Gå til innhold

Dødsannonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Mamma har nevnt en sang flere ganger og sagt at hun vil bæres ut av kirken til den sangen. Hun er frisk og har sagt dette siden hun var 45-50 år. Husker ikke når hun startet å si dette. 

Bestemor var frisk, men enke etter en som døde av kreft. Hun sa ofte at den dagen hun dør, ville hun heller at folk skulle gi penger til kreftsaken enn blomster kranser... 

Mange kommuniserer ting som er viktig for dem. 

Anonymkode: 6420a...065

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor ikke være mer nøytral? Så blir det verken slemt eller løgn.

"Vår mor, bestemor, tante og venn Magda gikk bort i dag" og "takk for tiden" istedenfor "takk for alt" fks.

Anonymkode: 4dba2...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Det er vel helt vanlig "nå til dags" å snakke om hvilke tanker man har for døden og begravelsen, selv om det ikke er ventet at man skal dø? Jeg kjenner hvert fall flere på min alder som har snakket om at de f.eks. ønsker kremasjon, at de vil donere organene eller ønsker at en spesiell sang skulle bli spilt - i fall de skulle dø. Har man spesielle ønsker tenker jeg jo at det er lurt å uttrykke disse, for man vet jo aldri hva som kan skje - selv om man er aldri så frisk. 

Jeg kjenner en person som døde brått i en ulykke. Vedkommende hadde alltid sagt flere ganger til sin kone at han ønsket å bli begravet i stillhet. Han hadde sine grunner til det. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke være mer nøytral? Så blir det verken slemt eller løgn.

"Vår mor, bestemor, tante og venn Magda gikk bort i dag" og "takk for tiden" istedenfor "takk for alt" fks.

Anonymkode: 4dba2...0ca

Noen gjør jo det også? Hvis man skriver "vår kjære mor" eller "elskede sønn" så er det vel fordi man mener det, og ønsker å uttrykke det? Det er ikke det samme som å si at vedkommende var uten feil, men at personen var elsket av de nærmeste. De fleste er jo tross alt elsket av de nærmeste - hvorfor skulle de ikke få mulighet til å uttrykke det i dødsannonsen? Dersom man egentlig ikke hadde mye pent å si om vedkommende vil man kanskje velge en mer nøytral dødsannonse. 

Anonymkode: c7873...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men sjansen er overveldende stor for at mer enn en person var glad i henne og likte henne. 

Hvem straffer du her. Rasshøl-mormor, eller uskyldig sørgende? 

Igjen, søk hjelp om man er så enormt bitter at dette frister. Det er ødeleggende å ha det sånn. :)

Anonymkode: 6420a...065

Hvem straffer du,ikke de uskyldige sørgende men alle de flygende apene?. Hvis en psykopat begraves så er det  jo storveis.

Anonymkode: 561ce...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.2.2018 den 14.08, EvaLena skrev:

Jeg leser dødsannonser og enkelte ganger har jeg faktisk dratt på smilebåndet.

Spesieltt når det står av etter avdødes ønske så må de som ønsker en smakebit etter begravelsen selv ta med matpakke. Første gang jeg leste det så lo jeg resten av den dagen 😂 Det er en artig måte og si at begravelsen avslutte i kirken eller ved graven.

Det høres ut som den avdøde var en skikkelig gjerrigknark som ikke unnet de sørgende en matbit. Eller kanskje det var arvingene som ikke ville bruke den avdødes penger til servering? :ler:

Forøvrig tenker jeg at hvis en avdød person er dårlig likt, er det  bedre å ikke sette inn dødsannonse i det hele tatt. Det er tross alt ikke påbudt med dødsannonse. Eventuelt kan man skrive så nøytralt som mulig, for eksempel: "Vår mor, søster og tante Kari Nordmann døde den 1. mars 2018. Begravelsen har funnet sted i stillhet. Vennligst ikke send blomster"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 2/8/2018 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Jeg er i 30-årene og jeg ønsker å bli kremert når jeg dør. Jeg vil gjerne begraves i stillhet for så å få urnen satt ned på en anonym minnelund. Disse opplysningene har jeg selv fylt ut i et hefte, og fortalt flere i familien. Man kan dø brått enten man er i 30-årene eller i 90-årene. Selv om man er i 90-årene kan døden komme fort og brått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xxx sovnet stille inn idag. 

Han var en drittsekk, men mange mener han var god på bunn.

Hvil i fred, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...