det er ingen som har meldt avbud i mitt bryllup. Det skal avholdes i Norge i byen vi bor i...

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har påpekt allerede betyr ikke bryllup i utlandet nødvendigvis at det er dyrere for gjestene å delta enn om bryllupet ble holdt i Norge. Om flertallet av gjestene uansett må beregne å bruke penger på reise og overnatting kan det være at det blir billigere å reise utenlands. 

I fjor sommer ble vi invitert i bryllupet til min fetter. De skulle gifte seg på brudens hjemsted, et lite sted på vestlandet. Flybilletten til en av de større byene i landsdelen var ikke veldig dyr, men vi måtte leie bil og ta et par forholdsvis dyre ferger for å komme oss dit. Brudeparet hadde "ordnet" overnatting for gjestene sine på hotellet der bryllupet skulle holdes. Den såkalt rabatterte prisen var stiv. Vi betalte omtrent det samme for to netter i et kjipt dobbeltrom på "historisk" hotell som vi betalte for fem netter på et ganske greit hotell i Roma et par uker før. Totalkostnaden for å være med på bryllupsfeiringen fredag til søndag var omtrent det samme som fem-dagers turen til Roma (reise, opphold og mat).

Anonymkode: 9acbf...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2018 den 11.50, AnonymBruker skrev:

*snip*

Om flesteparten av gjestene bor i samme område som brudeparet er det i mine øyne mest naturlig å legge bryllupet der, så færrest mulig får utgifter til reise og overnatting, men om de fleste gjestene uansett må betale for reise og overnatting for å delta er det ikke ikke sikkert det billigste alternativet er innenfor Norges grenser.  Det kan hende at det faktisk blir billigere for gjestene at bryllupet legges utenlands enn i Norge.

Anonymkode: 74a44...68d

Dette!

Om et brudepar vurderer å legge bryllupet i utlandet når flesteparten av gjestene bor i nærheten av dem og kun et fåtall er tilreisende som får utgifter til reise og overnatting om de holder bryllupet der de bor synes jeg de bør droppe det og holde bryllupet der de bor.

Men om flesteparten av gjestene uansett må bruke penger på reise og overnatting kan det godt være at de ender med samme, eller lavere, utgifter på å reise utenlands.

Uansett bør brudeparet ha gjestene i tankene når de legger planer, ikke bare sine egne ønsker og drømmer for "den perfekte dagen". For meg hadde det lagt en demper på dagen om jeg visste at mennesker forloveden min og jeg setter pris på og ønsket at var der ikke kom fordi det ble for dyrt for dem. 

Anonymkode: 9acbf...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...