Gå til innhold

Skal pappa «walk me down the aisle»? Hjelp!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en arkaisk tradisjon som indikerer at kvinnen trenger noens formynderskap. Amerikanerne gjør dette. Dette hører ikke hjemme her i Norge, da kvinnen har og har hatt en fri og uavhengig stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det indikerer at kvinner er en eiendel. Jeg tenker at hun er en uselvstendig jentunge og/eller fryktelig påvirket av amerikanske tradisjoner og verdier. 

For noe forbanna feministisk piss. Det er typisk at feminister alltid skal tolke seg inn i en offerrolle. Tradisjonen er, selv om det kan virke rart i dagens samfunn, er at forsørgeransvaret overføres fra hennes familie til hennes nye mann. Det er nå hans PLIKT å forsørge og beskytte kvinnen slik hennes familie har gjort det under oppveksten. Skal vi være ærlig har beskytteansvaret alltid lagt på mannen og selv om en kvinne i dag fint kan leve uten en mann uten å havne i fattigdom så er det slik tradisjonen er. Det handler altså om å sørge for at kvinnen har det bra, ikke å bytte eiendeler. Kvinner har i alle tider og de fleste samfunn alltid vært mer verdt enn mannen. Mannen er kan unnværes; han kan ofres i krig, hardt arbeid, på sjøen og ved ulykker. Kvinnen skal beskyttes fordi hun er mer verdifull reproduksjonsmessig.  

Endret av pressplay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2018 den 16.07, pressplay skrev:

For noe forbanna feministisk piss. Det er typisk at feminister alltid skal tolke seg inn i en offerrolle. Tradisjonen er, selv om det kan virke rart i dagens samfunn, er at forsørgeransvaret overføres fra hennes familie til hennes nye mann. Det er nå hans PLIKT å forsørge og beskytte kvinnen slik hennes familie har gjort det under oppveksten. Skal vi være ærlig har beskytteansvaret alltid lagt på mannen og selv om en kvinne i dag fint kan leve uten en mann uten å havne i fattigdom så er det slik tradisjonen er. Det handler altså om å sørge for at kvinnen har det bra, ikke å bytte eiendeler. Kvinner har i alle tider og de fleste samfunn alltid vært mer verdt enn mannen. Mannen er kan unnværes; han kan ofres i krig, hardt arbeid, på sjøen og ved ulykker. Kvinnen skal beskyttes fordi hun er mer verdifull reproduksjonsmessig.  

det er en arkaisk tanke at kvinnen skal forsørges, og ja du setter faktisk fingeren på en viktig kilde til konflikt. Mange menn i vårt samfunn er sliten, fordi det forventes fra dem at de skal bidra mer til familieøkonomien enn kvinnen gjør. Og kvinner som forventer dette, er urealistiske og bortskjemte. Misforstå meg ikke. Kjærligheten er fantastisk. Det er flott å sverge evig troskap gjennom giftermål. Men mannen plikter ifølge norsk lov kun å forsørge barna. Kvinnen er voksen og skal forsørge seg selv. Som fri borger bør hun dermed karre seg opp kirkegulvet selv. Helst i bukse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Tradisjonen er jo at faren skal følge og gi bort datteren sin, og syns det er rørende å se far følge sin datter. Men så er det jo sånt at man ikke alltid har en far. Da er det fint med stefedre, nære onkler, bestefar osv :) Det må ikke være en mann heller, og kvinner som står deg nær kan selvfølgelig også ha den rollen. Lykke til!

Anonymkode: 34085...5cc

Denne tradisjonen er ikke veldig lang i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt så vanlig at det nesten er normen i Norge, men det er egentlig ikke en nordisk skikk. På amerikansk heter det seg jo at faren gir bort bruden, og det er ikke jeg så interessert i. Jeg er voksen og går inn i et partnerskap. Vi vet ikke om jeg skal gå alene eller om vi går sammen, men antar at det blir det første. 

Men til det du faktisk spør om: Det er veldig vanlig å gå sammen med far, men jeg har vært i mange bryllup der de går alene også. Jeg har bare sett brudeparet gå sammen en gang, men det var veldig flott og romantisk. 

Anonymkode: eb0be...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bryllupene jeg var i på 80- og 90-tallet gikk brudeparet sammen opp kirkegolvet. Det at far skal følge har visst eksplodert de siste tjue år, siden folk ser mer og mer på tv. Stusselig, spør du meg.

Og symbolikken blir jo tragikomisk når paret har vært samboere i sju år og gjerne har en unge eller to... :rolleyes:

Mye finere med to voksne mennesker som velger hverandre og som går sammen til alters.

Kan også ha sammenheng med den voldsomme materialismen som er nå, og det ekstreme utseendefokuset til mange jenter. De vil vel ikke dele beundringen med mannen? Kanskje han er i veien for skjørtet? 

Anonymkode: d14cd...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 år siden jeg og mannen giftet oss, og faren min fulgte meg opp til alteret. 

For meg så var det egentlig ikke så nøye, kunne nok gått alene sammen med brudepikene, men for faren min så var det viktig. Jeg er eneste jenta i flokken til pappa, har 4 brødre. Så dette var et stort ønske fra han, og det kostet meg så lite å gå opp midtgangen sammen med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nymotens tulleskikk, som går imot alt arbeidet med å få kvinner til å bli sett på som frie individer. 

Faren din eier deg ikke, følgelig kan han ikke gi deg bort. Mannen din skal heller ikke eie deg, følgelig kan ingen gi deg til ham. 

Anonymkode: 16fe3...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Opprinnelige tradisjonen i Norge var at brudeparet gikk inn sammen. Anglosaksisk påvirkning har gjort at tradisjonen har skiftet til at far følger datter. Du står helt fritt til å velge selv. Når jeg giftet meg gikk vi inn sammen i semonirommet, jeg og min mann. Jeg synes det hadde en fin symolikk. Vi er to selvstendige mennesker som frivillig velger å binde oss til hverandre juridisk. Vi gikk sammen, og ble ikke fulgt av noen foresatt. Andre enn meg synes det er flott og  romantisk å bli fulgt av far. Noen går helt selv. Noen blir fulgt av mor, mormor, farmor, farfar, stefar eller lignende og dronning Sonja ble fulgt av sin kommende svigerfar. Prinsesse Margareth rose i England ble fulgt av sin kommende svoger prins Phillip. Noen blir fulgt av forlover. Ditt valg! 

Anonymkode: c6b42...963

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...