Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup: hva skriver vi i invitasjonene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg at det sikkert kommer til å komme mange negative innlegg og kommentarer, men jeg velger nå å spørre her likevel.

Jeg og min forlovede skal invitere til bryllup, og har forstått det sånn at mange (her inne blant annet) mener at det må informeres i invitasjonen hva vi har valgt i forhold til drikke. Grunnene til hvorfor vi har bestemt oss for å ha bryllupet vårt alkoholfritt har ikke noe med økonomi å gjøre, men vi er begge avholds, vi skal ha en del barn i bryllupet, vi vet at flere av gjestene ikke vil ha en god opplevelse dersom de opplever berusede folk under feiringen og vi det også dessverre at noen av gjestene ikke vil klare å drikke med måte. Alle disse gruppene inneholder personer som står oss så pass nær at det er uaktuelt å velge en over en annen.

Vi skal ikke ha et så veldig stor bryllup, planen er å invitere nærmeste familie og venner, men siden vi begge har litt størrelse på det vi regner som nærmeste familie så blir det likevel en del gjester. De aller fleste (om ikke alle) som skal inviteres vet jo at vi aldri drikker, og flere av dem har også uttalt i forskjellige sammenhenger at de regner med at det ikke kommer til å være alkohol i bryllupet vårt, så i utgangspunktet tenkte vi egentlig at det ikke burde være nødvendig å skrive noe om dette i invitasjonen.

Så mitt spørsmål er da: hvordan skal vi skrive i invitasjonen at bryllupet kommer til å være alkoholfritt?
Er det noen som har noen gode forslag? Evt.eksempler på hvordan andre har gjort det?
Vi vurderer å legge ved litt tilleggsinformasjon i invitasjonen. Kunne det vært en idé å skrive det under tilleggsinformasjonen i stedet for i selve invitasjonsteksten

Hvis noen skulle lure så skal vi ikke ha kaffegjester, alle som inviteres i bryllupet vårt inviteres til middag og feiring.

Setter pris på om noen vil svare, aller helst uten å kritisere valget vårt. :) 

Anonymkode: f1b8a...5d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville skrevet  det nederst i invitasjonen eller under antrekk. 

 

Antrekk: Pent (eller den dresskoden du velger)

Bryllupet er alkoholfritt

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør nok stå på invitasjonen føler jeg.

Synes forøvrig at dere gjør et godt valg. Alt for mange bryllup som blir ødelagt av at folk ruser seg på alkohol.

Anonymkode: 0c713...cfe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg :) Bare skriv en linje nederst i invitasjon "Dette er et alkoholfritt bryllup" eller "Da det vil være mange barn tilstede har vi valgt at dette er et alkoholfritt bryllup."

Anonymkode: 8ef02...740

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med peonjenta, bare skiv det kort nederst "bryllupet er alkoholfritt"

Anonymkode: fcd13...030

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Neinøff skrev:

"Ække låv me fyll og fanteri!"

Ts sa ikke noe om fanteri.

Anonymkode: 587fd...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts sa ikke noe om fanteri.

Anonymkode: 587fd...7fe

Det er sant :ninja:

"Ække låv me fyll"

(Ær låv me fanteri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt det under tilleggsinformasjonen (gjerne en digital side, som kan oppdateres med info hvis det trengs). For meg er det relevant info fordi jeg ville visst at det var greit å kjøre egen bil til og fra.

Anonymkode: 6056b...ace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtalte med servitørene slik at bordene der onkel Alfred og tante rose som alltid drikker for mye var plassert, ble servert alkoholfritt uten at de hadde noen ide om det selv...😉

 

Anonymkode: cafb0...92f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg ville skrevet  det nederst i invitasjonen eller under antrekk. 

 

Antrekk: Pent (eller den dresskoden du velger)

Bryllupet er alkoholfritt

Jeg støtter denne fullt ut. Enkelt og greit. Forklaringer er helt unødvendig. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, bryllupet er alkoholfritt :) 

Stå for beslutningene om dagen DERES. Ingen poeng i å unnskylde, forklare og legge ut i det vide og brede, som jeg oppfatter innlegget: Kaffegjester spurte du ikke om, men om formulering av informasjon. Likevel unnskylder du deg med at "selv om ikke det er alkohol, så har vi utelukket kaffegjester altså." Synes det er uheldig ovenfor andre som velger kaffegjester, av sine grunner.

Spiller ingen rolle hvordan man legger opp dagen, så lenge en tar hensyn til gjestene/dere selv, økonomien og står for beslutninger uten å forklare alt mulig. Lykke til! :) 

Anonymkode: 1ae84...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dette blir vanligere, og kanskje normen etterhvert. Kjempeflott!!

Anonymkode: 0c713...cfe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

Det er jo praktisk å vite på forhånd at man kan ta med seg bilen :)

Anonymkode: efda6...2d3

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle svar. Setter stor pris på dette.

Til dere som mener jeg unnskylder, alle forklaringene i dette innlegget kommer av at jeg håpte jeg skulle få minst mulig spørsmål om hvorfor vi velger alkoholfritt og hva vi gjør med kaffegjester o.s.v.

Har vært kaffegjest i mange bryllup selv, og synes ikke det trenger å være noe galt med det. 

Anonymkode: f1b8a...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo praktisk å vite på forhånd at man kan ta med seg bilen :)

Anonymkode: efda6...2d3

Det kan man da gjøre allikevel. Ingen MÅ drikke alkohol.

Endret av Arabella
Et manglende ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Hvordan er verden blitt? Skal det virkelig måtte være et eget punkt i en bryllupsinnbydelse hvorvidt det blir/ikke blir alkoholservering? Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de ikke kan ikke delta på arrangementer uten?

Når man velger noe som skiller seg fra sånn ca 95% av alle andre bryllupsselskaper, kan det være greit at gjestene er innforstått med det. Det handler ikke om alkoholavhengighet, eller at man ikke kan se for seg å delta i et alkoholfritt bryllup. Jeg er mer pragmatisk enn som så, i alle fall. Hvis bryllupet er alkoholfritt og jeg vet om det på forhånd, er det ikke noe problem med transport fram og tilbake. Akkurat så praktisk og enkelt kan det faktisk være. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Til dere som mener jeg unnskylder, alle forklaringene i dette innlegget kommer av at jeg håpte jeg skulle få minst mulig spørsmål om hvorfor vi velger alkoholfritt og hva vi gjør med kaffegjester o.s.v.

 

Anonymkode: f1b8a...5d6

Til akkurat det jeg siterer: jeg tror du inviterer til mer diskusjon og spørsmål ved å forklare/unnskylde deg enn ved å komme med en kort og nøytral beskjed uten mer om og men. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...