Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup: hva skriver vi i invitasjonene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Arabella skrev:

Det kan da gjøre allikevel. Ingen MÅ drikke alkohol.

Det har du rett i. Men mange liker å ta et glass god vin til god mat i festlige anledninger.
Dessuten blir det mye bortkastede penger i drosjeutgifter dersom gjester ikke på forhånd vet at det er alkoholfritt.

Anonymkode: efda6...2d3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, NotNaomi skrev:

Første forslag var best.Hvis dere begynner å begrunne vil det bare oppfattes moraliserende.

Helt enig!

Også har jeg lyst til å legge til dette: Jeg er en av dem som er «pro alkohol», og som kan synes at enkeltes detaljstyring på det området kan bli litt lite gjestfritt. 

Jeg synes likevel dette blir noe helt annet. Om jeg inviteres i et bryllup til noen jeg vet er avholds ville jeg på ingen måte forventet å få servert alkohol. Og det hadde vært hel Ok!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det må stå i invitasjonen. Det er helt greit med alkoholfritt bryllup, men somregel serveres det alkohol og er forventning om dette. Skriver dere ingenting så kan noen bli skuffet på selve dagen og det vil dere ikke. Dessuten er det svært vesentlig informasjon. Med alkohol må man ordne transport og/eller overnatting. Jeg hadde blitt dritsur om jeg hadde brukt penger på drosje og hotell for så å få vite at detvar alkoholfritt så jeg hadde kunnet kjøre selv. 

Om du skriver enkelt som nevnt over at : bryllupet er alkoholfritt så er det greit. Ikke skriv masse hvorfor. Det hørtes ut som om du da vil unnskylde det og da kan noen føle det er rom for diskusjon.

Bryllupet er alkoholfritt punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing:

Vi skal også ha alkoholfritt bryllup. Så er litt nysgjerrig på hva dere serverer? 

Anonymkode: a0b5c...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ullvott skrev:

Til akkurat det jeg siterer: jeg tror du inviterer til mer diskusjon og spørsmål ved å forklare/unnskylde deg enn ved å komme med en kort og nøytral beskjed uten mer om og men. 

Takk for tilbakemelding. Skal ta hensyn til dette om jeg skulle lure på noe mer. 

Anonymkode: f1b8a...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede skrevet, Bryllupet er alkoholfritt. Ikke kom med begrunnelse, det åpner for diskusjon. Kort, konsist, klart funker best. 

Og sånt er greit å vite, synes jeg og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Arabella skrev:

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

Det handler jo ikke om det. Dersom arrangementet er alkoholfritt tar man jo egen bil! Og dersom det serveres alkohol syns de fleste voksne mennesker at det er å foretrekke, og lar dermed bilen stå. Jeg syns Ts sitt første svar var det beste, skriv det enkelt og greit nederst. Ingen forklaring.

Anonymkode: d07d0...fc6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst i invitasjonen, i annen informasjon knyttet til bryllupet, eller jungeltelegrafen i og med at bryllupet blir lite. 

Synes selv det er greit å få informasjon - som allerede nevnt, på grunn av kjøring. 

Og nei, jeg MÅ ikke ha alkohol. Men koser meg med god drikke til god mat og godt selskap. Så lar helst bilen stå når anledningen byr seg, og taxi eller alternativ transport ikke blir alt for tungvint. 

Anonymkode: e277b...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke skrive rett frem at "Vårt bryllup blir et alkoholfritt bryllup, men vi byr på mye annen god drikke."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor noe sånt skal stå på invitasjonen. Det blir som å skrive "Det vil ikke bli servert ostekake". Så jeg ville latt være å skrive noe som helst om det, det er jo helt tåpelig.

Anonymkode: 4d63b...2ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere trenger det eller ikke avhenger jo av om omgivelsene deres vet at dere er avholds. I vårt bryllup skrev vi at det var alkoholfritt med en enkel setning, fordi den ene siden nok ville forvente alkohol. Vi er alkoholfrie sjøl, og lagde bryllup for 80 for under 40 000 inkludert alt. Anbefales 😉 Synes det er fint å vite at alle husker alt fra vår store dag. Lykke til! 

Anonymkode: 640e9...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper dette blir vanligere, og kanskje normen etterhvert. Kjempeflott!!

Anonymkode: 0c713...cfe

Hvorfor  det>?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor noe sånt skal stå på invitasjonen. Det blir som å skrive "Det vil ikke bli servert ostekake". Så jeg ville latt være å skrive noe som helst om det, det er jo helt tåpelig.

Anonymkode: 4d63b...2ec

Har blitt forklart hvorfor det er grei informasjon å ha flere ganger nu. som f.eks at transport blir enklere. Folk kan kjøre selv og trenger ikke drosje.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du må skrive noe, synes jeg en helt enkel "bryllupet er alkoholfritt" er best. Ellers synes jeg ikke det nødvendigvis er noe som er nødvendig å opplyse om i invitasjonen - forstår argumentet med at folk liker å vite om de kan kjøre eller ei, men jeg tror kanskje jeg hadde latt "jungeltelegrafen" ta seg av akkurat det. Særlig hvis det er et relativt lite bryllup - da snakker man jo gjerne med gjestene jevnlig uansett. 

Anonymkode: 737d1...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må skrive noe, synes jeg en helt enkel "bryllupet er alkoholfritt" er best. Ellers synes jeg ikke det nødvendigvis er noe som er nødvendig å opplyse om i invitasjonen - forstår argumentet med at folk liker å vite om de kan kjøre eller ei, men jeg tror kanskje jeg hadde latt "jungeltelegrafen" ta seg av akkurat det. Særlig hvis det er et relativt lite bryllup - da snakker man jo gjerne med gjestene jevnlig uansett. 

Anonymkode: 737d1...495

Du hadde ikke selv syntes det var greit å vite om du kunne kjøre selv eller måtte ta drosje til brylluplokalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal legge ved tilleggsinformasjon så ville jeg lagt med menyen og skrevet under rettene "alkoholfri drikke". Sørg for at dere har god alkoholfri drikke og ikke bare søt brus. Kan hende det bør stå at dere ikke skal ha bar, slik at ingen blir skuffet om de ikke kan kjøpe alkohol selv. 

Siden det er alkoholfritt, så bør dere tenke ekstra på bordplassering. De fleste er flinkere til å snakke sammen med fremmede om de har fått et par glass innabords. Det samme gjelder taler. Jeg hadde aldri turt å holdt en tale uten å roe nervene på noen glass. 

Og for all del, ikke ha kleine bryllupsleker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, O.G. skrev:

Du hadde ikke selv syntes det var greit å vite om du kunne kjøre selv eller måtte ta drosje til brylluplokalet?

Snakker du ikke med brudeparet, familien deres eller vennene deres? Jeg har vært i mange alkoholfrie bryllup, og det har hverken blitt opplyst om det i invitasjoner eller nettsider i alle disse bryllupene. Jeg har likevel alltid visst hva jeg gikk til, fordi (1) jungeltelegrafen har opplyst meg, (2) jeg kjenner brudeparet godt nok til å vite alt de ikke ønsker alkohol, eller (3) det har kommet frem når jeg har skravlet med brudeparet selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, L'amie skrev:

Snakker du ikke med brudeparet, familien deres eller vennene deres? Jeg har vært i mange alkoholfrie bryllup, og det har hverken blitt opplyst om det i invitasjoner eller nettsider i alle disse bryllupene. Jeg har likevel alltid visst hva jeg gikk til, fordi (1) jungeltelegrafen har opplyst meg, (2) jeg kjenner brudeparet godt nok til å vite alt de ikke ønsker alkohol, eller (3) det har kommet frem når jeg har skravlet med brudeparet selv. 

Jo, men hvorfor bare ikke gi slik informasjon i innbydelsen og bli ferdig med det<?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke det er nødvendig å skrive siden mange vet dere er avholds, men jeg syns ideen om å skrive det nederst sammen med antrekk (som innlegg nr 2 i denne tråden har skrevet) er god. Forøvrig ser jeg ingenting galt i å ha et alkoholfritt bryllup, og jeg skjønner godt at dere velger det. 

Anonymkode: c40ad...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...