Gå til innhold

Dyrt å være gjest i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle bryllupsdebattanter.

Min kjære niese skal gifte seg i Sør-Frankrike i august og de har invitert familie og venner.

Nå har "prislisten" kommet og jeg ser at dette blir svært dyrt for oss som skal nedover. Man må betale alt selv, og jeg kvier meg litt for å si i fra om at jeg ikke kan ta meg råd.

Er dette vanlig kutyme? Jeg har vært i svært få bryllup så jeg vet rett og slett ikke hva som er greit og ikke? Er jeg gnien, og burde "ta meg råd"?

Anonymkode: bdf24...c2a

Når vi får se prislisten så kan vi avgjøre hva vi synes om prisnivået.

 

Anonymkode: 2f625...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si rommet er kr 1000 og jeg blir to netter. Da er prisen oppe i 4 800. I tillegg transport tur/retur flyplass her hjemme kr 300, en kaffe og bagett på flyplassen og/eller noe ombord t/r kr 400 til sammen (koster gjerne mer, men...), da er vi oppe i 5 700.... Antar at jeg må dekke mat og drikke selv utenom selve feiringen, så da er jeg sikkert oppe i 7 000 kr +...

Hjemme ville jeg trolig gitt en gave til ca kr 1 000 om du var en god venninne!

Anonymkode: 2992b...9af

Helt enig. Godt poeng. Det blir dyrt uansett! Og frekt å tvinge gjestene til å bruke en del av ferien sin på andres bryllup

Anonymkode: 51fb2...62b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være helt greit å takke høflig nei til bryllup i utlandet. På samme måte som det også er greit å takke nei til bryllup på den andre kanten av landet dersom man ikke føler for å ta seg råd til det.

Tror de fleste brudepar som velger å gifte seg i utlandet regner med at ikke gjestene har anledning/råd til å komme. Det er noe man vet når man legger opp til denne type bryllup.

Men jeg stusser over hvor mange på KG som virker fornærmet over i det hele tatt å bli invitert til slike bryllup. Jeg hadde vært satt pris på at brudeparet ønsket å ha meg der. Da jeg tenker det er noe å oppleve de aller fleste steder, ville jeg tenkt på det som noe fint å kombinere med ferien det året. Dersom det ikke passet slik og jeg ikke ønsket å ta meg råd, hadde jeg takket høflig nei. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ts her. 

Takk for slle svar.

Angående priser, i dette tilfellet blir beløpet femsifret for meg. Dyre flybilletter og dyrt hotell. Jeg må også leie bil.

 

Anonymkode: bdf24...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å kontakte noen andre single å samarbeide litt? Dele rom, bil.... Evt mulig å bo et annet sted, reise på andre tidspunkter eller mellomlanding. 

Anonymkode: d4196...2d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si rommet er kr 1000 og jeg blir to netter. Da er prisen oppe i 4 800. I tillegg transport tur/retur flyplass her hjemme kr 300, en kaffe og bagett på flyplassen og/eller noe ombord t/r kr 400 til sammen (koster gjerne mer, men...), da er vi oppe i 5 700.... Antar at jeg må dekke mat og drikke selv utenom selve feiringen, så da er jeg sikkert oppe i 7 000 kr +...

Hjemme ville jeg trolig gitt en gave til ca kr 1 000 om du var en god venninne!

Anonymkode: 2992b...9af

Men hjemme får du ikke garantert sol og se litt av verden på kjøpet. :)     

Anonymkode: e3a27...a92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Godt poeng. Det blir dyrt uansett! Og frekt å tvinge gjestene til å bruke en del av ferien sin på andres bryllup

Anonymkode: 51fb2...62b

Da er det frekt å "tvinge" folk til sette av en hel lørdag til å feire bryllup også!   Det er ingen tvang, helt frivillig.  Ønsker du å feire paret OG se en ny del av verden så kommer du. 

Anonymkode: e3a27...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter utenlandsbryllup litt som en måte å riste av litt mere perifere venner og slekt som en vanligvis kanskje ville bedt bare på kaffe i et bryllup hjemme. I så måte synes jeg det er en grei ordning.

Anonymkode: f8663...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en niese som skal gifte seg i utlandet, og vi har ikke tenkt å dra. Det har blitt mer og mer vanlig at folk gifter seg utenlands, og jeg ser ikke helt poenget. Hvorfor gjøre det dyrt for gjestene?

En ting er å dra på ferie til et sted man har lyst til å dra til, - da er det jo lettere å bruke penger på det. Bruke mye penger på å reise og bo på et sted man nødvendigvis ikke finner så interessant er bortkastet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig det er litt egoistisk å gifte seg i utlandet. Har hørt mange klage over det samme. .

Bedre for brudeparet siden mat og drikke er billigere i utlandet, men ikke alltid like greit for gjestene. . 

Anonymkode: 7e030...3a5

Er ikke alltid like greit for gjestene i Norge heller. Det dyreste bryllupet jeg har vært på har definitivt vært i Norge; et knøttlite sted, det tok alt for lang tid å kjøre til, så vi måtte ta fly, om vi ikke skulle ta oss fri en ekstra dag fra jobben for å kjøre. Svindyre billetter. Bare ett overnattingssted, selvsagt, og de tok seg virkelig betalt. 

Andre som har hatt bryllupet sitt i Roma eller Paris og slikt har vært betraktelig billigere...

Syntes folk skal slutte å sutre om sånt jeg, enten så drar man og er blid og betaler det det koster, eller så blir man hjemme. 

Endret av Puny
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si rommet er kr 1000 og jeg blir to netter. Da er prisen oppe i 4 800. I tillegg transport tur/retur flyplass her hjemme kr 300, en kaffe og bagett på flyplassen og/eller noe ombord t/r kr 400 til sammen (koster gjerne mer, men...), da er vi oppe i 5 700.... Antar at jeg må dekke mat og drikke selv utenom selve feiringen, så da er jeg sikkert oppe i 7 000 kr +...

Hjemme ville jeg trolig gitt en gave til ca kr 1 000 om du var en god venninne!

Anonymkode: 2992b...9af

Artig, for ingen blinker to ganger om bruden skal ha festen på sitt hjemsted i x-mil utenfor ingenstedsland i Finnmark. Prisen blir ikke billigere av den grunn, billettene er dyrere og maten (du må kjøpe selv) er dyrere

Endret av Puny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det skulle jammen vært en god venn eller et veldig nært familiemedlem for at jeg skulle brukt ferie og masse penger på å reise til utlandet i bryllup. For mine aller nærmeste hadde jeg uten tvil reist og betalt (så sant jeg hadde råd). 

Anonymkode: 318b2...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, NotNaomi skrev:

Kan ikke si at det er egoistisk å velge utlandet,men det er egoistisk og ganske stygt om de reagerer negativt om de innbudte ikke har mulighet til å komme.De må jo nesten invitere,for ellers vil vel noen ta det ille opp hvis de ikke får innbydelse også.Det er derimot en selvfølge at de godtar og skjønner det hvis en ikke har mulighet til å komme.

Kanskje de håper på at noen ikke kunne komme? Vi gjorde det slik dels fordi vi da visste at min bestemor ikke ville komme og det blir en mye hyggeligere feiring uten henne. 

Anonymkode: 41d82...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje de håper på at noen ikke kunne komme? Vi gjorde det slik dels fordi vi da visste at min bestemor ikke ville komme og det blir en mye hyggeligere feiring uten henne. 

Anonymkode: 41d82...079

Det er jo mulig :-) ser ikke ut som om du har en hyggelig bestemor.Kanskje noen gjør det for å sile ut de Uhyggelige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfatter utenlandsbryllup litt som en måte å riste av litt mere perifere venner og slekt som en vanligvis kanskje ville bedt bare på kaffe i et bryllup hjemme. I så måte synes jeg det er en grei ordning.

Anonymkode: f8663...5d5

YEP! Sette var vår tanke med vårt bryllup :) 

Anonymkode: 41d82...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg dropper alle utlandsbryllup og selskaper. Det er utelukket, for jeg har ikke råd til sånn luksus. Jeg må velge mellom det og en liten sommerferie for ungene og da er valget enkelt. 

Anonymkode: 426d9...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Det er jo mulig :-) ser ikke ut som om du har en hyggelig bestemor.Kanskje noen gjør det for å sile ut de Uhyggelige :-)

De gangene hun er edru er hun grei nok, men hun er ikke et innslag vi ønskt i bryllupet vårt. 

Anonymkode: 41d82...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puny said:

Artig, for ingen blinker to ganger om bruden skal ha festen på sitt hjemsted i x-mil utenfor ingvenstedsland i Finnmark. Prisen blir ikke billigere av den grunn, billettene er dyrere og maten (du må kjøpe selv) er dyrere

Jeg har ikke råd til å være med på bryllup da heller jeg. Dessverre.

Anonymkode: 426d9...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke råd til å være med på bryllup da heller jeg. Dessverre.

Anonymkode: 426d9...801

poenget mitt er at folk snakker så sykt mye dritt (her på KG) om folk som skal ha bryllupet sitt i utlandet,fordi det er så dyrt, men det er søren  meg ikke alltid det blir så billig å være gjest her i Norge heller...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...