Gå til innhold

Konfirmasjon og strikketøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i konfirmasjon i mai og er allerede begynt å grue meg, siden jeg sliter med en voldsom angst. Ikke kjenner jeg min svigerinnes familie heller. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne ta med strikketøyet mitt, slik at jeg har noe å holde på med mens de andre prater. Jeg bruker å være helt taus når jeg treffer folk og lar min mann ta seg av pratingen.

Synes dere at det er uhøflig å ta med seg håndarbeid til et slikt selskap? Jeg er helt grønn på det sosiale, så jeg vet ikke hvordan gjestene synes om at en dame sitter med strikketøyet sitt i en slik setting.

Anonymkode: 13d57...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner jo hvorfor du trenger å ta det med. Men jeg hadde reagert, ja, og synes det hadde vært uhøflig og rart.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det passer seg ikke å ta med strikketøy i et konfirmasjonsselskap. Jeg forstår at det er greit for deg å ha noe mellom hendene, men jeg hadde reagert på at noen hadde med strikketøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer seg svært dårlig i en slik høytidelig anledning og jeg hadde lurt om noen satt og strikket i kirken eller under en konfirmasjonsmiddag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar. Da tar jeg det ikke med. Jeg tenkte at det bare var greit å ha noe å se på, slik at jeg slipper å sitte og se ned i gulvet og virke sur, noe som jeg ikke er, jeg er bare forferdelig sjenert

Anonymkode: 13d57...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Det passer seg svært dårlig i en slik høytidelig anledning og jeg hadde lurt om noen satt og strikket i kirken eller under en konfirmasjonsmiddag. 

Tenkte jo etterpå. Strikker ikke i kirken eller i middagen

Anonymkode: 13d57...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du prøve å bli litt mer kjent med noen av dem før konfirmasjonen? Alliere deg med mannen din (usikker på om du mener at denne svigerinnen er søsteren til mannen eller gift med din bror..)? Evt møte i kirke og middag, og så gå fordi du ble 'dårlig'?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie hvor strikketøyet nærmest er en fastvokst kroppsdel hos mange, men i konfirmasjonsselskap ville ingen funnet på å ta det fram. Tror de fleste ville lagt mer merke til at du satt og strikket enn at du ikke deltok så mye i samtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan du prøve å bli litt mer kjent med noen av dem før konfirmasjonen? Alliere deg med mannen din (usikker på om du mener at denne svigerinnen er søsteren til mannen eller gift med din bror..)? Evt møte i kirke og middag, og så gå fordi du ble 'dårlig'?

De er familien til min svigerinne. Vi var der i forrige konfirmasjon, men ble oversett av familien hennes. Det var kun hun og tantebarna som snakket med oss. Vi forsøkte å være sosiale, men ble totalt oversett.

Bare for å unngå misforståelse: Min svigerinne og barna er kjempehyggelige mot oss.

Anonymkode: 13d57...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal i konfirmasjon i mai og er allerede begynt å grue meg, siden jeg sliter med en voldsom angst. Ikke kjenner jeg min svigerinnes familie heller. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne ta med strikketøyet mitt, slik at jeg har noe å holde på med mens de andre prater. Jeg bruker å være helt taus når jeg treffer folk og lar min mann ta seg av pratingen.

Synes dere at det er uhøflig å ta med seg håndarbeid til et slikt selskap? Jeg er helt grønn på det sosiale, så jeg vet ikke hvordan gjestene synes om at en dame sitter med strikketøyet sitt i en slik setting.

Anonymkode: 13d57...cdd

Det er uhøflig. Som om du tar frem mobilen og begynner å taster.  Tar du med strikketøy, så viser du holdning: jeg er totalt uinteressrt. Og folk vegrer seg for kontakt

Fikk besøk av vennepar. Det kom to par. Hun ene damen var en ny samboer til han ene. Vi er sosiale av oss, inkluderende. Hun tok frem strikketøy når hun kom, det oste av 0 int. Hun ble med pga det var hans venner. 

 

 

Anonymkode: 557f4...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er familien til min svigerinne. Vi var der i forrige konfirmasjon, men ble oversett av familien hennes. Det var kun hun og tantebarna som snakket med oss. Vi forsøkte å være sosiale, men ble totalt oversett.

Bare for å unngå misforståelse: Min svigerinne og barna er kjempehyggelige mot oss.

Anonymkode: 13d57...cdd

Merkelig oppførsel av dem. Kanskje de også sliter med det sosiale?? Men uansett, snakk med mannen din, svigerinnen og barna. Ellers kan du bare sitte og prøve å se blid ut 😉 og så kan dere gå ganske raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Merkelig oppførsel av dem. Kanskje de også sliter med det sosiale?? Men uansett, snakk med mannen din, svigerinnen og barna. Ellers kan du bare sitte og prøve å se blid ut 😉 og så kan dere gå ganske raskt...

Det var lurt. Vi har aldri gjort denne familien noe og vi er alltid høflige og blide, så hvorfor de ikke liker oss (dette gjelder ikke bare min mann og meg, men hele familien min). Vi sier hei og smiler, men de vil ikke snakke med oss og vi forstår faktisk ingenting. Ene tantebarnet sa at h*n ble flau over hvordan denne familien behandlet oss i hans/hennes konfirmasjon og vedkommende var faktisk veldig skuffet og sint over dette.

Anonymkode: 13d57...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var lurt. Vi har aldri gjort denne familien noe og vi er alltid høflige og blide, så hvorfor de ikke liker oss (dette gjelder ikke bare min mann og meg, men hele familien min). Vi sier hei og smiler, men de vil ikke snakke med oss og vi forstår faktisk ingenting. Ene tantebarnet sa at h*n ble flau over hvordan denne familien behandlet oss i hans/hennes konfirmasjon og vedkommende var faktisk veldig skuffet og sint over dette.

Anonymkode: 13d57...cdd

Kanskje de ikke liker dere, kanskje er de rare, kanskje sliter de med angst el.l., kanskje er det bare noe du innbiller deg? 

Men uansett, går ut fra at ikke det er så veldig mange tilfeller dere er nødt til å møte disse folkene. Jeg ville gjort mitt beste, og så gått tidlig hjem for en koselig kveld med vin og smågodt 😉 så blir ikke dagen så gal likevel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns strikketøy passer i veldig mange settinger, men ikke i slike høytidelige situasjoner. Jeg har alltid strikketøy i veska, men ser an situasjonen først, og konfirmasjon, bryllup og annen fest er situasjon er hvor jeg ikke syns det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal i konfirmasjon i mai og er allerede begynt å grue meg, siden jeg sliter med en voldsom angst. Ikke kjenner jeg min svigerinnes familie heller. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne ta med strikketøyet mitt, slik at jeg har noe å holde på med mens de andre prater. Jeg bruker å være helt taus når jeg treffer folk og lar min mann ta seg av pratingen.

Synes dere at det er uhøflig å ta med seg håndarbeid til et slikt selskap? Jeg er helt grønn på det sosiale, så jeg vet ikke hvordan gjestene synes om at en dame sitter med strikketøyet sitt i en slik setting.

Anonymkode: 13d57...cdd

Strikketøyet ditt legger du bort på konfirmantens dag. Da er du sosial, strikke kan du gjøre hjemme. 

Anonymkode: cb8c7...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte rastløs i slike settinger og pleier ofte å ta en "pause" ved å enten

1)oppsøke barna og leke med dem, noe som distraherer meg fra hva enn jeg eventuelt stresse med ellers og i tillegg settes det pris på av både foreldrene deres og av barna selv

2)holder meg opptatt ved å hjelpe til - tilbyr med å rydde av bordet osv

Og, snakk med kjæresten. Bli enige om et tegn eller en unnskyldning dere kan bruke når du kjenner det er nok og vil dra hjem 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...