Gå til innhold

forskudd på feriepenger - skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dersom jeg ønsker å få forskuttert feriepenger til for eksempel mai måned, betaler jeg da skatt? 

fikk utbetalt feriepenger en gang for flere år siden når jeg sluttet i daværende jobb, og da måtte jeg skatte av disse repsektive måned. altså normal skattesats.

Anonymkode: 29457...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler skatt av alle feriepenger - uansett. Helt vanlig sats. Men forskjellen er at dersom du får feriepengene utbetalt i ferieåret (altså året etter de er opptjent, som er normalen), trekkes det ikke skatt av dem, men skatten fordeles på annen lønn det året. Dersom de utbetales i opptjeningsåret (samme år som de er opptjent) får du skattetrekk der og da siden det ikke er tatt høyde for denne ekstrautbetalingen i øvrig skattetrekk. Dersom din endring kun er en flytting av utbetaling fra juni til mai i ferieåret, trekkes det ikke skatt direkte av utbetalingen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Glitnir skrev:

Du betaler skatt av alle feriepenger - uansett. Helt vanlig sats. Men forskjellen er at dersom du får feriepengene utbetalt i ferieåret (altså året etter de er opptjent, som er normalen), trekkes det ikke skatt av dem, men skatten fordeles på annen lønn det året. Dersom de utbetales i opptjeningsåret (samme år som de er opptjent) får du skattetrekk der og da siden det ikke er tatt høyde for denne ekstrautbetalingen i øvrig skattetrekk. Dersom din endring kun er en flytting av utbetaling fra juni til mai i ferieåret, trekkes det ikke skatt direkte av utbetalingen. 

Hmm, hva hvis man bytter jobb det året feriepengene utbetales? Altså året etter de er opptjent?

Anonymkode: 3adcb...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm, hva hvis man bytter jobb det året feriepengene utbetales? Altså året etter de er opptjent?

Anonymkode: 3adcb...6d0

Da trekkes det ikke skatt av dem, men de inngår fortsatt i den skattepliktige inntekten din.

Glitnir har forøvrig helt rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Da trekkes det ikke skatt av dem, men de inngår fortsatt i den skattepliktige inntekten din.

Glitnir har forøvrig helt rett.

Da bør jeg kanskje endre skattekortet litt, oppgi høyere inntekt?

Anonymkode: 3adcb...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør jeg kanskje endre skattekortet litt, oppgi høyere inntekt?

Anonymkode: 3adcb...6d0

For de feriepengene du opparbeidet året før du bytter jobb, er ikke det nødvendig. De er allerede hensyntatt i forskuddstrekket ditt og behandles på samme måte som om du ikke hadde skiftet jobb.

Men, når du skifter jobb får du også utbetalt feriepenger som er opptjent i år (de som egentlig skal utbetales neste år). De gjøres det forskuddstrekk i, men dersom disse feriepengene utgjør en betydelig sum, kan det være fornuftig å få beregnet nytt skattekort hvis du ønsker å unngå restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Litt seint svar, men hvis jeg forstår rett:
- Jeg får feriepengene opptjent i 2017 forskuttert i eks. april. Da trekkes det ingen skatt av disse, og jeg mottar også den vanlige månedslønnen som normalt (med skattetrekk, så klart).

- Juni måned som er mnd. hvor jeg vanligvis får utbetalt feriepengene får jeg da altså ingen lønn. 

 

Riktig? 

Anonymkode: 29457...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt seint svar, men hvis jeg forstår rett:
- Jeg får feriepengene opptjent i 2017 forskuttert i eks. april. Da trekkes det ingen skatt av disse, og jeg mottar også den vanlige månedslønnen som normalt (med skattetrekk, så klart).

- Juni måned som er mnd. hvor jeg vanligvis får utbetalt feriepengene får jeg da altså ingen lønn. 

 

Riktig? 

Anonymkode: 29457...3c9

Det normale er vel at du trekkes for ferie den måneden du får utbetalt feriepenger?Dvs at du får feriepenger i april, samtidig som du blir trukket for 5 uker ferie. I juni vil du få normal lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kun forskudd på feriepenger om du skal ta ut hovedferien din før juni. Da skal du også trekkes for ferie. 

Anonymkode: 1a472...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til hr om å få utbetalt en sum feriepenger pga depositum til ferie, er spent på om dette går iorden! Dette er  penger jeg tjente ifjor. Er det noe arbgiver kan nekte på?

Anonymkode: c0821...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte mail til hr om å få utbetalt en sum feriepenger pga depositum til ferie, er spent på om dette går iorden! Dette er  penger jeg tjente ifjor. Er det noe arbgiver kan nekte på?

Anonymkode: c0821...961

Så lenge det beviselig går til hovedferien bør det gå bra, men ellers kan de nekte ja. 

Anonymkode: 1a472...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte mail til hr om å få utbetalt en sum feriepenger pga depositum til ferie, er spent på om dette går iorden! Dette er  penger jeg tjente ifjor. Er det noe arbgiver kan nekte på?

Dette blir selvfølgelig bare synsing fra vår side, men erfaringsmessig så kan jeg ikke huske å ha hørt om noen som har fått nei.

Derimot fikk dette meg til å tenke på et svar jeg ga i en tråd for en del år tilbake. Problemstillingen er sant nok litt annerledes, men svaret dekker også ditt spørsmål.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...