Gå til innhold

Tips til hva man kan ønske seg til bryllupet - er penger uakseptabelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Nå har jeg og samboer sittet og vridd hodene våres rimelig godt de siste månedene (gifter oss om under et halvt år), fordi vi sliter virkelig med å finne ting vi ønsker oss til bryllupet. Vi bor i en 70 kvm leilighet (med en liten bod) og det ser ut som at vi ikke vil ha muligheten til å flytte til noe større på et par år. 

Skapene er fullt av alle slags vin- og ølglass, fint servise, bestikk, håndklær, kjøkkenmaskiner og alt annet. Tepper, puter, dyner, sengetøy, pynteting, lys, duker og vaser. Hele boden er stappet med lignende ting vi har mottatt tidligere i jule- og bursdagsgaver som vi rett og slett ikke har plass til å ha i selve leiligheten enda (har t.o.m kasser stablet ute på vår innglasserte veranda. Vi har begge måttet kaste/gitt bort/solgt ting vi hadde før vi møtte hverandre, for å ikke sitte helt dobbelt opp med ting (noe som jeg fremdeles føler vi nesten gjør etter opprydningen). 

Samboer la inn et forslag til at vi kunne ønske oss bidrag til bryllupsreisen, opplevelser o.l. Jeg syntes dette var en god ide, fordi det var enkelt, greit og ikke minst kjempe kjekt for oss som kan bruke det på en uforglemmelig reise/opplevelse. Men så er det noen jeg har luftet ideen for som mener at dette er en kjempebommert. Verken jeg eller samboer ønsker å virke frekk eller grisk, og vi ønsker selvfølgelig at gjestene skal gi noe de føler er nyttig selv. Vi har foreløpig en liten ide om å skrive en fin tekst om at gaver til oss er ikke obligatorisk, men hvis de ønsker å bidra med noe så er det bidrag til reisen eller en opplevelse(gavekort til klatrepark, rafting o.l.). Vi kan for all del også prøve å lage en liten liste med ting, men igjen så vet jeg at det er stor sjanse for at de bare opptar mer plass og blir stuet bort. 

Har forresten vært tidligere i bryllup hvor brudeparet har ønsket seg helst bidrag til sportsutstyr o.l., og føler at det var helt ok(men er tydeligvis mange forskjellige meninger ute å går). 

Så.. er det noen her som har eventuelt tips til hva man kan ønske seg i bryllupsgave(som ikke tar plass i leiligheten). Og er det noen som har ønsket seg penger i bryllupet i det siste, som har blitt tatt godt/dårlig imot?

Anonymkode: 01088...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tenker på akkurat det samme her. har absolutt ikke lyst på gaver til bryllupet for vi har alt vi trenger og har ikke mer plass. Vi tenker å gi beskjed om at vi ikke vil ha gaver, men hvis noen absolutt vil gi noe at det da får bli pengegave eller gi til veldedighet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ilane skrev:

tenker på akkurat det samme her. har absolutt ikke lyst på gaver til bryllupet for vi har alt vi trenger og har ikke mer plass. Vi tenker å gi beskjed om at vi ikke vil ha gaver, men hvis noen absolutt vil gi noe at det da får bli pengegave eller gi til veldedighet :)

Hvordan tenker du/dere å gi beskjed om sånt? :-) Er det normalt å legge sånt ved invitasjonene? Har også hørt at det er en "uting" å legge sånt ved invitasjoner osv.. men vet liksom ikke hvordan man ellers skal få formidlet dette til alle gjestene. 

Anonymkode: 01088...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt greia med å ikke ønske seg materielle ting om det ikke er noe spessielt en ønsker seg. Men jeg ble bedt i et bryllu en gang hvor det sto at de ønsket seg økonomisk bidrag til bryllupsreisen el. Og skjønner den, for det er dyrt. Men for meg som da knapt hadde penger, fikk litt angst. For jeg hadde ikke mye penger å bruke, og følte at jeg da kunne bli målt opp med andre som var like nær brudeparet. Om jeg eks bare hadde gitt 500 kr, også hadde noen andre gitt 2000 kr (som var i samme relasjon som meg tim brudeparet) så følte jeg det ble vanskelig. Og da er det vanskeligere å måle "fattig/rik" om det er en ting du har kjøpt. Så jeg tenker det kan være lurt å ønske seg noe som en fysisk kan kjøpe.

Om dette ga noe mening?

Anonymkode: 3592c...a4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig å ønske seg type "bidrag til bryllupsreise/boligsparing" osv. 

Men, det kan være greit å sette noen ting på listen også, så folk kan gi uten at summen de gir blir så synlig. 

Anonymkode: 6502f...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bryllupsgjest, blir jeg glad, når brudeparet ønsker seg penger😊

Da slipper jeg å bruke tid på å kjøpe gave. 

Anonymkode: d2d24...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "bidrag til bryllupsreise" osv. høres bedre ut enn "penger". Kanskje dere kan sette opp noen konkrete ting, dersom dere allerede har bestilt bryllupsreisen (altså f.eks gavekort på spa, en eller annen utflukt)? Eller så går det jo også an for gjestene å gi gavekort på opplevelser i hjembyen, som gavekort på restaurant, spa osv.

Jeg har vært i et bryllup en gang der brudeparet sa de ønsket seg penger, og hadde oppført kontonummeret. Det føltes litt feil..

Som noen andre her og nevner; kan være greit å ha noen ønsker utenom også, dersom noen ikke ønsker å gi penger/gavekort. Det er ikke noe som begynner å bli litt gammelt som kan byttes ut eller oppgraderes? Gryter/stekepanner/kjøkkenmaskiner/bestikk osv?

Anonymkode: 10053...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ender opp med penger som gaveønske så ikke skriv opp kontonr i innbydelsen, det er litt tacky. 

Anonymkode: d03ca...c5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt innafor å ønske seg et bidrag til feks bryllupsreise. I det siste bryllupet jeg var i, så var det et av ønskene.

Selv liker jeg å gi noe brudeparet ønsker seg og med penger så gjør jo det også lettvint for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som gjest hadde satt mer pris på at pengene mine gikk til hus, enn bryllupsreise. Jeg mener, da haddde det jo vært klart at det ble innflyttingsfest i tillegg til bryllupsfest. Jeg skulle komme i finkjole da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige å ønske seg i bryllup er servise og liknende, men hvis dere allerede har masse ser jeg ikke poenget i å ønske seg masse ting en ikke trenger eller har plass til. Jeg syns det er helt ok å ønske seg penger til bryllupsreise, opplevelser og liknende, men ikke skriv "vi ønsker oss penger" på invitasjonen. Kommer ikke på en nå, men det finnes sikkert en fin standardsetning dere kan skrive nederst i invitasjonen sammen med antrekk. I det forrige bryllupet jeg var i opprettet de en egen side for gjestene på facebook, og da informerte de om gaveønsker der. Noen vil sikkert veldig gjerne gi en gave, så prøv å finne noen få ting dere kan sette på en liste.

Anonymkode: aed19...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kjempegode råd, alle sammen :-) Vi har opprettet en facebook side med mer info angående selve dagen, og vurderer å legge en fin tekst om at det viktigste er at alle kommer og er seg selv, og hvis de ønsker å være ekstra gavmilde setter vi pris på et lite bidrag til bryllupsreisen. Alternativt kan vi også prøve å gå gjennom alt vi har og finne ut hva som kan byttes ut, og evt lage gaveliste på dette.  TS

Anonymkode: 01088...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes helt ærlig det er litt harry å ønske seg pengebeløp, enten det er til bryllupsreise eller noe annet. Hvis man har alt man trenger som etablert par, hvorfor er det da viktig med gaver? Jeg kjøper gjerne en steikepanne eller vinglass til folk som er i etableringsfasen og mangler ting, men å sette inn et beløp på voksne menneskers konto - i hvert fall når det er "påkrevd" (for selvsagt føles det påkrevd å gi en gave når man skal i bryllupet) - fordi de ikke kom på noe annet de trengte, det gir meg en kjip følelse. Mulig jeg er rar, men jeg ville heller valgt en veldedig organisasjon og informert om at det er hyggelig om folk som ønsker det setter inn noen kroner der heller enn å gi gaver.

Hvis noen insisterer på å gi en gave til brudeparet likevel så kan man heller nevne at bidrag til bryllupsreise er velkomment, men jeg synes det er noe merkelig å ha dette som et eksplisitt ønske i invitasjonen. Det ville føltes som om jeg måtte betale en sum penger for å få delta som gjest i bryllupet.

Anonymkode: 9b5bc...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Silverferret skrev:

Vi skal også gifte oss i sommer, og vi har laget en nettside med all info rundt bryllupet som gjestene kan klikke seg inn på. Her har vi skrevet "Det viktigste for oss er at dere kommer i bryllupet og feirer kjærligheten sammen med oss. Men om dere føler dere ekstra gavmilde blir vi veldig glad for opplevelser sammen med dem vi er mest glad i, nemlig dere! I tillegg ønsker vi oss bidrag til en spennende bryllupsreise og oppussing av badet hjemme. For dette har vi opprettet en egen bryllupskonto med kontonr XXX"

Har ikke fått noen negative bemerkninger på dette :) Jeg tror de aller fleste skjønner at i dagens samfunn har de fleste det de trenger før de gifter seg.

Ikke for å være frekk altså. Men slike ting blir ofte pratet om. Og brudeparet er selvsagt de siste som får høre det. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning

Penger, kunst, sølvtøy, noe til en hobby dere kanskje har? Fin service, finere bestikk, heklet sengeteppe, reisegavekort, konsert billetter, ny seng, eller nye møbler, gavekort på møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Ikke for å være frekk altså. Men slike ting blir ofte pratet om. Og brudeparet er selvsagt de siste som får høre det. ;)

Mye mulig det, men da får folk bare prate i vei. Vi gidder ikke ønske oss vaser og servise bare for å fylle opp skapene enda mer, og for at folk skal klare å oppføre seg. Synes også det er ganske så uetisk ifm. det ekstreme forbrukersamfunnet vi lever i! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...