Gå til innhold

Sytråden, for oss som syr eller har lyst til å sy.


absinthia

Anbefalte innlegg

Her kan vi snakke om hva vi syr, hva vi vil sy, spørre hverandre om råd og dele tips eller nyttige linker.

Håper det blir flere enn meg som deltar.

Har nettopp fått meg ny symaskin som det er litt mer fres over enn min gamle Hugin Muscari som jeg køpte for en tusenlapp hos Coop for 12 år siden og i den anledning endelig fått meg en permanent sykrok. Er nå den heldige eier av en Janome mc6300pro, samt en overlockmaskin (huskylock s15) som jeg kjøpte for 2,5 år siden. 

Har sydd mest vesker, gardiner, putetrekk og barneklær, men har en plan om å sy noe til meg selv. Driver på med en gjenbruk av alt fra klesplagg, sengetøy til gamle duker og gardiner.

Hva gjør dere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy! ☺️ Jeg syr mest barneklær og barneprodukter. Har sydd litt til meg selv også, men jeg gjør det sjeldent. 

Anonymkode: f8f56...813

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig tråd :)  

Jeg har fått meg en Pfaff, etter årevis med Bernina. Søm har dessverre ikke vært prioritert pga oppussing, små barn osv. Men nå er sykroken klar, og jeg gleder meg til å komme i gang! 

Jeg har ingen spesielle planer enda, må lære meg maskinen først :fnise: Gått fra mekanisk til elektronisk, det er ikke bare lett :P

Anonymkode: a1f0a...fa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig tråd :)  

Jeg har fått meg en Pfaff, etter årevis med Bernina. Søm har dessverre ikke vært prioritert pga oppussing, små barn osv. Men nå er sykroken klar, og jeg gleder meg til å komme i gang! 

Jeg har ingen spesielle planer enda, må lære meg maskinen først :fnise: Gått fra mekanisk til elektronisk, det er ikke bare lett :P

Anonymkode: a1f0a...fa1

Haha...det er omtrent som jeg har det. Begynte innvielsen av den nye maskinen med å reparere sengetøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg inne i et lite prosjekt der jeg planlegger å sy bukser til et par tantebarn som snart har bursdag, mine to minste på 2,5 og snart 6) samt mine tre barnebarn 0-5 år. Er begynt på bukse nr 2, som er til en av de som er i 5-6 årsalderen. 

Syr etter mønster fra boka " Heilt spesiell og Jubel". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, absinthia skrev:

Akkurat nå er jeg inne i et lite prosjekt der jeg planlegger å sy bukser til et par tantebarn som snart har bursdag, mine to minste på 2,5 og snart 6) samt mine tre barnebarn 0-5 år. Er begynt på bukse nr 2, som er til en av de som er i 5-6 årsalderen. 

Syr etter mønster fra boka " Heilt spesiell og Jubel". 

Den boken har så mye fint i seg 😁 Har sydd mange bodyer fra den . 

Anonymkode: f8f56...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp innviet min første symaskin, en Janome DC6030 :rodmer: Bare reparert litt klær så langt, men har større planer etterhvert. Må bare kjøpe noen mønstre eller noe, for å lære meg tankegangen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smugsyr t-skjrte til mannen. Tenkte jeg skulle putte den sammen med alle de andre svarte skjortene hans, for å se om han oppdager den. Garderoben hans er så typisk for yrkesgruppen hans, at det vitses med, akkurat som her https://me.me/i/laundry-day-for-sound-engineers-death-called-he-wants-his-1101537

Er det noen her som har tips om gode stoffbutikker på nett, innenlands eller utenlands? 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syr barneklær, kjoler, vesker, gardiner, puter og mye annet. Kom ikke på alt 😄

I helgen har jeg sydd meg 3 kjoler. Lager egne mønster. 

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syr barneklær, kjoler, vesker, gardiner, puter og mye annet. Kom ikke på alt 😄

I helgen har jeg sydd meg 3 kjoler. Lager egne mønster. 

Anonymkode: e2b27...359

Oi, så flink og driftig du er! 

Bortsett fra at jeg laget meg eget mønster på et blyantskjørt med volang nede, for 11-12 år siden, så har jeg ikke laget noen mønster. Har bestilt meg en litt grunnleggende sybok, for å lære litt mer og kanskje begynne å lage noen mønster selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, absinthia skrev:

Oi, så flink og driftig du er! 

Bortsett fra at jeg laget meg eget mønster på et blyantskjørt med volang nede, for 11-12 år siden, så har jeg ikke laget noen mønster. Har bestilt meg en litt grunnleggende sybok, for å lære litt mer og kanskje begynne å lage noen mønster selv. 

Jeg har lært meg å sy på youtube. Du trenger ikke bøker for det er veldig dårlig bilder i de og vanskelig å forklare sying. På youtube ser du stoffet og kan spole og ja, alt du vil. Anbefaler youtube

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, absinthia skrev:

Oi, så flink og driftig du er! 

Bortsett fra at jeg laget meg eget mønster på et blyantskjørt med volang nede, for 11-12 år siden, så har jeg ikke laget noen mønster. Har bestilt meg en litt grunnleggende sybok, for å lære litt mer og kanskje begynne å lage noen mønster selv. 

Min favorittkjole har jeg laget mønster av. Lå kjolen på mønsterpapir og tegnet av. Tilpasser til målene mine. Evt kan du klippe opp feks en genser og lage mønster etter den.

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært meg å sy på youtube. Du trenger ikke bøker for det er veldig dårlig bilder i de og vanskelig å forklare sying. På youtube ser du stoffet og kan spole og ja, alt du vil. Anbefaler youtube

Anonymkode: e2b27...359

Ja, youtube er tingen, når det gjelder å se hvordan folk gjør ting! Til og med min mor har tilbragt starten på pensjonisttilværelsen, med å lære seg nye ting via youtube. 

Drev akkurat og lette etter noe slikt og fant Gertie, som er med i en del videoer på " Good housekeeping TV" og har sin egen kanal.

Trenger å  lære meg å sy glidelåser på nytt, fordi jeg kanskje har gjort det en gang, etter at jeg var 12 og sydde meg et penal. 

 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min favorittkjole har jeg laget mønster av. Lå kjolen på mønsterpapir og tegnet av. Tilpasser til målene mine. Evt kan du klippe opp feks en genser og lage mønster etter den.

Anonymkode: e2b27...359

Lurt! Jeg har sydd noen babytights på denne måten. 

Takk for tipset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syr vikingklær :) For hånd, i ull og lin :) 

Anonymkode: c5904...0f4

Kult! Jeg satt i går kveld og fantaserte om en vikingkjole, da jeg surfet etter ullstoff og kom innom en side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært meg å sy på youtube. Du trenger ikke bøker for det er veldig dårlig bilder i de og vanskelig å forklare sying. På youtube ser du stoffet og kan spole og ja, alt du vil. Anbefaler youtube

Anonymkode: e2b27...359

Er det noen spesielle kanaler du kan anbefalef or en nybegynner? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere stoff? På nett, eller i butikk? 

Anonymkode: fc19d...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper dere stoff? På nett, eller i butikk? 

Anonymkode: fc19d...9dc

Jeg har nok kjøpt mest hos stoff og stil på nett, men også i en lokal stoffbutikk. I tillegg elsker jeg loppemarkeder og bruktbutikker, hvor jeg har kjøpt f.eks barnegardiner i bomull, som jeg har sydd om til vesker, brukt til applikasjon, eller noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2018 den 20.00, absinthia skrev:

Kult! Jeg satt i går kveld og fantaserte om en vikingkjole, da jeg surfet etter ullstoff og kom innom en side.

Det finnes mange vikinglag, finn et i nærheten av deg og gå kurs :)

 

Anonymkode: c5904...0f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...