Gå til innhold

Skal pappa «walk me down the aisle»? Hjelp!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ung (23 år) og har ingen erfaring med bryllup. Har ingen venner eller kjente som har giftet seg - og skal nå planlegge mitt eget bryllup uten å noen gang ha vært i et. Er det slik i norge at faren går med datteren ned kirkegangen? Har dere noen andre gode tips til et fint bryllup? Vi er ikke opptatt av at alt skal være perfekt, vi er opptatt av å ha en bra fest hvor alle har det gøy :) 

Anonymkode: a71c7...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gifta meg uka før jeg fylte 23. Pappa førte meg ned kirkegulvet ☺☺ tre år sia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det får du vel avgjøre selv, Om du ønsker det så gjør du det. Om du ikke ønsker det så gjør du det ikke.

 

Har ingen betydning hva andre sier. Det som betyr noe er hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å planlegger bryllup, her tenker jeg at det enten blir stefaren min eller mormoren min som skal følge meg ned kirkegulvet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen er jo at faren skal følge og gi bort datteren sin, og syns det er rørende å se far følge sin datter. Men så er det jo sånt at man ikke alltid har en far. Da er det fint med stefedre, nære onkler, bestefar osv :) Det må ikke være en mann heller, og kvinner som står deg nær kan selvfølgelig også ha den rollen. Lykke til!

Anonymkode: 34085...5cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man som man vil med :) søsteren min ble fulgt av moren sin siden faren vår er en dritt. 

Blir nok det samme med meg også hvis jeg noen gang skal gifte meg. Jeg syns at man skal velge den som står enn nærest, hvis man vil bli fulgt :) 

Anonymkode: 45223...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo gå opp sammen med sin kommende mann også. Eller alene. Eller vies andre steder enn i kirken. I kirken er det fortsatt vAnlig at bruden følges av far her i Norge, noe jeg synes er helt teit 

 

Anonymkode: 97bfc...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var diskusjon om dette da prinsesse Madeleine giftet seg. Hun fikk mye pepper for dette som usvensk, og unordisk og en generell uskikk i et moderne likestilt samfunn. Den gamle nordiske skikken med at bruden går opp kirkegulvet alene (eventuelt med terner) er jo en av de gamle skikkene fra bondesamfunnet vi kan ta med oss inn i det moderne samfunnet, uten å måtte importere angloamerikansk fjolleri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllupene jeg har vært i har faren fulgt bruden :) Så om det er noe du ønsker, så er det helt naturlig å gjøre i bryllup i Norge nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg er veldig, veldig nære min far (han var en klippe i oppveksten med en vanskelig mor). Har bare hørt at det er vanlig at bruden går alene, men godt å vite at det er ''vanlig'' med følge <3 

Anonymkode: a71c7...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg er veldig, veldig nære min far (han var en klippe i oppveksten med en vanskelig mor). Har bare hørt at det er vanlig at bruden går alene, men godt å vite at det er ''vanlig'' med følge <3 

Anonymkode: a71c7...2fc

Vil si det er absolutt mer normalt med følge enn uten. Har vært i flere bryllup, og kun et var med mor som følge istedet for far. Ingen av brudene gikk alene. 

Anonymkode: 34085...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at dere som vil be-gås ned skipet tar bryllupet deres til the littlest white little wedding chapel i Las Vegas, Nevada, og ikke besudler våre heilage norske kyrkjur med hollywood-halloien deres.

Endret av femme_folle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/41GXE/--Problematisk-at-far-folger-bruden

I det gamle norske bondesamfunnet var det vanlig at bruden tok farvel med sine foreldre hjemme på gården og ble hentet til kirken av brudgommen.Prosesjonen opp kirkegulvet ble ledet an av bruden, brudeparet eller kjøgemesteren.Først rundt 1900, blant borgerskapet i byene, oppsto skikken med at far kjørte bruden til kirken og førte henne til alteret.Det er uklart når denne skikken ble dominerende, trolig har det først skjedd fra 1960-tallet og utover.Amerikansk film og TV nevnes som en påvirkningskilde for den nye tradisjonen.Kilde: Kulturhistoriker Ørnulf Hodne, kirkehistoriker Hallgeir Elstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo gå opp sammen med sin kommende mann også. Eller alene. Eller vies andre steder enn i kirken. I kirken er det fortsatt vAnlig at bruden følges av far her i Norge, noe jeg synes er helt teit 

 

Anonymkode: 97bfc...54f

Hvorfor synes du det er teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare gjøre det som er riktig for deg. Skal jeg gifte meg en gang blir det stefar eller datter som følger meg ned :) 

Anonymkode: 9d44e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må nesten bare gjøre det som er riktig for deg. Skal jeg gifte meg en gang blir det stefar eller datter som følger meg ned :) 

Anonymkode: 9d44e...1a9

Er du satanist eller bare en tøysekopp? NED til alteret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg giftet meg når jeg var 22 år. Og pappa fulgte meg ned kirkegulvet. Som med deg, så var også vårt bryllup det første jeg var i. Men i senere år har flere giftet seg og alle som har en far hår blitt fulgt opp av han. 

Mitt tips, ikke stress så mye med bryllupet. Noe kommer mest sannsynlig til å gå litt galt, men ikke la det ødelegge dagen. Husk, det viktigste er at at dere sier ja ❤ Og vær raus med hverandre, planleggingen kommer til å være stressende og det er lett å glefse til hverandre. 

Anonymkode: 67994...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det er helt vanlig i Norge også at faren fører datteren ned kirkegulvet. Men det er mange som velger å følges av noen andre, eller går selv. Her må du selv velge hva du vil gjøre. Ingen vil stusse over at faren din følger deg, og ingen vil stusse over noe annet heller

Anonymkode: 40d85...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble symbolikken i å bli gitt bort feil, at far skal overlate ansvaret til mannen. Jeg og mannen gikk ned sammen, og det var en flott opplevelse. 

Men, kun du velger hva som er rett for deg. I Norge i dag er alle varianter vanlig. Jeg har vært i over 30 bryllup, og for å være ærlig husker jeg knapt hvordan det enkelte par gjorde dette. 

Anonymkode: fe2bb...6fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, pressplay skrev:

Hvorfor synes du det er teit?

Fordi det indikerer at kvinner er en eiendel. Jeg tenker at hun er en uselvstendig jentunge og/eller fryktelig påvirket av amerikanske tradisjoner og verdier. 

12 timer siden, femme_folle skrev:

Er du satanist eller bare en tøysekopp? NED til alteret?

Anglisisme tenker jeg. Er engelsktalende satanister?

Anonymkode: 1b4ce...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...