Gå til innhold

Føler du deg norsk, skandinaver eller europeisk?


sint og etnisk nor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Norsk og skandinavisk. Ser ikke på meg selv som europeisk på den måten

Anonymkode: 135c7...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke jeg heller for å være ærlig. jeg ser på meg først å fremst som skandinaver, norskheten betyr ikke så mye for meg jeg ser glat på Sverige og Danmark som det er mitt eget land der de snakker språket mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

følelsen av å være skandinav er en følelse av at jeg har ett naturlig hjemland, en kultur i mange fasonger og mange nordiske stammer som lever som gode naboer som er broderfolkene egenltig samme folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få som har hørt om den forferdelig invasjonen i 1864 da tyskerene stjal halve Danmark. Så at tyskere er folkefienden til skandinavere er ikke nytt. jeg anbefaler alle å se den serien 1864, så mye blod og tårer knuste drømmer og ulykkelig kjærlighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme er hjembyen min,  dog trenger jeg bare sporadisk besøke den. Føler meg mer hjemme i Hellas og Tenerife enn Norge. Sikkert fordi jeg ikke er glad i vinteren. Så tror ikke jeg føler meg mer norsk enn noe annet. 

Anonymkode: 1495d...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i Norge, og har to etnisk norske foreldre. Jeg har hatt utrolig flaks som har havnet i et land som gir meg så mange muligheter,  men jeg tenker at det er snakk om flaks. Hadde jeg hatt mindre flaks kunne jeg like gjerne ha endt opp et sted med krig og fattigdom.  Jeg opplever nasjonaøfølelse som noe kunstig og fremmed. Jeg forstår ikke hvorfor jeg liksom skal bry meg mer om noen bare fordi de er norske, eller hvorfor jeg skal mene at noen er viktigere, eller mere verdt, fordi de tilfeldigvis trakk det samme vinnerodds som meg når fødested skulle utleveres. Jeg er født i Norge, jeg er takknemlig for mulighetene det har gitt meg, og jeg ser på meg selv som en borger av verden. 

Anonymkode: 23bac...a27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg tysk, sikkert fordi jeg er det. :fnise:

Anonymkode: 7e7a6...73a

Det blir jo bare flere å flere av dere her, nabolaget mitt er det allerede 2 tyske familier+nederlandsk familie så i et nabolag på cirka 20 hus så er 3 hus bebod av tyskere og nedertyskere. men det var først etter de kom folk begynte å si "God dag" til hverandre. jeg har aldri sett så høflige, respektfulle mennesker som tysker naboene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i Norge, og har to etnisk norske foreldre. Jeg har hatt utrolig flaks som har havnet i et land som gir meg så mange muligheter,  men jeg tenker at det er snakk om flaks. Hadde jeg hatt mindre flaks kunne jeg like gjerne ha endt opp et sted med krig og fattigdom.  Jeg opplever nasjonaøfølelse som noe kunstig og fremmed. Jeg forstår ikke hvorfor jeg liksom skal bry meg mer om noen bare fordi de er norske, eller hvorfor jeg skal mene at noen er viktigere, eller mere verdt, fordi de tilfeldigvis trakk det samme vinnerodds som meg når fødested skulle utleveres. Jeg er født i Norge, jeg er takknemlig for mulighetene det har gitt meg, og jeg ser på meg selv som en borger av verden. 

Anonymkode: 23bac...a27

Jeg er enig i dette.

Føler meg nok europeisk, om jeg skal prøve å føle meg som noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sint og etnisk nor skrev:

 

Norsk og skandinav. Stolt av vår felles skandinaviske kulturelle og historiske arv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre fra et annet land, selv er jeg født og oppvokst i Norge. 

Og her kommer da dette "problemet" om at jeg ikke vet hvor jeg hører hjemme 100%

Jeg føler meg norsk, norske verdier, gir min del til samfunnet, feirer høytider osv osv. Jeg blir aldri sett på som 100% norsk i Norge, da mitt utseende ikke er "typisk" norsk. Og i foreldrenes hjemmeland, blir jeg heller ikke sett på som deres"typiske" folkeslag da jeg er for "norsk" :P 

Men jeg ser på meg selv som en eksotisk nordmann :ninuskapus:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ferdes i et veldig internasjonalt miljø, og har bodd flere perioder utenlands. Føler meg veldig norsk, da jeg har oppdaget at det er mange små forskjeller mht hverdag, verdier, smak, stil, mat, - i det hele tatt. Har nære venner som er andre nasjonaliteter eller har annen bakgrunn, og de er jo italienske, russiske og amerikanske og filippinske, jeg blir liksom veldig norsk til sammenligning.

Når jeg har blitt kjent med en nederlender i Asia, føler jeg jo for all del at vi har mye til felles og er ganske like, men franskmenn og spanjoler, grekere og ungarere, det er store forskjeller. Syns også svensker jeg kjenner har en om ikke vesentlig, så en litt annerledes væremåte og stil. Så jeg er norsk , har jeg kommet fram til.

Anonymkode: 5124a...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Linaa skrev:

Har foreldre fra et annet land, selv er jeg født og oppvokst i Norge. 

Og her kommer da dette "problemet" om at jeg ikke vet hvor jeg hører hjemme 100%

Jeg føler meg norsk, norske verdier, gir min del til samfunnet, feirer høytider osv osv. Jeg blir aldri sett på som 100% norsk i Norge, da mitt utseende ikke er "typisk" norsk. Og i foreldrenes hjemmeland, blir jeg heller ikke sett på som deres"typiske" folkeslag da jeg er for "norsk" :P 

Men jeg ser på meg selv som en eksotisk nordmann :ninuskapus:

Eksotiske nordmenn er flotte nordmenn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
36 minutter siden, Linaa skrev:

Har foreldre fra et annet land, selv er jeg født og oppvokst i Norge. 

Og her kommer da dette "problemet" om at jeg ikke vet hvor jeg hører hjemme 100%

Jeg føler meg norsk, norske verdier, gir min del til samfunnet, feirer høytider osv osv. Jeg blir aldri sett på som 100% norsk i Norge, da mitt utseende ikke er "typisk" norsk. Og i foreldrenes hjemmeland, blir jeg heller ikke sett på som deres"typiske" folkeslag da jeg er for "norsk" :P 

Men jeg ser på meg selv som en eksotisk nordmann :ninuskapus:

 

 

jeg lurer på virkellig hvordan mange har det, en fremmed blant sin egen rase men heller ikke aksept fra den etnisk-norske majoriteten. Mange av de guttene har det fælt, jeg har det vanskelig for at få jobb men jeg har besteforeldre og foreldre med penger, hus og de gir meg en fremtid. men for mange muslimske, afrikanske og arabiske gutter så er livet helt kaos. Jeg som er etnisk-norsk på 26 år er heldig som lever i mitt naturlig land i min egen etno-kultur med en pengesterk familie mens tusner i Sverige og Norge ikke vett hvem de er. jeg personlig mener blod betyr mye, jeg mener du skal dyrke dine foreldres kultur, religion og språk. rett å slett fordi det er din rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Jeg føler meg som alle tre, men aller mest norsk. Jeg føler at skandinavisk har mindre betydning for meg enn europeisk, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...