Gå til innhold

Dyrt å være gjest i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle bryllupsdebattanter.

Min kjære niese skal gifte seg i Sør-Frankrike i august og de har invitert familie og venner.

Nå har "prislisten" kommet og jeg ser at dette blir svært dyrt for oss som skal nedover. Man må betale alt selv, og jeg kvier meg litt for å si i fra om at jeg ikke kan ta meg råd.

Er dette vanlig kutyme? Jeg har vært i svært få bryllup så jeg vet rett og slett ikke hva som er greit og ikke? Er jeg gnien, og burde "ta meg råd"?

Anonymkode: bdf24...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når folk gifter seg i utlandet må de forvente at ikke alle kan ta seg råd. Jeg hadde ikke hatt råd til sånne ting selv. Har man ikke råd så har man ikke råd. Man skal ikke leve på loff og nudler i flere mnd for å få råd til et bryllup. 

Anonymkode: ed2a2...5f6

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig merkelig trend som har startet. Jeg hadde selv en tante som giftet seg i paris i fjor hvor vi gjester måtte betale alt selv. Det endte jo opp med at bare jeg kunne dra og min samboer måtte være hjemme. Var jo helt syke summer. 

Anonymkode: b5f49...167

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er IKKE gnien :) er jo faktisk ikke bare å ta seg råd heller. Jeg tenker at det må være opp til hver enkelt hva de ønsker og kan bruke penger på.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har droppa flere bryllup jeg har invitert til selv, er ikke noe big deal så lenge det ikke er søskens første ekteskap eller veldig nære venner. Har droppet et par sånne utenlandsbryllup da det blir for mye styr.

Anonymkode: f8663...5d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig det er litt egoistisk å gifte seg i utlandet. Har hørt mange klage over det samme. .

Bedre for brudeparet siden mat og drikke er billigere i utlandet, men ikke alltid like greit for gjestene. . 

Anonymkode: 7e030...3a5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som velger å legge bryllupet til utlandet må jo være klar over at det sannsynligvis er noen som ikke har anledning til å delta. Og "ta seg råd", det kan jo være så mye, alt fra å utsette nødvendige utgifter til at sparekontoen ikke vokser like mye som vanlig. Tror jeg enten skulle hatt veldig nært forhold til brudeparet eller veldig lyst til å besøke den bestemte byen dersom jeg skulle ha dratt i bryllup i utlandet. Og relativt god råd, selvsagt.  Litt storforlangende av brudepar som går for denne løsningen.

Anonymkode: a8c68...526

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss sent i juni i Spania på Solkysten. Vi la det nærme ferien slik at gjestene kunne ta ferie samtidig med bryllupet hvis de ville. Flybilletten t/r er på ca 2800 pr pers. Og hotell el leiligheter ligger på fra 500 kr døgnet til 2000 kr ++ hvis du velger å bo luxus.  Vi skal ha fri bar så de får ihvertfall ikke noen utgifter på selve bryllupsdagen, gjestene blir tom. hentet med buss som kjører dem helt til restauranten.  Vi uttrykte klart i invitasjonen at vi ikke ønsket gave og antrekket er pent, de aller fleste har en litt penere sommerkjole hengende i skapet og en de fleste menn har dress.  Ba 50 stk, kommer 30-35 stykk. 

Anonymkode: e3a27...a92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "tar deg råd" om du har lyst. Om du heller har lyst til å prioritere andre ting, er det helt innenfor å gjøre det. Selv forventer jeg på ingen måte at de jeg har invitert, særlig ikke de som må reise langt, velger å komme mitt bryllup, og det bør ingen andre gjøre heller. Koseligst med gjester som har lyst, og jeg ville blitt lei meg om noen blakket seg av pliktfølelse...

Anonymkode: 7d43e...6ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er greit når folk velger å ha bryllupet sitt i utlandet da jeg ikke trenger å anstrenge meg for å finne en unnskyldning for ikke å komme. :P Kommer 2 år senere da de feirer skilsmissen sin heller.... Tydeligvis noe som går for av 7 bryllup jeg var i 2014/2015 er nå 5 av de godt skilt og de siste 2 separerte. Med en gang folk gifter seg så slutter tydeligvis forholdet å fungere.

Anonymkode: 1286b...625

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å takke nei når bryllupet blir dyrt. Når de arrangerer i utlandet, må de også ta med i beregningen at det kommer til å bli så dyrt at mange ikke vil bruke så mye penger på det. Og ikke minst tid, det er ikke alle som vil bruke flere feriedager på å reise til et sted de ikke selv har fått bestemme. 

Jeg hadde takket nei. Når det kun er niese det er snakk om, er det ikke akkurat tvingende nødvendig at du stiller opp. Og hun har lagt opp til det selv ved å gjøre det så kostbart for gjestene. De kunne spandert hotell eller flybilletter om de virkelig ville folk skulle komme, så det at de ikke har gjort noe forsøk på å hjelpe gjestene økonomisk viser at det ikke er superviktig for dem at alle kommer. 

Anonymkode: 3e6a8...8a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes at man må få lov å gifte seg i utlandet hvis man vil det, jeg hadde dog ikke gått for den løsningen selv. 

Jeg tenker at når folk legger bryllupet sitt til utlandet må de forvente at flere takker nei. Jeg hadde helt klart takket nei. Ikke hadde vi hatt råd til det heller! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som velger å gifte seg i utlandet må regne med at ikke alle kan komme. Noen velger å betale overnatting eller fly for gjestene, men det er selvsagt veldig dyrt. Like dyrt som det er for deg å betale alt selv. Jeg skjønner godt at du ikke har råd til å betale flere tusen for å reise i bryllup, og det bør brudeparet forstå også. 

Anonymkode: 43f15...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig det er litt egoistisk å gifte seg i utlandet. Har hørt mange klage over det samme. .

Bedre for brudeparet siden mat og drikke er billigere i utlandet, men ikke alltid like greit for gjestene. . 

Anonymkode: 7e030...3a5

Kan ikke si at det er egoistisk å velge utlandet,men det er egoistisk og ganske stygt om de reagerer negativt om de innbudte ikke har mulighet til å komme.De må jo nesten invitere,for ellers vil vel noen ta det ille opp hvis de ikke får innbydelse også.Det er derimot en selvfølge at de godtar og skjønner det hvis en ikke har mulighet til å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel blitt litt mer vanlig. Bryllup har gått fra å være en koselig stund der man feirer glede med sine nære og kjære- til å bli en skrytefest av dimensjoner der man gjerne skal vise seg selv og formuen sin frem. Kan ike forvente annet fra selfiegenerasjonen. 

Takk nei med god samvittighet. Forvent at paret skal bli snurt da de ikke er vant til å tenke på andre enn seg selv, men det betyr bare desto mer at de driter i deg som person og egentlig er snurt fordi du ikke er der og bevitner skrytefesten og ser hvor "vidunderlige" de er

Anonymkode: 27ab8...40b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...