Gå til innhold

Litt vanskelig sak.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 tenåringsjenter har bestilt billetter til konsert. Dette er stå plasser. Jente 1 har bestilt billettene, og fått betalt av de andre. Jente 1 og 2 er venner, de 2 andre er venner av jente 2. Nå er jente 2 sur på jente 1, og da nekter de å gå på konserten med henne. Det vil da si at jente 1 får ikke gått på konserten, da hun er under 18 år, og får ikke gå alene. Siden jente 1 har billettene, vurderer hun da, og ta enten en av billettene til de andre, eller alle, selvfølgelig betale for de.

Men er dette greit? Det er prøvd å finne en løsning, men de andre jentene gir seg ikke, og mener det er helt greit at jente 1 ikke får gått og taper penger.

Og er det noe juridisk i dette? 

Anonymkode: 920be...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden billettene er kjøpt for noen spesifikke personer, kan en rett og slett si at en avtale er en avtale, og den skal holdes. Det vil gå begge veier - jente 1 kan ikke "stikke av" med billettene, og de andre kan ikke dra uten henne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg billttene! Drittunger fortjener ikke å gå på artige arrangementer. 

Anonymkode: b2e48...88e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde gi de billettene til de som har betalt for dem. Så får hun enten prøve å finne noen andre som vil være med på konserten, eller selge/gi bort billetten til noen andre. Om billettene ikke hadde vært betalt for av de som skal ha dem, kunne hun gjort hva hun ville med det. 

Det er selvsagt en kjip situasjon, men å prøve og gjøre dette til en juridisk sak virker helt bak mål. Man kan ikke tvinge noen eller straffe noen fordi de ikke ønsker å være venner lengre. 

Anonymkode: 8b377...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun burde gi de billettene til de som har betalt for dem. Så får hun enten prøve å finne noen andre som vil være med på konserten, eller selge/gi bort billetten til noen andre. Om billettene ikke hadde vært betalt for av de som skal ha dem, kunne hun gjort hva hun ville med det. 

Det er selvsagt en kjip situasjon, men å prøve og gjøre dette til en juridisk sak virker helt bak mål. Man kan ikke tvinge noen eller straffe noen fordi de ikke ønsker å være venner lengre. 

Anonymkode: 8b377...638

Så barn nr 1 skal bli straffet, for hva barn nummer 2 gjør? Det er utsolgt så andre billetter får ikke barn 1 tak i. Det var barn 1 som ønsket å gå, er størst fan. En av de andre, har aldri hørt på musikken engang. Men de skal jo straffe barn 1, fordi barn 2 er sur på henne.

Anonymkode: 920be...b24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så barn nr 1 skal bli straffet, for hva barn nummer 2 gjør? Det er utsolgt så andre billetter får ikke barn 1 tak i. Det var barn 1 som ønsket å gå, er størst fan. En av de andre, har aldri hørt på musikken engang. Men de skal jo straffe barn 1, fordi barn 2 er sur på henne.

Anonymkode: 920be...b24

Men hva annet mener du man skal gjøre da? Billettene har barn 1 allerede solgt. Det er kanskje mulig å få kjøpt billetter av andre så barn 1 kan dra med noen andre, selv om det da betyr billettene blir dyrere.

Anonymkode: 8b377...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er denne konserten da? Innen den tid så kan det jo hende de er venner igjen.

Dere foreldre kan jo kanskje bidra med litt hjelp til å løse floken også. Ofte skal det lite til før jenter blir uvenner, kan være bare en misforståelse dette baserer seg på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som trenger å modnes litt tror jeg. Er de 5 og ikke 15 tro?

Anonymkode: 96ccd...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn en kan si at da refunderer hun prisen for billettene til de andre, siden de likevel ikke ønsker å gå på konserten som avtalt. Så selger hun billettene til noen som vil gå sammen med henne.

Som forelder ville jeg forresten gjerne visst om mitt barn stod for en slik utestengning, og jeg hadde støttet barn 1 i å sørge for seg selv om mitt barn var med på en slik utestengelse. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje om 1 snakker med 3 og 4 henter 2? Så kan 4 bli venn med 3 og 1 tar med seg 2? Eller 3 henter ved og 2 fyrer opp. Så tar 4 og ser på 1?

Eller nei...jeg vet ikke,,,

Anonymkode: e208a...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 tenåringsjenter har bestilt billetter til konsert. Dette er stå plasser. Jente 1 har bestilt billettene, og fått betalt av de andre. Jente 1 og 2 er venner, de 2 andre er venner av jente 2. Nå er jente 2 sur på jente 1, og da nekter de å gå på konserten med henne. Det vil da si at jente 1 får ikke gått på konserten, da hun er under 18 år, og får ikke gå alene. Siden jente 1 har billettene, vurderer hun da, og ta enten en av billettene til de andre, eller alle, selvfølgelig betale for de.

Men er dette greit? Det er prøvd å finne en løsning, men de andre jentene gir seg ikke, og mener det er helt greit at jente 1 ikke får gått og taper penger.

Og er det noe juridisk i dette? 

Anonymkode: 920be...b24

Er de andre over 18 de da, siden de kan dra alene?

Nei, det er nok ikke noe juridisk her. Jente 1 har solgt billettene hun kjøpte, og det er selvsagt ikke lov å selge og så angre seg etter at salget er gjennomført. 

Anonymkode: acd2f...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de andre over 18 de da, siden de kan dra alene?

Nei, det er nok ikke noe juridisk her. Jente 1 har solgt billettene hun kjøpte, og det er selvsagt ikke lov å selge og så angre seg etter at salget er gjennomført. 

Anonymkode: acd2f...97d

Jeg tenker det får være grenser for hvor juridisk korrekt man skal behøve å oppføre seg mot folk som prøver å utestenge en fra et arrangement man selv har tatt initiativ til.

Jente 1 har sitt på det rene dersom hun tilbakebetaler pengene og heller selger billettene til noen som vil gå sammen med henne. Det er tross alt de andre som bryter avtalen om å gå sammen.

Hele forutsetningen for at jente 1 ordnet billetter til alle, var at hun selv skulle være med.

Hun trenger ikke legge til rette for at de får lov å stenge henne ute ved å gi dem billettene. Da legger hun seg langflat for å bli tråkket på, og det får være måte på hvor selvutslettende hun skal forventes å være. 

Det får holde at de får pengene igjen, og så får heller de som bryter avtalen avstå fra arrangementet eller ordne billetter selv. 

Kanskje til og med jente 2 besinner seg om det faktisk ligger an til å få konsekvenser for henne å leke dronning, og det kommer noe godt ut av situasjonen til slutt likevel. 

Endret av Hactar
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jente 1 har sitt på det rene dersom hun tilbakebetaler pengene og heller selger billettene til noen som vil gå sammen med henne. Det er tross alt de andre som bryter avtalen om å gå sammen.

Hun har ikke sitt på det rene med mindre de er villige til å selge billettene tilbake til henne. Solgt er solgt. (Siden du spurte om det juridiske).

Anonymkode: 138f2...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg blåst i jussen, refundert pengene for billettene og latt jenta ta med seg noen andre slik til hun kommer inn. Dersom man skal la jussen komme inn i bildet kan man lett si at avtalen var at jente 1 solgte billettene til de andre for at de skulle ta henne med slik at hun slapp inn siden hun er under 18. Denne avtalen er nå brutt, ergo har ikke kjøperne innfridd sin del av avtalen og kjøpet blir derfor hevet. 

Anonymkode: 3514e...790

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke sitt på det rene med mindre de er villige til å selge billettene tilbake til henne. Solgt er solgt. (Siden du spurte om det juridiske).

Anonymkode: 138f2...d05

Ikke nødvendigvis så enkelt. Tolker det slik at forutsetningen for salget var at de skulle gå i lag alle 4. Når de 3 andre nå tar bort denne forutsetningen blir saken litt mer innviklet.

Anonymkode: 8197d...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 timer siden, Hactar skrev:

Jeg tenker det får være grenser for hvor juridisk korrekt man skal behøve å oppføre seg mot folk som prøver å utestenge en fra et arrangement man selv har tatt initiativ til.

Jente 1 har sitt på det rene dersom hun tilbakebetaler pengene og heller selger billettene til noen som vil gå sammen med henne. Det er tross alt de andre som bryter avtalen om å gå sammen.

Hele forutsetningen for at jente 1 ordnet billetter til alle, var at hun selv skulle være med.

Hun trenger ikke legge til rette for at de får lov å stenge henne ute ved å gi dem billettene. Da legger hun seg langflat for å bli tråkket på, og det får være måte på hvor selvutslettende hun skal forventes å være. 

Det får holde at de får pengene igjen, og så får heller de som bryter avtalen avstå fra arrangementet eller ordne billetter selv. 

Kanskje til og med jente 2 besinner seg om det faktisk ligger an til å få konsekvenser for henne å leke dronning, og det kommer noe godt ut av situasjonen til slutt likevel. 

Syns det er å synke lavt om en tar ting som er betalt for.Billettene er ikke hennes lenger,og det blir å stjele andres ting som hevn.Når ble det greit å stjele? 

Aner jo ikke hva venninnen er sur for,men det blir ihvertfall ikke bedre om hun gjør en så kjip handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, NotNaomi skrev:

Syns det er å synke lavt om en tar ting som er betalt for.Billettene er ikke hennes lenger,og det blir å stjele andres ting som hevn.Når ble det greit å stjele? 

Aner jo ikke hva venninnen er sur for,men det blir ihvertfall ikke bedre om hun gjør en så kjip handling.

Er ikke tyveri om de får tilbake pengene de har betalt. Det er de andre jentene som prøver å stjele jente 1 sin mulighet til å gå på arrangementet, siden hun ikke kan gå alene og de nå nekter å gå med henne som avtalt.

Hvis du først skal snakke om å synke lavt, bør du ta en titt på de andre jentene som vil la jente 1 betale for sin billett, men i praksis nekte henne å bruke den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Er ikke tyveri om de får tilbake pengene de har betalt.

Det er jo det, om jeg kjøper med en genser til deg fra ferie og du gir meg 200 kroner, kan jeg ikke bare hente den hos deg og legge igjen 200 kroner og tenke at alt er greit.

Er forsåvidt helt enig i at de jentene er skikkelig kjipe, men nå ble det spurt om det juridiske, og om noe er solgt kan man ikke kjøpe det tilbake mot den andres vilje.

Anonymkode: 138f2...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det, om jeg kjøper med en genser til deg fra ferie og du gir meg 200 kroner, kan jeg ikke bare hente den hos deg og legge igjen 200 kroner og tenke at alt er greit.

Er forsåvidt helt enig i at de jentene er skikkelig kjipe, men nå ble det spurt om det juridiske, og om noe er solgt kan man ikke kjøpe det tilbake mot den andres vilje.

Anonymkode: 138f2...d05

Nå har ikke jentene fått billettene ennå, de har bare betalt. Så det blir som om du har lovet å kjøpe genser til meg, fått med penger, men så ombestemt deg, gitt meg pengene mine tilbake og tatt genseren selv.

Jeg ville selvsagt syntes du var skikkelig snål om du gjorde det, men vet ikke hvor langt jeg hadde kommet med å påberope meg eierskap til genseren.

Her var det i tillegg en forutsetning om å delta sammen på arrangementet bak kjøpet av billettene, så man kan jo argumentere at avtalen om kjøp allerede er brutt fra de andre jentenes side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:

4 tenåringsjenter har bestilt billetter til konsert. Dette er stå plasser. Jente 1 har bestilt billettene, og fått betalt av de andre. Jente 1 og 2 er venner, de 2 andre er venner av jente 2. Nå er jente 2 sur på jente 1, og da nekter de å gå på konserten med henne. Det vil da si at jente 1 får ikke gått på konserten, da hun er under 18 år, og får ikke gå alene. Siden jente 1 har billettene, vurderer hun da, og ta enten en av billettene til de andre, eller alle, selvfølgelig betale for de.

Men er dette greit? Det er prøvd å finne en løsning, men de andre jentene gir seg ikke, og mener det er helt greit at jente 1 ikke får gått og taper penger.

Og er det noe juridisk i dette? 

Anonymkode: 920be...b24

Jussen i denne typen saker er at en muntlig avtale er oike bindende som en skriftlig avtale og at en avtale er en avtale. De fire jentene får komme til enighet og vise seg voksne. Denne typen uenigjeter er slik man holder på med i barnehagens sandkasse. 

Anonymkode: dda5c...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...