Gå til innhold

Føler du deg norsk, skandinaver eller europeisk?


sint og etnisk nor

Anbefalte innlegg

Jeg har en fot i hver havn kan man si. Født i Norge av danske foreldre med dansk slekt. Jeg har tilbrakt mye tid i begge land, men det er Norge jeg stadig bor i. Jeg pleier å si jeg er skandinavier, men da maser folk om "Hvor i Skandinavia da?"

Min tante (født av danske foreldre i Norge) fant seg en trønder og flytta til Sverige. Vi kaller dem svenske. Slik jeg har forstått det så kaller barna dems seg svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er og føler meg norsk og fransk. Jeg er jo selvfølgelig også skandinavisk og europeisk, men det er ikke slik jeg definerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sint og etnisk nor skrev:

Det blir jo bare flere å flere av dere her, nabolaget mitt er det allerede 2 tyske familier+nederlandsk familie så i et nabolag på cirka 20 hus så er 3 hus bebod av tyskere og nedertyskere. men det var først etter de kom folk begynte å si "God dag" til hverandre. jeg har aldri sett så høflige, respektfulle mennesker som tysker naboene mine

Nedertysker? Du er klar over at Nederland er et eget land? En nederlender er ikke mer tysk enn en nordmann er finsk.

Anonymkode: 543bd...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Sjokoladeknask skrev:

Norsk, men har blitt spurt om hvor jeg er fra. 

De lurer kanskje på hvor i Norge du er fra ?

Anonymkode: c88e2...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lurer kanskje på hvor i Norge du er fra ?

Anonymkode: c88e2...65f

Bor i Oslo, snakker «oslosk». Ser visstnok ikke norsk ut. Men hvordan ser en norsk person ut i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sint og etnisk nor skrev:

jeg lurer på virkellig hvordan mange har det, en fremmed blant sin egen rase men heller ikke aksept fra den etnisk-norske majoriteten. Mange av de guttene har det fælt, jeg har det vanskelig for at få jobb men jeg har besteforeldre og foreldre med penger, hus og de gir meg en fremtid. men for mange muslimske, afrikanske og arabiske gutter så er livet helt kaos. Jeg som er etnisk-norsk på 26 år er heldig som lever i mitt naturlig land i min egen etno-kultur med en pengesterk familie mens tusner i Sverige og Norge ikke vett hvem de er. jeg personlig mener blod betyr mye, jeg mener du skal dyrke dine foreldres kultur, religion og språk. rett å slett fordi det er din rett.

Jeg kan ikke svare for disse guttene da jeg selv er av motsatt kjønn. MEN jeg har jo hørt å sett at det kan være vanskeligere for dem og kanskje ekstra innsats må legges til. 

Blod absolutt, vi feirer blant annet høytider fra dette andre landet også, og kommer til å føre dette videre til mine barn i fremtiden så kan de gjøre det de vil med det. Språket er også med, og igjen dette føres videre til mine fremtidige barn. Religion derimot, så flyktet mine foreldre der de kommer ifra ettersom at de ikke støttet denne religionen ettersom at det var noe de var som ikke kunne diskuteres. Det var denne religion eller fengsel, og fengsel i dette landet blir du tvunget til denne religion, og mest sannsynlig så vil du heller bote med livet enn å sitte i fengsel der..

De kom til Norge uten noenting, de jobber, gir tilbake og vi er en del av det norske samfunnet. Det er forskjell på de som faktisk TAR den muligheten de har fått og gjør noe med det. Og ettersom at mine foreldre fikk den muligheten til å gi meg og min søster en bedre fremtid, så har vi fått beskjed om at vi skal gjøre det "bedre" enn nordmenn ettersom at det KAN være vanskeligere for oss ettersom at vi ikke et etnisk norske. VI skal gjøre det bra, vi skal gi tilbake og være glade for mulighetene vi har fått.

Så du er ikke noe mer nordmann enn meg bare fordi du etnisk nordmann i mine øyne :hjerte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fransk mor og norsk far. Er født og oppvokst i norge, men er ofte i frankrike å har sterk tilknytting til landet, kulturen og språket. Så jeg vil si jeg kjenner meg 50/50 av norsk og europeisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk, skandinavisk og europeer. I den rekkefølgen.

Anonymkode: 30e50...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Jeg er definitvt europeisk, dersom jeg må velge en merkelapp. Jeg har besteforelde fra to forskjellige land, hvorav det ene besteforeldreparet igjen besto av en fra selve landet og og en fra en halv-autonom region. Så har jeg bodd i tre land utenom Norge og kan fint veksle mellom alle språkene. Jeg har høyere utdanning fra et av de landene, og har en jobb som i hovedsak baserer seg på virksomhet i de to andre landene og land utenfor Europa. Jeg har ikke hatt kjærlighetsforhold til en norsk kvinne på veldig lenge, og jeg har ikke eid eiendom i Norge på veldig lenge. Jeg er ikke i det hele tatt skandinavisk, da jeg ikke har så mye til felles med svensker og dansker. Derimot fant jeg masse jeg følte var familiært på Island. :sprettoy:

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

World Citizen - verdensborger, føler jeg meg som. 

Men når jeg er der ute i verden kan jeg snevre inn til å føle meg som skandinavisk.

Aldri «norsk». Føler at det i Norge kun er sport/ski/fotball og for meg blir det så fattig og trangt. 

Anonymkode: de1fa...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke. Det er kanskje litt relativt. Jeg har ikke så stor tilknytning til det å være skandinaver. Men jeg bor i utlandet og det er kanskje det jeg mest blir (ufrivillig) omtalt som, mest kanskje fordi folk kjenner bedre til Danmark og Sverige. 

Ellers føler jeg meg mer knyttet til hjemplassen min i Norge og til Oslo hvor jeg har bodd en del i mitt voksne liv. Føler også tilhørighet til hjemfylket.

Generelt føler jeg nok mer tilhørighet med mennesker med samme verdisyn som meg enn de som kommer fra samme geopolitiske område. 

Siden jeg har studert i utlandet så føler jeg en tilhørighet til et internasjonalt samfunn av studenter. Vi har mange av de samme opplevelsene og erfaringene som "utlendinger" i studielandet. Det er ganske fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sjokoladeknask skrev:

Bor i Oslo, snakker «oslosk». Ser visstnok ikke norsk ut. Men hvordan ser en norsk person ut i dag? 

Somalisk taxisjåfør.

Anonymkode: de1fa...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etnisk-norsk, men jeg er først å fremst skandinaver. norsk og skandinavisk kultur er det eneste jeg kjenner, selvsagt vett jeg hva hollywood er men for meg er det litt anderledes tror jeg. Mitt fedreland Norge er der jeg har slekt å blod fra, Skandinavia er der jeg har kulturen, identiteten og selv religionen min fra. Personlig så er jeg opptatt av Åsatru og protestantisme som er tradisjonelle religioner i Skandinavia blant nordmenn, svensker, dansker, finner og samer. Religon for oss etniske er tabu, få av oss som driver med religion idag i 2018 men jeg gjør det. Mitt håp for "eksotiske-nordmenn""eksotiske-skandinavere" er at de gjør det mye bedre en oss og inspirerer oss andre til å bli like hardtarbeidende som våre nye landsmenn er. men please, ikke forsøk å hindre oss i å elske aa tilbe Norge og skandinavia. ikke bli sure på oss eller tro at vi er en trusel fordi vi har politikere som Listhaug, Sverigedemokraterna og dansk-folkeparti jeg synes virkelig at vi etniske skal ha rett til å fortsatt styre Norge og Skandinavia slik vi idag gjør i Danmark og Norge, i Sverige der er det ikke svenner som sitter med makten i Sverige forsøker de å drepe hele kulturen, utvanne historien og undertrykker sveriges etniske befolkning. Å jeg som etnisk å ung, jeg vil gjøre alt jeg kan for at Norge ikke skal havne i en slik situasjon som sverige der vi mister makten over vårt hjemland. Så please, ikke hat oss men Listhaug er en nødvendighet. det handler om vår trygghet,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på meg selv som norsk, så skandinavisk, så nordisk, så Europeisk. Muligen en viss tiltrekning til alle kristne land også. Ellers har jeg ingen følelse av samhørighet.

Til dere som sier at dere ikke har en nasjonsfølelse. Årsaken til at vi har nasjoner er at de som etnisk sett er like deg (basert blant annet på gener), ikke skal bli utryddet av andre folkeslag.

Anonymkode: 6e3b1...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...